Kdo si hraje, uklízí. LEGO a IKEA uvádí hravé úložné krabice, které zabaví děti a uklidní dospělé

Filip HouskaFilip Houska

ikea-lego

Foto: LEGO

S úložnými boxy je možné si hrát i tímto způsobem

0Zobrazit komentáře

LEGO dnes spolupracuje s kdekým, to ale neznamená, že si své partnery pro kreativní stavění pečlivě nevybírá. To platí i pro nejnovější kolaboraci, která se ovšem odklání od jinak zaběhlého důrazu na filmovou, uměleckou nebo automobilovou sféru. Tradiční dánská firma totiž nově spojuje síly s dalším severským obrem IKEA a společně odhalují nevšední úložné krabice.

Je jen tenká hranice mezi tím, kdy se hraní s malými kostičkami zvrhne a vypukne na podlaze nebo stole barevný chaos. Zatímco děti se v tomto kreativním procesu vyžívají, rodiče naopak zrovna dvakrát nadšeni nebývají. Podle studie, kterou LEGO letos vypracovalo, každému druhému rodiči vadí, když dítě při hraní dělá nepořádek.

Spolu s tím se v něm pěstuje potřeba ratolesti diktovat, ať si okolo sebe hned uklízí, ovšem to příliš nevyhovuje dětem. A podle stejné studie jich to potvrzuje rovných devět z deseti. Jde tak o začarovaný kruh, ze kterého – zdá se – není cesty ven. IKEA a LEGO se však nad tímto nešvarem zamyslely a navrhují řešení, z něhož by mohly benefitovat obě strany.

ikea-lego-3

Foto: LEGO

Úložné krabice poslouží dětem jako prostor pro kreativitu

ikea-lego-1

Foto: LEGO

Součástí kolekce je i několik základních dílků

Zkouší to přes jednoduché bílé úložné boxy pod názvem Bygglek, které jsou vybaveny klasickými výstupky na víku a po stranách. Ty mohou děti využívat pro své stavění a zároveň mít k dispozici krabici, do níž budou nepotřebné dílky odhazovat. „Bygglek je mnohem víc než jen krabice. Je to úložný prostor a hračka v jednom,“ říká designér v LEGO Group Rasmus Buch Løgstrup.

„Bygglek rodinám nabízí výrobky, které jim pomohou vytvořit víc místa na hraní v každodenním životě – podporuje kreativitu a umožňuje rodičům a dětem užít si spolu víc zábavy. Dává možnost hrát si, vystavovat úžasné výtvory, vrátit se k hraní, přestavovat, vylepšovat nebo začít úplně znovu. Bygglek přináší nekonečně mnoho možností,“ dodává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Protože v tom má velkou roli právě IKEA, pro kterou je domácnost a nábytek alfou a omegou (byť aktivně vstupuje i do gastronomie), vzhled krabic kopíruje její decentní designové křivky a mají zapadat do standardního nabízeného portfolia doplňků. Ani po stránce ceny nejde o nic nedostupného.

Kolekce, která začíná na 299 korunách, se skládá ze čtyř různých výrobků – z jedné sady tří malých krabic, dvou sad větších krabic a jedné sady kostiček, byť je samozřejmě možné používat i dílky, které mají děti již k dispozici. Do prodeje dorazí 1. října a bude nabízena v obchodních domech IKEA.

lego-ikea-7

Foto: LEGO

Boxy krásně sednou do pokojových skříněk i poliček

lego-ikea-6

Foto: IKEA

Trojice malých úložných boxů

lego-ikea-5

Foto: IKEA

Hrát si a přitom uklízet

McLaren se rozloučí se spalovacími motory. Z jeho supersportů budou čisté elektromobily poháněné baterkami

mclaren-1

Foto: McLaren

McLaren produkuje technologicky špičkové vozy

0Zobrazit komentáře

Pro vozy McLaren byla vždy charakteristická rychlost doprovázená burácením spalovacích motorů. S novou strategií značky rychlost sice zůstává, ovšem s jednotkami hltajícími palivo po litrech se již nepočítá. Nahradí je technika hybridní a následně bude McLaren výrobce pouze čistých elektromobilů.

Zelenější technologie jsou budoucností především těch vozů, které z garáže vyjíždějí každý den. Ovšem automobilky jako Tesla, Rimac či Porsche dokazují, že velké věci může elektřina vnést i do světa vozů, jejíchž primárním cílem není rozvést děti po kroužcích či odvézt nákup. Nyní se ke kazatelům elektrické rychlosti přidává i McLaren, který chce od roku 2030 vyvíjet pouze čistě elektrická vozidla.

Tato strategie je však o něco komplikovanější. McLaren nebude do čisté elektromobility skákat rovnýma nohama, ale půjde o pozvolný ponor. Ten začne v následující dekádě, ve které se bude britský výrobce soustředit na hybridní technologii. V roce 2030 ukončí vývoj konvenčních jednotek a od roku 2035 z jeho produktové palety zmizí spalovací motory nadobro.

Nezbytný krok

„Motory budeme vyvíjet v příštích deseti letech a prodávat dalších patnáct let, ale očekáváme, že okolo roku 2035 bude značná část světa přecházet na elektromobily,“ představil pro Financial Times plány McLarenu jeho výkonný ředitel Mike Flewit.

mclaren-3

Foto: McLaren

P1 je první hybridní vůz značky McLaren

Strategie, kterou od roku 2019 aplikuje například automobilka Volvo, odstartuje u McLarenu zcela novou elektrickou éru, do které se ostatním výrobcům sportovních vozů s bohatou historií příliš nechce. Ovšem okolnosti je k využívání elektromotorů přeci jen tlačí čím dál silněji. Příkladem může být Ferrari, které elektrický supersport dlouho odmítalo, ale pak se nálada v Maranellu změnila.

Sergio Marchionne začátkem roku 2018 (který vedle Ferrari vedl také Fiat), jen pár měsíců před svou smrtí, prohlásil, že pokud má vzniknout elektrický supersport, bude to právě Ferrari, kdo ho postaví jako první. Jak již víme, jeho slova se nenaplnila a první elektrický vůz se vzepjatým černým hřebcem na přídi bude hotový nejdříve v roce 2025, jak před rokem oznámil Louis Camilleri, který zesnulého Marchionneho na pozici CEO vystřídal.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Elektrické plány McLarenu jsou nicméně mnohem jasnější. Dva hybridní modely již představil, konkrétně se jedná o hybridní P1 a model Speedstail. Na ně v příštích deseti letech navážou další novinky, u kterých můžeme mít jistotu, že v jejich útrobách bude dřímat pohonné ústrojí kombinující spalovací tradici s elektrickou budoucností.

Hledání té nejlepší techniky

Čistě elektrický model by se měl ukázat až po roce 2025. McLaren chce zatím počkat na příchod lepších technologií, které vozu propůjčí přesně takové vlastnosti, jaké od něj výrobce očekává. Tedy ideální výkon v kombinaci s odpovídající životností baterie a hmotností vozu.

Inovací se ovšem dočkají i modely McLarenu vyvíjené pro příští dekádu. Téměř 60 procent dílů, ze kterých budou stavěny, chce McLaren získávat z britské produkce, což by představovalo nejvyšší podíl ze všech tamních výrobců vozů, jak informoval deník Financial Times. Zároveň se dočkají zcela nové architektury, u které zdůrazňují hlavně nízkou hmotnost.

mclaren-6

Foto: McLaren

McLaren Speedstail

Byť se automobilka snažila, aby s použitím platformy elektrifikované modely vážily stejně jako předchůdci s pohonem klasickým, její šéf Mike Flewit přiznal, že tohoto cíle se dosáhnout nepodařilo. I tak by měla být váha oproti modelu P1 vyšší zhruba jen o 30 až 40 kilogramů. Hybridy McLarenu se tedy budou vyznačovat velice nízkou vahou a čistě na elektřinu by měly být schopné ujet více než 30 kilometrů.

sampi_jankto4

Přečtěte si takéTady bydlí a trénují vycházející hvězdy esportu. Tým Sampi fotbalisty Jakuba Jankta ukázal herní dům za 30 milionůTady bydlí a trénují vycházející hvězdy esportu. Tým Sampi fotbalisty Jakuba Jankta ukázal herní dům za 30 milionů

Rozhodnutí McLarenu dát vale spalovacím motorům dobře reflektuje současný vývoj na trhu s vozy ovlivněném pandemií koronaviru. Zatímco čísla prodeje vozů se spalovací technikou klesala, prodeje elektromobilů naopak stoupaly.

Sám McLaren na krizi reagoval propuštěním 1 200 zaměstnanců, což představuje zhruba čtvrtinu všech jeho pracovních míst. Jeho prodeje se meziročně propadly až o 40 % a předpokládá, že úplné zotavení přijde až v roce 2023, přičemž by to měly být právě hybridy, které se stanou funkční medicínou.

mclaren

Foto: McLaren

Nově vyvinutá architektura pro budoucí hybridy McLarenu