Když jde do tuhého, jsou Češi nejštědřejší. Díky dobrozvykům je chce Donio naučit pomáhat pravidelně

David Procházka, zakladatel dárcovské platformy Donio

Foto: Michael Tomeš

Na jaře zažilo Donio raketový růst, když rozjelo několik velkolepých sbírek na pomoc v boji s první vlnou koronavirové pandemie. V červnu dárcovská platforma po překročení milníku 50 vybraných milionů korun hlásila, že chce změnit český crowdfunding, a teď ještě k tomu bude Čechy učit pravidelně pomáhat tam, kde je třeba.

„Donio vzniklo, aby pomáhání druhým bylo pro lidi co nejjednodušší. V tomto duchu chceme představit i náš nový vánoční projekt,“ popisuje zakladatel dárcovské platformy David Procházka. Od června se mu s kolegy podařilo na různé projekty vybrat dalších dvacet milionů korun a celkově tak už přes Donio proteklo přímo k podpořeným 74 milionů korun.

Zejména v době jarní krize a také nyní při druhé vlně koronaviru se ukázalo, že se Češi umí semknout, a když je potřeba, pošlou během pár hodin klidně 15 milionů korun. To byl příklad plicních ventilátorů CoroVent a nebyla to zdaleka jediná úspěšná akce. David Procházka si však všiml, že na rozdíl od spontánního dárcovství, v němž patří Češi k nejaktivnějším na světě, u nás příliš nefunguje pravidelná dobročinnost.

„Je běžné, že člověk přispěje na dobrou věc jednou do roka, většinou právě na Vánoce nebo při mimořádných událostech. My bychom chtěli poukázat na to, že něco změnit může především pravidelná pomoc,“ říká Procházka. Donio tak přichází s novinkou v podobě Dobrozvyků, jejíž název je vševypovídající. Přispívat totiž budou moci lidé na dobrou věc pravidelně, ideálně každý měsíc.

donio_david-prochazka-a-tomas-hodbod-min

David Procházka z dárcovské platformy Donio a Tomáš Hodboď z investiční skupiny Miton

Foto: Donio

V Doniu zjistili, že až tři čtvrtiny darů v Česku tvoří ty jednorázové, a tak přestože jsme obecně považováni za velice štědrý národ, který rád na dobročinné iniciativy přispívá, v pravidelnosti zaostáváme. Podle reportu CAF (Charities Aid Foundation) patří Česká republika za poslední tři roky mezi deset zemí, jež registrují největší propady v dobročinnosti.

Zatímco v Česku pravidelně darováním peněz pomáhá 22 procent obyvatel, například ve Velké Británii, Maltě či Nizozemsku to je přes 70 procent. A právě k těmto číslům chtějí Čechy nasměrovat Dobrozvyky, díky nimž je možné různým iniciativám posílat měsíčně třeba jen minimální příspěvky, ale kouzlo tkví v pravidelnosti a velkém počtu lidí. Ve výsledku to totiž může být i tak velká síla.

Do konce roku chce Donio v rámci vánoční kampaně získat pět tisíc pravidelných dobrodárců a do dalších let jsou cíle mnohem vyšší. „Kdybychom každý rok v následujících deseti letech číslo zvyšovali o procento až procento a půl, byl by to poměrně velký úspěch. To jsou desítky tisíc lidí ročně,“ plánuje Procházka, podle něhož je důležité, že pravidelné dárcovství může mít nějakou ucelenou koncepci a strategii.

Donio navíc stejně jako u všech jiných sbírek garantuje, že přímo na danou věc půjde 100 procent z vybrané částky. Fungování celé platformy je totiž placeno z dýšek, které mohou lidé při poslání daru zaplatit navíc. Procházka přitom říká, že si v posledních měsících ověřil, že dýška budou zřejmě skutečně udržitelným byznys modelem.

„Daří se nám celkové procentuální číslo dýšek každý měsíc zvyšovat, pohybujeme se kolem 6,5 až 7 procent. Když vybereme například 10 milionů korun měsíčně, už je to zajímavé číslo, které nám minimálně zaplatí celý tým a provoz platformy. Pokud budeme dál růst, je to udržitelné a Donio bude soběstačné,“ uvádí Procházka.

martin-louzecky-1

Přečtěte si takéZ letenského Stalinu až do Afriky, kde staví skateparky. Mosambik mě naučil, že je život skvělý, říká Martin Loužecký

Zmíněných 10 milionů korun tuzemská platforma skutečně vybrala během října a meziměsíčně roste od června o 100 až 120 procent. Právě červen byl po jarní první vlně koronaviru a velkých sbírkách zatím nejslabším měsícem, ale Donio i s příchodem druhé vlny nasadilo opět rychlé tempo. A daří se i službě Donio Plus, která má ambici proměnit český crowdfunding, jak Procházka avizoval právě v červnu.

Donio Plus je konkurencí populárního odměnového crowdfundingového portálu Hithit a během tří měsíců vyrostlo z 200 tisíc vybraných korun na 1,8 milionu, což je podle Procházky dobrý výkon. Projekty prý nejvíce oceňují to, že si mohou nastavit milníky, díky kterým peníze dostanou, i když vyberou třeba jen čtvrtinu cílové částky. A opět platí, že dostanou 100 procent z vybrané částky.

Plány Donia, jehož rozvoj podpořila také tuzemská investiční skupina Miton, ale nekončí zmíněnými novinkami, sahají totiž i za hranice České republiky. Procházka pro CzechCrunch prozradil, že se nyní připravuje vstup na Slovensko, kde by chtěla dobroslužba začít pomáhat v první polovině příštího roku.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.