Když je satirické tričko výdělečnější než váš hlavní byznys. Bluesky se s ním trefuje do Zuckerberga

Byznys nadějné sociální sítě stojí i na prodeji domén uživatelům. Jakmile se ale její šéfka vyjádřila skrze tričko, najednou se situace změnila.

Filip HouskaFilip Houska

zuckerberg-graber

Foto: CNET / SXSW (YouTube) / Meta / Bluesky

Mark Zuckerberg a Jay Graber

0Zobrazit komentáře

Jestli by si mělo Bluesky z někoho utahovat, byl by to zřejmě Elon Musk, který provozuje sociální síť X (dříve Twitter), z níž její moderní alternativa s modrým motýlem v logu vznikla. Ostatně obě platformy jsou si velmi podobné a konkurují si. Jenže když se naskytla šance si originálně vystřelit z Marka Zuckerberga, Bluesky neváhalo. A teď je pro něj prodej satirického trička paradoxně výdělečnější než vlajkový byznys celé sítě.

Začalo to nevině na konferenci SXSW v americkém Austinu, kam vedle jiných dorazila i šéfka mikroblogovací služby Bluesky Jay Graber. Usadila se na židli a mluvila o budoucnosti sociálních médií. Ti pozornější si ale hned v prvních vteřinách po jejím příchodu na pódium všimli, že má povědomé tričko. Přesněji řečeno takové, se kterým loni v září obletěl internet i Mark Zuckerberg.

Stalo se tak v době, kdy se ředitel Mety vzdal svého neslaně nemastného robotického vzhledu, definovaného minimalistickým šatníkem, a začal na veřejnosti vystupovat v modernějším, designovém oblečení, které by mu lépe sedělo k novému účesu i řetězům. To celé šlo ruku v ruce se zjevnou mentální proměnou a přístupu k vedení firmy, což vyvolalo také značné debaty.

zuck20-2

Přečtěte si takéMark Zuckerberg 2.0. Nosí drahé hodinky a oversized tričkaZ robota nejvíc cool šéfem. Mark Zuckerberg 2.0 nosí drahé hodinky, oversized trika a kudrlinky

Možná nejzajímavější na tom celém byl slogan, který se na tmavém oversized triku vyjímal: Aut Zuck Aut Nihil. To je odkaz na slavnou římskou frázi Aut Caesar Aut Nihil, která se dá přeložit jako Buď Caesar, nebo nic. Podle mnohých měl tímto designem potvrdit svůj dlouholetý obdiv k Římské říši a možná i caesarům jako takovým. Nikdo si s tím ale nelámal hlavu, přece jen jde o potisk trička.

Graber to ale nedávno posunula na novou úroveň. Na SXSW přišla v prakticky totožném tričku, na kterém ale bylo napsáno Mundus sine Caesaribus, což lze z latiny přeložit jako Svět bez caesarů. I když to sama nepotvrdila, šlo o evidentní narážku na to, že sociální sítě ovládají miliardáři s velkým vlivem, který se teď propisuje i do administrativy Donalda Trumpa. Viz Elon Musk.

mundus-sine-caesaribus

Foto: Bluesky

Sarkastické tričko od Bluesky se prodává za 40 dolarů

Na Bluesky, tedy potenciálně konkurenceschopné sociální síti, která se prezentuje jako alternativa k X, se její tričko stalo hitem a nebylo překvapením, že fanoušci Graber – nebo odpůrci Zuckerberga – ho chtěli také. Firma ho proto začala prodávat za čtyřicet dolarů, aby za jeden den zjistila, že je výdělečnější než prodej vlastních domén na Bluesky.

„A je to, měníme se na firmu, která vyrábí trička… Za dnešek jsme na tom vydělali více peněz než za poslední dva roky prodáváním domén,“ napsala na Bluesky šéfka operací Rose Wang. Pro objasnění: Bluesky za desítky dolarů nabízí uživatelům i možnost vlastních domén coby uživatelských jmen, aby názvy neměly generickou koncovku @bsky.social.

Firma ovšem nezveřejňuje, kolik peněz na prodeji těchto domén vydělává, proto je nutné brát vyjádření Wang s rezervou. Navíc je ani příliš nepropaguje. Ostatně Bluesky stále není v pozici, kdy by patřilo mezi zásadní sociální sítě na trhu. A byť průběžně roste, registrovaných uživatelů je okolo třiceti milionů, což je zlomek ve srovnání s Facebookem, Instagramem nebo třeba X.

I přesto ale marketingový tah s tričkem zafungoval tak, že se o něm začalo mluvit na internetu – a píšou o něm i známá zahraniční média. Což může být jen ku prospěchu firmy, protože jestli něco potřebuje, je to větší viditelnost.

Chtěl jsem zanechat stopu, ale přišel jsem o 150 milionů. Pozor na testosteron, varuje král mobilů

Kamil Vacek a jeho skupina TCCM prodali v Evropě přes 30 milionů telefonů. V podcastu Money Maker popsal svou byznysovou cestu i výzvy, kterým čelil.

Luboš KrečLuboš Kreč

km

Foto: Tomáš Svoboda/CzechCrunch

Majitel firmy TCCM Kamil Vacek

2Zobrazit komentáře

Jestli lze někoho nazvat králem prodeje mobilů v Česku, je to nepochybně Kamil Vacek. Od 90. let prodal ve střední a východní Evropě přes 30 milionů telefonů a jen loni jeho firma TCCM utržila šest miliard korun. „Na VŠE jsem na koleji četl francouzské noviny o tom, co je tamní největší byznys. V ekonomické rubrice psali, že jedou mobilní telefony,“ popsal start svého podnikání v nejnovější epizodě podcastu Money Maker.

„Vydělávat umím, investovat ne,“ tvrdí však v Money Makeru podnikatel, který si nově přibral do svého byznysového impéria i hotelnictví. Ve Vysokých Tatrách otevřel luxusní resort Elements a plánuje další projekty. Rozhovor si můžete pustit v přehrávači níže nebo na všech podcastových platformách. Tohle je výběr toho nejzajímavějšího, co v podcastu zaznělo.

O rozjezdu svého podnikání

Začal jsem 1. července 1996. Tehdy jsem ještě bydlel na koleji Otava na Jižním Městě jako student VŠ. Ležel jsem na posteli a četl francouzské noviny – anglicky jsem tehdy neuměl. Zajímala mě ekonomická rubrika a psalo se tam, že ve Francii jede byznys s mobilními telefony. Ten boom tam začal asi o dva roky dřív než u nás. Šlo o přechod ze sítě NMT na frekvenci 450 MHz na GSM sítě na 900 MHz. Díky tomu se z těch obrovských kufříků stala menší zařízení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V Česku tehdy působil Eurotel – dneska O2 – a právě 1. července 1996 začal prodávat GSM telefony. Do té doby tu bylo jen asi 12 prodejců po Praze. Pamatuju si třeba pana Hůrku z Radiocomu, který sídlil ve čtvrtém patře někde v centru. Muselo se tam výtahem nebo pěšky s kufříkem. Cílovkou byli podnikatelé.

Jak se telefony začaly zlevňovat a rozšiřovat, přesunul se prodej z kanceláří doslova na ulici. Naše první prodejna byla ve Svatoslavově ulici v Nuslích – myslím, že to byla asi třináctá prodejna v Praze a možná první s výlohou přímo na ulici. Tehdy šlo pořád o poměrně exkluzivní zboží. Pamatuju si, že k nám chodili nakupovat třeba Richard Genzer, Lucie Bílá nebo Karel Gott.

O tom, proč na začátku vsadil na značku Sagem

Ano. Tím, že jsem tehdy ještě neuměl anglicky, sledoval jsem hlavně dění ve Francii. Tam byly dvě značky – Alcatel a Sagem. Alcatel už měl nějakou distribuci, takže jsem se rozhodl zkusit Sagem. Vyrazil jsem do Paříže, přímo do jejich centrály. Byla to obrovská budova v Le Pont de Neuilly.

Zazvonil jsem tam na recepci a říkám, že bych chtěl řešit distribuci. A oni na to: „To je náhoda! Právě otvíráme exportní oddělení.“ Měli tam prvního zaměstnance – Bertranda Vipiho, který nastoupil právě v ten den, 1. září. Já jsem byl jeho první zákazník a zároveň jejich první distributor mimo Francii. Dodnes jsme s Bertrandem kamarádi.

julian-jancik4

Přečtěte si takéZ brigády v Holandsku rozjel první byznys. Pak postavil Next.MoveZ brigády v Holandsku rozjel první byznys a pak díky němu postavil Next.Move. Lék na stres? Lyže, říká

O dávné pomoci od Daniela Křetínského

Pak jsem měl ale problémy – prodal jsem firmu, ale zapomněl jsem si stáhnout nějaké směnky. A když pak přišly povodně a ta firma skončila, zůstal mi tam dluh. Z toho mi tehdy pomáhal dostat se Dan Křetínský, tehdy právník J&T. Přes Dušana Svobodu, mého spolužáka a kamaráda, se to celé propojilo. Měli jsme spolu dokonce malou firmu – my tři. Dan mi tehdy hodně pomohl a vlastně mě tak trochu zachránil před průšvihem. Dodneška jsem mu za to vděčný.

O tom, co bude the next big thing po chytrých telefonech

Tlačítkové telefony tu byly zhruba 12 let, předtím kufříkové asi 10 let. Ten nynější formát už je tu prostě moc dlouho a je jasné, že jsme na konci jedné technologické éry. Je to vidět i na tom, jak Apple každý rok zoufale představuje nový model, který se od toho předchozího skoro neliší.

vacek

Foto: Tomáš Svoboda/CzechCrunch

Podnikatel Kamil Vacek

Takže změna určitě přijde. A s ní přijdou nové firmy, noví lídři. Já si třeba myslím, že Apple to nebude. Nejvíc věřím Metě – přestože s ní byznysově nemám nic společného – a taky Googlu. Právě tyhle dvě firmy podle mě budou vítězi té technologické disrupce, která se blíží.

O svém největším investičním fuck-upu

Prošustroval jsem na různých blbostech hodně přes půl miliardy, možná až miliardu korun. Bylo to napříč různými projekty, často úplně nesmyslnými. Největší průšvih přišel v roce 2016, kdy mi bylo 42 let. Dodneška to částečně přičítám poklesu testosteronu – u mužů to tak bývá, začnou dělat blbosti, aniž by si to uvědomovali. Vychází to z podvědomí. Já jsem tehdy chtěl otisknout své padající ego do celé Evropy.

Vybral jsem si největší čínskou značku v oblasti 4G technologií – jmenovala se Coolpad. Jel jsem do Šen-čenu, kde jsem se potřeboval dostat k jejich šéfovi. V Číně ale nemůžete jen tak zazvonit na centrálu, tam vás bez doporučení nikdo nepustí. Takže jsem ještě zaplatil spojkám v Hongkongu, aby mě s ním seznámily. Nakonec jsme šli na oběd, domluvili se a já jim navrhl, že je budu zastupovat nejdřív ve střední a východní Evropě, později v celé Evropě.

Byl to jasný otisk ega – chtěl jsem ještě „urvat“ něco velkého, než úplně odezním. Rozjel jsem to ve velkém. Najal jsem lidi v Německu, Španělsku, Belgii. Ve Španělsku jsme prodávali přes MediaMarkt, i na Kanárských ostrovech. Skončilo to asi po roce a půl a zůstala po tom ztráta 150 milionů korun. Zpětně jsem si uvědomil, že to souvisí i s tím, o čem jsme mluvili na začátku – s vysokou úmrtností značek.