V životě každé firmy přijdou okamžiky, kdy se tolik nedaří a je třeba na to reagovat. S řadou problémů a výzev si rychle poradí sám její majitel se svým týmem, ale občas na to nestačí. Může jít o sérii špatných rozhodnutí, které ho zaženou finančně nebo jiným způsobem do kouta, o odchod klíčových zaměstnanců a absenci fungujícího managementu nebo třeba o to, že majitelé v pokročilém věku nemají svou firmu komu předat. S tím vším se pravidelně setkává společnost JPF, která se specializuje právě na řízení firem. Mezi její čelní představitele patří zakladatel Jiří Jemelka a jeho kolega Arnošt Čáp, kteří hovoří v novém díle podcastu BrandStories o takzvaném interim, tedy dočasném, managementu.
„Poměrně velkou překážkou může být ego majitele, který svou firmu bere de facto jako své dítě a je dlouho přesvědčen, že všechno zvládne sám a dělá to nejlépe,“ popisuje zkušenost z podniků, se kterými spolupracovali, Arnošt Čáp, výkonný ředitel JPF pro Čechy. „Důležité je, že si v případě problému připustí, že už to nezvládne a potřebuje někoho, kdo mu otevře oči a s nastalou situací pomůže,“ dodává. Přesně tyto případy v JPF řeší – pomocí dočasného managementu pomáhají s řízením, záchranou či restrukturalizací firem.
Když se jim majitel firmy ozve, že potřebuje pomoct, začínají s analýzou. „Musíme nakouknout pod pokličku do každodenního fungování, protože většina majitelů to vidí ze svého úhlu pohledu, ale realita uvnitř firmy obvykle bývá úplně jiná. Pak je klíčové, aby panovala shoda na konkrétních krocích, které společně můžeme udělat, a také obecně na tom, jestli vůbec jsme, nebo nejsme schopni pomoci,“ vysvětluje Arnošt Čáp v podcastu BrandStories, ve kterém nahlížíme do zákulisí českých firem a pustit si ho můžete na YouTubu, Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech nebo v přehrávači níže.
Zakladatel JPF Jiří Jemelka vysvětluje, že při přebrání řízení firem bývá důležité, aby majitel přistoupil na změnu své role, často je totiž zároveň i výkonným ředitelem. „Firmu řídí námi dosazený výkonný ředitel, zatímco majitel se musí naučit nové roli. Pro nás je zároveň absolutně zásadní spolupráce se všemi lidmi v dané firmě. Pokud v ní je padesát nebo sto lidí a nejsou na naší straně, pak můžete být sebegeniálnější, ale sám nikdy nezmůžete tolik, co zvládne vyladěný tým spolupracujících desítek lidí,“ říká Jiří Jemelka.
V JPF by v budoucnu chtěli v jednu chvíli řídit tisíc firem. Historicky už jich prý odřídili přes pět set a aktuálně pod sebou mají stovku podniků. S řízením pomáhají zejména v menších a středních firmách, kde jsou majitelé často na řadu věcí sami. To neznamená, že by neměli zaměstnance, ale o svých rozhodnutích se nemají s kým pobavit, hlavně když nemají žádné společníky.
„Mnoho majitelů je šťastných, když s námi začnou spolupracovat, protože po dlouhé době mají někoho, s kým se mohou otevřeně o čemkoliv pobavit, mohou sdílet radosti i starosti své firmy,“ popisuje Arnošt Čáp, který v JPF působí od roku 2013. Momentů, kdy může pro majitele firmy dávat smysl přivolat na pomoc interim manažera, je celá řada.
Jiří Jemelka shrnuje, že vždy jsou důležité tři základní otázky. První zní banálně: Co je nejlepší pro vaši firmu? „Když na ni máte správnou odpověď, je to klíč ke všem dalším řešením a odpovědím,“ míní. Další dvě důležité otázky pak spolu souvisí – jak získávat zákazníky bez ohledu na to, kolik jich už firma má, a jak si udržet stávající zákazníky. Kdo vyřeší odpovědi na všechny tři otázky, je na dobré cestě, aby jeho firma prospívala, je přesvědčen Jemelka.
Obchodovat s akciemi nebo komoditami a vydělávat si tím spoustu peněz, to je ideální představa mnoha lidí, kteří kdy přišli do styku s tradingem, tedy obchodováním na finančních trzích. Stejně jako svět investic se i tato oblast v posledních letech díky novým technologiím významně otevřela, a tak aktivně nakupovat a prodávat akcie, sázet na jejich krátkodobé pohyby a otáčet na burzách velké množství peněz může mnohem více lidí než dříve. Naproti tomu jdou platformy, které uživatelům nabízí možnost obchodovat s mnohem větším kapitálem, než jakým sami disponují. Má to samozřejmě řadu podmínek, nicméně několik z nich je z Česka. Včetně Fintokei, které paradoxně začalo v Japonsku.
Řeč je o takzvaném prop (proprietary) tradingu, respektive o jeho moderní podobě, mezi jejíž průkopníky patří také česká společnost FTMO. O té je v poslední době hodně slyšet, protože rychle narostla a své tržby i zisky počítají zakladatelé Otakar Šuffner a Marek Vašíček v miliardách korun. Když začínali, potřebovali pro svou vznikající platformu tradingovou infrastrukturu. Tehdy spojili síly mimo jiné i s tuzemskou skupinou Purple Holding, která vyvíjí a poskytuje technologie pro brokery po celém světě.
Založili ji Filip Řehoř, David Kašper a Jakub Nytra, kteří se už od roku 2007 snaží do světa brokerských firem přinášet inovativní přístup. Prop trading však delší dobu přehlíželi. „Když za námi kluci z FTMO před lety přišli, zdálo se nám to jako sympatický projekt, se kterým chtějí v tradingu podobně jako my dělat věci jinak. Tehdy jsme v tom ještě neviděli takový potenciál,“ říká pro CzechCrunch David Varga, který se k Purple Holdingu připojil v roce 2011.
„Dnes už FTMO díky svému rychlému rozvoji mají vlastní infrastrukturu. A klobouk dolů před tím, co dokázali. My jsme však toto nově vznikající odvětví i nadále sledovali, a když nás pak oslovily další firmy se zájmem o poskytování infrastruktury, naskočili jsme zpět. Tehdy to pro nás byl spíš vedlejší byznys, ale dnes už je podle mého názoru z dlouhodobého hlediska prakticky nutností, abychom se v této oblasti také angažovali,“ doplňuje Varga. Loni proto s kolegy začali budovat projekt Fintokei.
Právě tak se jmenuje odpověď „fialové“ skupiny na FTMO a další hráče. Zmíněný prop trading tkví v tom, že firma obchoduje na finančních trzích s vlastními penězi a hledá si pro tyto účely obchodníky, kteří se jí o kapitál starají nebo jejichž obchody pak sama kopíruje. Nejde o žádný nový koncept. Pro finanční instituce to je další způsob, jak navyšovat své zisky, které jim jinak často plynou hlavně z provizí za obchody pro své klienty.
Stačí, když se bude dařit
Historicky si firmy tradery dlouho prověřovaly a často je přímo zaměstnávaly, než jim svěřily svůj kapitál. Doba se však posunula a v moderním digitalizovaném pojetí může člověk, který se chce stát traderem, dostat do ruky účet s pořádnou částkou velmi rychle. Nepotřebuje přitom absolvovat žádné osobní pohovory a ani nemusí mít s tradingem velké historické zkušenosti.
Právě to je největší lákadlo novodobých prop tradingových firem, jejichž nabídka pro klienty vypadá zhruba následovně: zaplaťte nám jednorázový vstupní poplatek, my vám poskytneme testovací kapitál v mnohonásobné výši, se kterým si zkusíte obchodovat, a když se vám bude dařit a splníte naše podmínky, většina následných zisků půjde za vámi. Podmínky přitom mohou být různé.
Foto: Fintokei
David Varga, spoluzakladatel Fintokei
Uživatel musí například s úspěšným výsledkem obchodovat delší dobu nebo se jeho portfolio nesmí příliš propadnout. Ať už je daná služba nastavená jakkoliv, drtivá většina zákazníků se až k reálným ziskům nepropracuje. Trading je totiž složitá disciplína, kterou se nelze naučit přes noc. Největším zdrojem příjmů podobných platforem tedy často nemusí být ani tak zisky, které by jim tradeři mohli obchodováním jejich kapitálu přinést, ale hlavně jednorázové poplatky, které jim uživatelé platí s vidinou toho, že si jednou sáhnou na velký objem kapitálu a zisků.
Právě proto některé prop tradingové firmy čelí kritice, že to jsou finanční kasina, která propagují, jak je trading jednoduchý, a pak vydělávají na tom, že v nich lidé vidí snadno nabyté výdělky, ale většina odejde zklamaná. Stejně jako když přijedou do Las Vegas. „Má to určitě svá rizika a není to pro každého. Důležité je ale také říct, že za mě to určitě není ‚hra‘ s reálnými penězi jako spíše zkouška schopností a disciplíny o reálné peníze,“ říká David Varga.
Za takovou zkoušku ve světě velkého tradingu může uživatel v případě Fintokei poslat na začátku klidně jen pár tisíc korun. V základním programu získá za dva tisíce korun počáteční kapitál ve výši 200 tisíc korun. A když v první fázi v rámci tradingu v testovacím režimu zaznamená osmiprocentní profit a ve druhé fázi další pětiprocentní profit, aniž by se v rámci jediného dne propadl o pět či celkově o deset procent, dostane nárok s kapitálem dál pracovat a ze všech následných zisků už pak alespoň osmdesát procent plyne přímo jemu.
Podobná dvoufázová kvalifikace bývá standardem také u jiných prop tradingových firem. Po světě jich dnes v tomto byznysu funguje několik stovek a prorazit v konkurenci není snadné. Česká skupina Purple Holding proto svou platformu Fintokei rozjela nejprve v Japonsku, kde již několik let působí a dodává tamním partnerům brokerské technologie.
„Japonsko je z hlediska retailového tradingu jeden z největších trhů na světě, moderní prop trading tam přitom nikdo neznal,“ popisuje strategii David Varga a zároveň přiznává, že i proto nebylo snadné se prosadit: „To, že někomu dáme simulovaný účet s velkým kapitálem, a pokud se mu bude v obchodování dařit, bude si tím vydělávat peníze, zní na první pohled až příliš dobře. Museli jsme být trpěliví a vše Japoncům vysvětlovat, ale v létě se to začalo lámat.“
Podle spoluzakladatele Fintokei má dnes služba v Japonsku několik tisíc uživatelů a začíná rychle růst. Aby ale uspěla i v mnohem kompetitivnějším evropském prostředí, přišli Varga a spol. s novým programem SwiftTrader. „Chtěli jsme ještě zrychlit proces, jak se lidé mohou stát profesionálními tradery. Velký účet jim poskytneme prakticky okamžitě, sice za vyšší poplatek, ale zato si okamžitě ověří, jaké to je obchodovat s mnohonásobně vyššími částkami než dosud. A otestují si nejen své dovednosti, ale také psychiku a emoce, protože i to jsou v tradingu důležité faktory,“ říká Varga.
Faktem je, že většina lidí v testovacích kolech pohoří.
Hlavní rozdíl zrychleného programu oproti tomu standardnímu tkví v absenci dvou testovacích fází, kdy uživatel musí splnit jasně dané výkonnostní cíle, co se týče profitu. Jediné pravidlo, které Fintokei monitoruje, je celkový pokles portfolia, kdy ztráta nesmí překročit deset procent. Jelikož se může uživatel dostat ke kapitálu firmy rychleji, je celá služba pro Fintokei rizikovější, a tedy pro tradera dražší.
Počáteční kapitál ve výši 200 tisíc korun získá za 10,5 tisíce, a pokud splní zmíněnou podmínku, má nárok na dělení zisku od prvního dne v poměru půl na půl. Počáteční kapitál i poměr dělení zisku se pak postupně zvyšuje. Podle Davida Vargy to otevře možnost obchodovat s větším kapitálem širšímu publiku.
„Jediné riziko, které trader má, je, že přijde o svůj jednorázový poplatek. Je to ale vždy jen zlomek částky, se kterou pak může obchodovat. Pro obchodníky je to lákavé, protože místo toho, aby si svůj milion vložili k brokerovi a riskovali všechen svůj kapitál, nebo si ho naopak deset let budovali, mohou začít rovnou a s mnohem nižším rizikem,“ vysvětluje hlavní obchodní propozici Fintokei Varga.
Foto: Pexels
Trading není disciplína pro každého
Velká část poplatků nicméně firmě skutečně zůstane. „Faktem je, že většina lidí v testovacích kolech pohoří. Procento se sice postupně snižuje, ale zhruba čtyři pětiny lidí se k reálným ziskům nedostanou. My každopádně necílíme na úplné nováčky a nejdeme do toho s tím, že vyděláme obří peníze pouze na poplatcích,“ doplňuje David Varga.
Konkurenčním společnostem se v tomto ohledu daří dobře. Třeba právě zmíněné FTMO, které s takovým byznys modelem přišlo mezi prvními už téměř před deseti lety, jen v loňském roce utržilo čtyři miliardy a zisk EBITDA před daněmi a odpisy dosáhl 1,8 miliardy korun. Tato čísla řadí zakladatele Otakara Šuffnera a Marka Vašíčka mezi elitu tuzemské technologické scény.
V ní se už dlouho pohybuje také Purple Holding. Jeho čísla jsou skromnější, naposledy publikované výsledky za rok 2021 ukázaly obrat ve výši 264 milionů korun při mírné ztrátě, ale v růstu pokračuje taktéž a do budoucna s ním má pomáhat také Fintokei. Vzhledem k šíři působení celého mateřského holdingu ale nemá tato prop tradingová platforma svůj byznys založený pouze na zmíněných poplatcích.
„Jako finanční skupina se na prop trading díváme jako na perspektivní odvětví, které není úplně saturované, hlavně ve starší traderské generaci. To chceme změnit. Zároveň Fintokei byznysově propojujeme a využíváme synergie s dalšími částmi našeho byznysu, ať už vlastního brokera, nebo v rámci dodávání obchodních technologií pro naše klienty,“ vysvětluje Varga.
Prop tradingové firmy jsou podle něj novým segmentem po boku tradičního brokerského byznysu a mohou být výborným doplňkem do skládačky na cestě tradera. „Mnoho brokerů se nicméně zatím do tohoto světa nepouští. Pokud však chceme, abychom i v budoucnu fungovali a spolu s našimi klienty prosperovali, je nutnost v tomto odvětví být,“ je přesvědčen David Varga.
V Česku by chtělo mít Fintokei do dvou let deset tisíc klientů. Varga odhaduje, že aktivních traderů je v Česku kolem třiceti tisíc, na Slovensku pak dalších deset tisíc. Postupně by se rád vydal s novou platformou také na další trhy, ale to bude na pořadu dne až později.
Tradingu se v Purple Holdingu věnují už více než patnáct let. Jejich primárně derivátový broker Purple Trading má v Česku přes deset tisíc klientů, kteří na něm každý den obchodují s více než dvaceti miliony eur (téměř půl miliardy korun). Tradingové technologie od divize Purple Technology používají klienti v desítkách zemí a pro brokery řeší rovněž podpůrné služby jako marketing nebo klientskou podporu. Denně přes jeho infrastrukturu projde přes 400 tisíc obchodů.
V rámci Purple Ventures pak zakladatelé své vydělané peníze investují do dalších projektů, často mimo svůj obor. Mezi startupy v jejich portfoliu patří blockchainový projekt Tatum, online terapie Hedepy, půjčovna karavanů Campiri, brýle pro virtuální realitu Vrgineers nebo aplikace pro duševní zdraví VOS. Čtvrtou nohou fialového holdingu je divize Purple Next, kde staví technologické platební systémy. Jde například o řešení PayPipes pro akceptaci platebních karet nebo malou bankovní aplikaci pro instituci elektronických peněz v Singapuru s názvem Walletory.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.
Native článek
CzechCrunch Native je formát spolupráce s vybranými partnery CzechCrunche na obsahu, který připravuje redakce v kooperaci s klientem.