Klesly prodeje i výroba. My ale nekončíme, hlásí ponožkoboty Skinners a vysvětlují červená čísla
Poslední roky Skinners přinesly několik výzev. Zakladatel Petr Procházka přibližuje, jak firma kvůli nepříznivému dění na trhu změnila část plánů.
Petr Procházka, spoluzakladatel značky Skinners
Klesající objem vyrobených párů, s tím související pokles obratu i propad ze zisku do červených čísel. Poslední dva roky ponožkobotám Skinners, které jsou známé i díky svým úspěšným crowdfundingovým kampaním, přinesly několik zásadních výzev. Ty se podepsaly i na byznysových výsledcích, které neukazují zrovna nejpříznivější vývoj. Spoluzakladatel a ředitel brněnské firmy Petr Procházka ale říká, že hned podnikli několik kroků, omezili expanzi do dalších zemí a rozjíždějí automatickou výrobní linku.
Počet vyrobených párů bot klesl z úrovně 229 tisíc v roce 2021 na loňských 149 tisíc, ve stejném období došlo i k propadu obratu ze 137 milionů korun na 72 milionů. Zisk Skinners se ještě v roce 2021 pohyboval na úrovni dvaceti milionů korun, ale předloni se výrobce propadl do sedmimilionové ztráty, která však už loni dosáhla „jenom“ necelých 900 tisíc korun.
„Na nějaký čas jsme obětovali ziskovost z důvodů značných investic do větších a pevnějších základů firmy v podobě vlastní výroby, nových technologií a produktů. S ohledem na turbulence jsme utlumili expanzní plány a mediálně šli trochu mimo radar. Příští rok na jaře ale půjdou ven novinky, které v barefootovém světě nemají obdoby,“ vysvětluje Petr Procházka.
O problémech Skinners vyšel před několika dny článek na portálu Seznam Zprávy, které mimo jiné psaly i o propouštění poloviny lidí. V reakci na text, podle kterého Skinners „zatáhly za brzdu a hledají cestu z krize“, CzechCrunch oslovil Procházku s žádostí o bližší vysvětlení kontextu, ve kterém se firma aktuálně nachází. „Titulek článku mohl vyvolat domněnky, že zavíráme krám, navíc se v textu objevují nepřesné informace. Ačkoliv to podle něj vypadá, že končíme, je tomu právě naopak,“ reaguje.
Celou situaci Procházka popisuje jako údajně mnohem méně vážnou. „Ničí peníze jsme nepropálili, na výplaty je a zákazníci zboží mají. Jen se v jeden čas na trhu i uvnitř firmy sešlo několik nepříznivých faktorů, které se pak projevily i na finančních výsledcích. Ne vždy se jen daří a ne každá změna jde hned vidět,“ pokračuje. Konkrétně pak zmiňuje investici 15 milionů korun do automatizované výroby, dalších 10 milionů na vývoj a první skladové zásoby výroby bot.
Dlouhodobé plány měly Skinners velké. Zákazníky firma oslovovala i díky úspěchům v crowdfundingu například na Hithitu, kde doteď stojí za druhou nejúspěšnější kampaní. Zaujala dokonce natolik, že styl, slova a dikci Procházky okopírovala jiná společnost. Skinners zároveň loni na jaře líčily, že se ve velkém i díky spolupráci s logistickým Shipmonkem chystají do Spojených států, a v Německu plánovaly marketingové investice v řádu desítek milionů korun. Procházka v rozhovoru přibližuje, jak na tom teď jejich plány jsou.
Jak vysvětlujete situaci, ve které se Skinners ocitly?
Osobně nevím, jak na turbulentním trhu v jeden čas řešit zavádění a investice do výroby nových produktů ve třech zemích, držet si zajímavé tempo růstu a ziskovost a vše financovat bez investorů či bankovních úvěrů… Pokud to někdo ví, ať se ozve. (smích)