Klientovi chyběl nástroj pro komunitní management. Tak ho česko-slovenský startup stvořil a získává na něj miliony
Idea, výzkum trhu, vývoj základního produktu, uvedení na trh, získání první investice, iterace, hledání use-casů, objevení nového trhu s velkým potenciálem, spin-off produktu a další investice ve výši 65 milionů korun, která je jen začátkem cesty dobývání globálního trhu. I takto se dá popsat dosavadní vývoj česko-slovenského datově-analytického startupu AhoyConnect, za nímž stojí Slovák Tomáš Jasovský.
Původní produkt nesl název AhoyTeam a byl zaměřen na automatizaci rutinních činností manažerů týmů, které fungují odkudkoliv. Ostatně sám Jasovský měl s tímto druhem práce dlouholeté zkušenosti, kdy například z Prahy pracoval pro americké společnosti. Ještě v průběhu loňského roku startup hledal různé možnosti, kde by dokázal být manažerům maximálně nápomocný.
Nástroj tak využívaly například týmy v marketingu, při zpracování obchodních leadů nebo HR na nábor nových zaměstnanců. „Vyvíjeli jsme nástroj na automatizaci rutinních procesů v remote firmách. Hledali jsme use casy, které bychom zvládali škálovat a postavit celý produkt kolem nich. Jedním z našich klientů byl community manager z InVision – právě v této oblasti jsme si uvědomili zajímavý potenciál,“ popisuje Jasovský v rozhovoru pro CzechCrunch.
Když totiž Ahoy chtěl pomoci automatizovat procesy v komunitním managementu, narazil na to, že pro toto oddělení zatím na trhu neexistují žádné specializované nástroje, které by manažerům dávaly dostatečně dobrá data nebo reporty. Tím pádem samotní komunitní manažeři nedokázali ve firmě dokázat svou přidanou byznysovou hodnotu.
V letošním březnu tak čtyřčlenný tým začal pracovat na novém produktu, jenž se stal spin-offem původního AhoyTeam s mnoha dalšími rozšířenými funkcemi zaměřenými právě na potřeby komunitních manažerů. Jasovský a ostatně i investoři věří, že právě tady našli obrovský potenciál na změnu zaběhnutých pořádků.
Dnes už totiž technologické firmy – od SaaS startupů přes výrobce hardwarů až po e-commerce – běžně pracují s budováním komunity. U nás hlavně za účelem zjednodušení náboru zaměstnanců, americké společnosti pak často s cílem hledat nové potenciální klienty nebo zvyšování loajality stávajících zákazníků. Všechny tyto případy v konečném důsledku umožňují dané firmě růst a budovat svůj byznys.
„Komunitní manažeři doteď řešili administraci, většinu času trávili komunikací s členy komunity a často jen reaktivně. Tato oddělení jsou ve firmách malé v poměru, o jak velké komunity musí pečovat. My jim chceme pomoct v tom, aby lépe pochopili, kdo jsou lidé v jejich komunitě, kdo je jak zapojený do konverzací a na kterých platformách se o čem mluví. Na základě dat jim pak pomůžeme ve škálování a budování zdravé komunity,“ popisuje Jasovský.
Chybějící nástroj pro management komunit
Zatímco na trhu už delší dobu existují nástroje, které například usnadňují práci marketingovým nebo obchodním oddělením tím, že pro manažery spojují data z různých platforem na jedno místo (což ulehčuje tvorbu i revizi strategických rozhodnutí), v komunitním managementu takový nástroj chybí.
Lidé, kteří jsou ve firmách odpovědní za tuto oblast, přitom často komunity budují přes několik kanálů zároveň, například na Slacku, Discordu, platformách Forum, Twitteru a LinkedInu, newsletterech posílaných přes Mailchimp i nástrojích na online konference. A byť z každé z těchto platforem získají nějaká data a insighty, pro své interní potřeby je vůbec nedokáží přepojit na jednom místě.
Právě to jedna ze základních funkcionalit, které nabízí AhoyConnect, jenž funguje jako data intelligence nástroj. Díky propojení dat z různých zdrojů tak mohou manažeři lépe chápat, co se v jejich komunitě děje, kdo jsou jednotliví lidi, jak se chovají a propojovat je přes všechny kanály. Základní přehled dat následně umožňuje analýzy sentimentu, trendů, predikcí, ale také označování nevhodného obsahu, který mohou někteří členové komunity šířit.