Léta pracoval na dálku, teď s tím pomáhá firmám po celém světě. Startup Tomáše Jasovského nabírá 13 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

ahoyteam

Foto: AhoyConnect

Tomáš Katz, Tomáš Jasovský, Michal Macejko a Tomáš Přívora z AhoyConnect

Tomáš Jasovský má s prací na dálku dlouholeté zkušenosti. Sedm let žije v Praze, většinu této doby pracoval jako zaměstnanec firem sídlících v San Francisku či New Yorku. Jako manažer vzdálených neboli remote týmů však narážel na neustále se opakující limity a loni po analýze trhu zjistil, že není ani zdaleka jediný.

Osmadvacetiletý Slovák proto založil startup AhoyTeam automatizující rutinní práci manažerů, a byť zatím nepředstavil veřejnou verzi produktu, získal investici přes deset milionů korun od tuzemského fondu Lighthouse Ventures, se kterou se chystá změnit svět managementu remote týmů.

„Manažeři běžně tráví asi 20 procent svého pracovního času manuálními procesy. Stačí, abychom ukrátili třeba jen tři procenta, a vyjádřeno v platech dokážeme týmům nebo firmám ušetřit i stovky tisíc měsíčně,“ vypráví Jasovský, když sedíme na terase jedné z vinohradských kaváren.

AhoyTeam má navíc ambici kromě šetření zdrojů nabídnout manažerům i vhled do fungování jejich procesů, což by jim mělo umožnit najít prostor na zlepšení a navíc je automatizovat. Jasovský rovnou přiznává, že různých produktů na automatizaci a práci s procesy existují „miliony“, a proto se svým nástrojem z uživatelského pohledu zvolil relativně netradiční přístup.

tomas-pic-min

Foto: AhoyTeam

Zakladatel startupu AhoyTeam Tomáš Jasovský

„Nechceme být jako všechny podobné nástroje s vlastním uživatelským rozhraním, na které by si firma musela opět zvykat. Chceme být na pozadí všech procesů, přičemž veškerá komunikace s uživateli je vedena přes Slack, protože na něm tráví celý den,“ přibližuje Jasovský.

Manažerům chce nástroj pomoci v několika typech procesů, které se točí kolem jednoduchých notifikací pro tým. Přes napojení na nástroje jako Asana, Jira, GitHub či Airtable sleduje jednotlivé kroky a po splnění daného úkolu AhoyTeam po Slacku rozešle notifikaci s dalším workflow, třeba na navázané akce. Díky tomu vedoucí týmu uvidí, jak se práce na projektu vyvíjí, nebo kde se případně zasekl – a nemusí kvůli tomu obvolávat skupinu lidí sedících po celém světě.

V dalším rozvoji produktu pak AhoyTeam plánuje ke Slacku přidat také další týmové komunikační nástroje jako Microsoft Teams či Facebook Workplace. I když se z pohledu startupu závislost na jedné či několika externích platformách nemusí někdy vyplatit, slovenský startupista věří, že tento přístup povede k mnohem rychlejší adaptaci produktu i učení uživatelů.

Do karet mladé firmě hraje i fakt, že většina globálních remote týmů, tedy cílová skupina AhoyTeam, používá právě Slack. S ohledem na pandemii koronaviru a přesunu mnoha lidí na práci z domova je poměrně zásadní výhodou také načasování vstupu na trh.

„Asi jsme jedni z mála, kteří z této špatné krize budou těžit,“ usmívá se Jasovský. „Načasování nemohlo být lepší, všichni začínají řešit remote práci, a byť možná jen dočasně, v mnohem větší míře využívají například Slack. Hezkým příkladem je i Zoom – kdybyste ho chtěli ve firmě představit před půlrokem, poslali by vás někam, dnes je to standard.“

Výzkum v Portugalsku, vývoj na Bali

Když však loni Tomáš Jasovský během dvou měsíců v Portugalsku začínal společně s top manažery největších remote firem jako GitHub, Automattic, Dribbble či InVision pracovat na základním výzkumu trhu, pochopitelně nemohl tušit, že se letos z práce na dálku stane jeden z největších globálních trendů. Nápad na vznik AhoyTeam ostatně přišel už o několik let dřív.

Před šesti lety začal Jasovský na dálku z Prahy a z různých koutů světa pracovat pro americké firmy jako Pond5, o něco později postavil a vedl oddělení výzkumu a vývoje v InVision. Po svém odchodu pomáhal firmám v rané fázi s produktem a remote adaptací, v newyorském startupu přibližně rok pracoval jako šéf produktu. Stále více však cítil chuť dělat něco vlastního a vzpomněl si na problémy, na které jako manažer remote týmů ve zmiňovaných firmách narážel.

app-screenshot-min

Foto: AhoyTeam

Nástroj AhoyTeam

„Napadl mě tak produkt na řešení problémů, které jsem sám zažíval. Dělal jsem množství manuální práce přes Slack, které bych ale dělat nemusel, kdyby na to existovala nějaká forma automatizace. Zjišťoval jsem, jestli je to jen můj problém, a ukázalo se, že jej zažívají i další,“ popisuje Jasovský.

Loni proto odešel do Portugalska, kde práci na novém produktu začal psaním knihy shrnující zkušenosti, know-how a výzkumy o firemní kultuře ve firmách fungujících na dálku – Remote Company Culture for Slack Generation. To posloužilo také jako první ověření trhu a napevno se rozhodl postavit tým a kolem něj také produkt.

Výměnou za podíl ve firmě k sobě najal dva zkušené vývojáře Michala Macejka a Tomáše Přívoru a jako nově zformovaný tým na dva podzimní měsíce odjeli na Bali, kde společně žili a v podstatě nonstop programovali. Do Česka se pak vrátili s již hotovým pivotem produktu.

Hledání ideálního využití

AhoyTeam měl původně být specializovaným nástrojem pro nábor lidí v remote firmách, začátkem roku se však Jasovský se svými kolegy rozhodl záběr produktu zvětšit a přes hledání a testování najít use-case, ve kterém bude manažerům distribuovaných týmů nápomocný nejvíc.

Kromě oddělení HR tak aktuálně nástroj využívají týmy například v marketingu, zpracovávaní obchodních leadů či ve workflow venture kapitálového fondu. AhoyTeam zatím funguje jako early access, veřejně přístupné verze se potenciální zájemci dočkají po dokončení testování.

„Distribuovaně nepracují už jen hippie firmy ze Silicon Valley.“

I tak už však má startup několik větších zákazníků. Jedním z jeho největších klientů je americké Twilio poskytující komunikační služby, jenž se u nás nejvíc proslavilo necelé dva roky zpátky, když za více než miliardu koupilo jen rok a půl starý český startup Ytica. AhoyTeam v Twiliu využívá již několik týmů v marketingu či obchodu.

„S aktuálním načasováním bychom byli hloupí, kdybychom nevyužili možnost investice pro nastartování pořádného rozběhu,“ popisuje Jasovský s odkazem na pre-seed investiční kolo ve výši 500 tisíc eur (přibližně 13 milionů korun) od investičního fondu Lighthouse Ventures.

zalesak

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Jeden z partnerů v investičním fondu Lighthouse Ventures Michal Zálešák

„Remote work je jedním z největších trendů, který současná situace přinesla. Mnoho globálních korporací bude hledat ideální nástroj, jak se k tomuto trendu efektivně postavit. Proto jsme se rozhodli investovat do Tomáše, který má s prací na dálku mnohaleté praktické zkušenosti a přináší tak skutečně praktické řešení,“ říká managing partner Lighthouse Ventures Michal Zálešák.

Aktuální úkol pro AhoyTeam je tedy jasný, nejbližší měsíce se všechna pozornost bude věnovat rozvoji prodejů a marketingu. V rámci vývoje produktu už má startup většinu práce za sebou, v tomto ohledu pracuje v podstatě jen na jednotlivých úpravách podle potřeb zákazníků, tedy integracích nástrojů, které týmy využívají na projektový management.

„Je to výhoda s nevýhodou, jsme malí a flexibilní, takže jedna integrace nám trvá jen několik dní, na druhé straně to takhle s větším počtem zákazníků nebude škálovatelné. To jsou ale takzvané ‚champagne problems‘, když už máte tolik leadů, že nestíháte. Budu rád za takové problémy,“ směje se Jasovský.

havryluk-alza

Přečtěte si takéAlza může růst o 100 % ročně. Je jen naše nedokonalost, že tomu tak není, říká Havryluk. Z krize umíme vyjít jako vítězAlza může růst o 100 % ročně. Je jen naše nedokonalost, že tomu tak není, říká Havryluk. Z krize umíme vyjít jako vítěz

I tento přístup ve škálování navíc může přinést své výhody. Manažeři v jednotlivých oborech totiž často využívají ty samé nástroje, a tak po integraci prvních několika desítek zákazníků už bude velmi pravděpodobné, že ti noví nebudou samostatné integrace potřebovat. Následně pak dojde i ke zpřístupnění veřejné verze produktu, což je naplánované ještě v průběhu léta.

S AhoyTeam pak naplno začne expanze do světa. I když jde o československý startup, cílovou skupinu hledá rovnou globálně. „To, že jsme v Česku, asi ani nebude nikdo vědět. Děláme nástroj pro remote firmy a sami jsme remote, zatím v Česku, Anglii a na Slovensku. Všichni jsme s prací na dálku měli zkušenosti, není to pro nás nic nové a je to nastavení, které nám vyhovuje,“ říká rodák z východního Slovenska. O potřebě nástroje jako AhoyTeam přitom nepochybuje.

„Trh práce se mění, i když pořád existují ‚office lidi‘. Distribuovaně nepracují už jen hippie firmy ze Silicon Valley a stačí, když vzdáleně budou pracovat jen některé týmy celých firem,“ přibližuje Jasovský a dodává: „Chceme být jednou z platforem, které budou určovat, co znamená management vzdálených týmů. Teď máme šanci naskočit na dobře rozběhnutý vlak a za pár let být standardem v odvětví. Vznikli jsme dostatečně brzy na to, abychom za pár let dokázali udávat trendy.“

Partnerem článku a CzechCrunche je investiční fond Lighthouse Ventures. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.