Knihkupectví je dnes především služba, není to byznys. Knihy musí zdražit, říká Lukáš Novák z Euromedie
Lukáš Novák, výkonný ředitel nakladatelství Euromedia Group
Uzavřete tradičně nejsilnější vánoční sezonu, většinu peněz pošlete do přípravy nových titulů na tu další a v tom přijde rána. Knižní trh se v důsledku koronaviru prakticky ze dne na den zastavil. Jakmile se totiž nemohly knihy prodávat v kamenných knihkupectvích, byl velký problém na světě. Vrásky na čele to navíc vyvolalo úplně všem, ty největší hráče nevyjímaje, protože se ukázalo, že knižní byznys sice může být velký, ale ve své podstatě je velmi křehký.
Aby zmatků na trhu nebylo málo, hned na začátku krizových týdnů vydalo vydavatelství Euromedia nešťastné prohlášení, že pozastavuje úhrady třetím stranám. Šéf největšího knižního vydavatelského domu v Česku Lukáš Novák se nyní v rozhovoru pro CzechCrunch za turbulentními měsíci ohlíží, přiznává některé chyby a zároveň upozorňuje, že knihy by měly obecně zdražit, protože tak, jak je současný knižní trh nastaven, je dlouhodobě neudržitelné.
Vy jste způsobili tak trochu zemětřesení na knižním trhu, když jste v polovině března oznámili, že jste nuceni do odvolání pozastavit úhrady třetím stranám. Bylo to šťastné rozhodnutí?
Zpětně to zřejmě bude znít blbě, ale nešlo o oficiální rozhodnutí společnosti. Tehdy, kdy nikdo nevěděl, co se bude dít, nám začaly volat firmy, zda jim budeme dál platit, ale nám přestali platit naši partneři a trh se zastavil. Tak jsme si interně řekli, že potřebujeme zhruba dva dny, abychom vše zanalyzovali. Bohužel z firmy odešel dopis z finančního oddělení. Přiznávám, že to bylo velmi nešťastné. My jsme přitom jen chtěli vyslat informaci, že vše přepočítáváme a potřebujeme pár dní na to, abychom si to ujasnili. Proto jsem obratem korigoval informace, že platit dál chceme a budeme.
Co se tedy u vás vlastně dělo?
Potřebovali jsme si propočítat různé scénáře a řekli jsme si, že do té doby nebudeme posílat peníze tak, jako kdyby se nic nedělo. Platby jsme pouze trochu rozvolnili, což udělali i všichni ostatní. Možná jsme byli první, kdo to ohlásil, ale ve skutečnosti neplatil celý knižní trh. U nás je to navíc v první řadě druhotná platební neschopnost. Kdyby nám všichni obchodní partneři platili, je naše situace jiná.
„Zjednodušeně lze říct, že celý knižní trh jede až do podzimu na dluh.“
Pojďme si vysvětlit, jak vlastně knižní trh funguje. Je tu několik velkých distributorů jako například vy či Albatros a pak stovky středních či malých nakladatelství. Chápu to správně, že jeden bez druhého by nemohl na trhu fungovat a dochází teď k dominovému efektu?
Zjednodušeně lze říct, že celý knižní trh jede až do podzimu na dluh. To znamená, že na sebe vydělává až v posledním prodlouženém kvartálu zhruba od září. Zároveň v březnu, kdy přišla krize, dochází na knižním trhu tradičně k největšímu propadu, protože jsou nejmenší prodeje, ale náklady zůstávají stejné. Naopak jsou často ještě větší, protože se připravují knihy na podzim. Takže všechny peníze, které vám přijdou za Vánoce, obratem pošlete do celého trhu.
Takže ta krize z pohledu stavu financí na knižním trhu přišla v nejhorší možnou chvíli?
Přišla v nejslabším období v roce, kdy se všichni soustředí na přípravu knih, která trvá zhruba šest měsíců. Knižní trh je zvyklý, že, byť třeba zpomaleně, peníze stále nějak tečou. Ale když se najednou tržby úplně zastavily, celý trh se zadrhl. Je obecný úzus, že knihkupci platí distributorům a distributor pak platí nakladatelům, ale to celé se zastavilo.
Právě také vaše Euromedia patří k těm největším hráčům na trhu. V jakém jste teď stavu?
Vcelku logicky jsme se jako akcionáři rozhodli, že chceme na trhu, do kterého jsme už investovali obrovské peníze, zůstat. Už když jsme kupovali společnost Luxor, tehdy Neoluxor, tak jsme museli přefinancovat dluh kolem 300 milionů korun. Z našeho pohledu jsme tak již celý trh jednou zachraňovali, protože kdyby tehdy Luxor padl, tak by to byl problém, spoustu nakladatelů by nedostalo své peníze. Jelikož jsme byli jedním z největších věřitelů, rozhodli jsme se Luxor zachránit a díky tomu už loni platil všem ve standardních lhůtách.
Teď ale stejně jako ostatní zachraňujete především sami sebe, ne?
Současná situace se teď skutečně dotkla všech na trhu a my jsme se proto jako akcionáři Euromedie rozhodli, že do společnosti pošleme další peníze. Do celého holdingu jsme vložili přes 100 milionů korun a řešíme, jaké další kroky podnikneme. Čekáme, zda nám nějakým způsobem pomůže stát, ale zatím jsme v podstatě žádné podpůrné programy čerpat nemohli.
Jak jsou na tom teď vaše pohledávky vůči třetím stranám?
Peníze jsme začali opět posílat hned následující týden od té nešťastné komunikace. Máme domluvené, kolik každý týden jednotlivým firmám pošleme. Tím, že jsme do firmy nalili přes 100 milionů korun, jsme zásadně snížili naše závazky, protože nám teď vyjma e-shopů nikdo neplatí. Prodejny běží na úrovni 60 až 75 % procent a vše se teprve pomalu rozjíždí.