Kofola rozšířila své portfolio o hliněné nádoby, které šetří vodu. Ve firmě koupila podíl za milion

Malá firma Zahradní Olla je z Krnova. Stejně jako Kofola, která v ní koupila podíl 34 procent. Zájem o hliněné nádoby roste.

Eliška NováEliška Nová

kofola-a-olla

Foto: Zahradní Olla

Zakladatelé firmy Zahradní Olla Šárka Boček a Karel Dufek

0Zobrazit komentáře

Prý je to nejlepší zavlažovací systém na světě. Používali ho už minimálně dvě stě let před naším letopočtem a ukazuje, že v jednoduchosti je nejen krása, ale také um. Jde o velké keramické nádoby, které se používají k řízenému zavlažování pěstovaných rostlin. V Česku je vyrábí krnovská firma, která se jmenuje po samotné nádobě – Zahradní Olla. Teď do ní zainvestovala také Kofola.

Nápojářská společnost Jannise Samarase poskytla malé krnovské firmě úvěr v řádu statisíců korun. A to v rámci svého inkubátoru, jehož cílem je podporovat startupové a udržitelné projekty. Nyní Kofola koupila ve firmě také podíl za zhruba jeden milion korun, a drží tak 34 procent. „Pro starobylou a naprosto revoluční technologii zavlažování pomocí hliněných nádob jsme se nadchli. Pochází z Krnova, stejně jako Kofola, navíc jde o velmi efektivní způsob distribuce vody rostlinám,“ uvedl Samaras.

Olla funguje tak, že se celá nádoba až po hrdlo umístí do záhonu a naplní se vodou. Kapalina pak vzlíná skrze keramické stěny do okolní zeminy, a tím ji zvlhčuje, což vycítí i rostliny vysázené okolo. Ty nasměrují svůj kořenový systém k nádobě a celou ji obrostou. Potom vlásečnicovými kořínky sají vodu ze stěny.

zahradni-olla

Foto: Zahradní Olla

Olla je keramická nádoba, která pomáhá se zdrojem vody pro rostliny

Vtip je v tom, že rostlina dostane přesně tolik, kolik potřebuje. Ani víc, ani míň. To všechno šetří vodu – podle typu rostliny od šedesáti až do devadesáti procent. Navíc to znamená také úlevu, protože člověk nemusí tak často zalévat. Benefitem je omezení plevele, plísní a škůdců a minimální uhlíková stopa. „Princip, na kterém řízení zavlažování pomocí hliněné nádoby funguje, je velmi prostý. Dochází k němu díky fyzikálním zákonitostem a vlastnostem hlíny, tedy materiálu, ze kterého je nádoba vyrobena,“ říká Šárka Boček, která firmu založila společně s výtvarníkem Karlem Dufkem.

Kofola věří, že keramické nádoby mají budoucnost. Minimálně proto, že je po nich opakovaně větší poptávka, než jakou je krnovská firma schopna uspokojit. Nyní se Zahradní Olla přestěhuje do dílen v areálu Kofoly, kde si bude pronajímat prostory. „Během léta jsme dospěli k zásadnímu rozhodnutí zakoupit novou, větší vypalovací pec, která nám umožní navýšit produkci a nachystat dostatečné skladové zásoby na příští jaro,“ uvádí Boček.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kofola si chce hliněné nádoby i sama ozkoušet, a to na svých pozemcích, kde pěstuje bylinky pro další svoji firmu, bylinné čaje Leros. Olla se dá totiž použít prakticky všude. Hodí se do komunitních a městských zahrad i pro běžné zahrádkáře, chalupáře a drobné pěstitele. Používat se může i ve větších květináčích.

Zahradní Olla také plánuje zavést možnost platby v eurech, nádoby totiž hojně objednávají i na Slovensku. V plánu je spustit anglickou verzi webových stránek a e-shopu a zaměřit se také na spolupráci s obcemi nebo základními a mateřskými školami. Podle Boček se žáci a studenti mohou na nádobách naučit nejen to, jak funguje a jak se provozuje zahrada, ale dozvědí se, co je třeba kapilární jev.

Vánoce přišly o něco dřív. Joby s předstihem dodalo americkému letectvu letouny budoucnosti

Joby Aviation potvrzuje svou dominanci na poli vzdušných taxíků. Velkou zakázkou pro armádu startuje malou revoluci v letectví.

joby-aviation1

Foto: Joby Aviation

Joby Aviation a jeho elektrický letoun S4

0Zobrazit komentáře

Společnost Joby Aviation, která je považována za jeden z nejživotaschopnějších projektů vzdušných taxíků vůbec, podepsala s americkým letectvem kontrakt v hodnotě 131 milionů dolarů na dodávku elektrických letounů schopných kolmého vzletu a přistání. A k úvodní předávce navíc už skutečně došlo, čímž se Joby stává první společností, která ve Státech začala podobný typ letounu dodávat zákazníkům. A navíc tak učinila s výrazným předstihem.

Joby Aviation, jejímiž investory se v minulosti staly firmy jako Intel, JetBlue či Toyota, má aktuálně nejblíže k tomu, aby se stala prvotní americkou společností nabízející letouny s potřebnou certifikací. Výrazně by k tomu měla dopomoci i spolupráce s ministerstvem obrany Spojených států, se kterým v dubnu tohoto roku uzavřela kontrakt v hodnotě 131 milionů dolarů, tedy přibližně tří miliard korun.

Součástí dohody by měla být dodávka nejméně devíti letounů schopných kolmého vzletu i přistání, přičemž dva z nich by měly sloužit na základně Edwards Air Force Base v Kalifornii. První stroje měly dorazit začátkem příštího roku, ovšem Joby překvapilo a minimálně jeden letoun předalo vojsku již nyní.

Vzdušný taxík bude na základně sloužit především pro demonstrační a logistické účely. Stroje od Joby by však měla armáda prezentovat také během předváděcích letů napříč Kalifornií. Pro průzkum národního vzdušného prostoru by jej měla využívat i NASA, a to v rámci partnerství s letectvem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Že budou letouny od Joby poprvé využívány právě na Edwards Air Force Base je tak trochu symbolické. Právě na tomto místě se totiž v minulosti představila první americká proudová stíhačka, první nadzvukový letoun a řada dalších technologických novinek, které znamenaly milník v leteckém průmyslu.

Vzdušné taxíky od Joby by mohly rozepsat další kapitolu, byť v tomto případě by měly sloužit především v sektoru civilního letectví, v rámci městské mobility. Samotná armáda by však mohla v budoucnu tento typ strojů využívat i v terénu, a to pro logistické účely a potřeby armádních lékařů.

Joby Aviation v současné době testuje fungování letecké taxislužby ve městě Marina v Kalifornii. Zároveň však buduje svou novou domovskou základnu v Ohiu, kde mimochodem začal se svými leteckými experimenty i slavný konstruktér a průkopník letectví Orville Wright.