Kofola vrací na trh nápoje v zálohovaných skleněných lahvích. Do projektu se zapojuje i Rohlík

Do zálohovaného skla začne Kofola stáčet mimo svého stejnojmenného nápoje také Vineu a Rajec. Nápoje ve skle budou zatím dostupné v Tescu a na Rohlíku.

cirkulka-kofola-2-min

Foto: Kofola

Nová vratná lahev ze skla

0Zobrazit komentáře

Rajec, Vineu a samozřejmě i Kofolu si bude možné opět vychutnat ze zálohovaného skla. Výrobce oblíbených nápojů, společnost Kofola ČeskoSlovensko, se totiž vrací k prodeji svých vybraných produktů ve znovupoužitelných skleněných lahvích. Jeho snahou je vytvořit komplexní cirkulární systém, který přispěje k větší šetrnosti vůči přírodě i snížení uhlíkové stopy firmy.

Návrat zálohovaného skla je součástí projektu pod názvem Cirkulka, do kterého měla Kofola investovat přes třicet milionů korun. Záměr dostat nápoje na trh ve skle oznámila společnost již v polovině minulého roku s tím, že produkty ve skle budou zaváděny postupně. Nyní je tak bude možné zakoupit v obchodech řetězce Tesco a také se objevily v nabídce online supermarketu Rohlik.cz.

„Z odborných analýz, které jsme si nechali zpracovat, vyplývá, že vratné obaly jsou jedním z nejlepších řešení ve vztahu k přírodě,“ uvedl generální ředitel Kofoly Jannis Samaras. Ten zároveň dodal, že projekt startuje právě na Kofole, Vinee a vodě Rajec z toho důvodu, že tyto nápoje mají potenciál změnit spotřební chování zákazníků.

Ti své oblíbené nápoje naleznou v odolné láhvi, kterou zdobí jen drobná papírová etiketa a hliníkový uzávěr. Právě na vývoj obalu měla padnout největší část z oněch investovaných třiceti milionů. Použity však byly mimo jiné i na vývoj modulárních přepravek z recyklovaného materiálu, které se dají vzájemně spojovat a unesou šest či dvanáct lahví.

cirkulka_1

Foto: Kofola

Projekt Cirkulka od Kofoly počítá s vratnými lahvemi na nealkoholické nápoje

Prázdné lahve spolu s přepravkami je možné vracet na místech výkupu lahví či kurýrům Rohlíku. Podle provedených propočtů by mělo lahvi stačit osm cyklů, aby se jejich uhlíková stopa při jednotné teoretické vzdálenosti vyrovnala dopadu jednorázových „petek“.

„Běžná životnost skleněných vratných lahví je přitom mnohonásobně vyšší. Cirkulka má přínos také v rámci takzvané reverzní logistiky, kdy se kamiony nevracejí z obchodních řetězců nebo jejich distribučních center zpět do závodu prázdné,“ uvádí Kofola s tím, že výše zálohy na skleněnou lahev činí osm korun a na přepravku padesát korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cirkulkou však Kofola nekončí. Jeden z nejvýraznějších výrobců nápojů ve střední Evropě, kterému se také v loňském roce podařilo dosáhnout miliardového výdělku, má v úmyslu realizovat v budoucnu více udržitelných projektů. Ekologičtější přístup by tak již brzy mohl potkat i další značky, které pod skupinu patří.

Jmenovitě jde o Korunní, Ondrášovku, Kláštornou Kalcii, Jupí, Semtex, síť freshbarů UGO, bylinné přípravky Leros, ale i slovinskou společnost Radenska a chorvatského výrobce minerálních vod Studenac. Celkem má společnost v Evropě jedenáct závodů, ve kterých zaměstnává přibližně dva tisíce zaměstnanců. V Česku je možné v zálohovaném skle nakupovat také minerální vody Mattoni.

S přispěním ČTK.

kofola_cirkulka_prepravky

Foto: Kofola

Kofola v rámci Cirkulky využívá i vlastní přepravky

Neoddávejme se pouze elektromobilitě. Prohloubíme tím závislost na Číně, varuje šéf BMW

Oliver Zipse upozorňuje, že bez spalovacích motorů se může zpomalit dekarbonizace a prohloubit závislost na několika málo dodavatelích.

bmw-oliver-zipse2

Foto: BMW

Oliver Zipse, šéf automobilky BMW

0Zobrazit komentáře

Čím dál více automobilek se zavazuje k úplnému zastavení výroby modelů se spalovacím motorem a přechodu k čisté elektromobilitě. Před slepým následováním trendu však varuje šéf BMW BMW bmw-logoBMW je německá automobilka původně se specializující na výrobu leteckých motorů. Dnes… 1916Mnichov (Německo)Franz Josef Popp Oliver Zipse (CEO) Více informací Oliver Zipse, podle kterého tato strategie povede k přílišné závislosti na několika málo zemích, přestože poptávka po klasických spalovacích motorech stále je.

„Když se podíváme na vycházející technologie i tlak na elektromobily, musíme si dát pozor, protože zároveň zvyšují závislost na velmi malém počtu zemí,“ řekl Zipse pro agenturu Reuters s tím, že největším hráčem mezi těmito zeměmi je Čína.

Právě na elektromobilitu Elektromobilita elektromobilita_logoTrend, která startuje novou éru naší dopravy, jež bude postupem času pronikat… Více informací Čína sází ve velkém, což se týká jak produkce a podpory prodeje elektroaut, tak výroby dílů dodávaných automobilkám po celém světě. Ty jsou závislé na čínských dodávkách čipů či baterií a materiálů potřebných k výrobě. Čína je specialistou také na zpracování kovů, jakými jsou například slitiny hliníků, jež tvoří kostry vozů.

Zipsovo poselství bylo směřováno k automobilkám, jako je Volvo (mimochodem vlastněné čínskou Geely), ale i mnoha dalším, mezi kterými nechybí například Jaguar, Peugeot, Alfa Romeo nebo Audi. Většina z nich přitom dělá vše proto, aby tyto cíle naplnila k roku 2030 – některé firmy dokonce i dříve.

bmw-oliver-zipse1

Foto: BMW

BMW i3, jeden z prvních čistých elektromobilů na trhu

Zipse však varuje, že tento krok bude chybou. Zdůrazňuje, že je důležité na trhu zanechat vozy se spalovacím motorem, a to především takové, které budou mít nízkou spotřebu paliva, což je podle něj důležité jak z hlediska zisků, tak životního prostředí. Proti kompletnímu zákazu používání spalovacích vozidel argumentuje mezerami v dobíjecí infrastruktuře i vysokou cenou elektromobilů. A neopomněl zmínit ani rostoucí ceny energií a materiálů. „Teď zažíváme jejich vrchol. Možná na něm nezůstanou, ale nevrátí se k dřívějším cenám,“ řekl Zipse

Ten, kdo podle něj nebude mít z různých důvodu na nákup nového elektromobilu, bude nucen jezdit ve starých spalovacích vozech – a nadále zatápět životnímu prostředí. „Pokud nebudete prodávat spalovací motory vy, udělá to někdo jiný,“ řekl šéf automobilky, která díky modelu i3 patří k průkopníkům elektromobility.

Rozhodnutí evropských automobilek přesedlat pouze na výrobu elektroaut je ovšem zčásti ovlivněno tlakem, který je na ně vyvíjen Evropskou unií. Ta má v úmyslu dosáhnout v polovině tohoto století klimatické neutrality, na čemž by právě masivní zavedení elektromobilů mělo mít svůj podíl. Evropská komise proto již v minulém roce přišla s návrhem, aby byl prodej nových aut na benzínový či dieselový pohon prakticky vyloučen.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tento návrh probudil vášnivé diskuze a otázky, zda je vůbec možné vydat se i jinou cestou. Na určité alternativě momentálně pracuje Porsche, které v Chile buduje továrnu na produkci uhlíkově nezávadného syntetického paliva, kterého chce letos vyprodukovat na 130 tisíc litrů. Ty však prozatím poslouží pouze pro účely motorsportu.

Další alternativou je vodík, o kterém se po ruském vpádu na Ukrajinu Ukrajina ua-flagZprávy, které se týkají válečného dění na Ukrajině po vpádu ruských vojsk… 24. února 2022Pale Fire Capital, Seznam.cz, Alza.cz, Rohlik.cz, Livesport, SatoshiLabs, FTMO, Česká spořitelnaDonio.cz, Darujme.cz, Člověk v tísni, Uprchlíci vítejte Více informací začalo hovořit daleko intenzivněji. Že by to mohl být právě sektor dopravy, co vodík v Česku ovlivní jako první, zaznělo i na nedávné konferenci českých a německých expertů na vodík.

Hledání alternativ k elektromobilitě však bude náročným úkolem, jenže to samé platí i pro celkové vymýcení konvenčních pohonů z evropských silnic. S návrhem Evropské komise nesouhlasí řada důležitých subjektů, mezi které patří i některé globální automobilky. A bez jejich přispění se bude Evropa zbavovat spalovacích motorů obtížně.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

muz-se-nachal-ustknout-16-hady

Přečtěte si takéMuž na sobě testoval jed 16 hadů a podílí se na vývoji vakcínyMuž se nechal uštknout šestnácti druhy hadů. Nyní se podílí na vývoji univerzálního protijedu

S přispěním ČTK.