Konec čekání při posílání balíku. Česká pošta nasadí místo chybějících pošťáků samoobslužné kiosky
Chcete poslat poslat balík a z původně plánovaného bleskového zastavení na poště se stane nekonečné martyrium strávené ve frontě u přeplněných přepážek. Neděje se tak vždy, ale jde o poměrně obvyklý zážitek z České pošty, která chce začít svůj servis zlepšovat pomocí technologií.
Důvodů často nekonečných front je na pobočkách státního kolosu jistě více, ale jedním z nich je i fakt, že poště chybí pošťáci. Česká pošta přiznává, že nelze donekonečna hledat nové zaměstnance, kteří na trhu práce v současné chvíli reálně ani nejsou, a tak se vydává cestou automatizace.
Na poště jako v hypermarketu
Místo pošťáků by se tak v příštím roce měly začít na pobočkách České pošty objevovat samoobslužné kiosky, díky kterým budou moci zákazníci sami a rychle vyřídit některé poštovní služby.
„Automatizované prvky ve službách se stávající běžnou součástí dennodenního života. V hypermarketu se již nikdo nepozastavuje nad tím, že svůj nákup uhradí bez fyzické přítomnosti pokladní,“ říká obchodní ředitel České pošty Martin Vránek
Státní podnik, který teprve nedávno umožnil na všech svých pobočkách platit kartou, plánuje do budoucna nasazovat nové technologie ještě více a interaktivní kiosek má být první vlaštovkou. Česká pošta už zároveň ukázala i modelový prototyp, který se ještě změní, ale technologicky bude fungovat stejně. To znamená, že si u něj lidé prozatím podají listovní zásilku či balík, požádají o vydání zákaznické karty nebo podají žádost o zřízení služby SIPO.
Ze samotného technologického hlediska nepůjde o žádnou raketovou vědu. V kiosku totiž bude umístěna jen dotyková obrazovka, kamera, skener a tiskárna, které budou propojeny interaktivním softwarovým rozhraním. Pro Českou poštu by však mohlo jít o důležitý první krok vstříc modernizaci a především zlepšování svých služeb.
Navíc pokud by zákazník potřeboval přeci jen pomoci, bude se moci přímo přes obrazovku a videohovor propojit se vzdáleným pošťákem. To ve výsledku poště ušetří mnoho pracovních pozic, protože tito zaměstnanci budou moci z jednoho místa operovat na vícero pobočkách.
Česká pošta nasazováním nových technologií jednak řeší problém s nedostatkem pracovní síly, ale také musí reagovat na velkou ofenzívu ze strany konkurenční Zásilkovny. Ta naopak inovuje velmi rychle, přináší do světa logistiky a přepravy zásilek mnoho moderních technologií a chce si na státní podnik vyšlápnout.