Pocit rostoucího napětí, bušení srdce a výbuch emocí v průběhu vyostřeného sporu už zažil snad každý. Následuje lítost, že člověk řekl něco, co neměl, co už nemůže vzít zpět a problém se jen prohlubuje. „Konflikt je nakažlivý. Často je to přitom jen nedorozumění. Lidé používají stejná slova, ale myslí něco jiného. Vlastně si rozumí, jen o tom nevědí,“ vysvětluje v podcastu Od 9 do 5 Sandra Fridrichová, spoluzakladatelka platformy pro duševní zdraví ve firmách Soulmio, kde pomáhá lidem a vedoucím týmů vyjasňovat si konflikty mezi sebou.
Konflikt ve firmě může podle Fridrichové vzniknout různě. Třeba mezi lidmi, kteří mají rozdílné názory a hodnoty. Člověk je k němu také náchylnější, když je ve stresu nebo frustrovaný. Problém může být i stereotypizace. „Nejhůře se řeší konflikt, který je o rozdílných hodnotách,“ říká Fridrichová v dalším díle podcastu Od 9 do 5. Poslechnout si ho můžete na Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech či YouTube.
Spor je podle Fridrichové podobný parabole. „Vzniká nějakým impulsem mezi lidmi nebo uvnitř člověka a eskaluje. Člověk je stále schopný slyšet tu druhou stranu, až se ovšem dostane do momentu, kdy toho schopný není a bere to jako osobní útok, může hledat útěchu u lidí, kteří s ním souzní. Spor vyvrcholí v momentě, kdy si o druhé straně myslíme, že je hloupá a že prostě nemá pravdu,“ uvádí v podcastu Fridrichová.
Součástí každého konfliktu je však i deeskalace. V okamžiku, kdy emoce opadnou, je možné konflikt konstruktivně řešit, třeba i s pomocí mediátora. „Cílem by mělo být, aby se každý dokázal rozhodnut tak, jak je to pro něj nejlepší. Rolí mediátora konfliktu není však hledání pravdy, ale udržení prostoru, ve kterém zazní to potřebné,“ vysvětluje Fridrichová s tím, že vyřešit se dá každá pře.
V určitých případech může být konflikt podle Fridrichové zdravý. „Když skupina lidí může vyjádřit svůj nesouhlas a cítí se slyšena, je to dobře. Prostředí bez jakéhokoliv konfliktu pro mě není zdravé,“ říká a pokračuje, že naopak nezdravé konflikty jsou ve firmách většinou ty dlouhodobé mezi jednotlivými týmy: „Neřeší se jednotlivé věcné konflikty a nevole se prohlubuje. Z věcné roviny se to pak dostává do osobní. A lidé se pak už nedokážou dohodnout.“
Jak konflikt řešit? Podle Fridrichové nestačí si problém jen vyříkat. „Často mi šéfové vysvětlují, že si nějaký konflikt jednotliví manažeři měli vyříkat. Ale kdyby si to ti lidé spolu byli schopni vyřešit, tak už by to udělali,“ vysvětluje Fridrichová. Pokud tedy člověk cítí, že už není schopen konflikt zpracovat sám, mediace problému mu může podle Fridrichové pomoct. „Je dobré si přiznat, že nevím kudy dál, ale ráda si nechám pomoct,“ uvádí v podcastu Od 9 do 5.
Pro předcházení konfliktu je podle Fridrichové důležitý hlavně čas. Pokud vás něco rozčílí, je dobré si dát chvíli na vychladnutí, než to začnete řešit. „Může to být různě dlouhá doba. Někdy stačí dvě hodiny, někdy je to ale otázka dnů, týdnů. Obecně platí, že čím míň emocí při řešení sporu máme, tím lépe. Některé věci jsou ale akutní a je třeba je řešit hned,“ uzavírá Fridrichová.
V životopise Lenky Madliakové je působivý zápis. Je tam totiž vlastně jen jediný. Už čtyřiadvacet let a sedm měsíců působí v globální společnosti Accenture, kde se postupně vypracovala ze stážistky, která nastupovala během studií, až do nejvyšší pozice lokální pobočky. Od září nahradila v roli generální ředitelky české Accenture Roberta Libonatiho a ujala se vedení nad tuzemskými operacemi, v nichž má firma přes 2 400 zaměstnanců a specializuje se na odborné služby a řešení v oblasti podnikových strategií, digitálních technologií a služeb nebo manažerského poradenství.
V dubnu 1998 přišla do slovenské Accenture jako stážistka, o necelé čtyři roky později přešla do role konzultantky a v roce 2008 se přesunula do Česka. Kromě tuzemských klientů pracovala také pro mezinárodní firmy působící zejména v Bulharsku a Japonsku a od roku 2018 zodpovídá za technologické projekty v oblastech farmacie, výroby, prodeje spotřebního zboží a automobilového průmyslu. Tuto roli si ponechá i nadále, byť si k ní přibírá i roli nejvyšší
„Silnou stránkou Accenture je schopnost předvídat a reagovat na to, co bude důležité pro úspěch našich klientů v budoucnu,“ říká Lenka Madliaková v rozhovoru pro CzechCrunch. Jedním z jejích úkolů bude tuto schopnost udržet. O nejnovějších trendech i největších byznyosvých výzvách dneška bude hovořit také na velké konferenci Microsoft Envision Czech Republic & Slovakia, kterou Accenture spolupořádá a CzechCrunch je jejím mediálním partnerem.
Na vašem LinkedInu svítí, že jste v Accenture takřka neuvěřitelných více než 24 let. To není úplně běžné. Čím to je, že jste v Accenture vydržela tak dlouho?
Je to tak, pro Accenture pracuji již více než čtyřiadvacet let. Začínala jsem ve slovenské pobočce jako stážistka ještě během mých studií na Ekonomické univerzitě. V té době jsem pro Accenture dělala hlavně překlady, ale i jiné pomocné práce. A co mě v Accenture celou tu dobu drží? Jsou to tři faktory – lidé, firemní kultura a zajímavá práce. Neustále se učím nové věci, často musím jít za hranice své vlastní komfortní zóny a zkoušet nové přístupy k řešení problémů.
Nikdy vás nelákalo vykročit mimo Accenture a zkusit nějakou novou výzvu? Samozřejmě, že ano. Asi jako každý člověk procházím ve své kariéře střídavě lepším a horším obdobím a občas zvažuji, zda nenastal ten správný čas na změnu. Ale ty pozitivní aspekty nakonec vždy převážily, já zůstala a nelituji. Accenture je poradenská společnost, a díky tomu je různorodost práce, kolektivu lidí a výzev, se kterými se musíte vypořádat, poměrně velká. Stačí změna projektu a klienta a jste opět na startovní čáře. To znamená, že musíte od píky vybudovat své vztahy s klientem a získat si jeho důvěru. Navíc i v samotném obsahu dodávky se díky současnému tempu vývoje technologií nachází často něco nového, proto potřebujete rychle absorbovat nové znalosti, abyste před klientem i vlastním týmem působil důvěryhodně.
Dlouhé roky se pohybujete v oblasti technologického poradenství. Co se v tomto sektoru za tu dobu nejvíce změnilo?
Ta nejzásadnější změna je rostoucí rychlost technologických inovací, která vytváří na jedné straně neustálý tlak a nejistotu a na druhé straně obrovské možnosti dalšího růstu pro firmy. Technologie mění způsob, jakým firmy rozhodují, operují, spolupracují a kritickým faktorem úspěchu je schopnost se učit a efektivně na změny reagovat. Když jsem v technologickém poradenství začínala, model úspěšného konzultanta byl mnohem jednodušší. Osvojil jste si nějakou znalost – například finanční modul SAP, funkční znalost Siebel – a jako expert jste tuto znalost využil v mnoha projektech u různých klientů po dobu několika let. Teď se musíme učit a posouvat dál neustále, jinak bychom byli pro trh nerelevantní a nezajímaví.
Takže příchod nových technologií vyžaduje mnohem více schopností? Funguje to i obráceně. Je to vidět v neustálém sbližování byznysu a IT. Již nestačí, aby šéf IT a technologičtí poradci rozuměli jen technologiím. Musí velice dobře rozumět také příslušnému byznysu a hledat způsob, jakým lze technologie využít nejen jako nástroj pro růst výnosů firmy i snižování nákladů, ale také coby nástroj pro adresování aktuálních trendů důležitých pro byznys – těmi jsou například udržitelnost nebo propojení fyzického a virtuálního světa.
I proto Accenture zavedla takzvanou metodiku 360stupňové hodnoty, která zdůrazňuje, že přidaná hodnota neznamená pouze finanční přínos. Naši klienti chtějí, abychom jim pomohli rozvíjet talent, spolupracovali s nimi v otázkách inkluze, diverzity a udržitelnosti či pomáhali pozitivně ovlivňovat zkušenost jejich zaměstnanců i zákazníků. A tak úspěch projektu měříme podle toho, jak se nám tuto hodnotu daří vytvářet pro všechny zainteresované strany.
Jaké vidíte největší trendy směrem do budoucna?
Podle našich expertů budou v této dekádě úspěšné ty firmy, které dokážou využít sílu pěti trendů. Prvním jsou moderní technologie, data a umělá inteligence, které slouží jako hnací motor transformace procesů, interakce se zákazníky a hledání nových příležitostí pro růst.
Dále je to talent – schopnost hledat talenty z nových zdrojů či je sám vytvářet, případně být schopný využívat talent partnerů.
Další v pořadí je udržitelnost – ignorovat tento trend už nebude nadále možné, neboť zákazníci, zaměstnanci, samotné vlády ale i byznysoví partneři nebo investoři už nyní začínají vyžadovat, aby firmy byly v této oblasti aktivní. Čtvrtým trendem je využití metaverse a propojení virtuálního a fyzického světa. A tím pátým pak pokračující technologická revoluce, kdy exponenciální rychlost technologických inovací bude pokračovat a vytvářet na jedné straně neustálý tlak a nejistotu a na druhé straně obrovské možnosti dalšího růstu pro firmy.
Foto: Accenture
Lenka Madliaková, generální ředitelka české pobočky Accenture
Díky těm 24 letům můžete hodnotit i rozvoj samotné Accenture nejen na tuzemském trhu. Jak se firma z vašeho pohledu vyvinula, kam se posunula? Silnou stránkou Accenture je schopnost předvídat a reagovat na to, co bude důležité pro úspěch našich klientů v budoucnu. Již v roce 2013 ve zprávě Technology Vision jako jedna z prvních společností deklarovala, že „každý byznys se stane digitálním byznysem“ a sama se stala průkopníkem v této oblasti. I díky tomu jsme za posledních deset let i navzdory náročným podmínkám, jakými byla třeba pandemie, více než zdvojnásobili velikost našeho byznysu globálně i na tuzemském trhu a zvýšili jsme náš tržní podíl.
Vy významně rostete i díky akvizicím, že? Accenture se stala jedním z největších investorů na trhu a za posledních pět let investovala přes šest miliard dolarů do více než stovky akvizicí. Právě ty jsou jednou z klíčových strategií našeho růstu. Umožnily nám vstoupit na nové trhy, diverzifikovat a rozšířit portfolio produktů a udržet si tak vedoucí postavení. Málokdo kupříkladu ví, že díky akvizicím se Accenture stala největší mediální agenturou na světě a její součástí jsou agentury jako Sinner Schrader, Droga 5 nebo Mackevision. Velké objemy investic směřovaly také do oblasti, které říkáme Industry X – tedy řešení pro výrobní podniky. Zde nejvýznamnější akvizice zahrnují umlaut, SALT, T.A. Cook nebo ESR Labs.
Pracovala jste s klienty z Česka, Slovenska, ale také třeba Bulharska či Japonska. Jak si ve srovnání s nimi vedeme, co se týče využívání nových technologií? Myslím, že to hodně záleží na odvětví. Někde – například v automobilovém průmyslu – se ve využívání nových technologií můžeme porovnávat s jinými vyspělými zeměmi, jinde máme naopak co dohánět. Počet českých firem, které prošly alespoň částečnou digitalizací, se za posledních pět let zdvojnásobil. A podle rozhovorů s našimi zákazníky je možné očekávat zvyšování tempa investic do digitalizace, jelikož až 80 procent firem indikuje záměr v blízké době výrazně navýšit investice do digitální transformace.
Co je teď pro vás v nové roli největší výzva? Z externího hlediska je pro mě největší výzvou pokračovat ve zviditelňování Accenture na tuzemském trhu. Technologie jsou mocný nástroj pro zlepšení výsledků firem a my klientům dokážeme pomoct holisticky – od přípravy strategie a redefinice procesů přes implementaci příslušných technologických změn až po efektivní provoz celých oddělení.
Z interního hlediska jsou mojí největší výzvou naši zaměstnanci. Relevantní odborníci jsou tím nejdůležitějším pro úspěch v našem byznysu. V mých začátcích byla práce pro poradenskou společnost z velké šestky prestiž a firma byla silně výkonově orientovaná. Dnes musíme o talent bojovat na vysoce konkurenčním trhu a již nestačí mít zajímavé finanční ohodnocení, ale firma musí být pro uchazeče zajímavá také z hlediska přístupu k lidem, podpory jejich individuálního rozvoje, atmosféry na pracovišti, zajímavosti práce či péče v oblasti duševního a fyzického zdraví.
Jaké má Accenture plány na tuzemském trhu pro nejbližší roky?
Z hlediska tuzemského trhu vidím priority ve třech oblastech. První z nich jsou softwarové platformy, jelikož jsme největší nezávislý poskytovatel technologických služeb a také přední partner mnoha klíčových hráčů včetně společností Microsoft, SAP, Oracle, Salesforce či AWS. Našim klientům dokážeme přinést hloubkovou znalost těchto platforem, pomoct s výběrem té nejvhodnější pro jejich potřeby a propojit ji se znalostí odvětví a procesů v daném byznysu a implementovat tak pragmatické a vysoce funkční řešení.
Další oblastí je cloud a data. Skoro v každé firmě se mluví o využívání dat jako nástroje dalšího růstu. Zajímavým faktem je, že firmy už nyní mají většinu dat, která potřebují. Co chybí, je využití cloudu k jejich okamžité přístupnosti a moderních cloudových nástrojů umělé inteligence k efektivnímu využití těchto dat. Třetí oblastí je bezpečnost. V důsledku války na Ukrajině, přibývajícího počtu IoT zařízení a i díky širšímu využívání cloudu očekáváme silný růst oblasti kybernetické bezpečnosti a na ni navázaných služeb.
Lze prozradit nějaká čísla, jak je Accenture v Česku velké? Accenture nezveřejňuje výsledky za jednotlivé země, mohu ale prozradit, že v České republice máme více než 2 400 zaměstnanců a stále rosteme. Celosvětově máme již více než 700 tisíc zaměstnanců a za minulý fiskální rok jsme dosáhli tržeb 61,6 miliardy dolarů (1,5 bilionu korun), přičemž třetina těchto tržeb vznikla v regionu Evropy.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.