Konverze začíná, ještě než si člověk uvědomí, že vás zná. Spokojený pes i Notino radí, jak neztrácet zákazníky

Chyby na e-shopech znepříjemňují a kazí celý nákupní zážitek zákazníků. Prostoru pro zlepšení existuje vždy hodně. Poradíme, kde jej hledat.

Peter BrejčákPeter Brejčák

banner-do-clanku-2360×1180-havlasek-haskovecEvent

Foto: CzechCrunch

Lukáš Havlásek z Notina a Tomáš Haškovec ze Spokojeného psa

0Zobrazit komentáře

Nákupní cesta zákazníka na e-shopu probíhá od návštěvy úvodní stránky přes nabídku zboží, náhled konkrétního produktu a přes košík na checkout. Pokud homepage navštíví sto lidí, objednávku reálně většinou dokončí jednotky z nich. Celý proces je ovšem mnohem delší. „Nákup začíná opravdu mnohem dříve, než zákazník sedne k počítači nebo mobilu. Často jeho konverzní cesta začíná v době, kdy vás na vědomé úrovni ani nezná,“ říká Tomáš Haškovec, marketingový ředitel e-shopu Spokojený pes, jenž z malého štěněte vyrostl v mrštnou šelmu s obraty ve vyšších stovkách milionů korun.

Haškovec cestu zákazníka bere z pohledu práce se značkou a vztahem obecně. Když se na webu objeví nový nakupující, z čistě analytického pohledu tím odstartovala jeho konverzní cesta. „Tu ale s největší pravděpodobností započal před rokem, kdy viděl vaši televizní kampaň, pak před měsícem konzumoval váš obsah a dnes teprve dostal ‚důvod‘ k nákupu,“ popisuje s tím, že celá konverzní cesta pak pokračuje i po odkliknutí nákupu v logistice a následné péči.

Mnoho obchodníků přitom na této cestě hází lidem klacky pod nohy. Jak tomu zabránit? O těchto a souvisejících tématech budeme s experty mluvit na dalším E-commerce eventu, který organizuje CzechCrunch, a to již v pondělí 17. dubna od 17.30 ve Spojka Karlín Events.

O své know-how se kromě Haškovce podělí Chief E-commerce & Innovations Officer z Notina Lukáš Havlásek, zakladatel společnosti Shopsys a startupu Convertim Petr Svoboda, ředitel poskytovatele platebních řešení Comgate Jakub Ouhrabka i advokátka z eLegal Andrea Voříšková. Kromě posledních dvou jmenovaných je partnerem akce také nákupní rádce Heureka a e-mailingový nástroj Ecomail.

Podle Haškovce je pro e-shopy důležité, aby neřešily jen samotný košík, ale i přesah „dopředu“ a „dozadu“. Záleží přitom na celkové komunikaci, tonalitě, značce a jejím vnímání u spotřebitelů, produktové šíři, popiscích, cenách… „To vše je často stopka v nákupu mnohem dříve, než se zákazník dostane až ke košíku,“ říká.

Pět kroků zákaznické cesty na e-shopu

Může být různá, obecně se ale dá popsat pěti základními kroky, při každém z nich odpadá nemalá část zájemců. Čísla jsou přibližná a mohou se značně lišit u daného e-shopu na základě dalších faktorů.

  1. Homepage – odhadem 30 až 60 procent návštěvníků ze stránek e-shopu odejde předtím, než se vůbec podívají na specifičtější nabídku produktů.
  2. Nabídka produktů – asi 40 až 60 procent lidí si prohlédne seznamy zboží bez toho, aby si rozklikli konkrétní produkt.
  3. Detail produktu – přibližně 60 až 80 procent zájemců si prohlédne konkrétní produkt, ale nepřidá jej do košíku.
  4. Košík – asi 65 až 80 procent nakupujících, kteří produkt vloží do košíku, nakonec nepokračuje k pokladně.
  5. Checkout – poslední krok v rámci nákupního procesu nedokončí přibližně 10 až 20 procent nakupujících.

Častou komplikací je nepřehlednost košíku či nedostatek platebních a dopravních metod. „Žijeme a nakupujeme rychle. Možnost platit pouze bankovním převodem a jeden dopravce je často velká červená stopka. Tento problém se samozřejmě netýká středních a velkých e-shopů, kde je často na výběr v dopravě a platbě skoro vše, co je aktuálně na trhu dostupné,“ pokračuje Haškovec.

Podobně jako on na celou zákaznickou cestu nahlíží také Lukáš Havlásek, ředitel pro e-commerce a inovace v Notinu, největším online prodejci kosmetiky v Evropě. Jen předloni e-shop prodal zboží za více než 18 miliard korun. Jeho datový tým čítá již kolem šedesáti lidí, kteří celou konverzní cestu sledují a vyhodnocují.

„Soustředíme se zejména na sběr dat, která nám pomáhají co nejlépe poznat našeho zákazníka, jeho potřeby i obavy. Na základě těchto dat dále můžeme poskytovat personalizovanou nabídku, vylepšovat zákaznickou zkušenost a vytvářet e-shop, který je pro zákazníka intuitivní a přehledný,“ přibližuje Havlásek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ze zkušeností Notina přitom platí, že nejvíce zákazníků v rámci jejich nákupní cesty přímo na e-shopu odpadá hned na samotném začátku při procházení nabídky. Jde tak o typické trychtýřové schéma – čím více se zákazník blíží finalizaci nákupu v košíku, tím je menší pravděpodobnost, že odpadne.

„Zákazníka je potřeba vtáhnout do nákupního procesu a rychle – ideálně personalizovaně – jej provést nabídkou produktů a služeb. Pokud dokážeme zákazníkovi jednoduše nabídnout relevantní sortiment, například přes doporučovací systémy nebo rádce pro výběr produktu, zvýšíme pravděpodobnost, že klient zůstane v nákupním procesu,“ vysvětluje Havlásek.

Z pohledu e-shopů je podle něj důležité být agilní a sesbíraný feedback co nejrychleji využít k vylepšení procesů. Často se totiž lidé na webech setkávají s neintuitivním průchodem nabídkou, nelogickou filtrací, složitým nebo špatně vysvětleným nákupním procesem a nedostatečným zákaznickým servisem. „Všechny zmíněné chyby proces nákupu ve výsledku znepříjemňují a kazí celý nákupní zážitek,“ dodává Havlásek.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Asijské dobrodružství Davida Chmelaře chytá druhý dech. Jeho startup kupuje velký hráč z Indonésie

O Bukalapaku ani iPrice jste možná neslyšeli. Druhou jmenovanou firmu v Malajsii spoluzaložil Čech David Chmelař a teď dotáhl velký deal.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

chmelar

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Chmelař, spoluzakladatel asijského startupu iPrice

0Zobrazit komentáře

Na první pohled není pro našince jeden z největších online cenových srovnávačů v jihovýchodní Asii příliš zajímavý. V Kuala Lumpuru ho však téměř před deseti lety zakládali Němec a Čech. Heinrich Wendel a David Chmelař vybudovali přední firmu ve svém oboru, která v osmi zemích obsluhuje přes 125 milionů uživatelů a nabízí jim závratných osm miliard nabídek s těmi nejlepšími cenami od oblečení přes telefony až po nábytek. Teď společně píšou další důležitou část svého příběhu. Jejich startup iPrice koupil obří indonéský hráč Bukalapak.

Jak velká to byla transakce, nechce ani jedna ze stran prozradit. Bukalapak je obchodován na burze cenných papírů v Jakartě a David Chmelař při dotazu, na jakou sumu jeho firmu ocenil, jen krčí rameny. Je natolik svázán mlčenlivostí, že nemůže ani naznačit. Obecně se iPrice, z něhož je dnes přední cenový srovnávač v Malajsii, Singapuru, Indonésii, Thajsku, na Filipínách, ve Vietnamu a v Hongkongu, svými výsledky veřejně příliš nechlubil. V roce 2021 přes něj měly protéct transakce za zhruba 300 milionů dolarů (6,4 miliardy korun). Poslední rok byl nicméně pro původem malajsijskou firmu velmi náročný.

V iPrice se museli rozloučit s pětinou zaměstnanců a zásadně osekat své aktivity. Stejně jako na Západě došlo také v asijském e-commerce světě k zásadnímu ochlazení trhu. Bylo to pár měsíců poté, co se Davidu Chmelařovi podařilo získat několik dalších milionů dolarů od investorů, což jeho týmu spolu s úspornými opatřeními prodloužilo takzvanou ranvej, která představuje čas, než firmě dojdou peníze. „Uvidíme, co se bude v příštích měsících dít, ale díky opatřením jsme dostali možnost volby, kterou bychom jinak neměli. A kdyby nám pak došly peníze, narazili bychom do zdi, což je scénář, který si nepřeje žádný startup,“ říkal loni v červnu čtyřicetiletý Chmelař.

Možností, jak jít dál, se nabízelo více. Spoluzakladatelé iPrice Group se nakonec rozhodli pro spojení s jiným velkým hráčem, díky kterému jednak dostanou pevné finanční zázemí, navíc budou moci oslovit ještě více uživatelů. To má ve výsledku přinést kýžený obrat do černých čísel, který byl původně v plánu už v předchozích letech, ale zhoršená ekonomická situace na trzích vše změnila. Bukalapak patří k největším e-commerce hráčům v Indonésii a v iPrice Group koupila blíže nespecifikovaný většinový podíl. Sama obsluhuje přes 110 milionů uživatelů a 15 milionů partnerů z řad malých a středních podniků.

iprice-founders

Foto: iPrice

Paul Brown-Kenyon (CEO), David Chmelař a Heinrich Wendel, zakladatelé iPrice

Zda byli stávající investoři iPrice vyplaceni v hotovosti nebo akciích, není známo. Zástupci japonské Itochu Corporation a korejského Naveru, kteří patří mezi zhruba dvě desítky investorů, od nichž iPrice během let nabral přes 26 milionů dolarů (560 milionů korun), jen uvedli, že transakci vítají. Heinrich Wendel a David Chmelař dál zůstávají na palubě. „iPrice bude i nadále fungovat a růst jako nezávislá společnost. Využije při tom značných zkušeností společnosti Bukalapak v oblasti elektronického obchodu, aby mohla plně využít svou základnu více než 120 milionů uživatelů,“ komentuje obchod David Chmelař, který začínal v BCG a přes Wüstenrot se dostal až do Asie.

Bukalapak a iPrice chtějí v rámci svých byznysů uplatnit řadu synergií, hlavním cílem je otočit byznys do černých čísel. „I když nemůžeme zveřejnit finanční podrobnosti, bude to stačit k tomu, aby se iPrice v letošním roce dostal do zisku v souladu se strategií společnosti Bukalapak. Všichni akcionáři jsou s výsledkem velmi spokojeni,“ doplňuje Chmelař. Také Bukalapak je jako jedna z největších e-commerce firem v Indonésii i přes svůj růst v provozní ztrátě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za poslední čtvrtletí loňského roku činil upravený zisk EBITDA (před započtením úroků, daní a odpisů) záporných 15,6 milionu dolarů (335 milionů korun). Vedení v čele s výkonným ředitel Willixem Halimem má proto černá čísla jako jednu z nejvyšších priorit pro letošní rok. Dopomoci k tomu má měnící se strategie. Bukalapak má i díky obřímu IPO v roce 2021 velké množství hotovosti a tím pádem akviziční apetit.

Při ochlazení na trzích se rozhodl místo soupeření s největšími online tržišti v regionu vsadit na specializovanější platformy, jejichž cílový trh už je dostatečně velký, aby se v něm dal postavit fungující byznys. Díky nákupu menších hráčů chce rychleji růst. Bukalapak již tímto způsobem akvíroval například online tržiště Itemku, které se specializuje na herní digitální produkty, a nyní přidává cenový srovnávač iPrice.

Prvním krokem pod novým majitelem je pro iPrice vstup do Austrálie, kde funguje od poloviny března, a právě do světa s digitálním produkty z počítačových her. „Poté, co jsme museli loni v červnu s ohledem na špatné podmínky na finančních trzích omezit některé své dlouhodobější sázky, jsme věděli, že budeme potřebovat partnera, který by pomohl rozvinout skutečnou hodnotu našich aktiv. Bukalapak nám pomůže upevnit naši pozici v jihovýchodní Asii,“ dodává David Chmelař.

iPrice je součástí CC25, našeho výběru startupů, které se nyní vyplatí sledovat.

Více

Při vstupu na indonéskou burzu před necelými dvěma lety zaznamenal Bukalapak v té době největší první veřejnou nabídku akcií v historii země, při níž získal 1,5 miliardy dolarů (32 miliard korun). Ještě před svým vstupem na burzu navíc firma založená v roce 2010 vybrala od investorů stovky milionů dolarů a stala se čtvrtým indonéským jednorožcem, tedy startupem, jehož hodnota přesahuje miliardu dolarů. Investoval do něj mimo jiné i Microsoft, který vycítil v regionu jihovýchodní Asie příležitost.

Od vstupu na burzu v srpnu 2021 se nicméně hodnota akcií s označením BUKA propadla o 78 procent a aktuální tržní hodnota činí zhruba 1,6 miliardy dolarů. Největšími akcionáři jsou dnes indonéský technologický a telekomunikační konglomerát Emtek a také čínský technologický gigant Ant Group. Do skupiny Buka patří několik technologických firem, které se specializují na digitální transformaci malých a středních indonéských společností. Patří mezi ně B2B tržiště Buka Mitra a BukaPengadaan, finančně-technologická služba Buka Investasi nebo herní tržiště Five Jack, jehož součástí je i akvírovaná služba Itemku.