Proč by Instagram mohl být tou nejlepší internetovou akvizicí všech dob?
Na internetu se objevil další zajímavý článek, který se zabývá důvody, proč akvizice Instagramu Facebookem byla možná tou nejlepší internetovou akvizicí vůbec.
Článek je v podstatě reakcí na Bena Evanse, který je naopak toho názoru, že koupit Instagram nebylo pro Facebook zdaleka tak důležité, jak to na první pohled vypadá, což podpořil čísly porovnávajícími například počet denně nahraných fotek na jednotlivých sítích (Instagram: 55 milionů, Facebook: 350 milionů, WhatsApp: 400 milionů, Snapchat: 350 milionů).
Eric Jackson z amerického Forbesu to však vidí úplně jinak a naopak si myslí, že to byla jedna z z nejlepších věcí, jakou mohl Facebook udělat. Přeložili jsme proto několik pasáží z článku, které tento názor zdůvodňují.
Proč?
Ze všech internetových prodejů v posledních 15 letech, jsou největší určitě ty týkající se Paypalu, Youtube a teď právě Instagramu. Všechny byly brilantní. Ale ta nejlepší? Pro Google bylo vždy základem vyhledávání a jeho monetizace. Youtube jim v tomto směru pouze rozšiřuje možnosti. Bylo to důležité pro jejich byznys? Ano, ale Youtube zdaleka není věcí na které by celý Google stál.
Nyní byste pravděpodobně mohli říct, že Paypal (v roce 2002 koupeno Ebay za 1.5 miliard dolarů, pozn. redakce) je v dnešní době důležitější pro Ebay, než Ebay pro samotný pro trh e-commerce. Ale zkuste odstřihnout Paypal od Ebay, a Ebay v klidu bude fungovat dále. Možná, že už není tak zajímavý jak Amazon nebo Alibaba, ale pořád je to velký a schopný byznys.
A zatímco “starý” Facebook by mohl bez Instagramu samozřejmě fungovat i zítra a využíváním nových reklamních formátů vydělávat více peněz, bylo by v momentě kdy má 1 miliardu aktivních uživatelů těžké dosahovat nějakých závratných růstů. Na druhé straně Instagram stále roste, jak ostatně ukazuje skok z 30 milionů uživatelů na 150 milionů v posledních 18 měsících.
Trochu více o Instagramu, WhatsApp a Snapchatu
Instagram se také velmi odlišuje od konkurenčních WhatsApp a Snapchatu a to v tom smyslu, že je mnohem snadnější ho monetizovat. Tak jako Facebook a Twitter, se Instagram soustředí na malé mobilní textové reklamy mezi fotkami, stejně tak jako reklamy před videem. WhatsApp a Snapchat stále nic takového nezavedly, protože by mohly riskovat odliv uživatelů k jiným službám jako iMessage nebo Kik, které jsou bez reklam.
Ben má pravdu v tom, že WhatsApp a Snapchat mají větší množství denně sdílených fotek, otázka ale je zda to dokážou monetizovat lépe než Instagram. Nejzásadnějším důvodem proč ale koupě Instagramu byla od Facebooku tak chytrým tahem je fakt, že Instagram byl pro ně sociální hrozbou. (to se samozřejmě může zítra změnit díky 12 letému klukovi, který z domova vytvoří novou aplikaci)
Instagram měl velkou šanci sesadit Facebook z jeho trůnu díky nové generaci uživatelů a do jisté míry je to také to, co se stalo. A tak se to Facebook rozhodl vyřešit jednou pro vždy a koupil Instagram za pro ně směšnou cenu, 1 miliardu dolarů.
Akvizice Instagramu jako pojistka
Nazývat ale tento krok Facebooku obchodem v tradičním slova smyslu, je špatná úvaha. Pochybuji, že Mark Zuckerberg někdy viděl koupi Instagramu jako tradiční obchod, i když jsem si jistý, že managment je velmi potěšený tím, jak se to celé nakonec vyvinulo. Celé to však byla spíše pojistka. Byla to pojistka proti “starému” Facebooku, který měl v té době problém dostat se na mobilní trh. Byla to pojistka proti “nové velké věci na mobilním/sociálním trhu”. Byla to pojistka proti ztrátě dominance na trhu fotografií. Byla to rychlá, extrémně inteligentní koupě, za mimořádně výhodnou cenu. A vyšla narámně, alespoň tedy z dnešního pohledu. Popravdě si myslím, že v tuto chvíli je to nejlepší internetová akvizice všech dob.
Budoucnost
Facebook stále čelí 1000 různým hrozbám, které ho mohou zničit. A nepřekvapilo by mne, kdyby proti tomu bojoval stále více a více podobnými akvizicemi. Ostatně to vypadá, že od koupě Instagramu už se o to několikrát pokusil (v poslední době například nabídka na odkoupení Snapchatu za 3 miliardy dolarů, pozn. redakce) Ale bude to mít stále více těžké. Jakýkoliv zakladatel nového populárního startupu si uvědomí, že prodávat ho za 1 miliardu dolarů, když je zde potencionál 30 miliard dolarů, je špatný obchod.
Celý článek v originále najdete zde.
foto: superstarwaffles