Království zlata, stříbra a krypta se zachvělo. I tak utržilo tři miliardy a vydělalo 115 milionů
Společnost Golden Gate má po Česku i Slovensku desítky poboček a stovky prodejců. Nabízí investiční zlato, stříbro, a dokonce i bitcoin a ethereum.
Česká národní banka poslední dva roky mohutně hromadí zlato, má ho v rezervách už přes 40 tun, přitom ještě v roce 2020 to bylo pouhých 7,8 tuny. Jde o součást strategie větší diverzifikace deviz. A zatímco v roce 2022, když s nákupy – po nástupu guvernéra Aleše Michla – ČNB začala, si zlato ve velkém kupovali i běžní čeští investoři, loni se situace otočila: zájem laické veřejnosti na rozdíl od centrálních bankéřů opadl. Vyplývá to z hospodářských výsledků největšího prodejce zlatých a stříbrných cihliček v Česku, společnosti Golden Gate, která spadá do byznysového impéria investiční skupiny Miton.
Golden Gate, která má po Česku a Slovensku síť více než šesti desítek kanceláří a pracuje pro ni několik set prodejců a finančních poradců, zažívala během covidové pandemie, příznačně, zlaté časy. Jestliže v roce 2019 utržila 1,9 miliardy korun, o rok později to už bylo 4,5 miliardy a předloni dokonce 6,5 miliardy. Roli sehrály nejprve nízké úrokové sazby a fakt, že lidé v covidu neměli zač utrácet, což prospělo různým investičním projektům, s nástupem inflace a války na Ukrajině zase zlato potvrdilo pozici jistoty v nejistých časech.
Jenže loni přišlo výrazné ochlazení. A stejně jako opadl zájem o byty, klesly i nákupy zlata českými domácnostmi. Obrat Golden Gate šel dolů z 6,5 miliardy na 3,1 miliardy a adekvátně tomu se snížil i čistý zisk: předloni činil bezmála 290 milionů, v roce 2023 už „jen“ 115 milionů. Meziroční pololetní vývoj tržeb letos je podle informací CzechCrunche na úrovni loňského roku.
„Rok 2023 rekordním nebyl, ale přesto jej považujeme za úspěšný… Konkrétně si naši klienti zakoupili 18,28 tuny stříbra, 1 201 kilogramů zlata a 19 kilogramů platiny. Oproti předchozímu roku jde o pokles, s ním se však musely potýkat trhy v celé Evropě, především v tradičně silném Německu, kde došlo ke snížení maloobchodní poptávky o 75 procent,“ píše společnost ve své výroční zprávě.