Kratos se vrací, znovu a znovu. Vyšel bezplatný přídavek k poslednímu dílu hry God of War

Přídavek s názvem Valhalla navazuje na jednu z nejoceňovanějších her loňska God of War: Ragnarök. Přináší povedené souboje i roguelite prvky.

god-of-war-valhalla-1

Foto: Sony

Kratos v přídavku s názvem Valhalla zjistí, že smrt nemusí být konec

0Zobrazit komentáře

Vánoce jsou už za rohem a vývojáři ze studia Santa Monica si připravili dárek pro fanoušky videoherní série o holohlavém válečníkovi Kratovi. V úterý vydali přídavek k poslednímu dílu série God of War: Ragnarök, který má podtitul Valhalla. Nabízí epilog k jedné z nejúspěšnějších videoher loňska, který přináší nové mechaniky, nepřátele i příběh. To vše pro majitele původní hry zdarma.

Pro mnoho hráčů to bylo hlavní překvapení večera, kdy se minulý týden udílely The Game Awards, ceny pro ty nejlepší hry letošního roku. U série God of War nejsme zvyklí na menší přídavky neboli DLC, a tak když se v promítaném videu objevil svalnatý Sparťan, který lákal na nové dobrodružství, ozval se v losangeleském sále bouřlivý jásot. Ničitel bohů Kratos se vrací v příběhu, který těsně navazuje na díl Ragnarök a prozkoumává jeho nejistoty i vzpomínky.

Vývojáři navíc (příjemně) překvapili ještě jednou, když oznámili, že doplněk je pro majitele původní hry ve verzi na PlayStation 5 i 4 zdarma: „Jako fanoušci našich fanoušků s radostí oznamujeme, že 12. prosince vydáváme jako dárek pro naše hráče bezplatné DLC God of War Ragnarök: Valhalla.“

Rozšíření původní hry sice kráčí v jejích stopách co se týče příběhu, ale prozkoumává zcela nový žánr: roguelite. Valhalla tak ukazuje Krata, který postupuje tajemným světem, sbírá zkušenosti i vzácné suroviny, ale vždy, když zemře, se vrátí na začátek. Původní série se přitom vyznačuje hack’n’slash souboji, kdy hráč především rube hlava nehlava a občas vyřeší i nějakou tu logickou hádanku. Valhalla ovšem oboje kombinuje a přináší svěží fúzi, která potěší nejen fanoušky novějších dílů série, ale i těch starších, které se odehrávají ještě v Řecku.

Když se Kratos před pěti lety „přestěhoval“ ze slunného jihu na mrazivý sever a vyměnil i mytologii a bohy, kteří se v God of War objevují, určitou část fanoušků to rozladilo. Válečníkovi přibyl plnovous a syn, začal být přemýšlivější. Valhalla však skutečně funguje jako epilog, který navíc spojuje oba světy.

Krata do Valhally, kde smrt neznamená konec, ale prostor ke zlepšení, pozval záhadný dopis. Když se hráč dozví, kdo byl odesílatel, začne odkrývat i víc o samotném Kratovi – o jeho zklamáních nebo pochybnostech.

Ten, kdo hrál prapůvodní díl, který vyšel v roce 2005 na konzoli PlayStation 2, si zřejmě bude pamatovat spor s úhlavním nepřítelem, bohem války Arem. Nebo momenty, kdy dnes už vyrovnanější Kratos byl ještě plný hněvu a neměl problém ignorovat smrt a trápení „obyčejných“ lidí stojících mu v cestě. Valhalla tak občas pomrkává na fanoušky easter eggy, třeba ve formě krátké vzpomínky na jistého kapitána lodi, ale Kratovu minulost využívá i mnohem komplexněji. V podstatě jako ústřední příběhovou linku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ta nakonec není pouhým kořením samotného kuchání nepřátel, ačkoliv souboje pořád mají rozhodující slovo. Kratos do nich přichází se všemi odemčenými dovednostmi, které mohl mít v základní hře, i s trojící zbraní: sekerou, čepelemi a kopím. Průchody Valhallou však nejsou stejné, jak už to u roguelite her bývá pravidlem.

Za zabíjení nepřátel hrdina získává jednak speciální suroviny, které mu i po smrti zůstávají a pomáhají mu trvale vylepšovat sílu nebo maximální zdraví. A také otevírá truhly, ve kterých nachází dočasné vylepšení ve formě glyfů nebo třeba nové talismany s neobvyklými efekty. Sám hráč si pak nastavuje, který štít si s sebou vezme nebo jaký typ odměny by v truhle uvítal. Čím víc se zlepšuje, tím dál se dostává a dozvídá se, co vlastně v podivném světě dělá.

Tahle experimentální jednohubka možná neoslní zaryté fanoušky žánru roguelite, ale potěší především ty, kdo si oblíbili samotnou sérii God of War. Ostatně pro ně je i přímo určená. Kratovo umírání a opětovné vracení se na začátek má kvality jako předchozí, plnohodnotný titul – ať už z hlediska soubojů, hereckých výkonů nebo vyprávění.

50 let videoher na 800 stranách. Redaktoři časopisu Level vydali obrovskou knihu o herní historii

Kdo nestihne pořídit knihu na Vánoce, může se těšit na dotisk. A to nejen titulu 50 let videoher, ale i dřívější publikace O hrách a lidech.

Michal MančařMichal Mančař

50-let-videoher-xzone-level

Foto: Xzone

Kniha 50 let videoher od Levelu, vydavatelství Naked Dog a herního obchodu Xzone

1Zobrazit komentáře

Jestli máte ve svém okolí milovníka videoher, o vánočním dárku je rozhodnuto. Tedy především pokud je onen hráč přece jen už zkušenější. A ocení pohled na ty nejzářivější klenoty z dílen videoherních vývojářů za uplynulé půlstoletí. Od Albionu přes Dunu a Mafii až třeba po Vietcong a X-Wing. Právě příběh vzniku těchto her – a přes stovky dalších – popisuje nová kniha 50 let videoher od autorů spojených s herním časopisem Level v čele s Pavlem Dobrovským.

Kniha 50 let videoher potěší každého hravého ducha – a svým 800stránkovým rozsahem a pevnou vazbou současně potrénuje bicepsy. Abyste ji ale stihli dostat pod stromeček, pospěšte si. „Po uvedení na trh před pár dny byla prakticky vyprodaná. Během pár dnů by nám ještě měly na sklad dorazit nižší stovky kusů, které jsme z tiskárny nedostali k premiéře knihy,“ říká pro CzechCrunch Martin Schovanec, šéf herního obchodu Xzone, jenž se na vydání podílel.

„Nicméně můžu čerstvě potvrdit, že po dohodě s Levelem jsme zrovna objednali dotisk, který bude koncem ledna,“ dodává Schovanec. Zájem není ani trochu překvapivý, ze spolupráce Xzone a magazínu Level totiž už loni vznikl knižní soubor rozhovorů se slavnými herními vývojáři s titulem O hrách a lidech. Také po něm se zaprášilo, 50 let videoher nicméně šlo na dračku ještě víc. A dokonce ve vyšším nákladu dvou tisíc kusů.

„U první knihy jsme čekali asi rok, než se téměř vyprodala. Dnes ji najdete už jen v pár knihkupectvích. Ale u 50 let videoher se skoro všechno vyprodalo během předprodeje a pár dní po vydání,“ říká zakladatel Xzone. „Měli jsme od knihy celkem vysoká očekávání, ale tohle jsem fakt nečekal. Přece jen je stále čistě jenom o videohrách a stojí přes tisíc korun,“ dodává Schovanec.

Úzce zaměřená kniha s nebývale širokým hřbetem vyjde na 1 090 korun – a při pomyslném přepočtu tak za příběh každé ze 109 klíčových videoher uplynulých padesáti let zaplatíte desetikorunu. Hrám jsou kromě detailně zpracovaných textových pohledů do zákulisí, které na Wikipedii nenajdete, věnovány i četné screenshoty či rozkládací dvoustrany. Na jedné z takových najdete třeba mapu města Lost Heaven z nejspíš té nejmilovanější české hry Mafie.

Obsah od autorského kolektivu kolem Pavla Dobrovského částečně vychází z již dříve vydaných článků z časopisu Level, částečně je upravený, či dokonce nově napsaný. Ani v pohledu do minulosti nechybí stránky nabité informacemi o značkách, které jsou relevantní dodnes – například o Baldur’s Gate, jejíž třetí díl zrovna vyhrál videoherního Oscara. Nebo o Doomu, který před pár dny oslavil třicítku. Nechybí ani Grand Theft Auto aktuálně mířící ke svému šestému dílu (už jste viděli trailer na GTA VI?).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Novinka je pokračováním nesmírně úspěšného komunitního financování Levelu, který před dvěma lety příznivce oslovil na Startovači s cílem vybudovat digitální archiv časopisu. Z požadovaných 150 tisíc se stalo 1,7 milionu korun a příslib vydání trojice videoherních knížek. Po titulu O hrách o lidech je 50 let videoher druhou takovou publikací vydavatelství Naked Dog. Mimochodem, i O hrách a lidech by se mohla dočkat dotisku. „Bavíme se o tom, ale teď se zaměřujeme hlavně na novinku,“ naznačuje Schovanec.

Kromě zajímavého pohledu do herních dějin může nová kniha posloužit také jako inspirace pro vánoční hraní. „Sám jsem si při čtení říkal, že bych jednu hru mohl oprášit. Jedna z mých největších srdcovek je Albion, a když jsem viděl ty obrázky a četl text Pavla Dobrovského, tak na mě padla vlna nostalgie a možná to mezi svátky zkusím,“ uzavírá s úsměvem Schovanec.

t20hc_6

Přečtěte si takéTop 20 českých herních studií: Kdo stíhá Beat Games a Bohemia Interactive?Žebříček top 20 českých herních studií: Kdo stíhá miliardové Beat Games a Bohemia Interactive?