Kreditní karta od švédského Doconomy spočítá, jaké mají vaše nákupy dopad na životní prostředí

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

doconomy-card
0Zobrazit komentáře

Jedním z aspektů ekonomického systému západního světa je možnost kompletně disponovat vlastními finančními prostředky. Švédský fintechový startup Doconomy tuto ideu přizpůsobuje současnosti, v níž je podle OSN nutné o polovinu snížit globální produkci oxidu uhličitého, jinak nastane nezvratná klimatická krize. Doconomy proto představuje aplikaci a kreditní kartu DO Black, které omezí utrácení podle toho, jaké množství skleníkových plynů zakoupené produkty vyprodukovaly.

Podle mnohých jsou klimatické změny nejdůležitějším tématem současnosti a dokonce jednou z největších výzev, které kdy lidstvo čelilo. Je tedy nutné, aby se každý zamyslel nad způsobem, jakým může snižovat množství oxidu uhličitého vypouštěného do atmosféry a minimalizovat už probíhající změny ekosystémů po celém světě a předejít jejich zániku. To ovšem vyžaduje potenciálně velkou investici vlastního času do získávání informací o dopadech různých životních stylů na ekosystém planety.

DO Black main

Služba vyvinutá švédským startupem Doconomy může tento proces podstatně zjednodušit, jelikož nakupované produkty a služby přímo spojuje s množstvím oxidu uhličitého spojeného s jejich produkcí a užíváním. Kreditní karta DO a stejně pojmenovaná aplikace uživatelům poskytuje přehled o nákupech provedených jejím prostřednictvím a také jejich dopadu na přítomnost skleníkových plynů v atmosféře. Při nakupování pak nedovolí překročit denní limit stanovený právě podle produkce oxidu uhličitého.

Nakupování podle dopadu na klimatické změny

To znamená, že limit není spojený s konkrétním finančním obnosem, ale s dopadem kupovaných produktů na životní prostředí. Na zadní straně kreditní karty je ve spojitosti s tím vytištěna věta: „Beru zodpovědnost za každou provedenou transakci, abych pomohl chránit planetu.“

V centru celé služby stojí tzv. Åland Index, systém pro výpočet množství oxidu uhličitého, který je s daným produktem spojen. Ten byl vyvinut finskou bankou Ålandsbanken ve spolupráci s vydavatelem kreditních karet Mastercard a poradenskou společností KPMG.

Doconomy Infographics

Åland Index je schopen poskytnout informaci o produkci oxidu uhličitého pro každou transakci individuálně a vychází při tom z kombinace dat od partnerských společností Ålandsbanken, finančních trhů a kategorií produktů vydavatelů kreditních karet (např. obchod s oblečením, čerpací stanice apod.). Informace o ekologickém dopadu pak uživatel zjistí v příslušné aplikaci.

Registrovaní uživatelé dostanou bezplatný účet s přehledem transakcích a množství skleníkových plynů, které zakoupené produkty generují. Jeho důležitou součástí jsou také informace o projektech spojených s klimatickými změnami podporovaných OSN a doporučení investic s pozitivním vlivem na ekosystém planety.

Kreditní karta s recyklovaným inkoustem

Patricia Espinosa, výkonná tajemnice Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (UNFCCC) řekla, že je důležité, aby státy a firmy pracovaly na omezování negativních dopadů na životní prostředí a aby se k těmto snahám mohli připojit i jednotlivci: „Lidé na životní prostředí ve svých každodenních životech myslí také, což zahrnuje informovaná rozhodnutí o tom, co kupují […] Proto s potěšením vítáme tuto iniciativu, které se Doconomy zhostilo.“

Doconomy se k zodpovědnému přístupu ke klimatickým změnám nesnaží jen podněcovat své zákazníky, ale bere v úvahu i svou vlastní činnost. Proto je nabízená kreditní karta DO Black vyrobena z přírodních materiálů a pro tisk informací na kartě byl použit Air Ink, inkoust vyrobený z recyklovaných částic znečištěného ovzduší, tedy uhlíkových sazí ve výfukových plynech spalovacích motorů a kouři z komínů.

doconomy-card-bio

Účet u Doconomy nabízí také zákaznické výhody v podobě vrácení části útraty u některých partnerských prodejců. Tyto vrácené peníze jsou označeny jako „DO credits“ a zákazníci je mohou investovat do projektů OSN snižující emise oxidu uhličitého nebo do udržitelných fondů. Projekty OSN se z velké části zaměřují na snižování emisí v rozvojových zemích, například stavbě větrné farmy v Madhjapradéši v Indii a nahrazování tradičního vaření na ohni efektivními vařiči v Malawi.

marinelayer

Přečtěte si takéMódní značka Marine Layer sbírá a recykluje stará trika. Vyrábí z nich nové kusy, které znovu prodáváMódní značka Marine Layer sbírá a recykluje stará trika. Vyrábí z nich nové kusy, které znovu prodává

„Prostřednictvím naší spolupráce s UNFCCC a firmou Mastercard umožní DO lidem přispět k cíli snižování uhlíkových emisí do roku 2030 a dále,“ uvedla ředitelka Doconomy Nathalie Greenová a Niclas Svenningsen, který pod hlavičkou UNFCCC řídí Global Climate Action, dodal: „Řešení DO představuje nový a neotřelý způsob, jak problém klimatické změny bezprostředně přiblížit spotřebitelům, což je jeden ze strategických cílů naší činnosti v rámci projektu Global Climate Action.“

Služba a aplikace Doconomy bude v květnu spuštěna ve Švédsku a kreditní karta bude dostupná o měsíc později. Od října se firma plánuje rozšiřovat do dalších zemí s prioritou v Evropské unii a v první čtvrtině příštího roku i mimo ni. V minulém roce v Praze proběhla prezentace firmy a zástupci Doconomy nyní pro CzechCrunch sdělili, že na seznamu, kam se služba výhledově rozšíří, je i Česká republika.

Módní značka Marine Layer sbírá a recykluje stará trika. Vyrábí z nich nové kusy, které znovu prodává

Nela VítováNela Vítová

marinelayer
0Zobrazit komentáře

Na témata a především aktivity spojené s větší ochrannou životního prostředí a šetrnějších chováním naskakuje stále více firem, mezi které patří i americká módní značka Marine Layer. Ta je známá výrobou kvalitních triček a díky novému spojenectví s továrnou vyrábějící látky ve španělském Alicante se rozhodla, že začne stará trika recyklovat a následně z nich vyrábět nová. Společně obě firmy vyvíjí nový systém na recyklaci látky, který nevyžaduje žádné chemikálie, barviva ani vodu.

Výsledkem je zcela první kolekce pánských a dámský trik s názvem Re-Spun, která byla představena minulý týden a je z jedné poloviny vyrobená z recyklovaných bavlněných triček a z druhé poloviny z jiných recyklovaných vláken. Na rozdíl od materiálů jako plast, papír nebo hliník, kde došlo k významnému zdokonalení jejich recyklace, až donedávna neexistoval pořádný způsob pro recyklaci starých oděvů, což se nyní americká módní značka Marine Layer a další hráči snaží změnit.

Důvodem je z velké části fakt, že moderní oblečení je vyrobeno většinou z textilních směsí obsahujících přírodní i syntetická vlákna. Ty je později při recyklaci složité rozložit, protože umělé látky roztávají jen při velmi vysokých teplotách. Druhým důvodem je fakt, že oblečení je obecně považováno za výrobek, který vydrží velmi dlouho a není určen k jednorázovému použití. Dosud tak nebyl příliš velký důvod se na recyklaci oblečení zaměřovat, protože například rozkládání plastů stálo na prvním místě.

marine-layer-recycled

Situace se začala postupně měnit až s příchodem tzv. fast fashion, která s sebou přinesla velmi levné oblečení, na něhož lidé začali nahlížet takřka jako na jednorázové zboží. Aktuálně lidé po celém světě podle Ellen MacArthur Foundation vyhodí až sto miliard kusů oblečení ročně a byť se často před jeho úplným odepsáním dostane alespoň do second handů nebo je darováno, nakonec vždy skončí na skládce. Většina tam navíc zůstane navždy, protože obsahuje zmíněné umělé tkaniny, které nejsou přirozeně rozložitelné.

Na recyklaci oblečení firmy začaly klást důraz až v posledních letech. Například startup For Days nabízí lidem možnost svá stará trika odeslat, načež je firma recykluje a vytvoří z nich nová. S něčím podobným přišel i Adidas, který začal prodávat recyklovatelné boty. Nyní přichází s ekologickým řešením i Marine Layer, který nabízí novou kolekci recyklovaných triček. Zakladatel a CEO Marine Layer Michael Natenshon pro magazín Fast Company uvedl: „Těším se na den, až bude normální odnést staré oblíbené tričko do obchodu a potom si tam vyzvednout úplně nové vyrobené z oblíbeného trika někoho jiného.“

Za úspěchem stojí dlouholetý proces

Ačkoliv se pro samotného zákazníka zdá být celý proces recyklace velmi jednoduchý, opak je pravdou. Pro zákazníka to sice znamená jednoduše poslat staré triko, z něhož vznikne nové, ale ve skutečnosti trvalo několik let, než se celý proces zdokonalil. Marine Layer nejprve musel sesbírat 75 tisíc starých trik, ze kterých se ta nová vyrobí. Na loňský Black Friday tak vyzval své zákazníky i veřejnost, aby přinesli stará trika do obchodů nebo je poslali poštou. Na oplátku dostali slevu až 25 dolarů na další nákup v obchodě.

ml

Všemu ale předcházel proces hledání ideálního partnera. Ještě před dvěma lety firemní tým trávil měsíce hledáním správného výrobce, který by byl schopný takovou recyklaci zajistit. Není to jednoduché především proto, že v současné době je velmi časté, že výrobci používají umělé materiály, jako je nylon nebo polyester. Ty jsou vyrobeny ze starých plastových lahví a firmy si je velmi rychle oblíbily, protože recyklované umělé tkaniny jsou obecně mnohem pevnější než recyklovaná bavlna a vlna. Některé firmy dokonce chtějí začít vyrábět oblečení pouze ze syntetických tkanin.

Používání recyklovaného plastu k výrobě oblečení byl velmi otevřený i sám ředitel Marine Layer Michael Natenshon, a proto se rozhodl použít recyklované láhve k výrobě jedné části směsi látky na kolekci Re-Spun. Chtěl ale využít také přírodních látek a použít i stará trička, aby zbytečně neskončila v odpadcích. „Příchod fast fashion přinesl velké množství textilního odpadu. Naším hlavním cílem je momentálně zamezit tomu, aby takové oblečení skončilo na skládkách. Říkali jsme si, že nejlepším způsobem bude, když zákazníka začleníme do recyklačního procesu,“ říká.

trebitsch-barrels

Přečtěte si takéAlkoholová investice. Česká whisky Trebitsch ve svých sudech při globální expanzi uskladní a zhodnotí desítky milionů korunAlkoholová investice. Česká whisky Trebitsch ve svých sudech při globální expanzi uskladní a zhodnotí desítky milionů korun

Na jaře roku 2017 Marine Layer konečně objevil španělskou továrnu Recover, která přišla na způsob, jak látky rozložit a vytvořit z nich nové. Továrna byla založena roku 1947 španělskou rodinou a od té doby se věnuje právě vylepšování technologie pro recyklaci látek. Mezi ostatními výrobci ve svém odvětví je dobře známá zejména díky své oddanosti k ekologii. Její chod je zajištěn pouze solární energií a dokonce má několik certifikací, které potvrzují, že její produkty jsou opravdu vyrobeny z recyklovaných materiálů.

Komplexní recyklace

Vzhledem k tomu, že většina oděvů je v dnešní době vyrobena ze směsí vláken, jako je mix bavlny s nylonem, nebylo jednoduché přijít na to, jak takové směsi rozložit. Továrna Recover na to po dlouhé době přišla a dokázala dvě odlišné složky oblečení rozdělit a vybrat z nich pouze bavlnu k recyklaci. Přitom se soustředí na to, aby během procesu délka vláken zůstala pokud možno co nejvíce zachována, protože dlouhá bavlněná vlákna tvoří kvalitnější oblečení odolnější vůči žmolkům. Problém recyklované bavlny je však ten, že materiál není příliš silný jako jiné přírodní látky. Výrobce proto bavlnu zesiluje, a to tak, že do ní přidává další ekologicky získané tkaniny, jako je organická bavlna, konopí, recyklované lahve či recyklovaný nylon.

marine-layer-respun1

Továrna Recover je ve své technologii v několika aspektech výjimečná. Díky tomu, že odděluje tkaniny podle barvy, dokáže je při procesu skládání opět rozpoznat a vyrobit z nich tak i nové oblečení s různými barvami. To v praxi znamená, že nemusí používat žádné chemikálie ani barviva, která jsou často jedovatá. Proto k tomu, aby nová kolekce Re-Spun mohla nabídnout více barevných vzorů, bylo třeba nasbírat spoustu triček různých barev. Dalším výjimečným aspektem továrny je, že nepotřebuje k celému procesu žádnou vodu. K čištění starého oblečení používá ultrafialové záření, které působí na vlákna a vytahuje z nich nečistoty.

Od triček k dalšímu oblečení

Ačkoliv španělská továrna dokáže zpracovat vlastně jakoukoliv část oblečení, ve spolupráci s Marine Layer se prozatím soustředí pouze na recyklaci triček, kterými je americká značka proslulá. Druhým důvodem je, že pro svou první kolekci recyklovaného oblečení se firma rozhodla zákazníky pomocí jednoduchého produktu nejprve seznámit s celkovým konceptem tohoto cirkulárního systému a teprve potom se soustředit na další kusy oblečení. Posledních šest měsíců měl Marine Layer na svém webu umístěnou speciální Re-Spun sekci, která popisovala celý projekt a nabízela možnost darování triček.

marine_layer2

Důležité totiž bylo zapojit do celého procesu recyklace také samotné zákazníky, na které se firma spoléhala, protože od nich plánovala získat výrobní materiál. Vzhledem k tomu, že lidé se stále více zabývají budoucností naší planety a hledají různé způsoby, jak snížit ekologickou stopu na zemi, celá kampaň byla velmi úspěšná. Jen během prvních 48 hodin od spuštění kampaně se vybralo 5 tisíc starých triček. Aktuálně je vybraných 75 tisíc trik a každý den přicházejí nové, což firmě otevírá nové možnosti. Čtyřicet procent z nich dokonce nepřichází od lidí, kteří v minulosti u Marine Layer nakoupili, což ukazuje, že značka se díky své ekologické iniciativě otevírá i zcela novým zákazníkům.

Nyní se Marine Layer plánuje soustředit na to, jak recyklací zajistit výrobu i dalšího oblečení. Společnost v této chvíli pracuje na svetru, který by měl být vyrobený z recyklované příze. K tomu ale bude třeba, aby se vybralo ještě mnohem větší množství triček než dosud. Pozitivní je však fakt, že trik je v současné době na světě až příliš, a sám zakladatel Marine Layer tvrdí, že v dnešní době je na skládkách dostatek triček, aby program mohl fungovat.