Krize? Technologičtí giganti rozdrtili očekávání. Facebook zdvojnásobil zisk a Apple hlásí rekordní kvartál
Ve světě se mluví o nastupující ekonomické krizi, objevují se první ukazatele značného propadu HDP ve Spojených státech i v Evropě, ale pro největší technologické firmy jako by žádná krize nebyla. Apple, Facebook, Google i Amazon zkrátka hrají na trochu jiném hřiště než jiní a jejich výsledky za uplynulý kvartál to potvrzují.
Ve středu se šéfové Applu, Facebooku, Googlu a Amazonu sešli na virtuálním hovoru s americkými kongresmany, kteří je zpovídali na různá témata a řešili především to, zda nejhodnotnější americké firmy nebudují příliš velké monopoly. Přestože se jim Tim Cook, Mark Zuckerberg, Sundar Pichai i Jeff Bezos snažili vysvětlit, že tomu tak není a že nejsou tak velcí, jak by se mohlo zdát, výsledky jim v těchto argumentech příliš nepomáhají.
O nečekaném růstu Amazonu, který dokázal vydělat v uplynulých třech měsících nejvíce peněz v historii, jsme se již zmiňovali. Ale ani další z velké technologické pětky, mezi nimiž teď chyběl jen Microsoft, který oznamoval své výsledky již před týdnem, nezůstali zkrátka. Pro představu: Amazon, Apple, Facebook a Alphabet včera reportovali souhrnný zisk ve výši 28 miliard dolarů.
Facebook nezastavil ani bojkot
Začněme u Facebooku. Tomu se totiž v pandemickém kvartálu, do něhož i největší technologické firmy vstupovaly s obavami, podařil podobný kousek jako Amazonu, totiž zdvojnásobit svůj zisk. Při tržbách ve výši 18,7 miliardy dolarů (11% meziroční růst) vykázal zisk 5,2 miliardy dolarů. To je meziroční růst o 98 procent.
Facebooku se podařilo dosáhnout na mnohem vyšší čísla, než jaká očekávali analytici, a to i přesto, že mnoho velkých firem se v uplynulých měsících rozhodlo na největší sociální síti světa bojkotovat inzerci. Facebook uvedl, že propad v reklamních příjmech byl patrný zejména v červnu, ale zásadní dopad na byznys to evidentně nemělo.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNa Facebook nebo některou z jeho dalších aplikací, mezi které patří Messenger, WhatsApp a Instagram, pravidelně dorazí přes 3 miliardy lidí. Každý den se k nim připojí 2,47 miliardy uživatelů, přičemž počet těch měsíčně aktivních dle vyjádření firmy vyrostl meziročně o 12 procent. V tom Facebooku pochopitelně pomohly karanténní opatření, kdy lidé trávili mnoho času zavření doma.
Rekordní prodeje všeho s jablkem v logu
Očekávání analytiků významnou měrou překročil také Apple, který je přitom z velké části závislý na prodeji svého hardwaru, a tak zavření mnoha obchodů po celém světě nebylo dobrým znamením. Kalifornskému obrovi se ale i tak podařilo prodat více de facto všech produktů než ve stejném období před rokem.
Firma Tima Cooka sice uvedla, že kdyby žádná pandemie nebyla, dokázala by utržit ještě o několik miliard dolarů více, ale přesto je meziroční 11% růst na 59,7 miliardy dolarů v tržbách lepší výsledek, než jaký se čekal. Lepší třetí fiskální kvartál ostatně Apple nikdy neměl. O 12 procent pak meziročně vyrostl i zisk, který se zastavil na 11,25 miliardy dolarů. Na Wall Street se přitom v obou ukazatelích očekával propad.
Nejvíce se prodávaly iPady a MacBooky, což potvrzuje velkou poptávku lidí, kteří najedou museli začít pracovat z domova a hledali také nové způsoby, jak se zabavit. Dařilo se také iPhonům, kde vyšším prodejům pomohl nový a levnější iPhone SE a nejpopulárnějším modelem byl iPhone 11. Již tradičně silné byly rovněž příjmy z wearables (sluchátka AirPods a hodinky Watch) a služeb.
Zároveň Apple prozradil, že nové iPhony zřejmě letos kvůli pandemii představí o několik týdnů později, než bývá zvykem. Místo v září se jich tak podle všeho dočkáme až v říjnu. Novinkou bude také další dělení akcií v poměru 4:1, které zajistí, že by se cena jedné akcie měla následně pohybovat kolem 100 dolarů.
První propad v historii
Pokud by se měli vyhlašovat vítězové a poražení, do druhé kategorie by někteří mohli zařadit Alphabet, mateřskou společnost Googlu. Ta totiž v posledním čtvrtletí jako jediná z velké čtyřky oznámila propad v tržbách, mimochodem její vůbec první v historii. Jenže i tak jsou výsledky Alphabetu mnohem lepší, než očekávali analytici.
Konkrétně jde o tržby ve výši 38,3 miliardy dolarů a zisk 6,96 miliardy dolarů. Propad byl způsoben nižší útratou firem za reklamu, ale v průběhu čtvrtletí se podle Alphabetu začaly i příjmy z reklamy opět zvedat. K lepším než očekávaným výsledkům firmě dopomohly další divize, mezi něž patří YouTube a tamní reklamy a také cloudové služby.