Kryptoměny nemůžeme ignorovat, říká největší česká banka. Investuje do nástroje, který s nimi pomáhá

Česká spořitelna přes svůj Seed Starter posílá peníze do startupu, který dělá obchody s kryptoměnami srozumitelnější. Firma nasbírala 36 milionů.

Iva BrejlováIva Brejlová

blockmate

Foto: Blockmate

Zakladatelé Blockmate: Peter Laubert, Ivan Hladík, Szabolcs Balogh, Andrej Coplák

0Zobrazit komentáře

Kryptoměny prošly během pár let obrovskou proměnou, z jednoho z nedosažitelných trendy slůvek až po pojem, který alespoň do určité míry chápe široká veřejnost. Staly se běžně přijímanou možností toho, do čeho vložit reálné peníze. A to pro tolik lidí, že zprostředkovat přístup k nim je zajímavou a důležitou misí – aspoň tak to vnímá Česká spořitelna. Právě její fond poslal miliony do startupu, který lidem ukazuje kryptoměny ve světě klasických peněz.

Blockmate není nástroj, který by umožňoval přímo obchodování. Umí však digitální aktiva představit lidem tak, aby viděli, jak jim finance v nich rostou, nebo naopak klesají. Ukazuje také rizika a umožňuje například interakce s kryptoportfoliem.

„Digitální aktiva a kryptoměny nemůžeme ignorovat, jen v Česku s nimi obchodují desítky tisíc bankovních klientů a objemy jejich obchodů se měsíčně pohybují okolo dvou set milionů korun,“ říká Jiří Skopový, lídr programu Seed Starter České spořitelny.

Právě jeho prostřednictvím největší česká banka poslala investici do Blockmate. Navíc se přidala řada významných firem. Česká spořitelna se oproti předchozím zvyklostem pro obchod spojila rovnou se Slovenskou spořitelnou – s tím, že potenciál v kryptoměnovém projektu vidí obě, respektive Seed Startery bank v obou zemích. Jejich investice činí 760 tisíc eur, v přepočtu přes 18,5 milionu korun, a je ve formě konvertibilního úvěru, takže výše podílu bude určena až v budoucnosti podle aktuální valuace.

Jiří Skopový

Foto: Seed Starter

Jiří Skopový vede program Seed Starter

Další peníze přidal investiční fond Tensor Ventures, Depo Ventures, Token Ventures, BADideas.fund, Zaka Ventures a Diaspora Ventures. Celkem sedm investorů, tedy tato šestice a společná investice Seed Starterů, se složilo na 1,5 milionu eur, což je okolo 36 milionů korun.

„Toto investiční kolo nám umožňuje urychlit naše snahy o revoluci ve finančních službách a průnik těchto sektorů,“ věří Andrej Coplák, spoluzakladatel a ředitel Blockmate. Podle mladého projektu může platforma oslovit i více než 300 milionů uživatelů.

„Věříme, že Blockmate má skutečný potenciál propojit kryptoměny se světem tradičních financí a zpřístupnit tak jejich obchodování úplně každému,“ doplňuje partner Depo Ventures Petr Šíma.

Nejsme v záklonu

Investice do projektů, které můžou být přelomové – ale možná taky naopak nikdy nevyrostou na fungující firmu –, jsou v popisu práce zmíněných šesti rizikových fondů. Příklon velké banky je ale pro kryptoměnový svět velká věc.

Instituce se přidává k investorům až v druhém kole. Poprvé do Blockmate poslaly peníze v pre-seedové fázi fondy Tensor Ventures a Depo Ventures a projekt nasbíral půl milionu eur. „Tentokrát jsme se postarali také o to, aby se o projektu dozvěděli i zástupci velkého bankovního světa,” říká Roman Smola, partner Tensor Ventures.

deap

Přečtěte si takéČeská spořitelna si našla startup, online srovnávač energiíČeská spořitelna si našla nový startup, srovnávač energií. Dává mu desítky milionů a posílá ho do George

Česká spořitelna proklamuje jako své cíle zvyšování finančního zdraví a kultivaci prostředí, v němž obchody s digitálními aktivy probíhají. A Blockmate má představovat nástroj, jak mít o nich a s nimi spojenými transakcemi přehled.

Blockmate ukazuje finanční portfolio jako celek, tedy jak standardní bankovní produkty, tak třeba právě kryptoměny. „Díky tomu zvýší schopnost klientů řídit jejich osobní finance zdravým způsobem,“ myslí si Skopový.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Co se krypta týče, nejsme v záklonu a v defenzivní pozici, jak se nám občas podsouvá. Nebráníme se tomu. Jenže zároveň musíme být opatrní, jinak to prostě nejde, musíme respektovat zákon. Navíc jde o velmi mladé technologie a pro řadu lidí může být zkušenost s kryptem, jež může být pozitivní, ale s ohledem na výkyvy i dost negativní, tou určující investiční zkušeností. Klientům vždy radíme, že by krypto mělo být součástí širšího diverzifikovaného portfolia, protože když do něčeho pošlou 100 procent svých úspor, nemůžou se pak divit, když to špatně dopadne,“ vysvětloval pro CzechCrunch už loni postoj instituce její generální ředitel Tomáš Salomon.

Projekt sbírá všechny dostupné informace z kryptoprostoru. Nabízí jednotné rozhraní, jež usnadňuje přístup k finančním údajům z různých globálních služeb. Uživatelé Blockmate mohou získat například data o klientech kryptoúčtů, transakcích a zůstatcích, platforma zároveň poskytuje souhrnný finanční přehled o příjmech i útratách, včetně možných rizik na základě historie a chování.

Firma popisuje, že její snahou je propojit svět digitálních aktiv s otevřeným bankovnictvím. Právě s využitím Open Banking standardu propojuje miliony uživatelů kryptoměn s více než 25 tisíci existujícími fintechy, které tento standard v rámci svých řešení už používají. Projekt založil vedle Andreje Copláka také další Slovák Peter Laubert.

„I přes očistu, kterou si kryptoprostor prošel v roce 2022, dnes už málokdo pochybuje, že tento obor zde zůstane a bude nadále růst. To dokládá i obrovský výčet technologických firem jako Mastercard, Visa, Google nebo PayPal, které se touto technologií zabývají a budují si interní týmy a know-how, jak s ní pracovat,“ doplňuje Martin Jančík, spoluzakladatel Token Ventures.

Nejpopulárnějším startupem letoška se stalo Qerko. Mění způsob, jak platíme v restauracích

O ocenění pro nejpopulárnější startup rozhodla veřejnost. Qerko nabídlo lidem zjednodušení návštěv restaurací, později se vydalo i mimo ně.

Iva BrejlováIva Brejlová

qerko_____cena_popularity_2023

Foto: Qerko/CzechCrunch

Qerko se stalo nejpopulárnějším startupem roku 2023

0Zobrazit komentáře

Pojem QR kód za poslední roky v Česku zdomácněl. Usídlil se však především na dokladech a u vyúčtování služeb, případně u některých webových projektů. Startup Qerko jeho možnosti pojímá úplně jinak. Malou destičku s QR kódem usadil na stoly v restauracích a lidem, kteří tam chodí, nabídl do mobilů jednoduchou aplikaci. Takovou, díky které nemusejí čekat na obsluhu. Sami si z účtu vyberou, co potřebují zaplatit, snadno si mezi sebou obnos rozdělí a pak prostě odejdou. Dohromady už Qerkem zaplatilo přes půl milionu lidí a část z nich startup oslovil natolik, že se rozhodli vynést ho až na vrchol soutěže o nejpopulárnější startup roku.

Populární ostatně je na mnoha frontách: Qerko nejen ulehčuje placení zákazníkům v restauracích a barech, ale oblíbila si ho i obsluha, už proto, že prý díky němu lidé dávají vyšší spropitné. Majitelům podniků má zase mimo jiné zrychlit chod restaurace, a tím pádem i vydělat víc peněz.

Qerko vystoupalo pomyslně na vrchol během hlasování veřejnosti a později i reálně na pódium během slavnostního večera při přebírání ceny v rámci Startup Awards. Navázalo tak na loňského vítěze, aplikaci Placehunter. A letos předstihlo Úžasná místa – projekt, který přináší tipy na zajímavé výlety, skončil v pořadí druhý. Třetím nejoblíbenějším startupem se stalo Testuj.to.

Akorát nás to zdržovalo

Za Qerkem stojí Lukáš Kovač, který dříve působil jako produktový manažer v Seznamu či Avastu. Začal jednoduše – už ho nebavilo, jak musí trávit část času v restauracích.

„Chodili jsme do jedné restaurace, kde když jsme chtěli zaplatit každý zvlášť, museli jsme na kasu. U ní už před námi byla fronta a všichni z toho byli akorát otrávení, protože to zdržovalo. Říkal jsem si, že to přece musí mít nějaké lepší a efektivnější řešení,“ uvedl dříve pro CzechCrunch.

Odstartoval úspěšně, v roce 2019 získal první investici od Mitonu, pak ovšem přišla pandemie a plány se poněkud zasekly. Byl to šok, Kovač ale později uvedl, že taky příležitost. A to díky vyššímu zájmu o digitalizaci, která dopadla i na restauratéry, naznačil tehdy zakladatel. Miton do projektu vložil další peníze a Qerko si dopřálo příznivý restart.

lukas-kovac1

Foto: Qerko

Lukáš Kovač, zakladatel startupu Qerko

Nyní se může chlubit vysokými čísly. Už na začátku letoška počet uživatelů Qerka dosáhl každý měsíc 130 tisíc. Najdete ho třeba v Kolkovně Dock, Puvi Karlín či Turnovské pivnici Waltrovka. Mimo hlavní město je třeba v Restauraci Símalka v Klášterci nad Ohří, Bowling centru v Kopřivnici nebo Coradia Cafe v Teplicích. Čtverečky, které mobily umí přečíst, jsou nověji i v Potrefené huse Hybernská, podnicích Sia, Bruxx nebo Vinohradský parlament.

Qerko začalo působit na Slovensku. A pak vykročilo mimo gastronomii, když se spojilo s videoplatformou Tivio, takže přes vyfocení QR kódu a prostřednictvím aplikace jde rychle platit za rozhovory na DVTV, pořady z nabídky JOJ play nebo sportovní zápasy na Oktagon TV. Ještě o něco dřív se Qerko spojilo i se Skip Pay (dříve Mallpay).

Startup disponuje licencí ČNB. Kromě cílení na zákazníky restaurací vychází vstříc i jejich provozovatelům. Data o platbách jim totiž ukazuje v takové formě, která umožňuje vhled do zákaznického chování. Díky tomu mohou následně automatizovaně naplánovat třeba kampaně na konkrétní segmenty zákazníků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

CzechCrunch v rámci soutěže Startup Awards kromě Qerka ocenil osobnosti a firmy v dalších třech kategoriích, jejichž vítězové si odnesli skleněné sošky ve tvaru loga soutěže od českého designéra Lukáše Nováka. Cenu za startupovou osobnost roku získal Jaroslav Beck. Investiční trefou roku se stalo zhodnocení vstupu Novira Capital a Reflex Capital díky prodeji Smartlooku do rukou Cisca. A titul mladého startupu roku, tedy takového, který má potenciál stát se příštím jednorožcem, má nově Upheal.

Startup Awards jsou oceněním, jehož cílem je mimo jiné přitáhnout pozornost k mladým, rychle rostoucím firmám, ukázat, jak jejich nápady ovlivňují běžné životy v Česku i mimo něj, představit veřejně české talenty a upozornit na skutečnost, že startupové nápady jsou všude kolem nás.

Akci pořádá CzechCrunch za podpory generálního partnera společnosti Eset, hlavních partnerů, jimiž jsou Sedlakova Legal a Work Lounge, partnerů Blackfish, Abra Software edgy.digital a Yord, car partnera Hyundai a venue partnerů Gabriel Loci a Mo-Cha. Podporovateli letošního ročníku akce se staly společnosti Papelote, Ristre, Liftago a Google Cloud.