Kuřecí kousky bez stopy kuřete. Americký Simulate na výrobu svého rostlinného masa nabírá přes miliardu korun

Filip HouskaFilip Houska

simulate

Foto: Simulate

Rostlinný kuřecí kousek startupu Simulate

0Zobrazit komentáře

Cesta od programování aplikací po rozjetí startupu pro výrobu rostlinného masa není příliš běžná, mladý Australan Ben Pasternak to však dokázal v rozmezí šesti let. A to je mu teprve jednadvacet. Nyní jeho firma, která chce – jako řada dalších – ulevit přírodě a nahrazovat klasickou produkci masa za alternativní, nabírá desítky milionů dolarů a lidem ukazuje, že i „nekuřecí“ kousky mohou chutnat stejně jako ty z opravdového kuřete.

V redakci se před naše počítače už některé alternativy k tradičním masovým pokrmům dostaly. Ať už šlo o nové vegetariánské menu od McDonald’s, které sice definici takzvaného nemasa do puntíku nenaplňuje, nebo rostlinné kuřecí kousky od Burger Kingu. Hamburger od české Many jsme se dokonce vydali ochutnat do pražského Belzepubu.

Trend náhražek mas z rostlinných proteinů, na který firmy včetně gigantů jako Beyond Meat a Impossible Foods nasedají zejména z důvodu ochrany planety před produkcí skleníkových plynů spojených s chovem dobytka, se naplno dostal i do Česka. Teď je ovšem řeč o dalším zahraničním startupu, který se do zástupu gastronomicky soustředěných společností přidává. Jmenuje se Simulate a její nekuřecí nugety nesou jméno Nuggs.

Simulate napodobuje chuť i texturu kuřecích kousků z rychlého občerstvení tím, že kombinuje pšenici, strouhanku, sójový koncentrát a další ingredience do směsi, ze které se pak výsledný pokrm vytvoří. Na podobné bázi je založena i jejich pálivější verze pod označením Nuggs Spicy nebo speciální „nekuřecí disky“ Discs, jež také prodává jako polotovar.

xsimulate1

Foto: Simulate

Simulate vyrábí i nekuřecí placičky Discs

Právě na další produktový vývoj nyní Simulate, za kterým stojí mladý australský nadšenec do programování Ben Pasternak, nabírá novou investici ve výši 50 milionů dolarů (přes jednu miliardu korun) od několika investorů. Mezi nimi je například spoluzakladatel internetového fóra Reddit Alexis Ohanian, americký investor Chris Sacca nebo fond Nomo Ventures.

Pomocí obdržených peněz, díky nimž Simulate navýšilo hromadný objem investic na 61 milionů dolarů, chce gastronomický startup mimo jiné rozšířit své řady o další vědce a inženýry, kteří mu pomohou s vývojem nemasových produktů, zvýšit výrobu a posílit svou pozici v retailu. Výrobky Nuggs a Dicsc se totiž prodávají výhradně v supermarketech, respektive formou B2C (business-to-customer).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aktuálně se mají objevovat v regálech pěti tisíc obchodů ve Spojených státech, přičemž v plánu je i postupné rozšíření do Kanady a dalších zahraničních trhů. Ben Pasternak se tak bude zkrátka snažit Simulate, který svůj marketing staví na netradičních memech a cílí výhradně na mladé, dostat k co největšímu počtu lidí, což je ostatně logickým krokem.

Na celém příběhu se startupem, jehož hodnota se po nové investici vyšplhala na více než 250 milionů dolarů, je velmi zajímavé i to, jak odstartoval. Pasternak totiž původně začínal jako vývojář mobilních aplikací, a to již ve svých třinácti letech. V roce 2015, kdy mu bylo patnáct, spustil sociální tržiště Flogg, na které přilákal i investory, a je považován za jednoho z nejmladších tvůrců aplikací, kterým se podařilo získat investici.

pasternak-1

Reprofoto: Forbes/YouTube

Australský zakladatel Simulate Ben Pasternak

O rok později pak vytvořil videokomunikační službu Monkey, která se těšila značné oblibě, až ji nakonec dosud za neznámou sumu odkoupila společnost Holla. Poté přesedlal na diametrálně jiný obor a začátkem roku 2018 založil zmíněný startup Simulate, který je teď jeho hlavním bodem zájmu. Zda nějak výrazněji uspěje v náročné konkurenci, je těžké odhadovat.

Jedno je ale zřejmé: nápadů na produkci rostlinného vzniká v posledních letech jako hub po dešti. Mezi ně patří třeba New Wave Foods nebo singapurští Shiok Meats, kteří se specializují na mořské plody. Velkou roli má na tomto trhu i Izrael, kde tamní vědci zkouší maso tisknout na 3D tiskárně. Zajímavý je i švýcarský Planted s trhaným masem.

Google musí znovu platit. Za zneužívání postavení v reklamě dostal od Francie pokutu přes 5 miliard korun

Jiří SvobodaJiří Svoboda

google-logo

Foto: Paweł Czerwiński/Unsplash

Google

0Zobrazit komentáře

Co den, to další ukázka stále silnějšího trendu antimonopolních úřadů, které se ve velkém zaměřují na technologické giganty. Facebook se jen před pár dny oficiálně stal předmětem vyšetřování Evropské unie a Velké Británie a teď je naopak na pranýři Google, na který padla pokuta od francouzských úřadů.

Největší vyhledávač světa je vinný z toho, že – zjednodušeně řečeno – při online aukci reklamních prostorů upřednostňoval své vlastní produkty před těmi klientskými. V principu se tak jedná o další případ, kdy technologická firma se značným monopolem upřednostnila na vlastní platformě své produkty. Kvůli podobné věci by podle Evropské komise měl pykat také Apple.

Za prohřešek má Google zaplatit ve Francii 220 milionů eur (zhruba 5,5 miliardy korun). Jedná se přitom o mimosoudní dohodu, technologická firma závěry tamních úřadů nijak nerozporovala a nechystá se ani odvolávat – suma totiž pro Google nemusí být žádnou obrovskou ránou do rozpočtu, když jen za první letošní čtvrtletí dosáhl obratu před jeden bilion korun.

„Uvalení sankcí na společnost Google má zvláštní význam, protože se jedná o první rozhodnutí na světě, které se zaměřuje na složité algoritmické aukční procesy, na nichž je podnikání v oblasti online reklamy založeno. Šetření odhalilo procesy, jimiž byla společnost Google zvýhodněna oproti svým konkurentům na reklamních serverech i na platformách SSP,“ uvedl francouzský antimonopolní regulátor.

Sundar Pichai, šéf Googlu a jeho mateřské firmy Alphabet

Jak tomu ale konkrétně rozumět? Jako problematické vidí Francie přednostní zacházení, které společnost Google poskytla svým vlastním technologiím nabízeným pod značkou Google Ad Manager, a to jak na straně poptávky, tak na straně nabídky. Za prvé přes svůj reklamní server DFP (DoubleClick for Publishers), který umožňuje vydavatelům webů a aplikací prodávat jejich reklamní plochy.

Za druhé pak prostřednictvím prodejní platformy SSP AdX, jež organizuje aukční proces a umožňuje vydavatelům prodávat jejich imprese nebo reklamní plochy inzerentům. Jak ovšem upozornil magazín TechCrunch a dříve i deník The Wall Street Journal, technické jádro celého problému se ukázalo i v jiném případu – v Texasu.

Z tamní žaloby vyplývá, že technologický gigant měl provozovat tajný program, který využíval údaje z předchozích nabídek na své burze digitální reklamy. To proto, aby údajně poskytl svému vlastnímu systému nákupu reklamy výhodu oproti konkurenci. Projekt nazvaný Bernanke přitom samozřejmě nebyl dostupný dalším vydavatelům, kteří prodávali reklamu přes burzy Googlu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Google se zavázal, že svou praxi změní a udělá své služby pod značkou Google Ad Manager lépe propojitelné s reklamními servery třetích stran. Testovat je má v příštích měsících, než budou změny všeobecně dostupné. Nová řešení bude muset Google implementovat ve Francii. Jak ale řekli pro ČTK zástupci Unie vydavatelů, firma se chová zcela stejně kdekoliv na světě včetně Česka.

bots

Přečtěte si takéDělej si se mnou, co chceš. Erotičtí chatboti mění přístup k sexuDělej si se mnou, co chceš, klidně mě znásilni. Erotičtí chatboti mění vztahy i přístup k sexu

Jediný důvod, proč podle ředitele Unie vydavatelů Google ještě neobdržel podobnou pokutu i v tuzemsku, je nečinnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Český antimonopolní regulátor by teď na základě francouzského případu měl Google více sledovat. Pokuty, které sahají do stovek milionů eur či dolarů, přitom sbírá Google už několik let po celém světě.

V Itálii nedávno zaplatil 100 milionů eur a ve Francii za porušování GDPR dalších 50 milionů eur. Na evropské úrovni má na kontě dvě velké pokuty v roce 2019, kdy zaplatil 1,49 miliardy eur v souvislosti se svou platformou AdSense, a v roce 2017, kdy musel platit 2,42 miliardy eur za zvýhodňování Nákupů Google ve vyhledávání.