Kuřecí kousky bez stopy kuřete. Americký Simulate na výrobu svého rostlinného masa nabírá přes miliardu korun
Cesta od programování aplikací po rozjetí startupu pro výrobu rostlinného masa není příliš běžná, mladý Australan Ben Pasternak to však dokázal v rozmezí šesti let. A to je mu teprve jednadvacet. Nyní jeho firma, která chce – jako řada dalších – ulevit přírodě a nahrazovat klasickou produkci masa za alternativní, nabírá desítky milionů dolarů a lidem ukazuje, že i „nekuřecí“ kousky mohou chutnat stejně jako ty z opravdového kuřete.
V redakci se před naše počítače už některé alternativy k tradičním masovým pokrmům dostaly. Ať už šlo o nové vegetariánské menu od McDonald’s, které sice definici takzvaného nemasa do puntíku nenaplňuje, nebo rostlinné kuřecí kousky od Burger Kingu. Hamburger od české Many jsme se dokonce vydali ochutnat do pražského Belzepubu.
Trend náhražek mas z rostlinných proteinů, na který firmy včetně gigantů jako Beyond Meat a Impossible Foods nasedají zejména z důvodu ochrany planety před produkcí skleníkových plynů spojených s chovem dobytka, se naplno dostal i do Česka. Teď je ovšem řeč o dalším zahraničním startupu, který se do zástupu gastronomicky soustředěných společností přidává. Jmenuje se Simulate a její nekuřecí nugety nesou jméno Nuggs.
Simulate napodobuje chuť i texturu kuřecích kousků z rychlého občerstvení tím, že kombinuje pšenici, strouhanku, sójový koncentrát a další ingredience do směsi, ze které se pak výsledný pokrm vytvoří. Na podobné bázi je založena i jejich pálivější verze pod označením Nuggs Spicy nebo speciální „nekuřecí disky“ Discs, jež také prodává jako polotovar.
Právě na další produktový vývoj nyní Simulate, za kterým stojí mladý australský nadšenec do programování Ben Pasternak, nabírá novou investici ve výši 50 milionů dolarů (přes jednu miliardu korun) od několika investorů. Mezi nimi je například spoluzakladatel internetového fóra Reddit Alexis Ohanian, americký investor Chris Sacca nebo fond Nomo Ventures.
Pomocí obdržených peněz, díky nimž Simulate navýšilo hromadný objem investic na 61 milionů dolarů, chce gastronomický startup mimo jiné rozšířit své řady o další vědce a inženýry, kteří mu pomohou s vývojem nemasových produktů, zvýšit výrobu a posílit svou pozici v retailu. Výrobky Nuggs a Dicsc se totiž prodávají výhradně v supermarketech, respektive formou B2C (business-to-customer).