Kvůli nezodpovědnému hospodaření nám utíkají vývojáři, říká šéf slovenské herní asociace. Kde vidí naději?

Slovenský herní průmysl se zabrzdil. A řeší dost problémů. Spoustu z nich podobných těm v Česku, ale i jeden palčivější.

Michal MančařMichal Mančař

good-game-maros-brojo

Foto: SGDA / Blue Brain Games / Games Farm

Maroš Brojo, výkonný ředitel Asociace slovenských herních vývojářů

0Zobrazit komentáře

Slovenský videoherní průmysl má problémy. Poprvé ve své historii zažívá významný propad tržeb, ale těch trápení je víc. Od stagnace až po brain drain. Jak situaci vidí výkonný ředitel tamní vývojářské asociace Maroš Brojo? A co by mohlo slovenský herní byznys opět nakopnout? Na to odpovídáme v novém vydání newsletteru Good Game. Přihlásit se k jeho odběru můžete v boxu níže.

Zajímá vás herní průmysl nejen v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Tržby slovenského herního průmyslu za rok 2023 spadly na 70 milionů eur, asi 1,76 miliardy korun. Zatímco o rok dřív to bylo 77 milionů eur (1,94 miliardy korun). O pár desítek lidí klesl i počet vývojářů na zhruba tisícovku. A prý nebude o moc líp.

„Ani v roce 2024 a 2025 zatím neočekáváme žádný významný růst. Dovolím si předpovědět maximálně stabilizaci velkých a středních firem, které si prošly konsolidací, snížily počty pracovníků a začínají fungovat v efektivnějším režimu,“ přidává pro newsletter Good Game ne zcela pozitivní výhled výkonný ředitel Asociace slovenských herních vývojářů Maroš Brojo.

Vlivem celkově se zhoršujících životních podmínek nám utíkají do zahraničí ti nejtalentovanější lidé.

Slovenská herní scéna má totiž dost problémů, spoustu z nich podobných těm v Česku. „Kvalita vzdělávání roste, ale nemáme dost pedagogů se zkušenostmi z herního vývoje. Máme částečnou podporu z veřejných zdrojů, ale ta dokáže sotva pokrýt náklady na malé hry. Chybí tu nástroje, které by pomohly větším společnostem nebo by přilákaly zahraniční firmy, jako jsou investiční fondy nebo podpora výzkumu a vývoje,“ vyjmenovává Brojo faktory, o kterých dobře vědí i čeští vývojáři.

V něčem se ale Slovensko od Česka přece jen liší: „Vlivem dlouhodobě nezodpovědného hospodaření a celkově se zhoršujících životních podmínek nám utíkají do zahraničí ti nejtalentovanější lidé, které tu prostě nedokážeme udržet. Je to jeden z problémů, co nás dlouhodobě drží při zemi a podle všeho ještě dlouho držet bude.“

Ale ne všechno je prý tak negativní. Na Slovensku se čím dál víc prosazují menší a nezávislá – neboli indie – studia. „Postupně dospívají ze svých debutů a vidíme první známky toho, že se výrazně profesionalizují jak ve svém tvořivém potenciálu, tak i ve více podnikatelsky orientovaném přístupu k herní produkci,“ říká Brojo.

Která studia a jejich tvorba stojí za povšimnutí? A jakých úspěchů dosáhli slovenští vývojáři během nedávné přehlídky zajímavých her na Steamu? To se dozvíte v novém vydání newsletteru Good Game. Pro odběr klikněte sem.

Top novinky ze světa her

💪 Seriálový God of War od Amazonu dostal pořádnou posilu. Původní tvůrčí tým sice skončil, projekt ale přebírá Ronald D. Moore. Tvůrce podepsaný pod spoustou Star Treku, Cizinkou a hlavně skvělým sci-fi Battlestar Galactica.

🏭 Vyšlo rozšíření Space Age pro Factorio. A vystřelilo tuhle miliardovou českou mašinu na peníze mezi nejprodávanější tituly na Steamu.

💰 Zločin se vyplácí. Studio 2K Czech, které pilně pracuje na Mafii 4, navýšilo svůj obrat o sto milionů na skoro půl miliardy korun.

🚀 Má megalomanský Star Citizen mega problémy? Po dvanácti letech vývoje a zhruba 16 miliardách korun je to dost validní otázka…

👨‍💻 Digitální distribuce her vládne čím dál víc. Tři čvrtiny nových her v Evropě byly letos prodány digitálně (ačkoliv tím ještě zamíchá vánoční sezona, která nahrává fyzickým kopiím). Loni to bylo jen kolem 60 procent.

✊ Zase ten Ubisoft… trable tentokrát hlásí z Francie, kde chtěl pár tisíc svých pracovníků nahnat do kanceláří aspoň na tři dny v týdnu. A tak přišla stávka. Ke které se pak přidali i vývojáři Ubisoftu v Miláně.