Labská filharmonie v Hamburku mě okouzlila. Těším se, až budeme mít takovou ikonu i v Praze

Praha potřebuje moderní architekturu jako sůl. Věřím, že za deset let sem budou jezdit turisté za Vltavskou filharmonií jako na Karlův most.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

filhprahaKomentář

Foto: BIG

Vltavská filharmonie v Praze podle návrhu studia BIG

0Zobrazit komentáře

Už mnohokrát jsem si říkal, jaké by to bylo, kdybych Prahu neznal odmalička a přijel bych do ní jako turista. Líbila by se mi? A co by mi z návštěvy nejvíce utkvělo v hlavě? U našeho stověžatého hlavního města se to už nikdy nedozvím, ale vím, co mě nejvíce okouzlilo v Hamburku nebo Oslu. Tamní ikonické stavby filharmonie a opery. Věřím, že za takovou stavbou se za deset let bude jezdit i do Prahy, která tento týden ukázala, jak bude vypadat očekávaná budova nové Vltavské filharmonie. Vystojíte si před ní při otvíračce frontu?

Před několika týdny jsem byl poprvé v Hamburku. Jedním z hlavních cílů víkendového výletu se stala Labská filharmonie. Jednak ji najdete jako tip ve většině průvodců a jednak si rád prohlédnu kvalitní architekturou. Proto jsme si v hamburském přístavu jednu slunnou sobotu vystáli po celý den nekončící, avšak rychle odsýpající frontu, na jejímž konci jsme dostali bezplatnou vstupenku a mohli po dlouhých eskalátorech vyjet do nitra Labské filharmonie. A bylo se čím kochat.

Architektura je subjektivní. Věřím, že 110 metrů vysoká reprezentační budova, která v sobě vedle dvou koncertních sálů ukrývá také luxusní pětihvězdičkový hotel, restauraci, a dokonce i obytné jednotky, nebude po chuti každému. Architekti z uznávané basilejské kanceláře Herzog & de Meuron každopádně navrhli stavbu, která se okamžitě stala ikonickou dominantou nejen hamburského přístavu a přitahuje davy, i když většina z návštěvníků – stejně jako já – patrně nikdy žádné filharmonické vystoupení nezažila. Samotný účel takové budovy totiž pro mnoho lidí není důležitý. Hlavní je, jak vypadá.

Když se mě někdo ptá, jak bylo v Hamburku, tak obvykle zmíním i právě obří multifunkční stavbu zvanou Elbphilharmonie. Staré cihlové skladiště, nad nímž je postavena moderní skleněná konstrukce připomínající vztyčenou lodní plachtu nebo vlnu, poutá pozornost, ať už stojíte pod ní a zakláníte se, abyste dohlédli až na vrchol, nebo ji pozorujete z dálky. Ani tehdy není přehlédnutelná, protože se jedná o nejvyšší obydlenou budovu v Hamburku. Podívat se dovnitř (i když třeba ne do samotných sálů), projít se po ochozech a kochat se výhledy na přístavní město si většina turistů nenechá ujít.

elbphilharmonie3

Foto: Elbphilharmonie/Maxim Schulz

Labská filharmonie v Hamburku

A když už jsme u těch ikonických staveb, úplně stejný dojem ve mně zanechala také budova opery v norském Oslu. Moderní dům zvaný Operahuset stojí také u vody, kousek od centra Osla u zálivu Bjørvika, a byť není tak vysoký jako hamburská filharmonie, ani tuto stavbu v panoramatu města nepřehlédnete. Sídlo Norské státní opery a baletu navrhoval architektonický ateliér Snøhetta, který přišel s myšlenkou vytvořit budovu připomínající ledovou kru potápějící se do fjordu. Minimalistický severský styl využívající beton, ocel a sklo působí na jednu stranu nenápadně, i díky tomu, že zkosená střecha volně přechází až do vodní hladiny, ale všechno to dohromady skvěle funguje a lahodí oku.

Také Snøhetta ostatně byla mezi dvacítkou studií, která poslala do Prahy svou vizi, jak by mohla vypadat očekávaná budova nové Vltavské filharmonie. A byť nakonec uspěl návrh jiného světoznámého studia BIG, za nímž stojí Dán Bjarke Ingels, v lecčems se opeře v Oslu podobá. Také v Praze se mají lidé těšit na pochozí střechu, po které budou moci vystoupat až na vrchol celé budovy a rozhlédnout se po hlavním městě, stejně jako po ní sestoupit až k řece. Vltavská filharmonie se totiž objeví podobně jako stavby v Hamburku či Oslu přímo u vodní hladiny a měly by se taktéž stát při mnoha pohledech dominantní součástí lokálního panoramatu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Praha se tak dočká nejen nového hudebního svatostánku, který ji dle kulturních znalců hodně chybí, ale konečně také světové architektury, protože i tu potřebuje matička stověžatá jako sůl. Bjarke Ingels má za sebou se svým týmem architektů slavné projekty po celém světě, ať už jde o spalovnu odpadů v Kodani, která funguje zároveň jako lyžařská sjezdovka, nebo LEGO House v dánském městě Billund připomínající kostičky známé stavebnice. Největší projekty dokonce obsahují celá futuristická města jako bezemisní Woven City na úpatí hory Fudži či soběstačné plovoucí město pro deset tisíc obyvatel.

Studio BIG proto patří k nejuznávanějším architektonickým veličinám na trhu a to, že se jeho stavba objeví i v Praze, do Česka automaticky přitáhne pozornost nejen odborné, ale i široké veřejnosti. Praha je samozřejmě už dnes vyhlášená turistická destinace a historické centrum v čele s Pražským hradem či Karlovým mostem nám může závidět většina měst světa. S moderní architekturou to však dlouho pokulhávalo.

operahuset1

Foto: Operahuset/Erik Berg

Sídlo Norské státní opery a baletu v Oslu

A jak nedávno říkal v našem podcastu umělec Vladimir 518, který se věnuje také architektuře, tak pokud se při debatě o moderních stavbách neustále mluví akorát o Tančícím domu, který byl dostavěn před téměř třiceti lety, není to ideální. Věřím, že za deset let, kdy se má Vltavská filharmonie na břehu Vltavy poblíž stanice Vltavská slavnostně otevřít, bude v itinerářích mnoha turistů (a také Čechů) jedním z hlavních bodů zájmu, co tu chtějí vidět.

O Praze se často mluví jako o skanzenu, který se zasekl v minulosti a žije primárně z působivého historického centra, ale hlavní město potřebuje také vykročit vstříc moderní budoucnosti a ideálně všechny aspekty propojit – a stát se ještě atraktivnější. Pokud má být nová budova filharmonie první skutečnou vlaštovkou, sem s ní. Přitáhne pozornost a třeba do budoucna i další zvučná jména světové architektury, která zjistí, že i v Praze lze stavět moderní budovy s globálním rozměrem.

Výběrem vítězného návrhu jsme samozřejmě pořád na začátku. Věřím však, že všichni zainteresovaní udělají maximum pro to, aby se neopakovalo fiasko s knihovnou Jana Kaplického a aby se nová architektonická ikona města skutečně dostavěla. Půjde totiž o příspěvek přesahující současnou generaci, o nesmazatelný otisk v historii hlavního města, na nějž bychom měli být ve výsledku všichni pyšní. Příklad z Hamburku, kde se tamní Labská filharmonie opravdu zásadně prodražila a stavěla mnohem déle, než se plánovalo, připomíná, že postaveno ještě nemáme, ale už teď se těším, až se do Vltavské filharmonie poprvé podívám.

filharmonie1

Foto: BIG

Vltavská filharmonie v Praze podle návrhu studia BIG

Nová budova pražské filharmonie změní dopravu v okolí Vltavské. Silnice povede pod ní

Na Vltavské je složitá dopravní situace. S novou filharmonií se ale auta přesunou pod zem a posunou se i tramvaje a výstup z metra.

Eliška NováEliška Nová

vltavska-filharmonie

Foto: BIG

Pohled z plánované Vltavské filharmonie v Praze

0Zobrazit komentáře

Voda přitahuje. Ne tak na Bubenském nábřeží. V místě, kde vznikne nová budova pražské filharmonie, je hustá doprava a ta přístupu k vodě brání. Ostatně ústí tu magistrála. Díky Vltavské filharmonii ale půjde k řece sejít přímo a kdo bude chtít, klidně bude moct nastoupit i na loď. Projekt nového hudebního svatostánku vzbudil ale kromě ohlasu také obavu, kudy se vlastně bude jezdit autem. A odpověď je jednoduchá – pod zemí.

„Úprava fungování automobilové dopravy mezi Hlávkovým mostem a Negrelliho viaduktem je zásadní změnou. Hlavní dopravní tepna na Bubenském nábřeží a sjezd z Hlávkova mostu jsou nově umístěny pod úrovní terénu a nejsou v kontaktu s pěší zónou,“ uvedl pro CzechCrunch k dopravním úpravám, které si vyžádá stavba v úterý ohlášené podoby nového sídla pražské filharmonie, jíž se podle jejího umístění říká Vltavská filharmonie, mluvčí pražského Institutu plánování a rozvoje Marek Vácha.

Veřejný prostor a hudební svatostánek dopravní tepnu jednoduše překryjí. Právě to umožní, aby byla nábřežní promenáda snadno přístupná a propojená s prostorem filharmonie. Promenáda má zároveň sloužit pro pěší i cyklisty.

Není to ale jediná dopravní změna. V lokalitě jezdí také metro a tramvaje. I ty se budou projektu muset přizpůsobit. Mělo by se tak ale stát ku prospěchu věci. „Rozšíření a zpřístupnění veřejného prostoru na Vltavské nabídne pomyslnou venkovní přestupní platformu mezi metrem, tramvají, autobusem, taxi, bicyklem, přívozem či vlakem směřujícím přímo na letiště,“ uvádí Vácha.

Vltavská filharmonie

Foto: IPR Praha

Místo, kde by měla stát Vltavská filharmonie

K tomu všemu je potřeba přemístit tramvajovou trať severněji. Týkat se to bude i výstupu z metra. Zároveň bude ale obojí v blízkosti plánovaného nádraží Praha-Bubny. Jak už bylo naznačeno, tato železniční stanice by měla být součástí trati mezi Prahou, letištěm a Kladnem. Zastávka by měla být za Negrelliho viaduktem se vstupem skrze podzemní vestibul, a to i ze stanice metra Vltavská.

„Hlavní výzvou architektů při navrhování veřejného prostoru v lokalitě Vltavské bylo především plynulé propojení budovy filharmonie se stávající a budoucí městskou strukturou. Inspirací se stala i řeka Vltava a její pohyb skrze přírodu a město. Díky tomuto uvažování návrh pracuje s plynulým pohybem návštěvníků bez kolizí a konfliktů,“ líčí Vácha.

Budova filharmonie má pochozí střechu, která nabídne místo pro restaurace i panoramatický výhled na Prahu. Bude odtud také možné nahlédnout do koncertních sálů. Ty budou celkem tři. V místě by se pak mělo dát plynule přecházet mezi náměstím a střechou a také řekou, nábřežím, ulicí a parkem. Konkrétně budoucím centrálním bubenským parkem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podoba Vltavské filharmonie i přilehlého prostoru vzešla z mezinárodní architektonické soutěže, jejíž výsledky oznámilo hlavní město spolu s Institutem plánování a rozvoje v úterý. V soutěži uspělo světoznámé dánské architektonické studio Bjarke Ingels Group, tedy BIG.

„Autoři skvěle pochopili místo, kam budovu vsazují, ale přicházejí s pro Prahu zcela novým přístupem k veřejnému prostoru. Nutí nás nad ním více přemýšlet a přibližují nás k naší řece,“ uvedl k návrhu náměstek pražského primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

BIG má pobočky v Kodani, Londýně, New Yorku, Barceloně nebo Šen-čenu. Kromě toho, že v ateliéru pracují architekti a urbanisti, zaměstnává studio také teoretiky, kteří se zabývají výzkumem a vývojem budov. Mezi jejich díla patří moderní spalovna odpadů v Kodani nebo LEGO House v dánském Billundu.

Kromě nové budovy by měla v místě vzniknout také celá nová čtvrť Bubny-Zátory. V té by mělo vzniknout až jedenáct tisíc nových bytů.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání