Lampy ze včelích úlů i cyklistická sedla na míru. V Ostravě se utká 10 startupů o titul nejkreativnějšího byznysového nápadu
Zakladatelé aplikace Readmio, loňského vítěze národního kola Creative Business Cupu
Ukázat světu, že i v Česku vznikají zajímavé a kvalitní projekty. Takový je cíl celosvětové soutěže Creative Business Cup, kterou už pátým rokem v Česku organizuje agentura CzechInvest a jejímž mediálním partnerem je CzechCrunch. V národním kole, které se offline i online koná 10. března v Ostravě, se utká desítka startupů a vítěz pojede reprezentovat republiku na globální finále v Kodani.
„Cítíme potřebu ukázat nejen našemu národu, ale i celému světu, že v Česku vznikají neobyčejně kvalitní projekty z oblasti kulturních a kreativních průmyslů, které spojují místní tradice, zvyky, umění, kulturu i kreativitu s inovacemi a moderními technologiemi. Zároveň zohledňují aktuální ekologické i sociální aspekty, čímž posouvají naši ekonomiku dopředu a činí nás hrdými,“ říká sektorová manažerka CzechInvestu pro kreativní průmysly Markéta Mentelová.
Letošní národní finálová desítka Creative Business Cupu je složená právě z firem působících v oblasti kulturního a kreativního průmyslu. Konkrétně jde například o startup Posedla, jenž vyrábí cyklistická sedla na míru z 3D tisku a podpořil ho i akcelerátor PrusaLab známého 3D tiskaře Josefa Průši. Mezi soutěžící patří i výrobce svítidel ze včelích úlů Beehive, Precismo, které tvoří kopie produktů pro využití ve virtuální realitě, nebo AIMS API, jenž patří mezi světovou špičku ve výběru hudby pro filmy.
Finálovou desítku doplňuje Sensio, které stojí za tichým elektrickým violoncellem z 3D tiskárny, High-Tech Digital Modules s řešením pro provozování laser game, Light Seeker vyvíjející systém pro snadnější práci se světlem, Cementum zaměřené na designové a udržitelné betonové výrobky, marketingová platforma pro e-shopy Tanganica a rehabilitace ve virtuální realitě Virtual Real Life.
Loňské národní kolo vyhrála aplikace Readmio, která automatickým vydáváním zvuků dotváří atmosféru děje, zatímco předčítáte dětem pohádky. Startup už v roce 2020 získal investici a po ověření svého byznysového modelu se nedávno vydal do Velké Británie. Svoji účast v soutěži si pochvaluje.
„Nejen proto, že jsme vyhráli, ale i proto, že se každý startup potřebuje zlepšovat v prezentaci svého produktu. Trénink se později hodí i při jednáních s investory. Firmu to nutí se zamyslet a vybrat ta opravdu důležitá. Za pár minut srozumitelně vysvětlit podstatu není jednoduché,“ říká pro CzechCrunch Jozef Šimko, spoluzakladatel a ředitel Readmia.
Kromě zlepšení prezentačních schopností Šimko na soutěži oceňuje i zvýšenou pozornost médií a možná také investorů, i když externí financování v té době firma nehledala. Přibylo jí ale uživatelů, kteří se aplikaci rozhodli vyzkoušet, protože se o ní díky medializaci dozvěděli. Ostatním startupistům Šimko doporučuje, aby se do podobných soutěží co nejvíc zapojovali.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Je to sice časově náročné, musíte je aktivně vyhledávat doma i v zahraničí, vypisovat přihlášky. Benefity jsou ale nesporné. Startup dostane pozornost médií a nikdy nevíte, jestli i díky tomu nepotkáte budoucího investora nebo jiný zajímavý kontakt. Neméně důležité je také to, že každé ocenění potěší celý tým a zlepší morálku. Je skvělé, když můžete být hrdí na firmu, kde pracujete,“ popisuje Šimko.
Aktuální desítka kreativních startupů se utká ve finále v ostravském Brick House, akce se uskuteční offline i online 10. března od 16. hodin. Večerem bude provázet Albert Čuba z Divadla Mír, pro účast na eventu je potřebná registrace do 8. března.
Prezentace jednotlivých startupů i v letošním ročníku ohodnotí odborná porota, vybraný vítěz získá kromě zajištění reprezentace na mezinárodním finále v Kodani také divokou kartu a s ní automatický postup do regionálního finále zemí Visegrádské čtyřky SWCSummitu, konzultace na právní služby i marketingový mentoring a další ceny. Od partnerů jsou připraveny ceny i pro výherce druhého a třetího místa i pro toho, kdo získá speciální diváckou cenu Miláček publika.
Soutěž Creative Business Cup má za cíl podporovat kreativní startupy, propojovat je navzájem a pomoci jim při hledání investora či dobývání zahraničních trhů. Vznikla v roce 2012 jako iniciativa neziskové organizace Creative Business Network, jež se zabývá podporou startupů z oblasti kreativních průmyslů, posledních pět let akci pořádá CzechInvest.