Lampy ze včelích úlů i cyklistická sedla na míru. V Ostravě se utká 10 startupů o titul nejkreativnějšího byznysového nápadu

Peter BrejčákPeter Brejčák

readmio-cbcEvent

Foto: Readmio

Zakladatelé aplikace Readmio, loňského vítěze národního kola Creative Business Cupu

0Zobrazit komentáře

Ukázat světu, že i v Česku vznikají zajímavé a kvalitní projekty. Takový je cíl celosvětové soutěže Creative Business Cup, kterou už pátým rokem v Česku organizuje agentura CzechInvest a jejímž mediálním partnerem je CzechCrunch. V národním kole, které se offline i online koná 10. března v Ostravě, se utká desítka startupů a vítěz pojede reprezentovat republiku na globální finále v Kodani.

„Cítíme potřebu ukázat nejen našemu národu, ale i celému světu, že v Česku vznikají neobyčejně kvalitní projekty z oblasti kulturních a kreativních průmyslů, které spojují místní tradice, zvyky, umění, kulturu i kreativitu s inovacemi a moderními technologiemi. Zároveň zohledňují aktuální ekologické i sociální aspekty, čímž posouvají naši ekonomiku dopředu a činí nás hrdými,“ říká sektorová manažerka CzechInvestu pro kreativní průmysly Markéta Mentelová.

Letošní národní finálová desítka Creative Business Cupu je složená právě z firem působících v oblasti kulturního a kreativního průmyslu. Konkrétně jde například o startup Posedla, jenž vyrábí cyklistická sedla na míru z 3D tisku a podpořil ho i akcelerátor PrusaLab známého 3D tiskaře Josefa Průši. Mezi soutěžící patří i výrobce svítidel ze včelích úlů Beehive, Precismo, které tvoří kopie produktů pro využití ve virtuální realitě, nebo AIMS API, jenž patří mezi světovou špičku ve výběru hudby pro filmy.

Finálovou desítku doplňuje Sensio, které stojí za tichým elektrickým violoncellem z 3D tiskárny, High-Tech Digital Modules s řešením pro provozování laser game, Light Seeker vyvíjející systém pro snadnější práci se světlem, Cementum zaměřené na designové a udržitelné betonové výrobky, marketingová platforma pro e-shopy Tanganica a rehabilitace ve virtuální realitě Virtual Real Life.

euadr-seibert

Foto: Beehive

Eduard Seibert, autor nápadu na lampy vytvářené přímo ve včelích úlech

Loňské národní kolo vyhrála aplikace Readmio, která automatickým vydáváním zvuků dotváří atmosféru děje, zatímco předčítáte dětem pohádky. Startup už v roce 2020 získal investici a po ověření svého byznysového modelu se nedávno vydal do Velké Británie. Svoji účast v soutěži si pochvaluje.

„Nejen proto, že jsme vyhráli, ale i proto, že se každý startup potřebuje zlepšovat v prezentaci svého produktu. Trénink se později hodí i při jednáních s investory. Firmu to nutí se zamyslet a vybrat ta opravdu důležitá. Za pár minut srozumitelně vysvětlit podstatu není jednoduché,“ říká pro CzechCrunch Jozef Šimko, spoluzakladatel a ředitel Readmia.

Kromě zlepšení prezentačních schopností Šimko na soutěži oceňuje i zvýšenou pozornost médií a možná také investorů, i když externí financování v té době firma nehledala. Přibylo jí ale uživatelů, kteří se aplikaci rozhodli vyzkoušet, protože se o ní díky medializaci dozvěděli. Ostatním startupistům Šimko doporučuje, aby se do podobných soutěží co nejvíc zapojovali.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Je to sice časově náročné, musíte je aktivně vyhledávat doma i v zahraničí, vypisovat přihlášky. Benefity jsou ale nesporné. Startup dostane pozornost médií a nikdy nevíte, jestli i díky tomu nepotkáte budoucího investora nebo jiný zajímavý kontakt. Neméně důležité je také to, že každé ocenění potěší celý tým a zlepší morálku. Je skvělé, když můžete být hrdí na firmu, kde pracujete,“ popisuje Šimko.

Aktuální desítka kreativních startupů se utká ve finále v ostravském Brick House, akce se uskuteční offline i online 10. března od 16. hodin. Večerem bude provázet Albert Čuba z Divadla Mír, pro účast na eventu je potřebná registrace do 8. března.

tym-cbc-min

Foto: CzechInvest

Loňské kolo soutěže Creative Business Cup

Prezentace jednotlivých startupů i v letošním ročníku ohodnotí odborná porota, vybraný vítěz získá kromě zajištění reprezentace na mezinárodním finále v Kodani také divokou kartu a s ní automatický postup do regionálního finále zemí Visegrádské čtyřky SWCSummitu, konzultace na právní služby i marketingový mentoring a další ceny. Od partnerů jsou připraveny ceny i pro výherce druhého a třetího místa i pro toho, kdo získá speciální diváckou cenu Miláček publika.

Soutěž Creative Business Cup má za cíl podporovat kreativní startupy, propojovat je navzájem a pomoci jim při hledání investora či dobývání zahraničních trhů. Vznikla v roce 2012 jako iniciativa neziskové organizace Creative Business Network, jež se zabývá podporou startupů z oblasti kreativních průmyslů, posledních pět let akci pořádá CzechInvest.

Český Mews opět nakupuje. K hotelovým systémům přidává pokladní systémy pro restaurace a rozšiřuje se do severní Evropy

Peter BrejčákPeter Brejčák

MEWS x Richard.

Foto: Mews

Richard Valtr, zakladatel startupu Mews

0Zobrazit komentáře

Tři akvizice během posledních dvou let, za letošní tři měsíce už další dvě, ale ani tím nekončí. Český startup Mews, který vyvíjí systémy pro správu hotelů, má vysoký apetit a svůj cíl stát se globálním lídrem trhu naplňuje pomocí nákupu firem. Nyní oznámil převzetí britské softwarové firmy Bizzon, jež se specializuje na digitální pokladní systémy, a před měsícem informoval o koupi konkurenčního hráče Cenium, čímž posílí svoji pozici v severní Evropě.

Konkrétní sumy transakcí Mews – jehož platformu využívají dva tisíce ubytovacích zařízení v 62 zemích – odmítá komentovat, stejně tak i své finanční výsledky. Podle vyjádření má ale na akvizice připravené vyšší desítky milionů eur a celkem chce v příštích letech takovým způsobem proinvestovat sto milionů eur, podle aktuálního kurzu přes 2,5 miliardy korun.

„Beru to jako jednu z fází rozvoje firmy. Firma může ze začátku růst organicky díky skvělému produktu, načasování a trhu. Po určité době se ale dostane do bodu, kdy se musí podívat po ‚neorganickém‘ růstu, například představením nových produktů a vstupem do nových segmentů. Nebo právě hledáním synergií v akvizicích,“ popsal několik měsíců zpátky pro CzechCrunch zakladatel startupu Richard Valtr.

Samotný Mews od investorů získal přes 40 milionů dolarů, tedy více než jednu miliardu korun. Poslední investiční kolo proběhlo ještě před vypuknutím pandemie koronaviru a jednotky milionů dolarů získal nedávno od globálního giganta Salesforce.

richard-valtr-mews

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Richard Valtr, zakladatel startupu Mews

Nyní se už startup chystá na další investici, takzvané Series C, v níž očekává překročení své valuace nad jednu miliardu dolarů, čímž by se zařadil do stáje jednorožců, jak se takové firmy označují. I pět akvizic za poslední dva roky zlepšuje pozici Mews vůči investorům a vyjednat by si tak mohl dobré podmínky.

Nejnovější akvizicí ze strany Mews je společnost Bizzon, která vyvíjí pokladní systémy pro restaurace i gastronomické služby v rámci hotelů. Aktuálně je využívá 500 hotelů v patnácti zemích Evropy, Asie a Pacifiku. Kromě obsluhy zákazníků, vyřizování objednávek a placení pokrývá i inventuru restaurací a reporting.

Mews řešení Bizzonu zařadí do své produktové řady Payments a pod novou hlavičkou jej chce integrovat do dalších stovek hotelových řetězců. Ty tak budou moct prostřednictvím mobilní platformy bezkontaktně obsluhovat hosty. Akvizice služby Mews obohatí také o platformu pro přehlednou inventarizaci zboží a modul podporující mobilní a e-commerce platby ve více měnách.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Před měsícem Mews oznámil koupi norské firmy Cenium, která také působí v sektoru pohostinství s výraznou stopou hlavně v severských zemích. Doteď byl Cenium vlastněn skupinou Strawberry Group, do níž spadá také řetězec Nordic Choice Hotels se dvěma stovkami ubytovacích zařízení. Ty se díky tomuto propojení také stanou klienty Mews.

Těmto zprávám v poslední době přecházely akvizice společností Hotel Perfect, Base7Booking a Planet Winner. „Naše první tři akvizice jsme brali spíš jako trénink. Víme, že je to naše budoucnost, a musíme na to umět systematicky nastavit procesy i myšlení lidí ve firmě. Pokud budeme chtít několik let růst o sto procent a budeme kvůli tomu muset koupit společnost za více než 100 milionů dolarů, musíme být připraveni. Jinak by to byl pro firmu jako takovou hrozný šok. Zároveň díky tomu můžeme experimentovat, například co se týče nových vertikál,“ komentoval strategii Valtr.