Leden bez masa kvůli ochraně planety. Garden Gourmet spouští výzvu k rostlinnému stravování

Loni výzvu přijalo více než patnáct tisíc lidí z Česka, po celém světě už se do ní přihlásilo přes půl milionu lidí.

Filip HouskaFilip Houska

garden-gourmet_1-1

Foto: Garden Gourmet

Lednová rostlinná výzva

Předsevzetí, výzvy, změny. Možná i vy patříte mezi ty, kteří se rádi s novým rokem snaží o zlepšení svého já – ať už jde o pravidelné cvičení, vyšší intenzitu čtení knih, posílání peněz na dobrou věc nebo nasazení nových stravovacích návyků, třeba těch rostlinných. Právě na změnu jídelníčku je zaměřen další ročník třicetidenní výzvy, nazvaný jednoduše jako Veggie Challenge. Co je její podstatou? Jíst méně živočišných potravin, abyste odlehčili sobě a ochránili planetu. Loni výzvu přijalo více než patnáct tisíc lidí z Česka, po celém světě už se do ní přihlásilo přes půl milionu strávníků.

Postoje k tradiční a rostlinné stravě se liší, řada vědeckých studií ale ukazuje, že se lidé konzumací živočišných produktů podílejí na zvyšování vyprodukovaných emisí oxidu uhličitého do ovzduší. A jak uvádí mezinárodní nezisková organizace ProVeg, která spolu s výrobcem rostlinných alternativ k běžným pokrmům Garden Gourmet za výzvou stojí, konzumace masa, vajec, mléka a dalších živočišných proteinů ovlivňuje i spotřebu vody nebo kvalitu půdy.

Výzva se tak snaží strávníky přimět k tomu, aby alespoň na třicet dní zkusili jíst více rostlinných produktů, přičemž obtížnost si může každý vybrat podle svých preferencí – ať už by šlo o třicet dnů bez živočišných produktů, třicet dnů bez masa nebo třicet dnů s omezeným přísunem masa. A aby to zapojené účastníky nepřestalo bavit, v rámci výzvy dostanou bezplatný online program, kde mohou čerpat ze stovek receptů k vaření nebo využít osobní koučky s nápady, jak si udělat leden po stránce jídla o něco zábavnější.

„Leden je doba, kdy všichni odlehčujeme jídelníčkům a snažíme se nastartovat tělo do nového roku,“ říká Emine Mamarasulovová, brand manažerka Garden Gourmet. „Chceme odlehčit i planetě, proto jsme se znovu zapojili do této celosvětové veggie výzvy, která má za cíl vyzdvihnout benefity rostlinné stravy,“ zmiňuje a dodává, že vloni se do iniciativy zapojilo více než patnáct tisíc Čechů, kteří podle organizátorů odhadem ušetřili 157 milionů litrů vody (více než 2,5 milionu každodenních sprch) a přes 180 tisíc kilogramů ekvivalentu oxidu uhličitého. To je pro zajímavost více než 37 cest kolem rovníku.

garden-gourmet_2

Foto: Garden Gourmet

Garden Gourmet nabízí i rostlinnou alternativu k masovým koulím

„Podle průzkumu FMCG Gurus z loňského dubna počet spotřebitelů a spotřebitelek, kteří nějakým způsobem omezují konzumaci živočišných produktů, od konce roku 2020 vzrostl o 10 procent, přičemž tři procenta z nich se stravují vegansky, sedm procent vegetariánsky, 25 procent flexitariánsky a čtyři procenta jí z masa pouze ryby. Občasných konzumentů a konzumentek masa je aktuálně v Česku 25 procent,“ říká k Veggie Challenge manažerka kampaně Tereza Trávníčková.

„Právě pro osoby, které s rostlinnou stravou začínají nebo chtějí omezit svou spotřebu živočišných produktů, je naše třicetidenní výzva vhodná. Veggie Challenge pomáhá účinně překonávat nejčastější bariéry, které lidem brání stravovat se více rostlinně. Během výzvy se účastnice a účastníci seznámí s nejnovějšími produkty a postupně budou dostávat také tipy na recepty a nejrůznější vzdělávací články,“ dodává Trávníčková.

V rámci takzvané Veggie Challenge se oba iniciátoři zaměřují na tři hlavní aspekty – zdraví, životní prostředí a chuť. Chtějí lidem znovu připomenout, že rostliny obsahují tělu potřebné živiny. Dále se organizátoři soustředí na problémy spojené s porážkami zvířat a také zdůrazňují, že i rostlinné alternativy mohou být chuťově zajímavé, mnohdy téměř nerozeznatelné od tradičních živočišných výrobků.

Ostatně Garden Gourmet (patřící pod Nestlé) má s výrobou takových produktů poměrně bohaté zkušenosti. V Česku má tři produktové řady, které nabízejí veganské alternativy k hamburgerům, masovým kuličkám, vejcím nebo rybám, konkrétně k tuňákovi. V sortimentu má i například falafel. Recepty s použitím i těchto surovin se pak coby účastník výzvy můžete inspirovat také v dedikované mobilní aplikaci ProVeg Veggie Challenge, jejíž česká verze k výzvě nedávno přibyla.

Aplikace nabízí například funkci plánování jídelníčku díky velké databázi receptů a možnost vytvoření nákupního seznamu. Uživatelé s ní ale najdou i zábavné kvízy a za dílčí úspěchy jsou odměňováni různými odznaky. V aplikaci je navíc možné pozorovat i odhadovaný dopad na životní prostředí, ať máte představu, kolik zvířat, vody, půdy či ekvivalentních kilogramů oxidu uhličitého jste obohacením vaší stravy o rostlinné výrobky ušetřili. A nechybí ani články na nejrůznější témata se spoustou tipů o rostlinné stravě a informacemi o udržitelnosti jako takové.

Že Veggie Challenge není jen jednorázovým výstřelkem na tuzemském hřišti, svědčí i popularita obdobných rostlinných výzev napříč světem. Jednou z nejznámějších je Veganuary, která odstartovala už v roce 2014 ve Velké Británii a postupně se do ní zapojilo 228 zemí světa. Loni byl pak zájem nejsilnější – až 629 tisíc účastníků ji vyzkoušelo.

Zapojily se do ní i restaurace, které do svých jídelníčků přidaly stovky čistě rostlinných pokrmů. Mnoho českých restauračních podniků včetně řetězců rychlého občerstvení se letos zapojí i do propagace Veggie Challenge. V průběhu ledna se navíc zákazníci mohou zapojit do soutěže o balíčky rostlinných produktů.

Partnerem článku je společnost Garden Gourmet. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.