LEGO spojilo síly s Dungeons & Dragons. Slavnou hru na hrdiny si zahrajete přímo v nové stavebnici

Plastové jeskyně a plastoví draci čekají na plastové dobrodruhy. A fanoušci se dočkají fantastického hradu pro napínavá dobrodružství.

Michal MančařMichal Mančař

dnd-lego

Foto: LEGO/BoltBuilds

Hrdinové, hrad s jeskyní, drak. Chystaná novinka LEGO zachycuje esenci Dungeons & Dragons

0Zobrazit komentáře

Jedna z nejhravějších společností světa se spojila s jednou z nejslavnějších her. Dánské kostičky LEGO závěrem loňského roku vyhlásily spolu s firmou Wizards of the Coast, vydavatelem Dungeons & Dragons, designérskou soutěž o stavebnici na motivy právě této světově nejpopulárnější hry na hrdiny. Ze stovek účastníků nyní vzešel jediný šampion, který se dočká oficiálního vydání a jenž ve svém díle spojuje to nejlepší z obou světů – plastovou kreativitu a fantastická dobrodružství.

Dungeons & Dragons vyšly v roce 1974 a od té doby platí za jedničku mezi hrami na hrdiny, jinak také hrami na hraní rolí. Hráči v nich společně vypráví příběh – často zasazený do fantastického světa kouzelníků, draků a hrdinů – a pomocí pravidel vyhodnocují, jestli se jim popisované akce povedly. Při příležitosti blížícího se padesátého výročí hry, která inspirovala bezpočet papírových i digitálních následovníků (třeba devadesátkové české Dračí doupě nebo moderní Jeskyně a draky), se nyní její dobrodružství podívají i do plastového světa LEGO.

V rámci soutěže LEGO Ideas pořádané ve spolupráci s vydavateli D&D ze společnosti Wizards of the Coast hledalo LEGO nejpovedenější návrh stavebnice na motivy slavné hry na hrdiny. Ze šesti set přihlášených soutěžících nyní porota složená ze zástupců obou firem, které pomohlo veřejné hlasování fanoušků, vybrala vítěze. Se stavebnicí dračí tvrze zvítězil nizozemský stavitel Lucas Bolt vystupující v obrovsky početné komunitě AFOL – adult fans of LEGO, tedy dospělých fanoušků LEGO – pod přezdívkou BoltBuilds.

Stavebnice prozatím nesoucí název Dragon’s Keep: Journey’s End se stejně jako vítězové podobných soutěží a fanouškovských hlasování v budoucnu dočká (tedy poté, co ještě projde rukama profesionálních designérů) oficiálního uvedení na trh. Kromě toho na jejího tvůrce čeká jedno procento z prodejů, deset autorských krabic, uvedení autorství v oficiálních materiálech a také dárkový balíček od Wizards of the Coast. Bolt si tak s přáteli bude nejspíš moci zahrát D&D se vším všudy. A ještě navíc přímo se svou stavebnicí.

dndlego03

Foto: LEGO/BoltBuilds

Chystaná novinka LEGO zachycuje dobrodružnou esenci Dungeons & Dragons

Vítězný hrad totiž bude nejen pěkný sběratelský předmět, ale může posloužit i jako bojiště. Výhoda her na hrdiny totiž sice spočívá v tom, že ke hraní stačí jen představivost a pár přátel (a obvykle také tužka, papír a kostky), jenže co naplat, člověk je tvor vizuální. A tak tvůrci D&D i dalších hrdinských her počítají s tím, že si lidé ke hraní pořídí i figurky, veškeré dění ze svých myslí přenesou na hrací plány a jejich stoly pokryjí do detailu vyvedené mapy. Někteří hráči, kterým se nechce pouštět do modelařiny, si občas pomáhají právě figurkami a kostkami LEGO.

A k použití stavebnice coby hracího plánu pro D&D svádí i sám autor. „Odvážíte se vstoupit do hlubin a čelit nástrahám a příšerám, které na vás čekají?“ ptá se v popisu svého díla a přidává i výpis jeho částí – čarodějné věže, hospody, podzemí a kobky. V chodbách mezi nimi mají být dveře, jejichž polohu lze upravit a vytvořit tím různé cesty, kterými se může vydat šestice hrdinů. Také ti by měli být součástí setu o téměř třech tisících dílků, hradní věž pak drží ve spárech zelený drak, v jeskyni zase čeká okatá zrůda zvaná beholder neboli zřící.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dračí hrad uspěl v konkurenci nesmírně rozmanitých děl. Mezi fanoušky byla populární i věž inspirovaná dračí královnou Tiamat (a která slouží jako pomůcka pro házení kostek). Vtipná byla LEGO adaptace takzvaného mimika, tedy monstra, jež se maskuje coby obyčejná truhlice. Nicnetušící chamtivý dobrodruh sáhne po pokladu, ale místo zlata ho čekají ostré zuby. Velice blízko duchu D&D byla také stavebnice tajuplné kobky, která po odkrytí horní části odhalila mapu podzemí, typického prostředí, v němž se hry na hrdiny odehrávají.

Bolt je jinak v kostičkovém světě známý svými konverzemi oficiálních stavebnic na nová díla. V jeho portfoliu najdete například velice impozantní předělávku Školy čar a kouzel v Bradavicích z Harryho Pottera na nemagickou univerzitu. Anebo v podobném duchu konvertovaný oficiální set povstalecké stíhačky U-wing ze Star Wars na realistický vojenský tryskáč. Jinak Bolt pracuje jako výtvarník ve videoherním studiu Guerrilla Games, které tvoří úspěšnou sérii Horizon. I její mechanický dinosaurus se mimochodem dočkal kostičkového zpracování.

dndlego04

Foto: LEGO/BoltBuilds

V podzemí nové stavebnice LEGO číhá zrůdný okatý beholder alias zřící

Dungeons & Dragons je už dlouho popkulturní fenomén, ale až v posledních letech se dostalo do opravdu nejširšího mainstreamu. Noví šéfové Wizards of the Coast se zkušenostmi z Microsoftu navíc slavnou hru tlačí do digitální doby a mají s ní velké plány. Mezi ně patří i důraz na hraní u takzvaného virtuálního stolu, kdy se s přáteli propojíte a budete D&D, jak ho znáte z papírové podoby, hrát v detailním trojrozměrném prostředí online.

Autoři se při tvorbě virtuálního stolu nespokojili s málem, podzemní kobky i tajuplné chrámy budou na obrazovkách vykreslovat prostřednictvím Unreal Enginu, tedy technologie používané standardními videohrami. Nemá přitom jít o obyčejnou počítačovou hru využívající principu D&D, jako byla třeba legendární Baldur’s Gate, jejíž třetí díl se právě chystá. Naopak má jít o přímou konverzi zážitku ze stolu v obývacím pokoji do digitálna.

Rozmach D&D z okrajového koníčku pár podivínů se ukazuje i v obrovské popularitě fantasy filmů a seriálů. Přímo na motivy naživo skutečně odehraných dobrodružství vyšel například na streamovací službě Prime Video od Amazonu animovaný seriál Legenda jménem Vox Machina. A už v březnu do kin zamíří snímek Dungeons & Dragons: Čest zlodějů, který milovanou kratochvíli představí ještě většímu publiku. Třeba už za pár měsíců tak vzniknou hrdinské družiny, které k Dungeons & Dragons nepřivedlo Dračí doupě ani Pán prstenů, ale LEGO a film.

Jako by hrálo celé Česko najednou. Steam má nový rekord, překonal 10 milionů současně hrajících lidí

Přes milion hráčů pomohlo k rekordu hraním Counter-Striku, na druhém místě byla Dota 2. A mezi top tituly patří i hříčka Goose Goose Duck.

Michal MančařMichal Mančař

steam-boxed

Foto: Steam

Steam v lednu roku 2023 oznámil rekordní počet hráčů

0Zobrazit komentáře

Když jdete hrát videohru na počítači, je zdaleka nejpravděpodobnější, že spustíte Steam. Platforma pro digitální distribuci provozovaná společností Valve sice nemá na trhu s PC hrami vyloženě monopol, ale je řádově úspěšnější než pokusy konkurence. Ať už to je spíše retroherně zaměřený GOG, nebo částí hráčů stále silně neoblíbený Epic Store. Své prvenství o víkendu Steam navíc upevnil hned dvojicí nových rekordů v počtu aktivních uživatelů.

V neděli ve dvě hodiny odpoledne středoevropského času byl čas hrám zaslíbený. Právě v ten okamžik zaznamenal Steam 10 284 568 současně hrajících uživatelů. Nikdy jindy v téměř dvacetileté historii platformy nehrálo videohry přes nástroj od Valve více lidí. Ba co víc, jen o hodinu později se přidal další rekord. Počet hráčů, kteří v ten okamžik měli Steam spuštěný, dosáhl na číslo 33 078 963. Hodnoty zveřejnil server SteamDB, který není provozovaný společností Valve, ale využívá data přímo ze Steamu.

Steam v posledních měsících tvoří nové rekordy v obou kategoriích pravidelně. Dosavadní – říjnová – maxima trumfoval historicky prvním pokořením 10 milionů současně aktivních hráčů už v sobotu, následující den k nim ale ještě pár stovek tisíc hráčů přidal. A nechybělo mnoho k tomu, aby v množství najednou hrajících lidí vyrovnal počet obyvatel v Česku. To jich k prvnímu lednu předloňského roku mělo 10,7 milionu. Jen si to představte, kdyby prakticky každý Čech od batolete po penzisty drtil soupeře v Counter-Strike: Global Offensive!

Právě slavná střílečka CS:GO s více než milionem současně aktivních policajtů a teroristů přispěla k číslům nejvíce, na druhé příčce oblíbenosti se držela taktická fantasy akce Dota 2. Obě hry patří dlouhodobě k nejpopulárnějším online titulům mezi nadšenci i profesionálními hráči esportu, to stejné platí o střílečkách PUBG Battlegrounds nebo Apex Legends, jež také lákaly nejvíce hráčů najednou. Mnohem překvapivější kuriozitou mezi nejhranějšími tituly posledních dní nicméně může pro někoho být Goose Goose Duck, variace na hádací hříčku Among Us.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Steam svým neustále rostoucím publikem jen potvrzuje dlouhodobý trend čím dál tím větší popularity videoher, ke kterému významně přispěly pandemické roky. Ty při absenci možností živější zábavy přivedly k monitorům a obrazovkám více hráčů než obvykle. Osmnáctimilionový rekord z roku 2018 v počtu spuštěných steamových klientů padl v únoru roku 2020. Už v březnu téhož roku mělo v jeden okamžik Steam spuštěný dvacet milionů lidí. Třicítka padla loni na podzim. Teď platforma Valve zaznamenala o další tři miliony více.

Valve svůj nástroj ostře spustilo v září roku 2003. Vývojářské studio, které se proslavilo sérií Half-Life, do té doby mělo podepsanou smlouvu s herním vydavatelstvím Sierra. Jenže když začalo pracovat na druhém dílu legendární hry, chtělo mít výsledky své práce více pod kontrolou. A tak se vymanilo z vlivu Sierry a začalo spřádat plány na vlastní distribuci. Neobešlo se to bez soudů, ale v roce 2002 představil šéf společnosti Gabe Newell světu betaverzi Steamu, kterou ještě před spuštěním následující rok vyzkoušelo přes čtvrt milionu lidí.

lapidarium

Přečtěte si takéVýstaviště otevřelo Lapidárium, krásná budova prošla rekonstrukcíVýstaviště otevřelo Lapidárium. Jedna z nejkrásnějších budov prošla rekonstrukcí

Do té doby neobvyklý model digitální distribuce nevyjel do světa tak úplně plnou parou, sužovaly ho technické problémy i nevole hráčů, kteří na podobné novoty nebyli zvyklí. Jenže v roce 2004 vyšel Half-Life 2, který jste si bez Steamu legálně nezahráli, a ochota přijmout novou platformu se znásobila. Málokdo si chtěl nechat ujít jednu z nejlepších akcí z pohledu první osoby ve videoherních dějinách. Další obrovské lákadlo pak přišlo o pár měsíců později, když Valve na Steam pozvalo hry od jiných vývojářských studií.

Dnes už je Steam prakticky synonymem pro hraní na PC, ačkoliv má i několik napodobitelů. Vlastní digitální distribuci provozují například Epic, Electronic Arts i Ubisoft, Microsoft má své předplatné Game Pass, v popularitě a množství obsahu se však s jedničkou na trhu nemohou měřit. Na Steamu v současnosti naleznete zhruba 75 tisíc her (čistě samostatných titulů, tedy bez dodatečných DLC a podobného obsahu). Ne snad, že by kvantita znamenala kvalitu, ale při takových číslech už se miliony hráčů získávají přece jen snáz.