Lepší než dějepis ve škole. Age of Empires II slaví 25 let, i díky Žižkovi stále baví a učí středověk
V mládí v nás probudila lásku ke středověku. Pak se znovuzrodila ve fantastickém moderním remasteru. A teď slaví čtvrt století.
Mám rád středověk. Rytíře, hrady a katapulty. Může za to hodně knížek, výletů a filmů – a taky Age of Empires II. Druhý díl videoherní značky, která baví spojením žánru realtimové strategie se skutečnou historií. A který zrovna sám slaví historický milník. Age of Empires II vyšlo přesně před pětadvaceti lety.
Age of Empires II: Age of Kings má sice dvojku v názvu, ale pro většinu lidí je to jednička. Už první díl Age of Empires z roku 1997 vytyčil nesmírně zábavný a milionově úspěšný směr. Ale posunutí série do středověku, které vyšlo koncem září roku 1999, znamenalo ještě významnější zápis do videoherních dějin.
Na hře opět pracovalo studio Ensemble a vydavatelem byl znovu Microsoft, základní principy realtimové strategie doznaly jen drobných změn. Stavěli jste města, těžili suroviny, rekrutovali armády a postupovali napříč staletími od raného středověku až na pokraj novověku. A to vše v kulisách, které musely u každého hráče zažehnout aspoň malou jiskru zapálení ke studiu historie.
Zatímco jednička AoE byla výletem do starověku, Age of Kings vás v pětici kampaní (ke kterým později přibyly další, ale o tom až za chvíli) seznámilo s bojem Williama Wallace za skotskou nezávislost, s Johankou z Arku, vojevůdcem Saladinem, mongolským dobyvatelem Čingischánem a císařem Fridrichem Barbarossou. K této pěticí osobností, respektive k národům s nimi spojeným hra přidala spoustu jiných, všechny s trochu odlišným stylem hry, s vlastními jednotkami a jedinečnými možnostmi.
Už tenhle široký záběr představoval hezké uvedení do opravdových dějin, hra ale navíc přímo v hlavním menu vedle tlačítek ke spuštění kampaně či multiplayeru obsahovala vlastní encyklopedii. Ta na pár odstavcích představovala jednotlivé národy či herní a historické koncepty od Britů s jejich dlouhými luky až po rozvoj ekonomiky a technologií ve středověku.
Studovaný historik by se nad Age of Empires II samozřejmě občas pozastavil. Informace v encyklopedii byly kolikrát až příliš zjednodušené (feudalismus je fakt složité téma!), také mám trochu pochyby o tom, že by Panna orelánská porazila Angličany tím, že postavila vesnici, tu proměnila v město, vybudovala silnou ekonomiku a začala hromadně stavět trebuchety…
Ale představte si to. Jste ještě na škole a máte možnost otevřít suchopárnou učebnici – nebo si rozehrát hru, která vám obrovský rozmach a rozsah mongolských výbojů nejen ukáže, ale rovnou vás posadí do Čingischánova sedla! Nebylo to pokaždé informativnější než učené knihy, ale určitě to byla lepší zábava, která pak nejednoho hráče postrčila k lásce k dějinám. A i těm učebnicím.
Postup ze starověku o staletí dál AoE2 obohatilo o vylepšenou grafiku, přívětivější ovládaní i chytřejší počítačové protivníky. Vývojářský tým Ensemble Studios v čele s Brucem Shelleym ve všem překonal sám sebe. Však k tomu měl skvělé předpoklady, Shelley před Age of Empires pracoval se známým vývojářem Sidem Meierem na prvním díle jiné a možná ještě o něco slavnější historické videohře – legendární Civilization (mimochodem, její sedmý díl už se chystá!)
Že se to Shelleymu napodruhé povedlo ještě lépe, to se ukázalo velice rychle. První díl Age of Empires, který 25 let oslavil předloni, na dva miliony prodaných kopií čekal něco kolem dvou let. Age of Empires II se na tohle číslo dostalo za čtyři měsíce na trhu. Že to bude znamenat rozšíření hry, to nemohlo překvapit, datadisk s podtitulem The Conquerors – který hratelnou historii rozšířil od Aztéků po Attilu – vyšel jen rok po základní hře. Jenže pětadvacet let starý titul dokázal mnohem víc. A dokazuje to dodnes.