Lepší svět pro drůbež chtějí také velcí hráči. Rychlokuřata odmítla Bageterie Boulevard i IKEA
Brojlerová kuřata produkovaná rychlovýkrmem žijí asi 35 dní. Život to pěkný není. Ač je to zákonné, přibývá těch, kteří podobnou praxi odmítají.
Před lety nikoho nenapadlo, že by se mohla vejce od slepic v klecových chovech stát minulostí. Teď se k němu zavázaly nejen obchodní řetězce a zákon k omezení takových chovů chystá Česko i Evropská unie. Byť to boj zcela ještě vyhraný není, už to je pokrok. Nyní aktivisté rozjeli kampaň proti chovu rychlokuřat. A začínají se přidávat i velcí hráči.
Tělo rychlokuřat vyroste tak rychle, že ho neunesou vlastní nohy. Všiml si toho například i fast food Bageterie Boulevard nebo švédský nábytkový gigant IKEA. Podle Spolku Obránci zvířat se populární prodejce baget zavázal k tomu, že ukončí prodej výrobků obsahujících maso z rychle rostoucích plemen kuřat.
„Výjimečný chuťový zážitek, který nabízíme našim zákazníkům, není jediné, na čem nám záleží. Životní podmínky a dobré zacházení se zvířaty jsou pro naší společnost důležitou hodnotou,“ uvedla tisková mluvčí Bageterie Boulevard Martina Hájková.
Bageterie Boulevard se rozhodla připojit k iniciativě European Chicken Commitment, která stanovuje například vyšší standardy pro chov. Mezi nimi jsou daná i povolená plemena, závazek mimo jiné udává, kolik by kuřata v chovech měla mít prostoru. Závazek má být naplňován od roku 2026.
Mezi prvními, kdo se k závazku, který rychlokuřata odmítá, postavil, byly lokální řetězce Konzum v Ústí nad Orlicí a Jednota České Budějovice, která zastřešuje značky Trefa a Terno. Obchody spadají pod společnost COOP.
Teď ale na seznam přibývají jména s celorepublikovým dosahem. Obránci zvířat zveřejnili seznam několika firem, které se rozhodly pro to samé. „Víte, které logo mi dělá největší radost? To žluté, které patří Bageterii Boulevard. Jde totiž o třetí největší fast food v Česku,“ uvádí koordinátor kampaně k rychlokuřatům Radim Trojan.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKuřata s mizerným a velmi krátkým životem již dříve odmítlo také jiné rychlé občerstvení, a to mezinárodní řetězec Subway, který rovněž prodává hlavně bagety. Nejde ale jen o fast foody. Mezi společnostmi, které se přihlásily k tomu, že svět může být lepší i pro drůbež, se přihlásila také IKEA.
„Náš závazek k udržitelnějšímu zemědělství a lepším životním podmínkám zvířat vychází z vize IKEA vytvářet lepší každodenní život a mít pozitivní vliv na lidi a planetu. Od roku 2021 proto používáme kuřecí maso z udržitelnějších zdrojů,“ říká manažerka IKEA pro udržitelnost Barbora Geršlová, se kterou na CzechCrunch vyšel i rozhovor.
Švédský nábytkový gigant už nyní volí kuřata, která jsou chovaná podle programu IKEA Food Better. Ten hovoří třeba o prostoru na jedno kuře, odpovědném používání antibiotik nebo zajištění prostředí, které umožní slepičím mláďatům přirozené chování.
Právě to totiž kuřata často v chovech nemají. Jsou v přeplněných halách, kde se nemají kam hnout, což vede k tomu, že chtě nechtě většinu života prosedí. To platí i při vyměšování, takové kuře tak většinou kálí pod sebe, z čehož má pak na břiše i nohou popáleniny. Není to ani nic neobvyklého.
V Česku se na maso odchová asi 140 milionů kuřat ročně, v Evropě je to více než sedm miliard. Podle Obránců zvířat tvoří rychlokuřata naprostou většinu z nich. Jsou vyšlechtěná tak, aby co nejrychleji dorostla, což znamená, že potřebují méně stravy a rychleji jsou za ně peníze. Doba výkrmu takzvaných brojlerových kuřat, která jsou produkovaná rychlovýkrmem, je v Česku zhruba 35 dní.
Podobnou praxi už odmítl výrobce mražených jídel FRoSTA nebo Unilever, jeden z největších výrobců potravin s pobočkami ve více než stovce zemí.