Letos padne miliarda, říká Tomáš Vondráček. Do Actum Digital přilákal hvězdná jména z Deloitte

Polovičním spolumajitelem dceřiné firmy Actum X se stal fond Behind Inventions, za nímž stojí Diana Rádl Rogerová nebo Josef Kotrba.

Luboš KrečLuboš Kreč

act

Foto: Actum Digital

Diana Rádl Rogerová a Tomáš Vondráček

0Zobrazit komentáře

Tomáš Vondráček si rád klade velké cíle. Takže ze své vývojářské agentury Actum Digital chce vybudovat miliardovou firmu, počítáno v dolarech, a hodlá s ní růst dlouhodobě o 50 procent ročně. A když se jeho plány byť jen těsně nenaplní, bývá naštvaný. Ale tak nějak sympaticky. „Loni jsme vyrostli o 45 procent a v roce 2024 počítáme s 33 procenty. Nejsem spokojený, ale pod vlak skákat nebudu a hlavy u nás taky asi padat nebudou,“ směje se. Na cestě za statusem jednorožce teď ale udělal důležitý krok – přibral k sobě partnery, a ne ledajaké.

Diana Rádl Rogerová a Josef Kotrba mají na české byznysové scéně výrazné renomé: ona byla šéfkou zdejší pobočky Deloitte, on tamtéž prezidentem a hlavně klíčovým expertem na fúze a akvizice. Předloni oba i s několika kolegy z velké poradenské kanceláře odešli a mimo jiné si založili fond Behind Inventions. Právě ten se od ledna stal podílníkem ve společnosti Actum X, která spadá do Vondráčkova byznysového hájemství.

„Nehledal jsem finanční investory, peníze pro nás nejsou problém. Hledal jsem ale kompetenci, know-how a zkušenosti,“ vysvětluje Tomáš Vondráček pro CzechCrunch, proč se rozhodl přizvat nové partnery. A dodává: „Víc a víc se posouváme do role konzultantů a poradců, řešíme pro naše klienty komplexní otázky. Behind Inventions nám pomohou se v tomto směru posunout o několik let vpřed.“

Rádl Rogerová zůstala i po odchodu z Deloitte viditelnou postavou, byla například jednou z hlavních podporovatelek Danuše Nerudové v prezidentské kampani a spolupracuje také s Dušanem Šenkyplem a Janem Bartou a jejich fondem Pale Fire Capital. V Behind Inventions se kromě ní a Kotrby angažují také podnikatel a investor Stanislav Pavlín a specialista na umělou inteligenci a technologickou analytiku Jan Balatka, který také dlouho působil v Deloitte.

vondracek1

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Vondráček, zakladatel Actum Digital

„Actum Digital vykazuje fenomenální schopnost pracovat s klienty a technologiemi na nejnáročnějších a nejkonkurenčnějších trzích v Evropě. Drajv této společnosti nám učaroval,“ uvádí Diana Rádl Rogerová v tiskové zprávě k jejímu vstupu do skupiny Actum Digital.

Tu začal Tomáš Vondráček budovat před více než deseti lety s tím, že se zaměřil na německý nebo nizozemský trh, do Česka začal víc pronikat až v posledních letech. Hodně na sebe upozornil před čtyřmi roky, když organizoval hackathon na protest proti předražené zakázce na dálniční známky. „Zhruba 70 procent tržeb máme ze zahraničí, ale Česko nám pěkně roste,“ upřesňuje devětačtyřicetiletý podnikatel.

Pro rok 2023 sice své společnosti nastavil cíl překonat obrat 800 milionů, což se nepovedlo, ale jen relativně těsně: tržby se nakonec dostaly na úroveň 730 milionů korun. „Zlobím se, protože vím, že růst o 50 procent, a ne jen o 45 procent, byl dosažitelný,“ říká s úsměvem. Důvodů k němu má ale dost – jednak jde pořád o skvělá čísla v situaci stagnující ekonomiky, jednak ziskovost narostla o 90 procent.

prerovsky

Přečtěte si takéAbra Software má nového šéfa. Prošel státním IT i startupyAbra Software má nového šéfa. Má zkušenosti ze státního IT i startupů a řídil hlavního konkurenta

„V zisku budeme hodně nad sto miliony. V korunách jsme valuací už nepochybně miliardová firma,“ doplňuje s tím, že i nadále platí jeho předsevzetí, které zmínil ve starším rozhovoru pro CzechCrunch: chce, aby z Actum Digital byl podnik s cenou převyšující miliardu dolarů, tedy aspoň 22 miliard korun.

„Bude to holt dlouhá cesta. Ale i proto jsme se spojili s Behind Inventions. Abychom mohli růst v průměru o těch 50 procent ročně, budeme muset i kupovat společnosti nebo do nich vstupovat. A to je něco, v čem třeba Josef Kotrba má unikátní know-how,“ skládá Vondráček kompliment matadorovi zdejší akviziční a vůbec poradenské scény.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolupráce s Rádl Rogerovou, Kotrbou a spol. by měla vypadat tak, že coby podílníci jedné z dceřiných firem skupiny kolem Actum Digital se budou křížově podílet na projektech a zakázkách, na kterých týmy Actumu pracují. „O nějaké formě spolupráce jsme se bavili hodně dlouho, určitě aspoň rok. Tohle nám nakonec vyšlo jako nejlepší řešení,“ upřesňuje Vondráček.

Plán pro rok 2024 je podle něj jasný: v tržbách se dostat na miliardu korun, otevřít plnohodnotnou pobočku ve Švýcarsku a zdokonalit fungování skupiny. V horizontu dalších let pak přijde další expanze, téměř jistě začne Actum víc operovat v Británii a ve hře je i Blízký východ nebo Afrika: „Vidíme tam velké příležitosti, říkají nám o tom naši partneři jako Salesforce, Microsoft nebo SAP. Ale je to velký krok, i kulturně, takže se na to musíme opravdu dobře připravit.“

V korunách jsme valuací už nepochybně miliardová firma.

Actum Digital začínalo jako klasické digitální studio, které se zaměřovalo hlavně na tvorbu webových stránek. Postupně ale začali Vondráček a spol. přidávat i další služby, jako je analytika velkých dat, integrace různých programů a aplikací nebo tvorba vlastních ERP a CRM systémů. Dnes patří k největším hráčům na trhu, jejich tuzemskými klienty jsou firmy jako Škoda Auto, Allianz nebo většina hlavních bank. Jádrem jejich byznysu jsou ale klienti v cizině, tím úplně největším je pak aukční síň Christie’s.

Tomáš Vondráček kromě Actum Digital spoluvlastní i digitální reklamní agenturu WMC Grey, která ročně utrží kolem 200 milionů korun a která se začíná doplňovat s tím, co dělá její větší softwarová sestra. „Tím, že se marketing přesouvá do digitálu a že v Actumu pro naše klienty děláme poměrně komplexní byznysové projekty, se čím dál častěji stává, že pro ně řešíme i otázky spojené s reklamou. Do budoucna to může být opravdu klíčová výhoda, už máme první klienty, kde fungujeme jak s Actum Digital, tak s WMC,“ upozorňuje Vondráček.

Nejvíce se na pražské burze loni propadly akcie Pilulky. Její byznys klesl, bez franšíz utržila 2,1 miliardy

Propad tržeb lékárenská skupina vysvětluje uzavřením rumunské pobočky a omezením prodejů přes benefitní programy. Letos očekává, že vykáže zisk.

Peter BrejčákPeter Brejčák

pilulka-kasa-bratri-regular-minInsider

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

0Zobrazit komentáře

Tržby skupiny Pilulka v loňském roce dosáhly 2,1 miliardy korun a franšízové lékárny, které nespadají do statutárních výkazů, pak přidaly necelou miliardu. Celkem tak zákazníci v Pilulce utratili tři miliardy korun bez DPH, uvedla skupina pro CzechCrunch s upozorněním, že jde o předběžné a neauditované výsledky.

Oproti předloňsku jde o propad vlastních tržeb na úrovni třinácti procent. Pilulka tento pokles vysvětluje především dvěma faktory – uzavřením rumunské pobočky v polovině roku 2023 a výrazným omezením prodejů prostřednictvím benefitních zaměstnaneckých programů. Běžné online lékárenské tržby měly i přes nepříznivý vývoj e-commerce v loňském roce opět růst.

„Rok 2023 byl rokem plným změn a výzev. Začali jsme jako firma působící na pěti trzích zaměřená především na růst. Za hektické čtyři měsíce jsme změnili vše od podlahy,“ popisuje spoluzakladatel a ředitel Pilulky Martin Kasa. Skupina totiž musela reagovat na fakt, že během druhotného úpisu svých akcií na pražské burze Start od investorů nenabrala původně plánovaných 225 milionů korun, ale nakonec jen 67 milionů.

Pilulka se tak pustila do rozsáhlé transformace, kdy mimo jiné ukončila působení na rumunském trhu, na centrálách v Praze a Bratislavě propouštěla. „Během transformace opustilo firmu okolo sta zaměstnanců a významnou proměnou prošel i management. Tyto změny byly extrémně náročné, ale nezbytné pro náš další rozvoj,“ doplňuje Kasa.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na interní dění během roku reagovala i cena akcií Pilulky, která se během roku propadla ze 650 korun na 246 korun za kus, tedy o 62,15 procenta. Podle burzy šlo o akcii s největším meziročním poklesem. Mezi další tituly s největším meziročním poklesem se zařadily Fillamentum (-49,75 procenta) a Hardwario (-32,1 procenta).

Screenshot

Přečtěte si takéPřed 20 lety vyšel Batman začíná. Ukázal, že komiks lze brát vážněPřed dvaceti lety vtrhl do kin Batman začíná a ukázal, že superhrdinské filmy můžeme brát vážně

Pilulka loni obsloužila 710 tisíc unikátních online zákazníků, kteří udělali celkem 1,3 milionu internetových objednávek. V kamenných Pilulka lékárnách včetně franšíz bylo loni vydáno přes jeden milion léků na recept a obslouženo 2,4 milionu pacientů. Skupina nadále působí v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a Rakousku, které pro ni bylo nejrychleji rostoucím trhem. V posledním čtvrtletí přesáhly tamní tržby poprvé deset milionů korun za jeden kvartál.

„V roce 2024 chceme navázat na transformační kroky z roku 2023, dosáhnout jako skupina kladné EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy – pozn. red.) a pozitivního cash flow. V minulosti jsme se na všech trzích soustředili na růst tržeb, nyní jsou naše plány více konzervativní, a to i s ohledem na celkovou makroekonomickou situaci. Proto se v roce 2024 zaměříme především na profitabilitu,“ komentuje plány na letošek finanční ředitel Tomáš Hospůdka.