Lidé chtějí nakupovat rychle. Správně nastavené platby tak mohou vašemu startupu pomoci s růstem do zahraničí

Filip HouskaFilip Houska

apple-pay-iphonex-germany

Foto: Apple

Platební služba Apple Pay

0Zobrazit komentáře

Jak vybudovat startup s potenciálem rozšířit se z Česka do celého světa? A jakou roli v tom hraje správné nastavení plateb? Nejen o tom bude řeč během naší další online události, kde se o své zkušenosti podělí Alex Ilyash, tvůrce cestovatelského startupu Davinci TS a nyní šéf rychle rostoucí restaurační služby Choice QR, a Elena Maricic ze společnosti Stripe, která pomáhá startupům s růstem a expanzí na nové trhy.

Přihlášky na událost Learn how to scale a startup globally with Stripe, která začíná 16. února v 18.00, jsou stále otevřeny – registrovat se můžete na této adrese. Více informací pak naleznete na našem facebookovém eventu. Ještě před startem si ale přečtěte náš krátký rozhovor s oběma hosty o tom, jak se platební byznys během pandemie vyvíjel a jaký potenciál pro něj skrývá region střední a východní Evropy.

***

Alex Ilyash
Choice QR

Co pro vás bylo zlomovým bodem, který vás dovedl k založení Choice QR v průběhu pandemie?
Pandemie bohužel srazila tržby našeho původního startupu Davinci TS na nulu. Měli jsme špičkový tým a nechtělo se nám čekat na „lepší časy“, proto jsme přemýšleli nad příležitostmi, co by naopak během covidu mohlo růst – a fungovat i po rozvolnění. Napadlo nás vytvořit takzvaný SaaS produkt pro restaurace, kde si majitelé podniků budou moci sami zaregistrovat a rozjet vlastní stránky pro take away a rozvoz, aniž by platili třicetiprocentní provize rozvozovým službám.

alex

Foto: Choice QR

Alex Ilyash, šéf startupu Choice QR

Následně jsme rozšířili produkt o další služby jako objednávky od stolu, platby od stolu přes QR kód nebo rezervace stolu. Podnikům se naše řešení začalo líbit, primárně kvůli designu, jednoduchosti a také kvůli tomu, že má v sobě všechny potřebné funkce. Provozní tak tím pádem nemusí platit třem různým službám a párovat je zvlášť – s námi má vše na jednom místě.

V těchto dnech máme přes šest tisíc zaregistrovaných podniků z dvaceti států, přes 2,5 milionu zhlédnutí webových stránek restaurací a měsíční objem objednávek přesahující hranici 750 tisíc dolarů.

Jak hodnotíte Česko v porovnání s evropskými státy, potažmo USA, pokud jde o zahájení podnikání v oblasti SaaS a získávání financí?
Asi největší rozdíl bych viděl v tom, že majitelé restaurací preferují předplatné za službu platit převodem nebo přes fakturu. Ve světě je docela běžné přidat platební kartu, ze které se bude částka automaticky strhávat. Přiznám se, že tato skutečnost docela komplikuje celkovou automatizaci předplatného.

Jak jako zakladatel řešíte duševní zdraví a dlouhodobou důvěru v pohostinství jako celek?
Mentální zdraví jako takové jsem nikdy moc neřešil, až teď začínám hledat způsoby, jak si to hlídat. V původním startupu to bylo dost náročné – a když vše, na čem jsme tak těžce a pilně pracovali, položil covid, řekli jsme si, že není čas se trápit. Naopak jsme věděli, že musíme pracovat ještě více, abychom nastartovali nový růst.

Proto se snažím mentální zdraví posílit dobrým spánkem, otužováním i třeba během. Místo televize si večer pouštím audioknihu, aby si oči po celém dni trochu odpočinuly.


Elena Maricic
Stripe

Pro koho je vaše služba určena?
Stripe je určen primárně pro startupy, protože jim poskytuje mimo jiné rychlý způsob, jak zvyšovat příjmy a škálovat podnikání. Protože nabízíme poměrně snadno použitelné API, mohou firmy měřit svůj čas i zdroje na investice do hlavní činnosti, což ve výsledku vede k rychlejšímu a úspěšnějšímu uvádění produktů na trh a následnou expanzi. Startupům se mohou hodit také platební odkazy, aby mohly podniky přijímat jednorázové a opakované platby přes pouhé sdílení odkazu.

elena

Foto: Stripe

Elena Maricic, která má ve firmě Stripe na starosti růst startupů

Proč je region střední a východní Evropy pro společnost Stripe tak zajímavý?
Ve střední a východní Evropě vzniklo několik jednorožců (startupů s valuací nad jednu miliardu dolarů – pozn. red.), tudíž se zde zrodily i obrovské úspěchy, zejména pak v podnikovém softwaru. To vše i díky těm nejlepším technologickým vývojářům na světě. Věříme, že Stripe má v regionu CEE velkou budoucnost.

Jak pandemie ovlivnila trendy v oblasti plateb?
Digitální technologie se stávají převládající metodou nákupu. Roční obrat byl v e-commerce světě zhuštěn do měsíců, protože se spotřebitelé na začátku pandemie nahrnuli na e-shopy, což vedlo k meziročnímu nárůstu prodeje v Evropě o 31 procent. A tato očekávání tu zůstanou – rok 2020 byl katalyzátorem změny chování spotřebitelů, kteří chtějí rychlé a bezproblémové nákupy.

Vzhledem k tomu, že celosvětově zůstává v košíku 88 procent nedokončených objednávek, ale více než polovina všech prodejů elektronického obchodu probíhá na mobilních zařízeních, je snadné zjistit, o kolik spotřebitelů podniky elektronického obchodu přicházejí během platebního procesu. Spotřebitelé však nechtějí jen rychlé transakce – chtějí rozmanitost.

S rozšířením elektronických peněženek, předplatitelských služeb a možností Koupit nyní a zaplatit později vysílají jasný signál, že chtějí více způsobů nákupu. Během pandemie také došlo k rozšíření objednávaného sortimentu, například jídla – 50 procent spotřebitelů v EU, kteří vyzkoušeli nakupování potravin, uvedlo, že i po pandemii v tom plánují nadále pokračovat. I když 85 procent maloobchodních prodejů stále probíhá v obchodech, většina bude ovlivněna digitálními kontaktními body – 63 procent nakupujících začíná svou cestu online.