Pandemie srazila startup Davinci TS na nulu. Jeho zakladatel Alex Ilyash proto rozjel další a digitalizuje restaurace

Peter BrejčákPeter Brejčák

alex

Alex Ilyash, zakladatel startupů Davinci TS a Choice

0Zobrazit komentáře

Když jsem s Alexem Ilyashem před rokem mluvil o jeho plánech se startupem Davinci Travel System, nikdo nemohl očekávat, co se s cestovním ruchem letos stane. S nástupem pandemie koronaviru se původně odhadovaný cíl dosáhnout během letošního roku na tržby ve výši 200 až 300 milionů korun rozplynul. Davinci TS se totiž specializuje na skupinové ubytování, které letos prakticky úplně vymizelo.

„Poptávka byla prostě nulová. Cestovní kanceláře nic neorganizovaly, jejich zaměstnanci měli volno, hoteloví manažeři chodili do práce na pár hodin týdně, takže téměř ani neodpovídali na e-maily a nemohli jsme tak řešit obchod,“ popisuje situaci Ilyash. Cestovní ruch se podle něj pomalu vzpamatovává, byť jde do velké míry o jednotlivce nebo skupinky s několika málo cestovateli. Davinci TS se však soustředí na skupiny o desítkách lidí.

Šestadvacetiletý startupista se tak se svým týmem aktuálně soustředí na další vývoj ubytovací platformy, kterou chce naplno připravit na jaro příštího roku, kdy by cestovní ruch mohl opět růst. O tom, jestli se vlastně cestování po světě vůbec obnoví, Ilyash nepochybuje.

„Segment cestování spadl ze všech nejrychleji, ale nejrychleji se také zvedne zpátky. Je to klasika, historicky jsme to už viděli několikrát,“ popisuje optimisticky s odkazem na poslední velkou hospodářskou krizi, která začala v letech 2008 a 2009.

Od hotelů k restauracím

Během letošního roku tak v Davinci TS museli kvůli nulové poptávce škrtat náklady, finančně jim navíc ve formě konvertibilní půjčky ve výši 400 tisíc eur (přibližně 10 milionů korun) pomohl Jan Barta se svým fondem Pale Fire Capital. Startup tak má peníze na několik měsíců dopředu a počítá s tím, že v příštím roce utrží něco mezi 50 a 70 miliony korun. Zároveň by se už měl přehoupnout do zisku.

Letošek však pro Davinci TS díky nulové poptávce poskytl také možnost podívat se po dalších možnostech produktové expanze, z čehož nakonec nedávno vznikla i samostatná firma. Ilyash se svým týmem původně chtěl hotelům nabízet další přidanou funkcionalitu – možnost objednání jídel nebo nápojů pro hosty přímo do pokoje, a to jednoduše prostřednictvím QR kódů.

amk_8593-min

Foto: Choice

Mix týmu pražské kanceláře Davinci TS a Choice

„Snažíme se efektivně využít to, co máme. Měli jsme nápad na produkt, který si ale hotely nemohly kupovat, protože byly prázdné. Přemýšleli jsme, kde bychom jej mohli využít, a v rámci objednávání nám logicky vyšly restaurace, tak jsme to vyvinuli. Navíc téměř v každém hotelu je restaurace, takže jde o propojené světy,“ doplňuje Ilyash. Ostatně celý segment se označuje „horeca“, tedy hotely, restaurace a catering.

Nový produkt pojmenovali Choice QR a v začátcích ho restauracím nabízeli jako digitální menu. Host si jednoduše naskenuje QR kód na stole a podívá se, co restaurace nabízí, to vše v prohlížeči bez nutnosti instalace samostatné aplikace. Během pandemie koronaviru šlo o způsob, jak zvýšit hygienické standardy, protože lidé nemuseli sahat na papírové menu.

Takové digitální menu je doteď nabízeno zdarma v rámci freemium verze Choice. Dosud ho využily téměř tři tisíce podniků po celém světě, přičemž aktivních je z toho přibližně 650, a jejich menu si jen během listopadu naskenovali lidé ve více než 750 tisících případů.

V září, kdy Choice oficiálně vzniklo i jako samostatná firma, se navíc produkt rozšířil. Nově si hosté mohou přes aplikaci objednat i jídlo, avšak za tuto funkci už musí restaurace platit. Na rozdíl od konkurence si nicméně mladá tuzemská firma zakládá na tom, že si nebere podíl z každé transakce, kterou hosté udělají, a místo toho restaurace platí pevně daný měsíční či roční poplatek.

Placených klientů má Choice aktuálně 365 a minulý měsíc přes zmíněné řešení uživatelé udělali 18 tisíc objednávek, což firmě přineslo tržby ve vyšších jednotkách tisíc dolarů. Většina zapojených restaurací je přitom z České republiky a Ruska.

img_3260

Foto: Choice

Služba Choice

„V začátcích jsme Choice spustili pro celý svět, až pak jsme se na základě dat zaměřili na trhy, kde se nám daří nejlíp. Využívají nás různé restaurace od Spojených států po Turecko, na tolika trzích ale nedokážeme dělat rozšíření o platební brány, jazyky nebo měny. Proto jsme zúžili záběr a expanzi budeme řešit spíše po nejbližších zemích,“ predikuje Ilyash.

Úspěšný startupista, který svou první vlastní firmu začal budovat už na střední škole a po jejím prodeji se pustil do Davinci TS, se tak se svým novým podnikatelským počinem vrhl na trh, kde dlouhodobě bojovaly jiné firmy. Digitalizaci gastronomie a využívání QR kódů zejména na placení už delší dobu na tuzemském trhu řeší například aplikace Qerko, jež aktuálně hlásí 300 zapojených podniků.

Aktivity v této oblasti v posledních měsících posiluje také Storyous se svým produktem OneMenuQR. Ilyash ale věří, že prostor na trhu existuje pro několik hráčů a digitalizace se v celém segmentu horeca, jež je obecně považovaný za hodně konzervativní, rozběhne naplno.

surfr3

Přečtěte si takéSurfařský byznys v zemi bez moře? Jakub Michna boří předsudky a lásku k vlnám přetavil v ryze českou značku SURFRSurfařský byznys v zemi bez moře? Jakub Michna boří předsudky a lásku k vlnám přetavil v ryze českou značku SURFR

„Nejen gastro může díky digitalizaci vydělávat víc. Obecným trendem je i v tomhle segmentu SaaS, podniky získají za pár desítek dolarů měsíčně řešení, která by je v případě interního vývoje vyšly na stovky tisíc,“ míní Ilyash. Právě z těchto důvodů chce z Choice udělat mnohem komplexnější nástroj než „jen“ digitální menu s možností objednávek.

Tým postupně pracuje na integracích s pokladními systémy, samotnou možnost objednávání od stolu je možné během dne přepnout i do fungování online, což pak díky dalším plánovaným integracím s rozvozovými službami podnikům ulehčí rozběh donášek. Vývoj ostatně kvituje také Ondřej Fryc, managing partner venture kapitálového fondu Reflex Capital, který loni vedl investiční kolo do Davinci TS v celkové výši 2,1 milionu eur (tehdy v přepočtu lehce přes 54 milionů korun).

„Alex je podle mě skvělý podnikatel. Většina lidí na jeho místě by se s nástupem covidu a pádu jeho byznysu na nulu zhroutila, ale Alex byl vždy pozitivní, plný nápadů a elánu. Nepochybně zejména kvůli jeho energii a příkladu, který dával ostatním, se Davinci udrželo a do budoucna ještě neřeklo poslední slovo,“ hodnotí Fryc pro CzechCrunch.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina