Lidé kupují buď dražší a kvalitnější zboží, nebo levnější a častěji. Obraty e-shopů ale dále klesají
Trh e-commerce podle Heureky ve druhém kvartálu meziročně propadl o osm procent. Letos již firma očekává další růst.
E-shopy loni vůbec poprvé v historii prodaly meziročně méně zboží a v poklesu pokračuje trh e-commerce i letos. Ve druhém čtvrtletí klesl obrat zdejších online obchodníků o osm procent ve srovnání se stejným obdobím minulého roku. V porovnání s předchozím kvartálem se však jedná o mírné zlepšení, tehdy totiž obrat e-shopů propadl o třináct procent.
Data přinesla analýza eCommerce Insider od Heureky, z nichž také vyplývá, že průměrná hodnota objednávky se za uplynulé tři měsíce mírně zvýšila na 1 435 korun. Podle společnosti se lidé aktuálně více zaměřují na ceny zboží a také srovnávají. Toto chování i klesající tržby obchodníků souvisí s makroekonomickým děním, kdy dlouhodobě klesají maloobchodní tržby kvůli vysoké inflaci a nejistotě na trzích.
Několik měsíců trvající pokles se už prý ale začíná otáčet. „Očekávali jsme, že návrat k online nakupování se projeví už na výsledcích druhého kvartálu – a skutečně jsme zvýšenou poptávku o online nákupy zaznamenali, a to hlavně v květnu, kdy se sledované hodnoty blížily k nule,“ komentuje generální ředitel Heureka Group Tomáš Braverman.
E-commerce pod drobnohledem
- CzechCrunch představil unikátní žebříček 100 největších e-shopů v Česku.
- Jeho součástí je také velký datový přehled o trhu.
- Současnou situaci na trhu v anketě hodnotí přední tváře české e-commerce. V prvním díle odpovídá Grizly, Alensa, GymBeam, Růžový slon a Ovečkárna.
- Ve druhém díle pak Factcool, Bonami, Astratex a Spokojený pes.
- Ve třetím díle Rohlík, Košík, Lidl a Datart.
Lidé podle Bravermana nejspíš čekali na vyúčtování za energie. A kromě nezbytných nákupů příliš neutráceli, aby měli peníze k dispozici na případné nedoplatky a zvládli zaplatit i letní dovolenou. „Předpokládáme, že obrat za další kvartál navzdory letním měsícům poroste, protože spotřebitelé se vrací k intenzivnějšímu využívání online nákupů,“ doplňuje.
Na trhu e-commerce lze nyní pozorovat dva hlavní trendy. „Lidé buď kupují dražší zboží, od kterého očekávají vyšší kvalitu, anebo naopak levnější produkty, které však kupují častěji. Během pandemie se totiž naučili online pořizovat i zboží běžné denní spotřeby, jako jsou zubní pasty či prací a čisticí prostředky. V důsledku této kombinace častějších nákupů a pořizováním dražšího zboží se mírně zvýšila průměrná hodnota objednávky,“ shrnuje Braverman.