Lidé kupují buď dražší a kvalitnější zboží, nebo levnější a častěji. Obraty e-shopů ale dále klesají

Trh e-commerce podle Heureky ve druhém kvartálu meziročně propadl o osm procent. Letos již firma očekává další růst.

Peter BrejčákPeter Brejčák

e-commerce-data-o-trhu

Foto: CzechCrunch

E-commerce dále klesá

0Zobrazit komentáře

E-shopy loni vůbec poprvé v historii prodaly meziročně méně zboží a v poklesu pokračuje trh e-commerce i letos. Ve druhém čtvrtletí klesl obrat zdejších online obchodníků o osm procent ve srovnání se stejným obdobím minulého roku. V porovnání s předchozím kvartálem se však jedná o mírné zlepšení, tehdy totiž obrat e-shopů propadl o třináct procent.

Data přinesla analýza eCommerce Insider od Heureky, z nichž také vyplývá, že průměrná hodnota objednávky se za uplynulé tři měsíce mírně zvýšila na 1 435 korun. Podle společnosti se lidé aktuálně více zaměřují na ceny zboží a také srovnávají. Toto chování i klesající tržby obchodníků souvisí s makroekonomickým děním, kdy dlouhodobě klesají maloobchodní tržby kvůli vysoké inflaci a nejistotě na trzích.

Několik měsíců trvající pokles se už prý ale začíná otáčet. „Očekávali jsme, že návrat k online nakupování se projeví už na výsledcích druhého kvartálu – a skutečně jsme zvýšenou poptávku o online nákupy zaznamenali, a to hlavně v květnu, kdy se sledované hodnoty blížily k nule,“ komentuje generální ředitel Heureka Group Tomáš Braverman.

E-commerce pod drobnohledem

Lidé podle Bravermana nejspíš čekali na vyúčtování za energie. A kromě nezbytných nákupů příliš neutráceli, aby měli peníze k dispozici na případné nedoplatky a zvládli zaplatit i letní dovolenou. „Předpokládáme, že obrat za další kvartál navzdory letním měsícům poroste, protože spotřebitelé se vrací k intenzivnějšímu využívání online nákupů,“ doplňuje.

Na trhu e-commerce lze nyní pozorovat dva hlavní trendy. „Lidé buď kupují dražší zboží, od kterého očekávají vyšší kvalitu, anebo naopak levnější produkty, které však kupují častěji. Během pandemie se totiž naučili online pořizovat i zboží běžné denní spotřeby, jako jsou zubní pasty či prací a čisticí prostředky. V důsledku této kombinace častějších nákupů a pořizováním dražšího zboží se mírně zvýšila průměrná hodnota objednávky,“ shrnuje Braverman.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

K podobným závěrům nedávno dospěla také Asociace pro elektronickou komerci (APEK), jejímiž členy jsou vyšší stovky českých e-shopů. „Na českou e-commerce dopadly obezřetnost a omezené možnosti spotřebitelů utrácet podobně jako na celý maloobchod. V nejnovějším průzkumu jsme se proto chtěli dozvědět, jak naše zákazníky inflace a další negativní vlivy zasáhly a jak se v současnosti rozhodují při svých nákupech,“ přibližuje Jan Vetyška, ředitel asociace.

Dle jeho slov se nepříznivý vývoj dotkl více než 70 procent nakupujících na internetu, kteří tak museli upravit své chování. „Dalších 15 procent mělo přitom obavy, že ke změnám bude muset také přistoupit,“ doplňuje Vetyška, který je v dalším vývoji podobně optimistický jako Braverman. „Vnímáme, že se situace v online prostředí začíná obracet zpět k lepšímu a očekáváme, že ve druhém pololetí roku 2023 nás čeká znovu růst. Řada našich členů nám navíc potvrdila dosažení velmi pozitivních výsledků již v uplynulých šesti měsících,“ dodává.

Z produktového hlediska byly podle Heureky ve druhém čtvrtletí absolutním skokanem kvartálu prostředky na praní s 87procentním růstem, následují deodoranty, volně prodejné léky a fritézy (shodně 50procentní růst), v závěsu jsou pak kojenecká mléka (+49 procent). V popředí zájmu se z minulého kvartálu drží sedací soupravy (+42 procent).

e_commerce-infografika-2023-cz-min

Foto: Heureka

Vývoj ukazatelů české e-commerce ve druhém kvartálu

„Indikátorem situace na trhu je pro nás z dlouhodobého hlediska zájem o elektrické zubní kartáčky. Když se blíží krize, obvykle je to jedna z prvních kategorií, které se přestává dařit. V tomto kvartálu jsme u nich evidovali 33procentní růst, věříme tedy, že se naše dlouhodobé pozorování potvrdí a celá e-commerce se vrátí do pozitivního růstu,“ komentuje Jan Mayer, výkonný ředitel Heureky pro Česko a Slovensko.

Naopak propadákem kvartálu je ve velké míře zboží, které si lidé kupovali se začátkem loňské energetické krize. Absolutně nejhůř dopadla krbová kamna s propadem 68 procent, následují kotle (-47 procent), ohřívače vody a bojlery (-28 procent), varné desky a elektrické pečící trouby (-25 procent). Druhou kategorií, která zaznamenala toto čtvrtletí propad, je sportovní vybavení, nasycení trhu je patrné hlavně u elektrokoloběžek, u kterých došlo ke 44procentnímu poklesu.

Téměř polovina Footshopu se prodala za 445 milionů. Teniskový e-shop teď vstoupí na burzu

První SPAC ve střední a východní Evropě míří do finále. Footshop prodal 49procentní podíl novým akcionářům a 1. srpna vstoupí na burzu.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

peter-hajducek-footshop2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

0Zobrazit komentáře

V dubnu Peter Hajduček oznámil, že by chtěl se svým miliardovým e-shopem, který se specializuje na prodej tenisek a oblečení, vstoupit na burzu. Zvolil pro to v našich končinách netradiční cestu. Teď má za sebou ve spolupráci s finančníky z Wood & Company zásadní krok, po kterém by už samotnému vstupu na pražskou burzu nemělo nic bránit. Koncem června totiž byla podepsána akviziční dokumentace a následně došlo k vypořádání transakce, v rámci níž získali investoři z Wood SPAC One ve Footshopu 48,5procentní podíl. Šlo vůbec první transakci zvanou SPAC představující alternativu k tradičnímu vstupu na burzu v Česku.

Za téměř poloviční podíl zaplatili noví akcionáři uskupení ve Wood SPAC One celkem 445 milionů korun. Tento podíl nakonec získali namísto avizovaných 45 procent, a to díky tomu, že byla snížena hodnota společnosti (100procentní equity value) na úroveň 650 milionů korun a o 30 milionů korun navýšena suma, o kterou se bude posilovat kapitál cílové společnosti. Celkem 238 milionů korun půjde například na stavbu nových kamenných poboček po Evropě, expanzi na nové trhy, budování vlastní značky či optimalizaci kapitálové struktury.

Zbylých 207 milionů korun si odnesou stávající akcionáři, kteří odprodali části svých podílů. I nadále však ve firmě zůstávají všichni. Největším akcionářem je nově Wood SPAC One. Zakladatel Peter Hajduček drží 33,1 procenta (před transakcí 62,76 procenta), crowdfundingová platforma Crowdberry má 7,2 procenta (předtím 7,86 procenta), investiční fond Kaya (dříve Enern) si ponechal 6,5 procenta (předtím 20,37 procenta) a andělský investor Marcel Vargaeštók zůstává se 4,7 procenta (předtím 9,01 procenta). K finalizaci stvrzené fúze by mělo dojít 1. srpna a následně se začnou na pražské burze obchodovat všechny akcie cílové společnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Footshop byl dlouho rychle rostoucím dítětem. V posledních letech si zažil i pubertální rebelii a nyní je čas dospět. S novými prostředky zůstáváme soustředěni na profitabilní růst. Budeme budovat a soustředit se na fundamentální hodnotu – za pár dní spustíme mobilní aplikaci, otevřeme obchod v Bratislavě a v tomto duchu budeme pokračovat dál. Za dvanáct let jsme si vyzkoušeli mnoho cest a zjistili, které pro nás a naše zákazníky fungují. Nyní je čas získané zkušenosti využít,“ uvedl pro CzechCrunch Peter Hajduček.

Firma si pod jeho vedením prošla těžkým obdobím, ale kritické momenty přečkala a teď je připravena na další dobrodružství jako veřejně obchodovaná společnost. V loňském roce Footshop utržil 1,06 miliardy korun a upravený ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) činil 21 milionů korun. V letošním roce Hajduček a spol. dle zveřejněného prospektu očekávají růst tržeb o 11 až 17 procent. Významnějším způsobem má růst ukazatel ziskovosti, na který se bude firma soustředit, a to o 145 až 185 procent.

SPAC (Special Purpose Acquisition Company) je akciový produkt s potenciálem atraktivního zhodnocení a zároveň s možností spolurozhodovat o investici. Společnost vzniká jako prázdná schránka založená za účelem akvizice a slouží ke zrychlenému uvedení společnosti na burzu. Wood SPAC One je historicky prvním SPACem v rámci regionu střední a východní Evropy. Úpis probíhal od 10. února do 29. dubna 2022, společnost je obchodována na trhu Standard Burzy cenných papírů Praha.

„Toto je velký den pro milovníky tenisek a módy ve střední Evropě. Pro zákazníky tato investice znamená, že v regionu mají silného hráče, který přinese více limitovaných edic, nových značek a kolekcí. Už nechceme vzhlížet k obchodům na Západě, ale přinášet ten nejlepší sortiment a službu v Evropě,“ dodává Hajduček. Investorům, kteří Footshop neznají, v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch doporučoval, ať se na něj zeptají svých dětí.

cequence-startup-team

Přečtěte si takéAutomatizují řešení smluv pro Dell či Notino, získali desítky milionůSlováci automatizují řešení smluv pro Dell či Notino. Desítky milionů mají od miliardáře Faita

Z Footshopu během dvanácti let vybudoval evropského maloobchodního prodejce, který má významné zastoupení v devíti zemích a e-shop kombinuje s třemi kamennými obchody v Praze, Budapešti a Bukurešti. Další brzy otevře v Bratislavě, kde už dříve kamenná prodejna Footshopu byla, ale tentokrát vyroste na jiném místě. Více než 70 procent tržeb plyne ze zahraničí, největšími trhy jsou Bulharsko, Česko, Francie, Maďarsko, Německo, Polsko, Rumunsko, Řecko a Slovensko. Součástí Footshopu je taktéž značka Queens.

„Je velmi uspokojivé vidět, že první SPAC, do kterého jsme se pustili teprve před šestnácti měsíci, je u konce. Jsem přesvědčen, že se nám podařilo naplnit původní záměr a příslib investorům, se kterým jsme do tohoto unikátního počinu šli. Nyní budeme s očekáváním sledovat, jak si akcie Footshopu povedou, a držet této dynamické společnosti palce při dalších byznysových aktivitách,“ říká Oliver Polyák, manažer oddělení investičního bankovnictví Wood & Company, který je zároveň členem představenstva Wood SPAC One.