Lidé kupují buď dražší a kvalitnější zboží, nebo levnější a častěji. Obraty e-shopů ale dále klesají

Trh e-commerce podle Heureky ve druhém kvartálu meziročně propadl o osm procent. Letos již firma očekává další růst.

Peter BrejčákPeter Brejčák

e-commerce-data-o-trhu

Foto: CzechCrunch

E-commerce dále klesá

0Zobrazit komentáře

E-shopy loni vůbec poprvé v historii prodaly meziročně méně zboží a v poklesu pokračuje trh e-commerce i letos. Ve druhém čtvrtletí klesl obrat zdejších online obchodníků o osm procent ve srovnání se stejným obdobím minulého roku. V porovnání s předchozím kvartálem se však jedná o mírné zlepšení, tehdy totiž obrat e-shopů propadl o třináct procent.

Data přinesla analýza eCommerce Insider od Heureky, z nichž také vyplývá, že průměrná hodnota objednávky se za uplynulé tři měsíce mírně zvýšila na 1 435 korun. Podle společnosti se lidé aktuálně více zaměřují na ceny zboží a také srovnávají. Toto chování i klesající tržby obchodníků souvisí s makroekonomickým děním, kdy dlouhodobě klesají maloobchodní tržby kvůli vysoké inflaci a nejistotě na trzích.

Několik měsíců trvající pokles se už prý ale začíná otáčet. „Očekávali jsme, že návrat k online nakupování se projeví už na výsledcích druhého kvartálu – a skutečně jsme zvýšenou poptávku o online nákupy zaznamenali, a to hlavně v květnu, kdy se sledované hodnoty blížily k nule,“ komentuje generální ředitel Heureka Group Tomáš Braverman.

E-commerce pod drobnohledem

Lidé podle Bravermana nejspíš čekali na vyúčtování za energie. A kromě nezbytných nákupů příliš neutráceli, aby měli peníze k dispozici na případné nedoplatky a zvládli zaplatit i letní dovolenou. „Předpokládáme, že obrat za další kvartál navzdory letním měsícům poroste, protože spotřebitelé se vrací k intenzivnějšímu využívání online nákupů,“ doplňuje.

Na trhu e-commerce lze nyní pozorovat dva hlavní trendy. „Lidé buď kupují dražší zboží, od kterého očekávají vyšší kvalitu, anebo naopak levnější produkty, které však kupují častěji. Během pandemie se totiž naučili online pořizovat i zboží běžné denní spotřeby, jako jsou zubní pasty či prací a čisticí prostředky. V důsledku této kombinace častějších nákupů a pořizováním dražšího zboží se mírně zvýšila průměrná hodnota objednávky,“ shrnuje Braverman.

K podobným závěrům nedávno dospěla také Asociace pro elektronickou komerci (APEK), jejímiž členy jsou vyšší stovky českých e-shopů. „Na českou e-commerce dopadly obezřetnost a omezené možnosti spotřebitelů utrácet podobně jako na celý maloobchod. V nejnovějším průzkumu jsme se proto chtěli dozvědět, jak naše zákazníky inflace a další negativní vlivy zasáhly a jak se v současnosti rozhodují při svých nákupech,“ přibližuje Jan Vetyška, ředitel asociace.

Dle jeho slov se nepříznivý vývoj dotkl více než 70 procent nakupujících na internetu, kteří tak museli upravit své chování. „Dalších 15 procent mělo přitom obavy, že ke změnám bude muset také přistoupit,“ doplňuje Vetyška, který je v dalším vývoji podobně optimistický jako Braverman. „Vnímáme, že se situace v online prostředí začíná obracet zpět k lepšímu a očekáváme, že ve druhém pololetí roku 2023 nás čeká znovu růst. Řada našich členů nám navíc potvrdila dosažení velmi pozitivních výsledků již v uplynulých šesti měsících,“ dodává.

Z produktového hlediska byly podle Heureky ve druhém čtvrtletí absolutním skokanem kvartálu prostředky na praní s 87procentním růstem, následují deodoranty, volně prodejné léky a fritézy (shodně 50procentní růst), v závěsu jsou pak kojenecká mléka (+49 procent). V popředí zájmu se z minulého kvartálu drží sedací soupravy (+42 procent).

e_commerce-infografika-2023-cz-min

Foto: Heureka

Vývoj ukazatelů české e-commerce ve druhém kvartálu

„Indikátorem situace na trhu je pro nás z dlouhodobého hlediska zájem o elektrické zubní kartáčky. Když se blíží krize, obvykle je to jedna z prvních kategorií, které se přestává dařit. V tomto kvartálu jsme u nich evidovali 33procentní růst, věříme tedy, že se naše dlouhodobé pozorování potvrdí a celá e-commerce se vrátí do pozitivního růstu,“ komentuje Jan Mayer, výkonný ředitel Heureky pro Česko a Slovensko.

Naopak propadákem kvartálu je ve velké míře zboží, které si lidé kupovali se začátkem loňské energetické krize. Absolutně nejhůř dopadla krbová kamna s propadem 68 procent, následují kotle (-47 procent), ohřívače vody a bojlery (-28 procent), varné desky a elektrické pečící trouby (-25 procent). Druhou kategorií, která zaznamenala toto čtvrtletí propad, je sportovní vybavení, nasycení trhu je patrné hlavně u elektrokoloběžek, u kterých došlo ke 44procentnímu poklesu.