Lidé nechtějí čekat u pokladen. V Kauflandu, Globusu i Tescu stále více skenují zboží s mobilem v ruce

Michal MarekMichal Marek

kaufland

Foto: Kaufland

Prodejna řetězce Kaufland

0Zobrazit komentáře

Kaufland letos v létě přišel se zajímavou novinkou, která sice na trhu není úplným zjevením, ale fanoušky moderních technologií a inovací určitě potěší. Německý řetězec v srpnu představil možnost skenovat zboží mobilem, vkládat jej rovnou do tašky a u pokladny již jen zaplatit telefonem částku, kterou mu aplikace naúčtovala.

Takzvaný K-Scan testoval Kaufland původně ve dvou prodejnách – v Praze na Jarově a v Olomouci. A právě tam se měl tento způsob nakupování, který už znají například zákazníci Globusu a Tesca, osvědčit natolik, že se řetězec rozhodl k jeho rozšíření. K-Scan spustí ve více než 30 dalších prodejnách.

„V současné době takto nakupují už tisíce lidí, a to jen několik týdnů od spuštění. Podle našich analýz provede zákazník s mobilní aplikací v průměru tři nákupy za dva týdny,“ líčí mluvčí Kauflandu Renata Maierl, podle které je největší přednostní samoobslužného nakupování přehlednost a úspora času.

Aktuálně samoobslužný nákup se službou K-Scan v zapojených prodejnách denně využívá šest až dvanáct procent zákazníků. Do statistiky jsou však zahrnuté i nákupy s ručním skenerem, které fungují v principu stejně, jen člověk místo svého telefonu a jeho fotoaparátu využívá speciální ruční skener dostupný u vchodu do obchodu.

kscan-kaufland

Foto: Kaufland

V Kauflandu jde nakupovat s mobilem i skenerem

„Hlavní výhodou je fakt, že máte nákup uložený v tašce a v expresní zóně si pouze zvolíte formu platby a můžete zamířit domů. Jde o moderní způsob, který je navíc velmi komfortní a hygienický,“ vysvětluje Renata Maierl s tím, že rozšiřování nakupování přes mobilní aplikaci bude realizováno v jednotlivých vlnách.

Nyní je možné takto nakoupit ve všech obchodech v Praze, Brně, Ostravě, Pardubicích, Plzni, Českých Budějovicích, Jihlavě, Karlových Varech, Kladně, Liberci a Znojmě. Od 23. listopadu si novinku užijí i zákazníci prodejen v Hradci Králové nebo Zlíně a od 2. prosince také v Humpolci a v Písku.

Globus jde ještě dál

Jak již bylo zmíněno, podobnou službu nabízí také hypermarket Globus. I ten má svou mobilní aplikaci, kterou mohou zákazníci od roku 2018 využívat ve všech 15 pobočkách. Aktivně aplikaci Můj Globus využívá více jak 145 tisíc zákazníků a jak firma prozradila pro CzechCrunch, na celkovém obratu má aplikace společně se samostatnými skenery Scan&Go úctyhodný 40% podíl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Globus se navíc chlubí, že skrze jeho aplikaci mohou zákazníci nejen skenovat zboží před vložením do tašky, ale také využívat pokročilé funkce jako nákupní seznam, který lze sdílet mezi členy rodiny a ujistit se tak, že nakupující v obchodě na nic nezapomene.

„Pro nakupující je komfortní, že naskenované položky, které nakupuje, se mu zároveň odškrtávají ze seznamu. Aplikace Můj Globus v sobě má i mnoho dalších funkcionalit, jako je uchovávání účtenek v paměti,“ vysvětluje vedoucí externí komunikace Globusu Lutfia Volfová.

Globus_1280-720-11

Foto: Globus

Řešení, které nabízí Globus

U výše popsaného ale Globus nekončí. Firma chce chytré nakupování skrze aplikaci dále posouvat kupředu a aktuálně pracuje například na vylepšení chytré nápovědy, která bude zákazníkům doporučovat zboží na základě obsahu nákupního seznamu. Ve své prodejně v Čakovicích pak Globus experimentuje rovněž s další vymožeností, a to s objednáním jídla v restauraci přímo z mobilu.

V rámci pilotního provozu je možné již například během nákupu nebo při tankování paliva objednat jídlo v aplikaci a objednávku pak vyzvednout v restauraci na speciálně určeném místě. Pokud se služba, jejíž ambicí je primárně šetřit zákazníkům čas ve frontě, osvědčí, čeká ji rozšíření do dalších hypermarketů a restaurací Globusu.

V Tescu zákazníci mohou skenovat již od roku 2016

Průkopníkem v oblasti samoobslužných nákupů je ale u nás britský řetězec Tesco, který začal zavádět službu Scan & Shop již v roce 2016. Od té doby si podle manažera externí komunikace Tesca Václava Koukolíčka našla své skalní fanoušky, kteří ji používají při každém nákupu. Celkově prý tuto možnost nákupu využívá takřka 10 procent nakupujících.

„Služba Scan & Shop je momentálně dostupná prioritně v obchodech v oblasti Prahy a v některých dalších velkých provozech v rámci České republiky. Celkově je nyní dostupná ve 46 obchodech,“ popisuje Koukolíček.

tesco-online-nakup

Foto: Tesco

Tesco nabízí i klasický online prodej s doručením až k prahu dveří

„V rámci malých provozů se zaměřujeme na službu Scan & Shop mobile, v rámci větších provozů mají zákazníci možnost využít i službu Scan & Shop skener a použít při nakupování namísto vlastního mobilního telefonu ruční skener,“ dodává. Služba je prý navíc na vzestupu, a to i v důsledku aktuální epidemiologické situace, která mění nákupní návyky zákazníků.

fitify-1

Přečtěte si takéZe studentského projektu do 180 zemí světa. České Fitify se svým virtuálním fitness koučem dobývá domácí cvičeníZe studentského projektu do 180 zemí světa. České Fitify se svým virtuálním fitness koučem dobývá domácí cvičení

„Obecně se dá říci, že během koronavirové epidemie narostla mezi zákazníky popularita nejen služby Scan & Shop, ale i ostatních možností samoobslužného nakupování, jako je používání samoobslužných pokladen a nakupování online. Je zřejmé, že tento trend bude pokračovat i do budoucna, což budeme určitě reflektovat,“ uzavírá mluvčí Tesca.

Očekávaný projekt českého Livesportu je tady. FlashNews jsou centrem veškerého dění, které vás zajímá

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

flashnewsInsider

Foto: FlashNews

Livesport spouští svou očekávanou aplikaci FlashNews

0Zobrazit komentáře

Přes 90 milionů uživatelů měsíčně, více než 75 milionů stažení aplikace a globální jednička. Svět bleskového informování o výsledcích sportovních zápasů už česká společnost Livesport ovládla a teď se chystá na další. Spouští projekt FlashNews, jehož ambice nejsou o nic nižší – chce být nejlepší platformou, na které se schází všechny důležité informace z celého světa.

„Spouštíme centrum všeho dění, kterým každý z nás žije a které ho skutečně zajímá,“ popisuje pro CzechCrunch přímočarou vizi Filip Horký, který je v Livesport News šéfem produktu a FlashNews je jednoznačně tím nejočekávanějším. „Startujeme v Česku, ale náš cíl je dobýt svět,“ potvrzuje.

Pro nezaujatého pozorovatele by to mohlo působit bláhově, ale takové myšlení je prostě v DNA Livesportu zakořeněné. Martin Hájek svou pražskou technologickou firmu relativně nenápadně vypracoval v největšího globálního hráče v poskytování sportovních výsledků a její konsolidované tržby se loni vyšplhaly na 2,5 miliardy korun, přičemž zisk je z toho v desítkách procent.

I proto si může čtyřicetiletý miliardář dovolit zabrousit do nových vod. V posledních měsících podpořil vznik startupu Dramox, který přenáší divadelní představení na internet, ale ještě větší ambice má právě s FlashNews. Pod vedením bývalého novináře Filipa Horkého v Livesportu vzniká aplikace, která by měla stačit každému uživateli na to, aby se v ní dozvěděl vše, co ho zajímá. A nutně to nemusí být jen zprávy.

filip-horky3

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Filip Horký, šéf produktu v Livesport News

„Chceme, aby ve FlashNews uživatelé našli vše, co chtějí vědět a co může ovlivňovat jejich životy. Není to jen o běžném zpravodajství, ale můžete si přidat aktuální informace z vaší obce, oblíbené osobnosti veřejného života nebo třeba jen zprávy o vašem oblíbeném fotbalovém klubu,“ vypočítává Horký takřka neomezené možnosti projektu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Klíčovým prvkem FlashNews je právě maximální personalizace, díky které by měl uživatel dostávat pouze ty zprávy a informace, jež ho skutečně zajímají. Na první pohled se tak podobají například Twitteru, kde v rámci jedné časové osy odebíráte příspěvky těch, co sledujete. Princip fungování ale bude v případě tuzemského projektu trochu jiný.

Žádné tajemné algoritmy

„Všechny zprávy a zdroje, které se uživatel rozhodne odebírat, bude dostávat do jediného feedu, ve kterém budou příspěvky řazené výhradně podle času publikace. Nebudeme mít žádné tajemné algoritmy, které ze spousty sociálních sítí udělaly nepoužitelné místo, kde se člověk utopí v záplavě prazvláštního obsahu,“ vysvětluje zásadní vlastnost Filip Horký.

Právě algoritmicky vybírané a řazené příspěvky, kdy na Facebooku či Twitteru nutně nevidíme úplně všechno, co bychom chtěli a odebíráme, jsou velkým tématem. Takové mechanismy totiž uživatele uzavírají do názorových bublin, kdy je jim neustále servírován takový obsah, jaký – podle algoritmů, u nichž nevíme, jak fungují – chtějí vidět.

Toho se ve FlashNews chtěli vyvarovat, a tak je podle Horkého čas publikace každé zprávy pro její zařazení ve feedu ta nejzásadnější a jediná směrodatná veličina. Uživatel tak bude mít jistotu, že mu nic z toho, co sleduje, neunikne – všechno bude na jediném místě, bez nutnosti překlikávání či otevírání dalších aplikací.

flashnews

Ve FlashNews nemusíte sledovat jen klasické zprávy

Ostatně služby, které se snaží na jednom místě agregovat zprávy, nejsou ničím novým. Mezi nejznámější patří například Google News nebo RSS čtečky, avšak ve FlashNews staví na tom, že nabídka informací bude mnohem rozmanitější podle zájmů a preferencí.

„Máme v databázi přes 10 tisíc zdrojů, přičemž jen desetina jsou média. Máme většinu veřejných vývěsek z měst a obcí po celé zemi, všechny veřejné instituce, soudy, ministerstva, hygienické stanice, sportovní kluby i třeba známé osobnosti a jejich účty na sociálních sítích. Nabídku navíc stále rozšiřujeme,“ popisuje Horký.

„Chceme, aby se lidé dozvěděli i to, co zajímá jiné, a mohli vykouknout ze své bubliny.“

Podle osmadvacetiletého šéfa produktu, mezi něž patří také nedávno spuštěný FlashSport, mají všechny informace ve FlashNews stejnou hodnotu. „Nikoho neodsuzujeme, nikoho neupřednostňujeme. Je jedno, jestli jde o média, plastiky celebrit nebo odstávku vody ve vaší ulici,“ ujišťuje.

K některým zprávám ale přesto budou přistupovat s větší obezřetností. Jde o méně důvěryhodné, tzv. dezinformační weby, které mohou šířit různé konspirace či fake news. „Spojili jsme se s Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky a Konšpirátoři.sk, abychom dali dohromady seznam takových webů, na které budeme uživatele upozorňovat,“ říká Horký.

Pokud se uživatel rozhodne dezinformační weby sledovat, FlashNews mu v tom bránit nebudou. Bude je však třeba aktivně povolit v nastavení a i nadále se při jejich zobrazení ukáže oznámení, že jde o potenciálně nedůvěryhodný obsah. O jejich zařazení či vyřazení ale nebude rozhodovat žádný algoritmus či vyšší autorita.

Palec nahoru i mračící se smajlík

Unikátní technologické know-how ale ve FlashNews najdete nad každým příspěvkem – díky tomu mohou uživatelé sledovat i třeba jen konkrétní slova a výrazy, ale zároveň nebudou zahlcováni nerelevantním obsahem. „Naše technologie totiž chápe, o čem daný text je,“ vysvětluje Horký. Můžete tedy buď sledovat, co například Andrej Babiš sám napsal, nebo naopak sledovat všechny články, ve kterých je Andrej Babiš zmíněn a hraje v nich nějakou roli.

FlashNews jsou tedy postavené na co největší transparentnosti, ale přeci jen je tu jedna věc, která bude zakázaná – diskuze. „Nebyli jsme schopni vymyslet, jak toto extrémně nebezpečné prostředí plné nenávisti a výhružek více zkulturnit,“ přiznává Horký, ale hned dodává, že o vyjádření názoru uživatele úplně připravit nechtějí.

flashnews-iphone

Ve FlashNews můžete sledovat jen to, co vás zajímá

U každého článku se tak objeví možnost přidat klasický palec nahoru a také ohodnotit jeho jednotlivé aktéry, a to pozitivním, či negativním smajlíkem. Čeho tím chtějí ve FlashNews dosáhnout? „Palec nahoru bude jednoduché doporučení k přečtení pro ostatní. Když něco vyletí a bude to mít hodně palců, znamená to, že si to zřejmě zaslouží naši pozornost,“ vysvětluje Horký.

Zároveň však zdůrazňuje, že půjde pouze o doplňující informaci, která nebude mít žádný vliv na pořadí jednotlivých informací ve feedu – ten bude vždy řazen dle časové posloupnosti. Podobně bude fungovat i hodnocení jednotlivých osobností, které může upozornit třeba na zajímavé fenomény. „Chceme, aby se lidé dozvěděli i to, co zajímá jiné, a mohli vykouknout ze své bubliny,“ zmiňuje šéf FlashNews s tím, že v této oblasti se bude služba dál rozvíjet.

sebou-min

Přečtěte si takéZa záchranu gastra. Zlínští Creepy vytvořili aplikaci, která restauracím urychlí proces objednávekZa záchranu gastra. Zlínští Creepy vytvořili aplikaci, která restauracím urychlí proces objednávek

Klíčové je teď to, že FlashNews startují ostrý provoz a další vylepšení budou přibývat postupně. Každou funkci zároveň v Livesportu staví tak, aby byla jednoduše replikovatelná i v zahraničí a fungovala i v cizích jazycích. „Začínáme v Česku, ale už příští rok chceme jít do několika dalších zemí,“ hlásí Horký.

V Livesportu zatím na projekt během první roku vývoje padlo několik desítek milionů korun a další významné investice se očekávají, aby se mohl projekt naplno rozjet na co nejvíce trzích. O tom, kolik by mělo FlashNews využívat uživatelů, zatím vzhledem k brzkému stádiu nechtějí jejich tvůrci mluvit, ale ve firmě před sebou mají jasný milník. Livesport, respektive mezinárodní značka FlashScore dosahuje na 100 milionů uživatelů.

„S aplikací FlashNews máme velké ambice a věříme, že navážeme v nové oblasti na úspěchy Livesportu na poli sportovních aplikací. Těšíme se a doufáme, že znovu ukážeme, že i z České republiky se dají psát velké příběhy s mezinárodním úspěchem,“ neskrývá ambice Alexandr Kánský, provozní ředitel Livesport News.

A sledovat můžete ve FlashNews samozřejmě také CzechCrunch, aby vám nic důležitého neuniklo.