Lidé při nákupech šetří. Kamenné obchody teď mají nad e-commerce navrch, míní český fond
Maloobchodní tržby se v Česku propadly více, než se očekávalo. Investoři z nemovitostního fondu CREIF ale hlásí, že se zatím neochlazuje všude.
Lidé začínají při nákupech šetřit
Není překvapením, že při současné ekonomické situaci a nepříliš utěšených vyhlídkách do dalších měsíců lidé začínají šetřit. Maloobchodní tržby se v květnu propadly více, než předpokládali analytici, načež v červnu propad pokračoval. Vysoká inflace se začala projevovat na spotřebitelském chování a obchodníci registrují menší návštěvy. Často s tím souvisí i nižší tržby, ale český investiční podílový fond CREIF hlásí, že někde se naopak hodnota nákupního košíku alespoň prozatím zvyšuje.
Český statistický úřad nedávno uvedl, že maloobchodní tržby po dubnovém růstu o 5,7 procenta v květnu klesly meziročně o 6,9 procenta. Analytici původně očekávali pokles zhruba o 2,5 procenta, byť někteří z nich upozorňují, že meziroční srovnání je v tomto ohledu trochu zavádějící. I meziměsíčně však byly tržby v květnu nižší o 2,3 procenta a pokles se týkal všech typů prodejen s výjimkou lékáren a drogerií.
Minulý týden pak Český statistický úřad doplnil také data za červen, v němž maloobchodní tržby dál pokračovaly v meziročním poklesu – snížily se o šest procent. Za květen pak statistici původní údaj revidovali na 6,6 procenta. Také v červnu si opět pohoršily všechny typy prodejen s výjimkou lékáren a drogerií. Klesl prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin a prodej výrobků pro domácnost.
Ve fondu CREIF (Czech Real Estate Investment Fund), který založila investiční skupina DRFG a zaměřuje se na komerční reality z oblasti maloobchodu a logistiky, nicméně nevidí situaci tak černě. Ve svých objektech taktéž pozorují propad návštěvnosti, ale zároveň lidé více utrácí. Hovoří přitom především o regionech, v nichž má CREIF desítky maloobchodních objektů a středisek, od Mostu přes Humpolec až po Český Těšín.
Jak dlouho tato situace vydrží, jaké i přes nepříznivou situaci vidí na trhu příležitosti a kdo je na tom nyní lépe v pomyslném souboji kamenný vs. internetový obchod? O tom mluvila v rozhovoru pro CzechCrunch Angelika Houdková, výkonná ředitelka společnosti Real Estate Facility Management, která jako člen skupiny DRFG spravuje nemovitosti pod značkou Czech Fund.
Maloobchodní tržby v posledních měsících podle dat Českého statistického úřadu klesají. Jaké dění aktuálně v maloobchodu pozorujete?
Pokles tržeb souvisí s očekávaným či již aktuálním zvýšením cen služeb a produktů. Zákazník se připravuje na horší časy a střádá finanční rezervy pro případ neočekávaných výdajů se zabezpečením elektřiny, plynu a tepla v domácnosti. Spotřebu omezuje zejména u zbytných výdajů. Samozřejmě to souvisí i s kupní silou obyvatelstva dané lokality. Někde je tato změna spotřeby výraznější, někde žádná. Návrat k normálu předpokládáme až na jaře příštího roku, kdy přece jen část inflace bude kompenzována mzdovým nárůstem.
Podle vašich dat lidé navštěvují obchodní centra méně, ale více utrácejí. Můžete prozradit nějaká konkrétní čísla?
Nižší návštěvnost souvisí jednak se zvýšením cen pohonných hmot, ale je to asi částečně i trend a chování, které jsme zaznamenali během covidu, kdy zákazník nechtěl trávit v nákupních centrech mnoho času. Toto chování se pro mnohé stalo trendem i v současnosti. Pokles návštěvnosti se u nás pohybuje okolo 10 procent ve srovnání s dobou před pandemií, je však více než vyvážen větším nákupním košíkem spotřebitele, chcete-li vyššími tržbami v některých lokalitách až o 20 procent.
Platí menší návštěvnost, ale vyšší útraty obecně, nebo jen v určitých lokalitách?
Ano, toto platí obecně napříč lokalitami. Obraty se ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 skutečně zvyšují. Změna indexu spotřebitelských cen za poslední tři roky dosáhla více než 24 procent, což platí i konkrétně pro potraviny, alkoholické a nealkoholické nápoje nebo tabák. A například v segmentu oděvů a obuvi došlo k ještě výraznější změně. Vzhledem k tomuto zvýšení cen není růst obratu neočekávaný, a to i přes pokles návštěvnosti.