Lidé při nákupech šetří. Kamenné obchody teď mají nad e-commerce navrch, míní český fond

Maloobchodní tržby se v Česku propadly více, než se očekávalo. Investoři z nemovitostního fondu CREIF ale hlásí, že se zatím neochlazuje všude.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Lidé začínají při nákupech šetřit

0Zobrazit komentáře

Není překvapením, že při současné ekonomické situaci a nepříliš utěšených vyhlídkách do dalších měsíců lidé začínají šetřit. Maloobchodní tržby se v květnu propadly více, než předpokládali analytici, načež v červnu propad pokračoval. Vysoká inflace se začala projevovat na spotřebitelském chování a obchodníci registrují menší návštěvy. Často s tím souvisí i nižší tržby, ale český investiční podílový fond CREIF hlásí, že někde se naopak hodnota nákupního košíku alespoň prozatím zvyšuje.

Český statistický úřad nedávno uvedl, že maloobchodní tržby po dubnovém růstu o 5,7 procenta v květnu klesly meziročně o 6,9 procenta. Analytici původně očekávali pokles zhruba o 2,5 procenta, byť někteří z nich upozorňují, že meziroční srovnání je v tomto ohledu trochu zavádějící. I meziměsíčně však byly tržby v květnu nižší o 2,3 procenta a pokles se týkal všech typů prodejen s výjimkou lékáren a drogerií.

Minulý týden pak Český statistický úřad doplnil také data za červen, v němž maloobchodní tržby dál pokračovaly v meziročním poklesu – snížily se o šest procent. Za květen pak statistici původní údaj revidovali na 6,6 procenta. Také v červnu si opět pohoršily všechny typy prodejen s výjimkou lékáren a drogerií. Klesl prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin a prodej výrobků pro domácnost.

Ve fondu CREIF (Czech Real Estate Investment Fund), který založila investiční skupina DRFG a zaměřuje se na komerční reality z oblasti maloobchodu a logistiky, nicméně nevidí situaci tak černě. Ve svých objektech taktéž pozorují propad návštěvnosti, ale zároveň lidé více utrácí. Hovoří přitom především o regionech, v nichž má CREIF desítky maloobchodních objektů a středisek, od Mostu přes Humpolec až po Český Těšín.

angelika

Foto: DRFG

Angelika Houdková, výkonná ředitelka Real Estate Facility Management

Jak dlouho tato situace vydrží, jaké i přes nepříznivou situaci vidí na trhu příležitosti a kdo je na tom nyní lépe v pomyslném souboji kamenný vs. internetový obchod? O tom mluvila v rozhovoru pro CzechCrunch Angelika Houdková, výkonná ředitelka společnosti Real Estate Facility Management, která jako člen skupiny DRFG spravuje nemovitosti pod značkou Czech Fund.

Maloobchodní tržby v posledních měsících podle dat Českého statistického úřadu klesají. Jaké dění aktuálně v maloobchodu pozorujete?
Pokles tržeb souvisí s očekávaným či již aktuálním zvýšením cen služeb a produktů. Zákazník se připravuje na horší časy a střádá finanční rezervy pro případ neočekávaných výdajů se zabezpečením elektřiny, plynu a tepla v domácnosti. Spotřebu omezuje zejména u zbytných výdajů. Samozřejmě to souvisí i s kupní silou obyvatelstva dané lokality. Někde je tato změna spotřeby výraznější, někde žádná. Návrat k normálu předpokládáme až na jaře příštího roku, kdy přece jen část inflace bude kompenzována mzdovým nárůstem.

Podle vašich dat lidé navštěvují obchodní centra méně, ale více utrácejí. Můžete prozradit nějaká konkrétní čísla?
Nižší návštěvnost souvisí jednak se zvýšením cen pohonných hmot, ale je to asi částečně i trend a chování, které jsme zaznamenali během covidu, kdy zákazník nechtěl trávit v nákupních centrech mnoho času. Toto chování se pro mnohé stalo trendem i v současnosti. Pokles návštěvnosti se u nás pohybuje okolo 10 procent ve srovnání s dobou před pandemií, je však více než vyvážen větším nákupním košíkem spotřebitele, chcete-li vyššími tržbami v některých lokalitách až o 20 procent.

Platí menší návštěvnost, ale vyšší útraty obecně, nebo jen v určitých lokalitách?
Ano, toto platí obecně napříč lokalitami. Obraty se ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 skutečně zvyšují. Změna indexu spotřebitelských cen za poslední tři roky dosáhla více než 24 procent, což platí i konkrétně pro potraviny, alkoholické a nealkoholické nápoje nebo tabák. A například v segmentu oděvů a obuvi došlo k ještě výraznější změně. Vzhledem k tomuto zvýšení cen není růst obratu neočekávaný, a to i přes pokles návštěvnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Očekáváte, že návštěvnost bude dál klesat?
Návštěvnost klesá a tento jev lze pozorovat v každém měsíci ve srovnání s téměř pandemickým obdobím. Podle našich údajů však trend poklesu návštěvnosti existoval již v období před příchodem covidu a zdá se, že pandemie přinesla prudký pokles návštěvnosti, který se po uvolnění opatření nevrátil na původní úroveň. Na druhou stranu se také zdá, že se pokles podařilo zastavit a covid pouze urychlil některé změny ve spotřebitelském chování. Časy největších poklesů jsou ale možná již za námi. Do jaké míry jsou tyto domněnky správné, se ukáže až s odstupem času.

Jak dlouho podle vašich očekávání tento stav vydrží? Nebo nepočítáte s tím, že by se ve vašich obchodech tržby začaly propadat?
Počítáme s propadem v období dovolených a návrat tržeb s podzimní a zimní sezónou, kdy by zákazníci mohli svou odloženou spotřebu již znovu nastartovat. Vše bude však záviset na vývoji makroekonomické situace a cenách za dodávky energií, jež mohou nízkopříjmové domácnosti, ale bohužel i řadu domácností střední vrstvy zasáhnout. Na základě výše uvedeného nicméně neočekávám pokles obratu ani v blízké budoucnosti, pokud nedojde k výraznému zhoršení makroekonomické situace, například v podobě hospodářské deprese.

Vy máte mnoho lokalit mimo hlavní město. Jaké pozorujete v regionech trendy?
Obecně se dá říci, že nákupní košík stoupl napříč všemi lokalitami, menší ztrátu návštěvnosti pozorujeme v dobře situovaných retail parcích, které jsou blíže centrům, případně větším spádovým oblastem. Méně se utrácí v restauracích, za oblečení i obuv.

V rámci CREIF máte maloobchodní nemovitosti se zaměřením na potraviny, diskontní produkty a zboží každodenní potřeby. Je to v současné ekonomické situaci ideální mix?
Ano. A neustále se o tom přesvědčujeme. Potravináři tvoří hlavní frekvenci zákazníků pro další spontánní nákup, s výjimkou velkých obchodních center, high street budov, konceptů nábytku a potřeb pro zahrádkáře a kutily nebo stavebníky, kde se jedná o nákup cílený. Kategorie diskontních prodejců je na tom v době krize dobře a jejich tržby posilují. Těží obecně ze situace, kdy klesá poptávka, neboť část poptávky z vyšších cenových kategorií se propadne právě do diskontu. Ostatně takový vývoj byl patrný i při minulé krizi. Právě tato odolnost proti poptávkovým šokům je důležitým aspektem našeho portfolia.

most-retail-park

Foto: CREIF

Nemovitostní fond CREIF má v portfoliu například Most Retail Park

Spolu s retailem se propadá také e-commerce. Jsou to podle vás propojené nádoby, nebo má aktuálně někdo navrch?
Spojité nádoby to bezpochyby jsou, jelikož e-commerce ve svém jádru stále představuje maloobchod. A s tím souvisí i procyklická povaha většiny jeho odvětví. Čím se e-commerce odlišuje, to je dynamika, s jakou roste a od počátku tohoto roku i klesá, byť je lepší vnímat e-commerce v dlouhodobém trendu, který setrvá na růstové křivce. Pandemická situace favorizovala e-commerce, avšak v současné situaci rostoucí cenové hladiny bude mít dle mého názoru navrch tradiční maloobchod, jehož skladba zahrnuje ve větším poměru zboží každodenní potřeby, naproti tomu nejprodávanějším zbožím na českých e-shopech je elektronika a převládajícím sortimentem oblečení, obojí technicky vzato luxusní statky, jejichž spotřeba se dá krátkodobě omezit.

Máte v rámci investic s e-commerce přímou zkušenost?
V posledních letech jsme v rámci naší developerské činnosti vnímali rostoucí nárůst poptávky po skladovacích prostorech, jenž je přímým dopadem rostoucí obliby nákupů na internetu. Tomuto trendu odpovídá i několik realizovaných velkých projektů, převážně v Polsku, které má pro logistiku strategický význam převyšující tranzitní povahu České republiky. Příkladem takové spolupráce je development logistického areálu v Dolnoslezském vojvodství pro polskou logistickou společnost InPost nebo projekty ve spolupráci se společností Panattoni, které však nejsou čistě logistickou záležitostí, ale zahrnují i průmyslovou výrobu. Poptávka po tomto segmentu je opravdu masivní, a kdo v této oblasti již působí, má náskok.

Vidíte při současné situaci na trhu nějaké příležitosti například k rozšiřování portfolia nebo novým investicím?
Je pravdou, že v současné době je český trh komerčních nemovitostí poměrně strnulý. Přispěla k tomu však nejen stávající monetární politika, ale také situace na trhu maloobchodních prostor, jejichž nabídka stagnuje a při současných nákladech financování se najde jen málo aktiv, která by zapadala do naší koncepce dlouhodobé držby a výnosu realizovaného z inkasa nájemného. I proto se naše pozornost ve větší míře soustředí za hranice a ponořili jsme se hlouběji do vod developmentu, ať už v odvětví dříve zmíněné logistiky, nebo rezidenčních projektů. Ze druhé jmenované kategorie však mohu avizovat i domácí projekty výstavby víceetapového projektu v Olomouci, který rozšíří bytový fond města prakticky o novou čtvrť, nebo chystanou výstavbu obytného souboru v Mladé Boleslavi.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Saúdové začali golfovou studenou válku. Investují miliardy a od konkurence přilákali velká jména

Po fotbale země investuje do dalšího sportu. Podle některých si chce zlepšit pověst. Jiní tvrdí, že to dělá prostě proto, že si to může dovolit.

Jiří BlatnýJiří Blatný

Golfové hřiště

0Zobrazit komentáře

Americká PGA Tour je synonymem toho nejlepšího profesionálního golfu. Její turnaje se hrají na těch nejprestižnějších hřištích a finanční odměny vítězů se pohybují v řádech desítek milionů amerických dolarů. Nově má ale nečekanou konkurenci. Saúdové dávají miliardy do nové soutěže a z PGA přetáhli vysoce úspěšné hráče.

Golf a Saúdská Arábie, to na první pohled nejde dohromady. Jedním z hendikepů země je všudypřítomný písek, který golfisté moc nemusejí. Těžko se z něj odpaluje a pokud do něj při hře míček omylem dostanete, zaděláváte si na problémy. Saúdská tradice v tomto sportu ale překvapivě začala už na konci čtyřicátých let minulého století. Co je menší překvapení, zrodila se z kombinace písku a nafty. A to jak obrazně, tak doslova.

Američtí manažeři, kteří do země v té době jezdili pracovat pro státní ropnou firmu Saudi Aramco, totiž měli golf rádi a nelíbilo se jim, že ho tam nemají kde hrát. Saúdové tedy do místního písku přimíchali další, u nich hojně dostupnou surovinu –⁠ ropu. Vznikla tak tvrdá směs, která už měla lepší vlastnosti. V roce 1948 vzniklo první hřiště v zemi. Mělo osmnáct jamek, nový povrch byl ale tvrdý až moc a golfisté si na hřiště stejně museli brát koberec umělé trávy, ze které odpalovali.

Dnes je v Saúdské Arábii čtrnáct hřišť a v červnu navíc země rozjela LIV Golf, profesionální soutěž, která má ambice konkurovat slavné PGA Tour. Financuje ji saúdskoarabský investiční fond (FIP), který jí poskytl dvě miliardy dolarů (42,2 miliardy korun), přičemž celková hodnota se odhaduje na 620 miliard dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Série LIV už je v plném proudu, golfisté zamířili do Anglie i Spojených států, v Saúdské Arábii se představí v říjnu. Zatím se letos odehrály tři turnaje z celkových osmi. Poslední červencový víkend se hrálo na hřišti Trump National Golf Club ve Washingtonu D. C., který patří bývalému americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi.

Jedním z cílů nové soutěže je pak i snaha zpřístupnit tento sport hlavně mladším divákům. „Golf zestárnul. Myslím, že průměrnému divákovi je okolo 65 let,“ řekl deníku Washington Post jeden z vedoucích projektu LIV Golf Atul Khosla. Na turnajích tak vládne festivalová atmosféra – celou dobu hraje na hřišti hudba a po akci se pořádají koncerty.

Peníze a lidská práva

Nová soutěž nicméně příliš nenadchla jak představitele PGA Tour, tak představitele dalších turnajů, jako je třeba Ryder Cup, kde spolu soupeří týmy USA a Evropy. LIV k sobě totiž z PGA přetáhlo zvučná jména – namátkou Phila Mickelsona nebo Dustina Johnsona, kteří mají dohromady osm triumfů v takzvaných majorech, nejprestižnějších turnajích. Celkem z PGA ke konkurenci přešlo 48 hráčů, deset z nich z nejlepší světové padesátky.

Přeběhlíky kritizovali jejich bývalí protihráči s tím, že jediné, co je zajímá, jsou peníze. Saúdská LIV totiž hráčům nabídla velkolepé smlouvy. Mickelson měl údajně jen za vstup do soutěže dostat až 200 milionů dolarů (4,8 miliardy korun). Za třicet let kariéry v PGA si jednapadesátiletý hráč vydělal okolo 95 milionů dolarů (2,3 miliardy korun).

Srovnání finančních odměn na jednotlivých turnajích navíc ukazuje, že i tam LIV tradiční golfový okruh předčí. Podle magazínu Forbes pořadatelé v prvním turnaji, který se hrál v Londýně, pro vítěze připravili čtyři miliony dolarů (96,9 milionu korun) a celkem všem zúčastněným rozdali 25 milionů dolarů (605 milionů korun). Největší výplata pro vítěze, kterou nabízí PGA Tour, je 3,6 milionu dolarů na turnaji Players Championship. Celkem tam pro hráče vyhradili 20 milionů dolarů.

Co ti hráči dělají? Kde chtějí najít motivaci, když dostanou královsky zaplaceno předem?

Podle ředitele LIV Grega Normana měla nabídku dostat i legenda sportu Tiger Woods. Tomu organizátoři nabízeli až 800 milionů dolarů (19,2 miliardy korun). Odmítnul a opřel se do hráčů, kteří to přijali: „Co ti hráči dělají? Kde chtějí najít motivaci předvést ty nejlepší výkony, když dostanou královsky zaplaceno předem?“ prohlásil Woods v červenci. Jeho slova se na začátku LIV Golf docela potvrzují. Mickelsonovi se například první turnaj, který se hrál v Anglii,  vůbec nepovedl.

Podle dostupných informací navíc přeběhlíci riskují svou účast na největších světových turnajích, o pošramocené pověsti a odchodu sponzorů nemluvě. Třeba Švéd Henrik Stenson, který měl na letošním Ryder Cupu být kapitánem týmu Evropy, už o prestižní pozici po přestupu do LIV Golf přišel.

PGA Tour také zakázala účast některým golfistům, kteří se kvalifikovali na blížící se turnaj FedEx Cup Playoffs a poté podepsali smlouvu s LIV Golf. Jedenáct přeběhlíků v čele s Mickelsonem tento týden podle deníku The Wall Street Journal zareagovalo antimonopolní žalobou proti PGA. Tři hráči v právním dokumentu argumentují, že jim pořadatelé nemohou zakázat účast na svých turnajích kvůli tomu, že podepsali smlouvy s konkurencí.

Přesun hráčů se potkal také s nevolí veřejnosti. Komentátoři argumentují, že se tím hráči spojují se saúdským vládcem, korunním princem Muhammadem bin Salmánem, který si zrovna neláme hlavu s ochranou lidských práv. Příkladem budiž vražda novináře amerického deníku The Washington Post v roce 2018, kterou měl schválit přímo bin Salmán, nebo letošní poprava 81 lidí uvězněných mimo jiné za účast na protivládních protestech.

Miliardy za obraz Ježíše

Zahraniční pozorovatelé tak další obří investici do populárních sportů vysvětlují jako takzvaný sportswashing – snahu vylepšit si skrze investice na Západě v očích veřejnosti tvář a odvést pozornost od zmíněných problémů. Před golfem Saúdové prostřednictvím svého investičního fondu minulou sezonu vstoupili třeba do anglického fotbalového klubu Newcastle United F.C., na začátku letošního roku dali miliardy korun do rozvoje esportu.

Hráči, kteří se saúdskou LIV podepsali smlouvu, se kritice brání například s tím, že jim jde o sport, ne politiku. Severoirský golfista Graeme McDowell řekl, že je projekt podle něj fenomenální příležitost. Nejasné spojování Saúdů s věcmi, které údajně udělali, přece neznamená, že jsou všichni špatní,“ uvedl v rozhovoru pro irský Independent.

Pro investice ale podle expertů, kteří se děním v Saúdské Arábii zabývají dlouhodobě, existuje i jiné vysvětlení. Schválně – víte, co mají společného výše popsané investice s obrazem Ježíše Krista od Leonarda da Vinciho? Není to začátek hloupého vtipu. Všechny tyto věci spojují právě peníze ze saúdskoarabského investičního fondu FIP.

Když šel v roce 2017 v britské aukční síni Christie’s do dražby obraz Salvator Mundi od renesančního malíře da Vinciho, předpokládala se jeho výsledná cena okolo 200 milionů dolarů. V průběhu devatenácti minut dražby se ale nakonec vyšplhala až na 450 milionů a s nejvyšší nabídkou přišel saúdský ministr kultury. A to i přes to, že se už tehdy o pravosti obrazu dlouhodobě vedly spory.

Když se pak navíc ukázalo, že bin Salmán měl malbu jeden čas pověšenou ve své luxusní jachtě, nejenže to rozhořčilo experty na konzervování umění, vyvolalo to také otázky, proč korunní princ zaplatil tak vysokou částku za něco, k čemu se nechová zrovna v rukavičkách.

Proč mít klub, když můžete mít celou ligu

„Peníze neutrácejí proto, že by je kupované věci zajímaly. Dělají to, protože jsou bohatou zemí a bohaté státy historicky vždy vlastnily významné umění,“ řekl pro britský The Athletic Graeme Wood, lektor politologie na americké Yaleově univerzitě. Podle něj se saúdové snaží představovat synonymum bohatství ve světě a používají k tomu právě fond FIP.

Akademik Wood se shoduje s expertkou na Saúdskou Arábii Ellen Waldovou. „Mám z toho dojem, že se snaží ukázat, že jsou na úrovni vlivných investorů z velkých západních firem,“ popisuje v citovaném článku z The Athletic Waldová. „Proč mít jen sportovní klub, když si můžete dovolit celou ligu,“ uzavírá politolog Wood.

ticketportal-mvp

Přečtěte si takéEstonci ovládli český ticketingový trh. Od Mafry kupují TicketportalEstonci ovládli český ticketingový trh. Po GoOutu a Ticketstreamu kupují od Mafry také Ticketportal

Jak populární zatím LIV Golf je a jak se jí bude dařit v budoucnu, to je těžké zodpovědět. Zatím nemá nasmlouvaná žádná televizní práva a přenos si zajišťuje sama online. Turnaj v Trumpově klubu sledovalo na Facebooku podle Washington Post asi tisíc diváků, na YouTube se jich dívalo přes šedesát tisíc.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.