Lidl otevírá chrám slev: už žádný dočasný hangár, ale výprodejový outlet. A brzy přibudou další
Předvánoční výprodeje v Letňanech zafungovaly, nyní bude „výprodejna“ Lidlu natrvalo ve Štěrboholech. Nabídne zboží do domácnosti.
Nákupní šílenství. Letňany v obležení. Šílené fronty… Takhle média a lidé na sociálních sítích popisovali, co způsobila speciální výprodejní akce Lidlu dva týdny před Vánoci na letňanském výstavišti v Praze. V hangáru tam šlo koupit lidlovské zboží s velkou slevou, takže do areálu přijely desítky tisíc lidí. Obchodní řetězec nyní otevírá právě pro milovníky slev svou první českou outletovou prodejnu.
Rozloha „chrámu slev“, který nový projekt Lidlu připomíná, činí 1 700 metrů čtverečních, což odpovídá klasické prodejně německého řetězce. Od těch běžných, kterých je nyní po Česku celkem 319, se ale bude lišit skladbou sortimentu – ten se nebude opírat o potraviny, ale především o vybavení a pomůcky do domácnosti.
Právě jich se týkal i letňanský experiment s výprodejem, který skončil v duchu slavného dokumentu Víta Klusáka Český sen, tedy náporem milovníků slev a nakupování.
Ti byli do prostor výstaviště vpouštěni na základě přísných podmínek – dovnitř směli jen ti, kdo měli nákupní vozík, a nákupní vozík směli doprovázet maximálně dva lidé. Zájemci čekali na vpuštění i několik desítek minut, protože nebylo dost vozíků, s nimiž by se mohli na svou nákupní odyseu vypravit.
Ve Štěrboholech dostane lidlovský výprodej trvalý charakter, nepůjde tedy jen o jednorázové vyklizení skladů. Slevy budou podle informací obsažených v tiskové zprávě činit 40 až 70 procent a zboží bude pravidelně doplňováno na týdenní bázi podle toho, jak bude potřeba jej odprodávat.
„Cílem této prodejny je vytvořit stabilní prodejní kanál pro zboží, které musí uvolnit místo novým akcím v našich běžných prodejnách. Inspiraci jsme přitom čerpali ze zahraničí, kde podobné outletové prodejny Lidl úspěšně fungují, například v Maďarsku, Portugalsku a Španělsku,“ uvedla tisková mluvčí společnosti Eliška Froschová Stehlíková.
V případě úspěchu má řetězec, který patří spolu s Kauflandem nejbohatšímu Němci Dieteru Schwarzovi, v plánu otevření dalších outletových prodejen i na jiných místech v rámci České republiky. Štěrboholská „výprodejna“ bude otevřena denně od devíti hodin ráno do osmi večer a nachází se na druhé straně Jižní spojky, než je prémiový outlet Fashion Arena.
To, že Češi slevy milují, vychází dlouhodobě i z průzkumů veřejného mínění. Například server Seznam Zprávy upozornil na šetření agentury NielsenIQ, podle něhož zdejší zákazníci nakupují u velkých řetězců, jako je Lidl či Albert, přes 60 procent zboží jen tehdy, když je v akcích.
Lidl do Česka vstoupil později než jeho hlavní konkurence typu Tesco, a to v roce 2003. Jeho start navíc provázely kontroverze spojené s nedovoleným kácením stromů v místech, kde stály první prodejny. Postupně se mu ale podařilo zdejší trh dobýt a dnes je retailovou jedničkou: ve finančním roce 2023/2024 dosáhly tržby na 88,6 miliardy korun a čistý zisk činil 1,9 miliardy korun.