Lídry znáte, poznejte i ostatní. Představujeme unikátní žebříček 100 největších e-shopů v Česku
CzechCrunch přináší první žebříček svého druhu, který podrobně mapuje, jaké e-shopy mají v Česku největší tržby. Znáte všechny?
Česku se přezdívá e-commerce velmoc. V přepočtu na jednoho obyvatele u nás totiž funguje jeden z nejvyšších počtů internetových obchodů. Hustá konkurence e-shopy motivuje k silnému boji o zákazníka, což vede k vysoké vyspělosti i úrovni nabízených služeb. Kdo ale celému trhu kraluje? CzechCrunch připravil unikátní žebříček 100 největších e-shopů v Česku, který jako první svého druhu ukazuje, jaké e-shopy mají v Česku největší tržby, ať už jde o domácí či zahraniční hráče.
Zboží a služby online v Česku nabízí 57 tisíc obchodníků – toto číslo tak v nejširší definici udává, kolik e-shopů u nás funguje. Drtivá většina z nich jsou však jen malé firmy či drobní podnikatelé, kteří ročně utrží méně než jeden milion korun. Naopak ty největší internetové firmy své obraty v Česku počítají v miliardách, někdy dokonce nad hranicí deseti miliard korun. A právě ty tvoří nejzásadnější část celého trhu.
Za rok 2022 utržili online obchodníci v Česku 197 miliard korun. Podle analýzy CzechCrunche, která vznikla ve spolupráci s analytickou společností BizMachine za podpory Asociace pro elektronickou komerci (APEK), hlavního partnera Shoptet a partnerských společností Authentica Fulfillment a Testuj.to, přitom jen sto největších hráčů české e-commerce dohromady utrží přes 120 miliard korun. To znamená, že přes 0,2 procenta e-shopů proteče více než 60 procent všech utracených peněz v internetových obchodech v Česku.
Největší hráči jsou známí. Nikoho nepřekvapí, že jedničkou trhu je Alza. Druhé místo zastává Mall, jehož pozici rychle dobíhá online supermarket Rohlík. V první desítce se pohybují další známá jména online světa jako Datart, CZC, Notino nebo Košík. Poněkud překvapivé mohou být ale tržby hráčů známých spíše z tradičního kamenného retailu. V první desítce největších je totiž Tesco či IKEA a také Lidl, jenž se do této pozice vypracoval „potichu“ bez větší pozornosti médií a širší veřejnosti.
Ve druhé desítce se již více objevují i zahraniční giganti včetně amerického Applu, německého Zalanda či amerického Amazonu, kteří doplňují české Sportisimo, Dr. Maxe či Pilulku. A celý přehled stovky největších přináší několik dalších překvapení. Prozkoumejte jej do hloubky a zjistěte, jestli znáte všechny. Filtrovat můžete i podle dominantních produktových kategorií a podívat se můžete také na velký datový přehled o celém e-commerce trhu.
Důležitá součást ekonomiky
Proč jsme žebříček dělali? Dění v e-shopech pokrýváme v denním zpravodajství dlouhodobě a vidíme, že důležitost e-commerce v české ekonomice roste. Obrat firem na tomto trhu dohromady dosahuje zhruba 200 miliard korun a v oboru pracují desítky tisíc lidí, kteří jednotkami procent přispívají do tvorby hrubého domácího produktu. Věříme, že širší přehled a větší transparentnost o jednotlivých hráčích zdůrazní důležitost e-commerce a přitáhne k ní náležitou pozornost. Digitální a online služby zde budou i nadále a do našich životů budou zasahovat stále více.
Aktuálně přitom e-commerce prochází náročnějším obdobím. Válka na Ukrajině, vysoké ceny energií i inflace a nejistý ekonomický výhled do budoucna negativně dopadají na náladu spotřebitelů. Podle dat Českého statistického úřadu meziročně klesají maloobchodní tržby, včetně těch na internetu, již patnáct měsíců v řadě. Proto obrat českých e-shopů loni vůbec poprvé v historii meziročně klesl, a to o dvanáct procent. Podle Heureky klesal dál i v prvním letošním čtvrtletí.
Co se to na trhu děje? A jaká jsou hlavní poučení, jak být úspěšný? O tom se budeme bavit s matadory zdejšího trhu na dalším ze série e-commerce eventů CzechCrunche. V pondělí 19. června od 17:30 ve Spojce Karlín v moderovaných diskuzích vystoupí bývalý druhý muž Alzy Tomáš Havryluk, spoluzakladatel investiční skupiny Pale Fire Capital a ředitel Grouponu, tedy „amerického Slevomatu“, Dušan Šenkypl, zakladatelka známého módního e-shopu Erika Fashion Erika Eliášová i současný místopředseda představenstva Alzy a blízký spolupracovník jejího zakladatele Aleše Zavorala Petr Bena. Vstupenky jsou již v prodeji.
Jak žebříček vznikl
Výsledný seznam 100 největších e-shopů v Česku je založený na odhadech tržeb společností, konkrétně kolik zboží ročně prodají na internetu v České republice, tedy nikoliv ve všech zemích, ve kterých působí. Společně s BizMachine jsme analyzovali stovky kandidátů s cílem přinést bližší vhled do celého e-commerce trhu.
Podívali jsme se na účetní závěrky a další veřejně přístupné či medializované informace. Započítali jsme například návštěvnost webů, jejich pozice ve vyhledávačích, počty recenzí produktů, počet prodejen (které tak snižují tržby online) a další ukazatele. Všechna data totiž poodhalují možnou velikost tržeb na internetu.
U některých hráčů to šlo „lehce“ – například lékárenská Pilulka jako veřejně obchodovaná společnost na pražské burze publikuje detailní finanční výkazy. U některých je odhad náročnější – například mateřská skupina Datartu, zlínský HP Tronic, konkrétní tržby e-shopu oficiálně nekomentuje. Komunikuje však své hospodářské výsledky a na základě veřejných informací víme přibližný podíl tržeb Datartu na celé skupině, rozdělení příjmů v rámci Česka i Slovenska a také rozdělení mezi internetové a kamenné obchody.
Ve spojení se zmiňovanými ukazateli vzniká kvalifikovaný odhad, který je podpořený návštěvností webu, šíří nabízených produktů, počtem uživatelských recenzí a dalších ukazatelů. Na základě expertní metodiky tak vzniklo finální pořadí stovky největších internetových prodejců u nás. Výsledné odhady jsme navíc konzultovali s několika předními odborníky české e-commerce.
Žebříček najdete na samostatném webu. Je kvalifikovaným odhadem a měl by být brán informativně. Firmy často přesné statistiky a data nekomunikují, v konečném odhadu tak oproti reálnému stavu mohlo dojít k odchylkám. Zatímco u největších hráčů je pořadí relativně přesné, u středně velkých e-shopů s tržbami pod úrovní pět set milionů korun často větší roli zastávala analýza zmiňovaných souvisejících faktorů.
***