Liftago loni vyrostlo na 342 milionů. Vedle přepravy lidí doručilo i stovky tisíc zásilek, výrazné posílení v logistice ale teprve čeká
Český přepravní startup Liftago v loňském roce navzdory pandemii a omezenému fungování služeb, které negativně zasáhly i mobilitu lidí, fungoval dva měsíce v zisku a koncem roku dosáhl na vyrovnané hospodaření. Celková hodnota dopravy realizované řidiči přes platformu meziročně vyrostla o 29 procent na 342 milionů korun a průměrný výdělek řidičů za hodinu stoupl o 33 procent. Přeprava cestujících ale není jediným oborem, v němž firma působí, stále více posiluje v přepravě zásilek. Ta nyní tvoří třetinu poskytované přepravy a meziročně vyrostla dvojnásobně.
„Stále šlo ‚pouze‘ o stovky tisíc doručených zásilek, Liftago raketový nárůst v logistice teprve zažije. Ve srovnání s největšími balíkovým dopravci jde o nepatrné číslo, chceme však současný systém doplňovat, ne mu konkurovat. A to si vyžaduje řadu inovací a hodně učení,“ popisuje pro CzechCrunch Ondřej Krátký, zakladatel a ředitel Liftaga.
Přepravní služba se tak vzpamatovává z pandemie a zlepšování svých finančních ukazatelů vnímá i jako způsob, jak může dále inovovat a investovat do vývoje produktu. Zatímco v roce 2019 dosáhl hrubý objem prodejů (GMV) 400 milionů a o rok později kvůli pandemii „jen“ 265 milionů, loni opět došlo k nárůstu na 342 milionů korun.
Došlo také k navýšení hrubého zisku z 38 milionů na loňských 55 milionů korun. Po odečtení nákladů a ve vyjádření zisku před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) firma ale pořád hospodařila se ztrátou, byť nižší než v prvním pandemickém roce. Podle Krátkého tak Liftago stabilizovalo hospodaření a vytvořilo zdravý základ dalšího růstu.
„Pokud bychom si chtěli účetně hrát a osekali byznys pouze na taxi bez výrazného plánů inovací, Liftago Taxi by bylo ziskové už řadu let, ambice však rozhodně nejsou vytvořit pouze úspěšnou lokální aplikaci a nebudujeme firmu na exit,“ komentuje výsledky Krátký.
Rok 2022 jako rok novinek
V osobní dopravě se Liftago rozrostlo do nových segmentů – kromě osobního a firemního taxi nyní působí také v oblasti celorepublikové přepravy pacientů v rámci klinických studií. Zákazníci taxislužeb mohou letos očekávat větší změny, v poslední době firma pracovala na přepisování komponent svého systému s cílem zrychlení vývoje i uvádění většího množství novinek.
Počet aktivních řidičů se na platformě podobně jako poslední roky udržuje zhruba na dvou tisících. Z jejich pohledu byl loňskou novinkou upgrade systému na řízení přepravní kapacity, v důsledku čehož jich mohlo být online méně a více si tak vydělali.
„To bylo v pandemii důležité z hlediska udržitelnosti výdělků a retence těch nejlepších řidičů. Zároveň jsme zavedli kategorie řidičů specialistů (jezdí jen taxi, nebo jen zásilky) a univerzálů (kombinují zbožovou a osobní přepravu, vydělají si nejvíce), takže už neplatí označování Liftaga za taxi platformu,“ říká Krátký.
Svoje slova dokazuje konkrétními novinkami v oblasti zásilek. Liftago loni pracovalo na zrychlování a zpřesňování logistiky firem směrem k zákazníkům, kterým navíc nabízí i živé sledování nakoupených balíčků. Z pohledu e-shopů platforma dokáže nabídnout i doručení zboží, které si lidé objednali po práci, tedy po svozových časech tradičních dopravců, a to v ten samý den večer nebo následující den.