Liftago loni vyrostlo na 342 milionů. Vedle přepravy lidí doručilo i stovky tisíc zásilek, výrazné posílení v logistice ale teprve čeká
Český přepravní startup Liftago v loňském roce navzdory pandemii a omezenému fungování služeb, které negativně zasáhly i mobilitu lidí, fungoval dva měsíce v zisku a koncem roku dosáhl na vyrovnané hospodaření. Celková hodnota dopravy realizované řidiči přes platformu meziročně vyrostla o 29 procent na 342 milionů korun a průměrný výdělek řidičů za hodinu stoupl o 33 procent. Přeprava cestujících ale není jediným oborem, v němž firma působí, stále více posiluje v přepravě zásilek. Ta nyní tvoří třetinu poskytované přepravy a meziročně vyrostla dvojnásobně.
„Stále šlo ‚pouze‘ o stovky tisíc doručených zásilek, Liftago raketový nárůst v logistice teprve zažije. Ve srovnání s největšími balíkovým dopravci jde o nepatrné číslo, chceme však současný systém doplňovat, ne mu konkurovat. A to si vyžaduje řadu inovací a hodně učení,“ popisuje pro CzechCrunch Ondřej Krátký, zakladatel a ředitel Liftaga.
Přepravní služba se tak vzpamatovává z pandemie a zlepšování svých finančních ukazatelů vnímá i jako způsob, jak může dále inovovat a investovat do vývoje produktu. Zatímco v roce 2019 dosáhl hrubý objem prodejů (GMV) 400 milionů a o rok později kvůli pandemii „jen“ 265 milionů, loni opět došlo k nárůstu na 342 milionů korun.
Došlo také k navýšení hrubého zisku z 38 milionů na loňských 55 milionů korun. Po odečtení nákladů a ve vyjádření zisku před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) firma ale pořád hospodařila se ztrátou, byť nižší než v prvním pandemickém roce. Podle Krátkého tak Liftago stabilizovalo hospodaření a vytvořilo zdravý základ dalšího růstu.
„Pokud bychom si chtěli účetně hrát a osekali byznys pouze na taxi bez výrazného plánů inovací, Liftago Taxi by bylo ziskové už řadu let, ambice však rozhodně nejsou vytvořit pouze úspěšnou lokální aplikaci a nebudujeme firmu na exit,“ komentuje výsledky Krátký.
Rok 2022 jako rok novinek
V osobní dopravě se Liftago rozrostlo do nových segmentů – kromě osobního a firemního taxi nyní působí také v oblasti celorepublikové přepravy pacientů v rámci klinických studií. Zákazníci taxislužeb mohou letos očekávat větší změny, v poslední době firma pracovala na přepisování komponent svého systému s cílem zrychlení vývoje i uvádění většího množství novinek.
Počet aktivních řidičů se na platformě podobně jako poslední roky udržuje zhruba na dvou tisících. Z jejich pohledu byl loňskou novinkou upgrade systému na řízení přepravní kapacity, v důsledku čehož jich mohlo být online méně a více si tak vydělali.
„To bylo v pandemii důležité z hlediska udržitelnosti výdělků a retence těch nejlepších řidičů. Zároveň jsme zavedli kategorie řidičů specialistů (jezdí jen taxi, nebo jen zásilky) a univerzálů (kombinují zbožovou a osobní přepravu, vydělají si nejvíce), takže už neplatí označování Liftaga za taxi platformu,“ říká Krátký.
Svoje slova dokazuje konkrétními novinkami v oblasti zásilek. Liftago loni pracovalo na zrychlování a zpřesňování logistiky firem směrem k zákazníkům, kterým navíc nabízí i živé sledování nakoupených balíčků. Z pohledu e-shopů platforma dokáže nabídnout i doručení zboží, které si lidé objednali po práci, tedy po svozových časech tradičních dopravců, a to v ten samý den večer nebo následující den.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Dnes mají zákazníci nakupující podvečer takové zboží až za dva dny. My je dokážeme doručovat, protože naše logistická síť je plně on-demand. Standardní zásilky navíc dokážeme dodat v přesný čas za cenu běžné dopravy,“ doplňuje Krátký s tím, že integrované jsou na Liftago stovky partnerů, většina z nich přes služby jako Balíkobot, Shoptet nebo Shopify. Přímo jsou napojené desítky hráčů, z největší desítky české e-commerce platformu využívá polovina firem.
Zároveň k tomu se Liftago integruje také se samotnými dopravci, konkrétnější detaily však firma nemůže zmiňovat. Obecně však směrem k partnerům umožňuje kódovat přes API vlastní přepravu a využívat sdílenou přepravní síť. A další novinky ještě přijdou.
„Budeme zesilovat nábor lidí směrem do vývoje a automatizace byznysu, což nám dá větší kapacitu na novinky v oblastní vlastních služeb, stejně jako podpora partnerů využívajících naši sdílenou přepravní síť. Můžete se tedy těšit jednak na ‚Liftago-novinky‘, ale také ‚Liftago-powered‘ novinky řady nejprogresivnějších e-commerce a přepravních partnerů,“ prozrazuje Krátký.
Sedmatřicetiletý spoluzakladatel Liftaga ve firmě v loňském roce částečně navýšil svůj vlastnický podíl, poměry ostatních akcionářů však změna výrazněji neovlivnila. Největším akcionářem s přibližně polovičním podílem je společnost Livesport Martina Hájka. Téměř třetinu pak vlastní Martin Hausenblas, zbylých patnáct procent připadá dalším investorům včetně Krátkého a Juraje Atlase, který se nyní věnuje budování startupu Mileus, jenž propojuje taxislužby s hromadnou dopravou.
„Liftago je na trhu už od roku 2013, přesto si myslím, že naše přidaná hodnota byla dosud hlavně inovační a byli jsme David na trhu s několika Goliáši – dokázali jsme se odlišit aukcí v taxi a konkurovat miliardovým hráčům kvalitou. Pro rychlejší růst a technologickou dominanci a inovaci ale pivotujeme do městské logistiky, která zahrnuje i taxi. Můžeme růst kvalitou i cenou a udržitelně, ne na úkor řidičů jako naši taxi konkurenti,“ říká šéf Liftaga.
„Proto si myslím, že jsme teprve na začátku toho, co Liftago ještě dokáže. Učit se růst udržitelně a kooperativně, win-win stylem, je zkrátka o dost náročnější, než jsme si mysleli. Myslím si proto, že podle minulých let včetně pandemie se nedá u Liftaga posuzovat budoucí úspěch. Děsně se na další roky těším,“ dodává Krátký.