Lime začne v Praze rozvážet koloběžky elektrickými nákladními koly. Nenápadně se také vrací na Prahu 2

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lime-kolobezky-praha

Foto: Lime

Elektrické koloběžky Lime v Praze

0Zobrazit komentáře

Už to bude skoro rok, co zelenobílé elektrické koloběžky Lime brázdí ulice Prahy. V únoru rychle rostoucí americký startup prozradil, že si alespoň jednou jízdu na koloběžce vyzkoušelo 65 tisíc lidí a nyní už by mělo být číslo minimálně dvojnásobné. Oficiálně však Lime komentovat nic nechce. V Praze se nicméně koloběžkám daří a nově je doplní také elektrická nákladní kola.

Tentokrát ovšem nejde o nový dopravní prostředek pro cestující, ale pro tzv. patrolery, kteří se v pražských ulicích o koloběžky denně starají. Jedná se o každodenní sběr koloběžek k nabíjení, jejich pravidelný servis a také jejich opětovné nasazování do provozu a na správná místa, aby byly všude, kde je uživatelé využívají, a zároveň se nikde nehromadily.

Aby byl celý proces ještě efektivnější, přivezl Lime nově do Prahy elektrická cargo kola, díky kterým se budou moci patroleři po městě přesouvat efektivněji a navíc bez emisí. Dosud se totiž koloběžky převážely buď vlastními silami nebo auty, nicméně elektrické cargo kolo uveze až 10 koloběžek najednou, a tak obslouží většinu denních pochůzek.

lime-cargobike_02-min

Foto: Lime

Lime bude v Praze rozvážet své koloběžky na cargo kole

„Udržitelnost je základním posláním Limu a průběžně podnikáme kroky k dalšímu snižování dopadu našeho podnikání na životní prostředí. Zefektivňujeme dobíjení koloběžek, pracujeme na napájení našich koloběžek 100% obnovitelnou energií a zdokonalujeme systém oprav, díky čemuž se nám daří významně prodlužovat životnost našich produktů,“ popisuje provozní manažer Lime Ondřej Široký.

Právě životnost koloběžek, a to nejen těch od Lime, ale také dalších konkurentů, je velké téma všude po světě. Ukázalo se totiž, že zejména první generace koloběžek nebyly vůbec stavěné na tak velkou zátěž, které ve městech v rámci sdílených systémů čelily, a tak často vydržely jen pár týdnů, maximálně měsíců.

stepan-vladyka

Přečtěte si takéUčí Čechy dobře se oblékat a přitom šetřit čas. Štěpán Vladyka buduje Stylify a posílá módu na míru poštouUčí Čechy dobře se oblékat a přitom šetřit čas. Štěpán Vladyka buduje Stylify a posílá módu na míru poštou

Na rozbité koloběžky často narazíme i v Praze, která je pro elektrická jednostopá vozítka velmi náročná zejména kvůli tzv. kočičím hlavám. Lime už ostatně koncem loňského roku představil mnohem bytelnější verzi své koloběžky, která se však prozatím do Prahy nedostala. Lime zatím oficiálně nechce nic slibovat, ale české zastoupení bojuje o to, aby k nám odolnější model dorazil ještě letos.

Koloběžky nechceme

V hlavním městě je pro Lime možná ještě větším tématem nevole některých pražských částí, jimž se elektrické koloběžky v ulicích nelíbí a snaží se o jejich zákaz. Už loni v listopadu proto Lime stáhl své koloběžky z Prahy 2, která se proti nim ohrazovala nejvíce. Zástupcům Prahy 2 se nelíbilo zejména ohrožení bezpečnosti chodců, jelikož se s koloběžkami často jezdí po chodnících, kam nepatří, a také jejich odkládání na nevhodných místech. To pak vedlo k zahlcování chodníků.

ondrej-siroky-lime

Foto: Lime

Ondřej Široký, provozní ředitel Lime v Česku

Právě kvůli tomu, aby se koloběžky správně parkovaly a nepřekážely chodcům, Lime v Praze zavedl zmíněné patrolery. Ty navíc mají kromě udržování pořádku na starosti také osvětu a uživatelům koloběžek připomínají základní pravidla jízdy – tedy že s koloběžkou nesmí na chodník, protože pro ni platí stejná pravidla jako například pro jízdní kolo.

Situaci na Praze 2 to nicméně nijak nevylepšilo. Přestože tuzemské zastoupení startupu Lime vedené Ondřejem Širokým tvrdí, že se snaží se zástupci Prahy 2 jednat, nepřineslo to prý od loňského dočasného omezení provozu žádné výsledky. A tak zatímco ještě nedávno svítila na celém území Prahy 2 v mobilní aplikaci Lime červená zóna, což znamenalo, že by tam koloběžky neměly jezdit, dnes už je toto omezení jen minimální.

„Mám takový dojem, že společnost Lime si testuje, co Praha 2 vydrží,“ uvedl pro CzechCrunch Jan Korseska, místostarosta pro oblast dopravy, financí a investic Prahy 2, s odkazem na to, že se Lime i přes protesty městské části začíná nenápadně vracet. Podle něj má městská část jen velice málo nástrojů k regulaci, a proto chce celou věc předat policii. Důvody má prý dva.

porsche64-18

Přečtěte si takéZ nejdražšího auta historie fail roku. Jak se dražilo první Porsche za 1,6 miliardy korun a nakonec se vůbec neprodaloZ nejdražšího auta historie fail roku. Jak se dražilo první Porsche za 1,6 miliardy korun a nakonec se vůbec neprodalo

„Jde o podezření z nabádání k porušování zákona a tím i obecné ohrožení. Podle vyjádření zástupců městské policie koloběžky nesplňují technické požadavky na jízdu po silnici pro motorová vozidla a současně uživatel nesmí jet po chodníku,“ říká Korseska.

S tímto výkladem však Lime hrubě nesouhlasí. „Podle zákona koloběžka spadá do stejné kategorie jako jízdní kolo a dle platné evropské certifikace je schopna provozu po pozemních komunikacích. Provoz koloběžek na Praze 2 tedy respektuje místní úpravu,“ kontruje provozní ředitel Lime Ondřej Široký a dodává, že jeho firma technický stav a způsobilost koloběžek k provozu po pozemních komunikacích konzultuje také s policií a organizací BESIP.

306 obyvatel je proti

Praha 2 v boji proti koloběžkám vyrukovala také s anketou, která vyšla v červencovém vydání radničního měsíčníku Noviny Prahy 2. V anketním kuponu obyvatelé odpovídali na otázku, zda chtějí sdílené elektrokoloběžky v ulicích Prahy 2, a místostarosta Jan Korseska na základě výsledků hlasování tvrdí, že si ani obyvatelé koloběžky nepřejí.

Menší háček je ovšem v tom, že v anketě hlasovalo pouhých 396 lidí. Přestože variantu NE zakroužkovalo 306 z nich, tak jelikož má Praha 2 podle oficiálně dostupných údajů necelých 50 tisíc obyvatel, jde o velmi zanedbatelné a pravděpodobně nepříliš směrodatné číslo.

lime-cargobike_33-min

Foto: Lime

Elektrické koloběžky v Praze budou převážet cargo kola

„Věříme, že v jednadvacátém století nebude Praha 2 nastavovat politiku na základě ankety, v rámci které bylo nutné vystřihnout kupónek z papírových radničních novin a dojít s ním osobně k hlasovací urně na radnici,“ komentuje anketu Široký z Lime, byť i jeho firma na hru přistoupila a svým zákazníkům o hlasování posílala zprávy.

Podle Širokého je nyní pro Lime i s ohledem na další rozpínání po Praze 2 klíčové memorandum o spolupráci, které americký startup uzavřel s hlavním městem Praha, a všechny body v něm uvedené prý firma plní. „Praha 2 si jako jediná městská část klade podmínky nad rámec tohoto memoranda a požaduje splnění dalších bodů,“ vysvětluje Široký.

Jan Korseska potvrzuje, že městská část žádá doložení písemné dohody společnosti Lime se Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých (SONS) České republiky o způsobu provozování s ohledem na jejich potřeby a také osvědčení od Ministerstva dopravy a PČR že sdílené elektrokoloběžky jsou technicky vybavené pro provoz na silnicích pro motorová vozidla.

lime-cargobike_46-min

Foto: Lime

Elektrické koloběžky Lime v Praze

I tyto body se Lime dle svých slov snaží v maximální míře plnit (se SONS pravidelně komunikuje a upravuje fungování služby), ačkoli jdou nad rámec zmíněného memoranda, nicméně Praze 2 to zatím nestačí.

„Provoz sdílených elektrokoloběžek není v současnosti v Praze 2 povolen. V praxi to znamená, že by na jejím území neměla být zaparkována ani jediná, společnost Lime to však nedodržuje,“ dodává městská část, která je pro Lime strategicky klíčová i proto, že je v samém středu metropole.

Prozatím se tedy zdá, že dohoda obou stran je daleko. Rychle rostoucí americká firma, která proniká do stále více měst po celém světě, se nicméně přesto rozhodla, že začne Prahu 2 pomalu dobývat zpět. Ostatně jak už v listopadu říkal v rozhovoru pro CzechCrunch Ondřej Široký, neúspěch si Lime v Praze vůbec nepřipouští.