Logistický Mailstep miliardáře Šmejce vyrostl na 660 milionů. Po expanzi do Itálie přidá další země

Turbulentní rok český Mailstep ustál s výrazným růstem téměř o polovinu. Cílem firmy je do tří let vybudovat celoevropskou síť distribučních center.

Peter BrejčákPeter Brejčák

smejc

Foto: PPF

Jiří Šmejc, zakladatel investiční skupiny Emma Capital

0Zobrazit komentáře

Na začátku devadesátých let byl český Mailstep klasická garážová firma, která posílala balíky. Nyní se řadí mezi největší tuzemské hráče v oblasti takzvaného fulfillmentu, kdy svým klientům z řad online obchodníků zabezpečuje kompletní logistiku od skladování až po doručení zákazníkům. Navzdory tomu, že trh e-commerce loni poprvé ve své historii meziročně klesl, Mailstep dokázal výrazně vyrůst a svůj obrat navýšit o 46 procent na celkem 660 milionů korun.

Ještě v roce 2021 společnost dosáhla tržeb ve výši 450 milionů korun, v listopadu téhož roku do Mailstepu v rámci největší akvizice české online logistiky vstoupil miliardář a zakladatel investiční skupiny Emma Capital Jiří Šmejc, jenž v něm drží podíl 70 procent. Zbylá část připadá původnímu zakladateli Janu Rozlivkovi. Ten firmu dříve nejprve prodal, málem ale zkrachovala, tak ji Rozlivka odkoupil zpět a zachraňoval. I díky podpoře nového spolumajitele se teď Mailstepu daří dále růst.

„Rok 2022 byl složitý skoro pro všechny podnikatelské segmenty. Naše plány sice počítaly s ještě vyšším obratem, přesto nárůst o 46 procent při obecném poklesu e-commerce trhu beru za dobrý výsledek. Po loňských velkých investicích do posílení naší infrastruktury čekám i letos meziroční nárůst o desítky procent, hlavně akvizicí nových zákazníků,“ říká generální ředitel Mailstepu Libor Hudeček.

Uplynulá vánoční sezóna skončila pro Mailstep pozitivně – ve srovnání s rokem 2021 zaznamenala firma nárůst počtu vyexpedovaného zboží o 33 procent na celkem 600 tisíc zásilek, které před Vánoci rozeslala do 60 zemí po celém světě. Celkem za loňský rok tak Mailstep, navzdory nižším celkovým tržbám českých e-shopů, které loni meziročně utržily o 12 procent méně, odeslal 2,7 milionu zásilek, což odpovídá meziročnímu nárůstu o 42 procent.

img_8226

Foto: Mailstep

Libor Hudeček, ředitel společnosti Mailstep

Posilování pozice na domácím českém trhu Mailstep podpořil investicemi za 180 milionů korun, které směřovaly do rozšíření skladů v pražských Horních Počernicích, na otevření vývojového centra v Karlíně a do vývoje softwaru. Aktuálně firma zajišťuje servis pro více než 200 e-shopů ze střední a západní Evropy, její řešení je propojeno s 50 evropskými dopravci, největšími tržišti i e-shopovými platformami jako Shoptet či Shopify. Jako klienty uvádí například Top4Sport, Vltava Labe Media či Czech News Center.

Letos se kromě upevňování pozice na českém trhu Mailstep chystá otevřít pobočky v dalších evropských zemích. Vedle Itálie, kam vstoupil loni, připravuje expanzi do Řecka, Španělska a do severní Evropy. „Zatím jsme ve fázi zvažování všech dostupných možností a zvolíme si tu, která nám v dané situaci bude dávat největší smysl. V tuto chvíli stále vše vyhodnocujeme,“ doplňuje Hudeček pro CzechCrunch s tím, že cílem firmy je do tří let vybudovat celoevropskou síť distribučních center pod názvem Mailship.

Ve výhledu na letošní rok Hudeček očekává, že e-commerce bude stagnovat a e-shopy se budou muset rozmyslet, jak zohlednit rostoucí náklady a kde šetřit – zda půjdou cestou zdražování zboží, případně ušetří na jiných nákladech a do ceny produktů se rostoucí náklady nepromítnou. Zároveň má podle ředitele Mailstepu pokračovat trend, kdy zákazník chce mít své zakoupené zboží u sebe co nejrychleji a zvolit si to nejjednodušší logistické řešení.

„Nesmí se samozřejmě zapomínat na zákaznickou zkušenost, protože stále více kupujících hledá e-shop nejen dle ceny, ale i dle recenzí od ostatních. Tedy cílem každého e-shopu bude to, aby se každý kupující stal loajálním zákazníkem, ideálně jeho e-shop doporučoval i dál a napsal na něj skvělou recenzi. A posledním bodem jsou online tržiště, kde si lokální e-shopy mohou jednoduše vyzkoušet oslovit zákazníky i v zahraničí,“ dodává Hudeček.