Logistický startup rozběhli díky výhře v soutěži. Teď Skladon z Ostravy posílá zboží do 170 zemí

Skladon pro 50 klientů obstarává takzvaný fulfillment, tedy outsourcing logistiky. V Mošnově své distribuční centrum rozšířil o více než polovinu.

Peter BrejčákPeter Brejčák

skladon-founders

Foto: Skladon

Trojice stojící za startupem Skladon – Miloš Halecký, Patrik Babinec a Konstantin Margaretis

0Zobrazit komentáře

Z distribučního skladu u ostravského letiště posílá balíčky do 170 zemí světa. Ač loni objem prodejů českých e-shopů historicky poprvé klesl, Skladonu se dařilo nadále růst. Ve svém distribučním centru přijal meziročně o 60 procent více kusů zboží a obrat navýšil o 23 milionů na celkových 144 milionů korun. „Rok 2022 byl v mnoha směrech výzva, zároveň nám ale ukázal, že jdeme správným směrem,“ komentuje Konstantin Margaretis z pozice ředitele Skladonu.

Skladon s Margaretisem zakládal Patrik Babinec v roce 2015 po výhře ve startupové soutěži Brilliant Young Entrepreneurs, později se k nim přidal Miloš Halecký. V následujícím roce otevřeli první sklad v Mošnově u ostravského letiště. Před třemi lety pak získali investici 15 milionů korun od skupiny investorů v čele s fondem Fazole Ventures, za nímž stojí miliardář a majitel výrobce krmiv Vafo Pavel Bouška, Luboš Černý a také Pavel Přikryl, jenž spoluzaložil pražský coworking Opero.

Nyní se Skladon podle Margaretise řadí mezi tři největší poskytovatele fulfillmentu v Česku (vedle jedničky Mailstepu a Shipmallu, donedávna známého jako Comgate), přičemž obstarává logistiku pro více než padesát středních a větších obchodníků.

Mezi ně řadí sportovní značku Kilpi, ponožkoboty Skinners, od loňského roku nově i značku koření Pepperfield či Wolt. Několik tisíc metrů čtverečních logistického centra využívá také Sportisimo, kterému Skladon zajišťuje expedici zásilek do kamenných prodejen v pěti zemích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Samotné distribuční centrum Skladon loni rozšířil o více než polovinu, tedy o šest tisíc metrů čtverečních na aktuálních 16 tisíc. Počet zaměstnanců firma navýšila na dvojnásobek z 51 na 100. Letošní rok se chce věnovat primárně akvizici zahraničních zákazníků a také přípravám na chystanou expanzi, jejíž realizaci má v plánu následující rok. Vizí je vybudovat evropskou síť fulfillmentových center a nabízet doručení zboží do druhého dne.

„Vnímáme, že naše služby mají silný potenciál nejen v Česku, ale i za hranicemi, je však potřeba důkladně zanalyzovat, který zahraniční trh dokáže momentálně z našeho produktu maximálně profitovat. Expanze je velmi náročný byznysový krok, který vyžaduje čas a trpělivost, nechceme proto nic uspěchat. Jedině dlouhodobě zdravá a fungující firma může dále růst,“ dodává Margaretis.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Lidé se po pandemii vrátili k nošení čoček. Díky tomu loni rostl také e-shop Lentiamo

E-shop v 17 zemích Evropy doručil přes půl milionu objednávek. Letos se nechystá na nové trhy ani otevírat optiky, chce zvýšit výkon stávajících.

Peter BrejčákPeter Brejčák

lentiamo_jiri_urban-min

Foto: Lentiamo

Jiří Urban, šéf e-shopu Lentiamo

0Zobrazit komentáře

Pandemie koronaviru odezněla a lidé se již do velké míry vrátili zpátky do režimu, kdy chodí mezi další lidi. A tím pádem se také vrátili k nošení kontaktních čoček, hlásí české Lentiamo, jež je prodejcem v oblasti péče o oči. Právě útlum protikoronavirových opatření je jedním z faktorů, proč e-shop loni navzdory obecnému propadu trhu meziročně vyrostl o devět procent a podle předběžných výsledků prodal zboží za celkem 796 milionů korun.

Česká e-commerce se loni vůbec poprvé ve své historii propadla o dvanáct procent, Lentiamu ale podle jeho šéfa Jiřího Urbana výrazně pomohla diverzifikace trhů mimo domovinu. „Největší růst jsme měli v Itálii a ve Švýcarsku a pak samozřejmě v nově otevřených zemích. V Česku jsme se drželi zhruba na předloňských hodnotách,“ vysvětluje. V původním plánu přitom e-shop chtěl růst o více než deset procent.

Lentiamo začínalo jako e-shop s kontaktními čočkami v roce 2006, původně na trhu působilo pod názvem VašeČočky.cz, s postupným rozšiřováním portfolia produktů o další příslušenství, sluneční či dioptrické brýle změnilo i svůj název. Celkem firma prodává v sedmnácti evropských zemích, zákazníci loni udělali 586 tisíc objednávek online a jednotky tisíc v optikách.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kamenné prodejny Lentiamo provozuje tři – v Praze, Brně a Bratislavě – a využívá je k takzvanému ROPO efektu (Research online, Purchase offline – tedy vyhledej online, nakup offline).

„Přibývá zákazníků, kteří si vybírají brýle online díky funkci virtuálního zrcadla, na pobočku si pak přijdou brýle už jen finálně vyzkoušet. Často si ale vybrané brýle nekoupí a v optikách si vyberou jiné,“ popisuje dosavadní zkušenosti Urban.

Letos se společnost nechystá otevírat nové trhy ani optiky, ale chce se soustředit na to, jak zvýšit výkon těch stávajících. „Budujeme nový sklad, do kterého se budeme na podzim stěhovat. Plocha by se měla zdvojnásobit a několikanásobně se zefektivní procesy práce,“ plánuje Urban s tím, že v tomto roce se firma chystá také rebrandovat své poslední dvě značky v Německu a Rakousku. Celkem chce letos vyrůst o patnáct procent.