Luxusní i dětské roušky nebo maska jako Darth Vader aneb jak Češi hledají v koronavirové krizi nové záměry
Roušku je třeba vyladit. Firma BeWooden je jedna z těch, které nabízejí luxusnější varianty
Svět po koronaviru prý nebude jako dřív. Zatímco vše se přesouvá do online prostředí, mnoho příležitostí pro byznys mizí – a to těch na internetu i mimo něj. Jen málokdo může čekat, jestli se jeho obchod vzpamatuje za víc než měsíc. A tak si firmy hledají jiné způsoby, jak zacelit díry v příjmech. Nebo alespoň zpomalit finanční pád, ve kterém se právě ocitly.
Že značná část národa usedla ke strojům, aby ušila hromady roušek, není žádná novinka. A že se na takové zboží přeorientovala i řada textilek, to se ještě nabízí. Vedle nich je tu však ještě zajímavější zboží, které si v Česku našlo řadu odběratelů: designové ústenky. A těm se daří.
Zatoužili byste třeba po roušce Pietro Filipi? Poté, co firma obsloužila několik nemocnic či nadací, začala nabízet výrobky z luxusních materiálů – původně určených pro luxusní šaty – firmám, které je ve velkém nakupují pro své zaměstnance. Takže možná to nepoznáte, ale může se stát, že třeba bankéřka v Raiffeisenbank má na obličeji látku, která má teoreticky hodnotu až pár tisíc.
Cena takové ústenky je pro firmy asi stokoruna, takže ušlé příjmy příliš nezalepí, ale pomáhá Pietro Filipi, které řídí Michal Mička, pokrýt třeba alespoň část nájmů, které se krize-nekrize platí dál. Nájmy se neodpouští, bez ohledu na to, jak blízko se potenciální zákazník k obchodu vůbec může dostat. Neradujte se ale předčasně. Pro samostatné objednávky tyhle roušky nejsou, a zatím se něco takového ani neplánuje.
Do řady o se ale můžete postavit třeba u firmy BeWooden. Ještě před pár týdny společnost orientující se hlavně na dřevěné výrobky přešla na slušivé ústenky také. Kolekce roušek z prémiového materiálu obsahuje i autorské vzory látek, jejich prodej taky pomáhá zaplatit ty na dobročinné účely, a když zbude prostor, dostává se ke všem, kteří jsou ochotni si připlatit.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„V rámci všech nařízení obecně klesl zájem o módní doplňky, avšak náklady se tak snadno nedají změnit,“ vysvětluje firma s tím, že chce aspoň v omezeném režimu fungovat i dál.
„Domníváme se, že bude naprosto normální situace, kdy bude mít každý ve skříni 4 až 6 roušek, které může dlouhodobě používat, zejména ve městech, kde se potkává velký počet lidí, bude tento doplněk v šatníku nezbytný. Zároveň lidé začnou řešit, jak roušku sladit se svým outfitem. Designovky za něco přes 300 korun jsou v některých případech už vyprodané, přestože jsou teprve v předprodeji,“ říká Ctirad Sára z BeWooden.
Tah se zatím vyplácí, i přes některé negativní komentáře kritizující právě ceny. „Po týdnu jsme zaznamenali tak velký ohlas, že jsme museli doplnit další vzory, protože některé látky jsme beznadějně vyprodali,“ doplňuje.
Vyprodáno za pár minut
Podobně postupuje i známé Brašnářství Tlustý a spol. „Každý den dáváme na Facebook informaci o dostupnosti výrobků, ale jsou vyprodané během několika minut,“ hlásí. Kromě roušek ze slušivějších látek prodává i sety lékařské čepice a roušky ve stejných vzorech nebo prostě balíček materiálu na roušky, které si zákazníci ušijí sami.
Zatímco pro ty, kteří budou ladit roušku s oblečením, je její design spíš něco navíc, pro jiné je to podpora vlastního byznysu. Třeba služba Wolt při rozvozu jídla spoléhá na to, že její kurýry poznáte i podle potisků na ústenkách třeba stejně jako na triku. A právě potisk roušek se stal další obchodní model v koronakrizi. Pražská Firma Drill Athletics, která je Woltu dodává, slibuje buď ten, nebo rovnou i šití na zakázku. Jen za březen firma vyrobila 5 000 roušek a jde teď prý o běžnou součást sortimentu. Šije na zakázku pro sportovní týmy, jednotlivce, restaurace i roušky s potiskem pro mateřskou školu.
„Personalizovaný branding toho, co příznivci a zaměstnanci firmy nosí, je podle nás důležitou součástí firemní kultury, která je dnes důležitější než kdy dřív. Ukázat jednotnost a týmového ducha můžete i skrze branding roušek. Nehledě na to, že roušky jsou dnes velmi zajímavým prvkem v rámci firemního merche,“ zmiňuje Aki Votrubová, marketingová manažerka Drill Athletics.
A kde jsou obrázky ještě potřebnější, tam nastupují hlavně menší podnikatelky, které doteď zásobovaly trh oblečením a doplňky pro děti. Dětské roušky se staly horkým zbožím.
„Nejdřív jsem je rozdávala rodině a známým, ale začali se mi ozývat i cizí lidé, že by chtěli roušky koupit. Jakmile jsem je nabídla na webu, během jednoho dne zmizely. Předtím byla velká poptávka po jakýchkoliv dětských rouškách, nyní si maminky vysloveně píší o designové,“ říká například Lucia Klusková, která provozuje e-shop Meduško.sk.
Alternativu k textilní pokrývce obličeje už našla řada designérů výrobků z 3D tiskáren (Česko může poděkovat především Josefu Průšovi, který v posledních týdnech inspiroval celý svět). Na ochranné štíty se přeorientovala třeba i firma Waterdrop, která přitom doteď nabízela kapsle na ochucení vody. Ale co třeba se díky plastové ochraně hlavy cítit jako Darth Vader?
Ti, kteří doma zrovna 3D tiskárnu nemají, si můžou objednat extra kousek třeba jeden z návrhů firmy Capslator, kteří dosud řešili zpracovávání kapslí z kávovaru a teď vyrábí designové masky.
Startup The Greenest Company se zase doteď soustředil na kvalitu ovzduší v práci, s pandemií však k tomu začal řešit i to, co vlastně dýcháme doma. Lidé teď do kancelářích nechodí, tak hledal způsob, jak adaptovat svou technologii na domácí prostředí. „Oficiální měření doma zatím nenabízíme, ale do konce karantény zapůjčujeme monitory zdarma. Pokud bude poptávka, možná na to časem připravíme nový produkt “ popisuje Jindřich Fialka, spoluzakladatel firmy.
Všechny tyto záměry možná jednou pominou, jde ale najít i oblasti, které nejspíš přetrvají, ať už bude svět po odplynutí pandemie koronaviru jakýkoliv. Na pružné řešení jsou specialisté především právě startupy.
Gastrostartup Storyous se snaží překlenout dobu nulových tržeb z restaurací projektem objednávání jídla s sebou s webem kde-se-najim.cz, kde je teď přes 1 600 podniků. Tomáš Čupr hodlá dostat prakticky celé Česko na internet hned se třemi novými službami. A ze dne na den se změnil i Grason, kterému zmizel byznys dodávání lidí na směny v restauracích. Nepotřebné servírky a číšníky proměnil v důležitou sílu při vyskladňování a prodávání zboží u mnoha supermarketů i maloobchodních hráčů, jako je Albert, Alza, nebo třeba Datart.