„V rámci všech nařízení obecně klesl zájem o módní doplňky, avšak náklady se tak snadno nedají změnit,“ vysvětluje firma s tím, že chce aspoň v omezeném režimu fungovat i dál.
„Domníváme se, že bude naprosto normální situace, kdy bude mít každý ve skříni 4 až 6 roušek, které může dlouhodobě používat, zejména ve městech, kde se potkává velký počet lidí, bude tento doplněk v šatníku nezbytný. Zároveň lidé začnou řešit, jak roušku sladit se svým outfitem. Designovky za něco přes 300 korun jsou v některých případech už vyprodané, přestože jsou teprve v předprodeji,“ říká Ctirad Sára z BeWooden.
Foto: BeWooden
Ctirad Sára z BeWooden s vlastní roškou
Tah se zatím vyplácí, i přes některé negativní komentáře kritizující právě ceny. „Po týdnu jsme zaznamenali tak velký ohlas, že jsme museli doplnit další vzory, protože některé látky jsme beznadějně vyprodali,“ doplňuje.
Vyprodáno za pár minut
Podobně postupuje i známé Brašnářství Tlustý a spol. „Každý den dáváme na Facebook informaci o dostupnosti výrobků, ale jsou vyprodané během několika minut,“ hlásí. Kromě roušek ze slušivějších látek prodává i sety lékařské čepice a roušky ve stejných vzorech nebo prostě balíček materiálu na roušky, které si zákazníci ušijí sami.
Zatímco pro ty, kteří budou ladit roušku s oblečením, je její design spíš něco navíc, pro jiné je to podpora vlastního byznysu. Třeba služba Wolt při rozvozu jídla spoléhá na to, že její kurýry poznáte i podle potisků na ústenkách třeba stejně jako na triku. A právě potisk roušek se stal další obchodní model v koronakrizi. Pražská Firma Drill Athletics, která je Woltu dodává, slibuje buď ten, nebo rovnou i šití na zakázku. Jen za březen firma vyrobila 5 000 roušek a jde teď prý o běžnou součást sortimentu. Šije na zakázku pro sportovní týmy, jednotlivce, restaurace i roušky s potiskem pro mateřskou školu.
Foto: Drill Athletics
Obrandovat jde i roušky
„Personalizovaný branding toho, co příznivci a zaměstnanci firmy nosí, je podle nás důležitou součástí firemní kultury, která je dnes důležitější než kdy dřív. Ukázat jednotnost a týmového ducha můžete i skrze branding roušek. Nehledě na to, že roušky jsou dnes velmi zajímavým prvkem v rámci firemního merche,“ zmiňuje Aki Votrubová, marketingová manažerka Drill Athletics.
A kde jsou obrázky ještě potřebnější, tam nastupují hlavně menší podnikatelky, které doteď zásobovaly trh oblečením a doplňky pro děti. Dětské roušky se staly horkým zbožím.
„Nejdřív jsem je rozdávala rodině a známým, ale začali se mi ozývat i cizí lidé, že by chtěli roušky koupit. Jakmile jsem je nabídla na webu, během jednoho dne zmizely. Předtím byla velká poptávka po jakýchkoliv dětských rouškách, nyní si maminky vysloveně píší o designové,“ říká například Lucia Klusková, která provozuje e-shop Meduško.sk.
Foto: Meduško
Velký zájem je i o dětské roušky
Alternativu k textilní pokrývce obličeje už našla řada designérů výrobků z 3D tiskáren (Česko může poděkovat především Josefu Průšovi, který v posledních týdnech inspiroval celý svět). Na ochranné štíty se přeorientovala třeba i firma Waterdrop, která přitom doteď nabízela kapsle na ochucení vody. Ale co třeba se díky plastové ochraně hlavy cítit jako Darth Vader?
Ti, kteří doma zrovna 3D tiskárnu nemají, si můžou objednat extra kousek třeba jeden z návrhů firmy Capslator, kteří dosud řešili zpracovávání kapslí z kávovaru a teď vyrábí designové masky.
Startup The Greenest Company se zase doteď soustředil na kvalitu ovzduší v práci, s pandemií však k tomu začal řešit i to, co vlastně dýcháme doma. Lidé teď do kancelářích nechodí, tak hledal způsob, jak adaptovat svou technologii na domácí prostředí. „Oficiální měření doma zatím nenabízíme, ale do konce karantény zapůjčujeme monitory zdarma. Pokud bude poptávka, možná na to časem připravíme nový produkt “ popisuje Jindřich Fialka, spoluzakladatel firmy.
Foto: Capslator
Je libo vypadat jako Darth Vader?
Všechny tyto záměry možná jednou pominou, jde ale najít i oblasti, které nejspíš přetrvají, ať už bude svět po odplynutí pandemie koronaviru jakýkoliv. Na pružné řešení jsou specialisté především právě startupy.
Gastrostartup Storyous se snaží překlenout dobu nulových tržeb z restaurací projektem objednávání jídla s sebou s webem kde-se-najim.cz, kde je teď přes 1 600 podniků. Tomáš Čupr hodlá dostat prakticky celé Česko na internet hned se třemi novými službami. A ze dne na den se změnil i Grason, kterému zmizel byznys dodávání lidí na směny v restauracích. Nepotřebné servírky a číšníky proměnil v důležitou sílu při vyskladňování a prodávání zboží u mnoha supermarketů i maloobchodních hráčů, jako je Albert, Alza, nebo třeba Datart.