Ačkoliv byla společnost MicroStrategy založena již v roce 1989, do povědomí mnoha lidí se dostala až v průběhu posledních několika měsíců. Před rokem totiž poprvé nakoupila větší počet bitcoinů, konkrétně v hodnotě čtvrt miliardy dolarů, a její šéf tehdy uvedl, že se jedná o novou strategii alokace kapitálu. Dnes MicroStrategy vlastní více virtuálních mincí nejpopulárnější kryptoměny než kterákoliv jiná korporace a podle všeho bude nakupovat i nadále.
MicroStrategy patří mezi největší hráče v oblasti business intelligence, vizualizací dat pomáhá subjektům pochopit chování na trhu či obchodní souvislosti. Mimo to se podílí na vývoji vlastních mobilních softwarů a také zprostředkovává různé cloudové služby. V roce 1989 ji založili Michael Saylor, Sanju Bansal a Thomas Spahr, přičemž první jmenovaný se drží na pozici CEO od jejího vzniku až dodnes.
Prvním významnějším klientem MicroStrategy se stal roce 1992 fastfoodový řetězec McDonald’s. Firmě se dařilo a jak tehdy informovalThe Washington Post, v letech 1990 až 1996 každoročně zvyšovala své příjmy o sto procent. V roce 1998 pak vstoupila na burzu. Ne vždy se ale MicroStrategy dařilo, třeba v roce 2014 oznámilo propuštění 770 zaměstnanců, kterému nezabránilo ani snížení Saylorova platu z původních 875 tisíc dolarů na jediný dolar.
Od té doby ovšem MicroStrategy představilo řadu úspěšných produktů, které ho z problémů vyvedly, a aktuálně se jeho tržní hodnota na burze Nasdaq pohybuje kolem 6,3 miliardy korun. Cena jedné akcie společnosti MicroStrategy Incorporated, obchodované pod zkratkou MSTR, se přitom dlouhé roky pohybovala hluboko pod hranicí 200 dolarů, až letos vystřelila v rekordních dnech dokonce přes tisíc dolarů a aktuálně je kolem 640 dolarů. A může za to mimo jiné právě bitcoin.
Poprvé se k jeho nákupu MicroStrategy rozhodlo loni v srpnu, kdy firma na základě rešerše samotného Michaela Saylora nakoupila 21 454 bitcoinů za celkovou cenu převyšující 250 milionů dolarů (aktuálně 5,4 miliardy korun). Od té doby přikupuje pravidelně – k jednomu ze zatím posledních nákupů využila zásah proti čínským těžařům, který srazil cenu o několik procent dolů, a MicroStrategy nakoupilo za dalších téměř 500 milionů dolarů, tedy přes 10 miliard korun.
Aktuálně americká společnost drží více než 105 tisíc bitcoinů. Současná hodnota bitcoinového portfolia MicroStrategy podle serveru Bitcoin Treasuriesčiní zhruba 4,2 miliardy dolarů (90 miliard korun) a Michael Saylor v rozhovoru pro CNBCpoodkryl filozofii, na základě níž MicroStrategy bitcoiny nakupuje.
Něco jako digitální reality
Zatímco zpočátku firma ze státu Virginia k nákupu digitálních tokenů využívala vlastní finanční rezervy, postupně si na přikupování bitcoinu začala půjčovat. Michael Saylor přirovnává kryptoměnu k „digitálním realitám“, avšak někteří jsou vůči dluhovému financování nákupu bitcoinů skeptičtí. Šéf MicroStrategy je nicméně o své strategii přesvědčen.
„Máme dluh ve výši 2,2 miliardy dolarů, platíme přibližně 1,5% úrok a máme velmi dlouhý časový horizont,“ uvedl Saylor pro CNBC. Podle něj je stav, kdy firma drží takovou pozici v bitcoinu, dobrý i pro akcionáře jeho společnosti. V rostoucí hodnotu největší kryptoměny totiž šéf MicroStrategy maximálně věří.
Foto: Karolina Grabowska/Pexels
Fiktivní mince kryptoměny bitcoin
„Pokud byste si mohli půjčit miliardy dolarů při 1% úroku a investovat je do další big tech digitální sítě, o níž byste si mysleli, že bude dominantním hráčem jako Amazon, Google nebo Facebook, akorát ve světě peněz, proč byste to neudělali?“ pokládá řečnickou otázku Saylor a dodává: „Kdybych si před deseti lety mohl půjčit miliardu dolarů za 1% úrok a koupit Facebook, myslím, že bych udělal docela dobře.“
Investice do bitcoinu navíc podle Saylora pomáhají i samotnému byznysu MicroStrategy. Ve druhém čtvrtletí se příjmy firmy meziročně zvýšily o 13 procent na více než 125 milionů dolarů. A jak přesně firmě bitcoinové aktivity pomáhají? „Otevírá vám to dveře. Je velmi důležité, aby lidé věděli, kdo jste. Začíná tím konverzace,“ říká Saylor. Meziročně vyrostly také akcie MicroStrategy, a to o více než 400 procent, avšak oproti letošnímu maximu jsou dole zhruba o polovinu.
„Každý hledá otevřený způsob k uchování hodnoty a jejímu přesunu rychlostí světla díky počítačovým čipům a telefonům. Bitcoin je digitální majetek fungující na zcela otevřené síti a podle nás je jen otázkou času, než budou miliardy lidí napojeny na bitcoin přes svoje telefony. A my zkrátka chceme být první,“ dodává Michael Saylor.
Možnost prohlédnout si tornádo z bezprostřední blízkosti se v České republice naskytne skutečně jen zřídkakdy. Jaký je to zážitek, mi popisuje Dominik Herka, jeden ze zakladatelů hodonínské firmy Wuders, která dodává na trh minimalistický nábytek kombinující masiv s ocelí.
Podnik, jenž Dominik zakládal se svým bratrem, dvojčetem Honzou, a ve kterém působí i jejich starší bratr Václav, rodiče, švagr, bývalí spolužáci a mnoho dalších známých, má za sebou velmi úspěšný rok. Z obratu tří milionů korun za rok 2019 se vyrostli téměř o tisíc procent na 30 milionů. Stačilo však, aby si tornádo vybralo o pár stovek metrů jiný směr, a vše mohlo být jinak.
„Raději jsme se vrátili na dílnu, abychom zkontrolovali, zda je vše v pořádku. Ale to, co jsme viděli pak, bylo neuvěřitelné,“ popisuje Jan Herka zážitek a ukazuje mi fotku tornáda pořízenou jeho bratrem ze dvora dílny. Z ní je jasné, že stačilo málo a stoly mohly létat vzduchem. Naštěstí pro Herkovy se rozhodlo vydat jiným směrem, který prozrazují polámané stromy a modré plachty místo střech domů.
Díky štěstěně tak mohou Herkovi pokračovat ve své spanilé jízdě a realizovat ambiciózní plány, které do budoucna mají. Myslí však i na ty, kteří štěstí jako oni neměli, a postiženým rodinám rozdávají dárkové poukazy na nábytek. Moc dobře totiž ví, jaké to je začínat od nuly.
Foto: Wuders
Fotografie tornáda pořízená ze dvora dílny Wuders
Že mají dvojčata Herkova dar manuální zručnosti a podnikavého ducha, se projevovalo již v jejich mládí. Bratři měli neustále potřebu stavět bunkry, papírové modely nebo shánět sponzory pro kapelu, ve které hráli i se svým starším sourozencem Václavem. „Bylo nám asi 13 let, když jsme si řekli, proč si nevymyslíme taky něco svého, a pořád jsme přemýšleli nad revolučním projektem,“ popisuje Dominik Herka moment, kdy začali hledět vstříc své podnikatelské budoucnosti.
Jenže vymyslet ve třinácti revoluční projekt není jen tak, a proto během základní školy a navazujícího učňovského studia zůstalo jen u vlastní kapely. Po vystudování oboru strojní mechanik, který mají mimochodem absolvovaný všichni tři bratři, přišla práce v místní firmě vyrábějící sušárny na dřevo. „Tehdy jsme už ale věděli, že na tomhle písečku být nechceme, a každý den v práci jsme řešili, co teda budeme dělat,“ říká Dominik Herka.
„Pořád v nás zůstávala touha dělat něco revolučního, co tady není. Ale postupně jsme zjistili, že už všechno je, a tak jsme si řekli, pojďme dělat něco líp. Nejsme vyloženě studijní typy, ale spíš samoukové. Chtěli jsme se vzdělávat, četli jsme články a napadlo nás, že bychom mohli dělat e-shopy,“ doplňuje jeho bratr Jan. Tak vznikl e-shop s hračkami a další projekty.
Vlčí ring
Jejich počáteční projekty se však nesetkaly s příliš velkým úspěchem. Bratři totiž zjistili, že potřebují mít ve svých rukou reálný produkt, za který se budou moci postavit a ke kterému budou mít vztah. Postupně oba opustili výrobnu sušáren, kterou vyměnili za kovářskou dílnu, z níž to bylo již jen krok ke zcela vlastnímu podnikání.
S tím začal právě Dominik Herka, který si pronajal vlastní dílnu, kde rozjel výrobu. „Reálně se to celé spustilo tak, že jsem vyrobil tři produkty, nafotil jsem je, vytvořil e-shop a ukázal jsem to bratrům. Něco jsem měl v ruce, někam to posunul a oni se už začali zajímat,“ popisuje start projektu Wuders z roku 2017.
Jenže bez znalostí a podnikatelských zkušeností bylo těžké projekt rozvíjet. Proto začali chodit ptát po známých a přicházet podnikání na kloub. Od rodiny a banky si půjčili 300 tisíc na rozjezd a pro své výrobky našli specifický design. Volba padla na industriální nábytek kombinující masiv s spolu s ocelí. Tehdy se podle slov bratrů u nás výrobě něčeho podobného nikdo nevěnoval, proto byly produkty schopny na sebe upoutat pozornost.
„Já jsem neuměl svařovat ani dělat se dřevem, vlastně jsme neuměli vůbec nic.“
Jak pánové sami přiznávají, jejich znalosti ve výrobě nábytku byly v té době ještě dost laické. „Já jsem neuměl svařovat ani dělat se dřevem, vlastně jsme neuměli vůbec nic,“ říká s úsměvem Dominik Herka. Proto se svého staršího bratra Václava museli vyptávat i na to, jak se nastavuje svářečka.
Jenže po první větší získané zakázce začal počet objednávek narůstat a s nimi i množství zkušeností. Vyrobit, hezky to nafotit a začít prodávat, tak zní dle Jana Herky jednoduchý, ale v případě Wuders účinný recept na úspěšné vykročení do nábytkářského byznysu. Rozhodně však ne na budování firmy s obratem ve výši desítek milionů korun.
Foto: Wuders
Produkce nábytku probíhá do značné míry ručně a s důrazem na kvalitu provedení
Herkovým firma rostla, postupně se k nim přidávali i další členové rodiny. Třetí bratr pomohl vybalancovat to, co Jan Herka nazývá vlčím ringem, tedy určitou rivalitu, která mezi dvojčaty panovala a kvůli níž vždy vše neběželo jako po drátkách. Součástí podniku se navíc časem stal i jejich otec a nakonec i maminka.
Právě v tomto složení se celý proces tehdy ještě zakázkové výroby nábytku takzvaně zprofesionalizoval a nabral současnou designovou podobu severského minimalismu pracujícího s masivem a ocelovými nosnými prvky, jejichž vzhled si vzal na starosti právě bratr Václav.
Pomocná ruka ze Zlína
Jenže zakázková výroba se ukázala jako překážka k dalšímu růstu. Její nevýhodnost se naplno projevila v prosinci roku 2018, kdy množství zakázek a složitost jejich odbavení nabraly nepříjemných rozměrů. V dílně bylo nutné trávit i celé noci, aby se vše stihlo připravit a odeslat. S touto problematikou nakonec pomohl poměrně nečekaný spojenec v podobě Václava Staňka, který se k Wuders připojil v polovině roku 2018.
Jeho příběh je dost podobný jako ten bratrů Herkových. Stejně jako dvojčata i on začínal od nuly a dokázal vybudovat dobře šlapající obuvnický podnik Vasky. Právě pro jednu ze svých prodejen této obuvi hledal někoho, kdo ji dokáže vybavit nábytkem. Herkovi se mu ozvali a dle nákresů byli za 14 dnů schopni doručit zhotovený mobiliář.
„Vašek byl nadšený a přijel se za námi pobavit o číslech, o byznysu. Následně jsme byli pozváni na otevření prodejny. A tam vznikl nápad, že bychom to mohli dělat společně. Vaškovi jsme prodali podíl a stal se investorem,“ popisuje spojení Wuders se Staňkem Jan Herka, který stejně jako jeho bratr Dominik drží ve Wuders 30 %, Václav Staněk též 30 % a starší bratr Václav Herka 10 %.
S Václavem Staňkem vedle peněz přisly i cenné podnikatelské rady a silný tým, který se stará o Vasky a další projekty, v nichž je Staněk zainteresovaný. „Vašek nám podal pomocnou ruku, ale bylo na nás, jak jsme se k tomu postavili. Byla to společná cesta, což platí dodnes. Jeden telefonát s Vaškem teď znamená práci vymyšlenou na dva měsíce dopředu. A je na nás, abychom prošli jednotlivými kroky realizace těchto nápadů,“ říká Dominik Herka.
Foto: Wuders
Společnicí firmy Wuders. Zleva Václav Herka, Dominik Herka, Jan Herka a Václav Staněk
Staněk podpořil myšlenku opustit zakázkovou výrobu a bratři se pustili do výroby v sériích. Vytvořili pevné produktové portfolio, Staňkův tým pomohl s kvalitním marketingem. A začaly se dít divy. Již v polovině roku 2019 se měsíční obrat dostal ze 150 na 400 a následně 600 tisíc korun. Rok 2019 Herkovi uzavřeli se třemi miliony v obratu, ovšem to nejlepší mělo teprve přijít.
Pomocná ruka přišla právě včas, protože s rokem 2020 dorazil také covid. Lidé zůstávali doma a začali si všímat detailů, které dříve přehlíželi. Třeba oprýskaného konferenčního stolku či rozviklaného jídelního stolu. A kde nakoupit nový a kvalitní nábytek, když jsou všechny obchody zavřené? Na internetu!
Díky dobře zvládnutému marketingu a štíhlému režimu výroby, kdy mají zaměstnanci vše při ruce, ničím se neplýtvá a výroba odsýpá, se dařilo objednávky odbavovat jako po másle. „V únoru jsme udělali první milion za měsíc a v březnu přišel covid, se kterým to šlo malinko dolů, ale v dubnu jsme už vše zdvojnásobili,“ popisuje Jan Herka průběh začátku roku 2020 z pohledu čísel, která se nakonec vyšplhala až na téměř 30 milionů korun v obratu, a tedy růst o téměř tisíc procent.
Stoly pro Klusovy i Petra Máru
Přesně definovat svého zákazníka mají dnes Wuders už trochu problém. Jedná se totiž o velmi širokou škálu lidí, nejčastěji však mladé rodiny, jež dokončily stavbu domu nedaleko většího města a svůj nový domov si chtějí vybavit skutečně kvalitním nábytkem, který se stane pevnou součástí domu po dlouhá desetiletí.
Na e-shopu Wuders mohou vybírat ze skutečně široké produktové plejády. Mimo nejoblíbenějších jídelních stolů Herkovi vyrábějí také konferenční stolky, police, lavice, regály, ale nově i venkovní nábytek či židle, které jsou dle zakladatelů Wuders tím vůbec nejnáročnějším typem nábytku.
Foto: Wuders
Díky spolupráci s Vasky nabízí e-shop Wuders i kožené podložky na stůl
Některé z jejich kousků slouží i veřejně známým osobnostem. Mezi nimi je například rodina zpěváka Tomáše Kluse či influencer Petr Mára, kterému Wuders vybavili studio. „Spíš si hledáme lidi, kteří nám sedí. Teď pracujeme na spolupráci s Maxem Habancem a chystáme se něco vymyslet i s Matějem Ruppertem, který nás už dva roky sleduje,“ usmívá se Jan Herka.
I tyto spolupráce jsou výsledkem zapojení širokého marketingového týmu, který je podle Dominika Herky dnes skoro tak velký jako tým ve výrobě. Zatímco nábytek vyrábí přibližně 12 lidí, v marketingu je zhruba 10 osob, což jasně ukazuje, že i k řemeslu je dnes potřeba přistupovat v moderním stylu. Ostatně jen na marketing v letošním roce Wuders vyčlenili přibližně šest milionů korun.
Miliarda není problém
Sami bratři Herkovi dnes už stoly nevyrábí. Obklopili se schopným týmem, kterému svěřili do rukou odpovědnost, a naplno se věnují budoucnosti a plánování. Neznamená to však, že by se jim dílna stala cizím prostředím. Během týdne si vždy najdou čas, aby si promluvili s každým ze zaměstnanců a zjistili, zda vše probíhá bez problémů.
To, co je aktuálně nejvíce zaměstnává, je příprava nového showroomu, který by chtěli otevřít v Praze do konce roku, a také rozšiřování logistických prostor pro ještě plynulejší odbavování objednávek. Těch by totiž mělo přibývat i díky otevření e-shopu zákazníkům ze Slovenska. Expanzi do dalších zemí prozatím Herkovi neplánují.
„Aktuálně máme v Česku pět tisíc zákazníků, což je na desetimilionovou republiku strašně málo. Takže nepůjdeme dál, dokud tu nebudeme pořádně fungovat,“ vysvětluje Dominik Herka, jenž se chce soustředit především na vytváření nových produktů, které si bude možné časem prohlédnout nejen v pražském showroomu, ale i v prodejnách obuvi značky Vasky.
Foto: Wuders
Wuders v roce 2020 získali ocenění Začínající podnikatel roku 2020
Díky všem těmto plánům chtějí Wuders roční tržby v meziročním srovnání minimálně zdvojnásobit, ale podle aktuálních odhadů by obrat mohl sahat až k hranici 100 milionů korun. I přes tak vysoké cíle chtějí v podniku udržet onu rodinnou atmosféru, a i když tuší, že by se s vypětím všech sil mohl letošní obrat dostat až na částku 150 milionů korun, „na krev“ jít nechtějí.
Že jsou pro ně důležitější priority než byznys, ostatně dokazuje i dar, který se rozhodli věnovat svým sousedům, jimž vzalo tornádo domov. Padesáti rodinám rozdají dárkové vouchery na nábytek v celkové hodnotě jednoho milionu korun. „Jsme stále jen středně velká firma a takové peníze by nám mohly v lecčem pomoci. Ale cítíme, že se naše pomoc hodí a že je to potřeba,“ uzavírá Jan Herka.
Spanilá jízda Herkových tak momentálně teprve nabírá na obrátkách a bratři se netají tím, že chtějí vybudovat skutečně velkou firmu, klidně i s miliardovým obratem. A pokud se v jejich blízkosti neobjeví žádné další tornádo, nestojí jejich ambicím nic v cestě.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.