Má ruce, nohy i obličej, ale kolega to není. Amazon začíná ve svých skladech testovat humanoidní roboty

První humanoidní robot ve službách Amazonu nese jméno Digit. Má usnadnit práci lidským zaměstnancům, je ale otázka, zda je spíš nenahradí.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

amazon-digit-1

Foto: Amazon

Nový humanoidní robot ve službách Amazonu se jmenuje Digit

0Zobrazit komentáře

Není tomu tak dávno, co humanoidní roboti byli především devízou sci-fi, marketingových kampaní velkých firem nebo videí od na roboty zaměřené společnosti Boston Dynamics. Teď se ale mají skutečně vydat doplňovat lidské pracovníky, a to ve skladech Amazonu. Firma tvrdí, že jejím záměrem je uvolnit lidem ruce pro jinou práci a že ani do budoucna nepočítá s tím, že by je dokázala plně nahradit.

Vysoká míra robotizace není nic nového, ostatně například logistická firma DHL už přes rok používá autonomní roboty od zmíněných Boston Dynamics a jen před několika měsíci se v českém Kojetíně otevřelo robotické distribuční centrum Amazonu. Novinka jde ale ještě o kus dále, skutečně jde totiž o stroj, který svými fyzickými proporcemi relativně úzce kopíruje ty lidské.

Digit, jak se nový robot Amazonu jmenuje, má hlavu, torzo a vysoce pohyblivé paže i nohy. Na rozdíl od konvenčnějších – a technicky podstatně jednodušších – robotů na kolečkách se tak dokáže pohybovat ve složitějším prostoru a vystoupá třeba schody. Právě to je pro firmu, která má už mnoho skladů přizpůsobených specificky lidské fyziologii, důležité.

Proto se také startup Agility, jenž za designem Digita stojí, stal jedním z pětice prvních, které od Amazonu loni v dubnu dostaly celkem miliardu dolarů z fondu pro podporu technologických inovací Industrial Innovation fund. Nový robot se teď začne testovat ve vybraných skladech retailového giganta s otázkou, zda dokáže zefektivnit jejich každodenní chod.

amazon-digit-2

Foto: Amazon

Digit má podle Amazonu usnadnit práci lidem, ne ji nahradit

„Je to experiment, který podstupujeme, abychom zjistili více o možnostech využití pohyblivých robotů,“ řekl pro server BBC Scott Dresser z Amazon Robotics. Nasazení humanoidních robotů místo pracovníků z masa a kostí v mnoha pozicích je nejspíš jen otázkou času, zatím ale má jít skutečně pouze o prvotní testy, které pomohou určit, kterým směrem se vydat. Cílem je samozřejmě maximalizovat počet odbavených zásilek a minimalizovat náklady.

Na jednu stranu jde o potenciálně zásadní technologický posun, který by mohl znamenat výrazný nárůst míry automatizace nejen ve skladech Amazonu. Na druhou to ovšem představuje potenciální ohrožení pracovních míst milionů lidí, kteří objednávky vyřizují nyní. Firma už teď využívá přes 750 tisíc robotů, kteří na různých úrovních spolupracují s lidmi, alespoň teoreticky. V praxi se ovšem v minulosti objevila zranění způsobená právě společným nasazením lidských zaměstnanců s automatizovanými stroji.

I teď se pochopitelně ozvaly hlasy varující, že technologie jako Digit často vedou k propouštění lidí ve prospěch levnější mechanické pracovní síly. BBC v tomto ohledu cituje Stuarta Richardse z britských odborů GMB, podle něhož je „automatizace Amazonu závodem směrem k propouštění lidí. Už nyní jsme kvůli tomu ve skladech mohli pozorovat, jak nám před očima zmizely stovky pracovních pozic.“

Firma na druhou stranu ujišťuje, že její kroky sice nahradí velkou část dosavadní lidské práce, ale zároveň vytvoří mnoho dalších pozic. Celé je to prý o uvolňování pracovníků pro vykonávání kvalitnější služby pro koncové zákazníky. „Zahrnuje to 700 kategorií nových typů pracovních pozic, které v rámci firmy dříve neexistovaly,“ tvrdí Amazon.

Automatizace, její výhody a problémy patří obecně mezi nejaktuálnější témata současnosti, a to zdaleka nejen v případě fyzických činností ve skladech nebo továrnách. Například ředitel IBM letos řekl, že umělá inteligence jako ChatGPT do pěti let nahradí vyšší jednotky tisíc lidí v administrativě. Čím dál více se proto diskutují a testují alternativní společenské modely jako kratší pracovní týden nebo nepodmíněný základní příjem.