Má ruce, nohy i obličej, ale kolega to není. Amazon začíná ve svých skladech testovat humanoidní roboty
První humanoidní robot ve službách Amazonu nese jméno Digit. Má usnadnit práci lidským zaměstnancům, je ale otázka, zda je spíš nenahradí.
Není tomu tak dávno, co humanoidní roboti byli především devízou sci-fi, marketingových kampaní velkých firem nebo videí od na roboty zaměřené společnosti Boston Dynamics. Teď se ale mají skutečně vydat doplňovat lidské pracovníky, a to ve skladech Amazonu. Firma tvrdí, že jejím záměrem je uvolnit lidem ruce pro jinou práci a že ani do budoucna nepočítá s tím, že by je dokázala plně nahradit.
Vysoká míra robotizace není nic nového, ostatně například logistická firma DHL už přes rok používá autonomní roboty od zmíněných Boston Dynamics a jen před několika měsíci se v českém Kojetíně otevřelo robotické distribuční centrum Amazonu. Novinka jde ale ještě o kus dále, skutečně jde totiž o stroj, který svými fyzickými proporcemi relativně úzce kopíruje ty lidské.
Digit, jak se nový robot Amazonu jmenuje, má hlavu, torzo a vysoce pohyblivé paže i nohy. Na rozdíl od konvenčnějších – a technicky podstatně jednodušších – robotů na kolečkách se tak dokáže pohybovat ve složitějším prostoru a vystoupá třeba schody. Právě to je pro firmu, která má už mnoho skladů přizpůsobených specificky lidské fyziologii, důležité.
Proto se také startup Agility, jenž za designem Digita stojí, stal jedním z pětice prvních, které od Amazonu loni v dubnu dostaly celkem miliardu dolarů z fondu pro podporu technologických inovací Industrial Innovation fund. Nový robot se teď začne testovat ve vybraných skladech retailového giganta s otázkou, zda dokáže zefektivnit jejich každodenní chod.
„Je to experiment, který podstupujeme, abychom zjistili více o možnostech využití pohyblivých robotů,“ řekl pro server BBC Scott Dresser z Amazon Robotics. Nasazení humanoidních robotů místo pracovníků z masa a kostí v mnoha pozicích je nejspíš jen otázkou času, zatím ale má jít skutečně pouze o prvotní testy, které pomohou určit, kterým směrem se vydat. Cílem je samozřejmě maximalizovat počet odbavených zásilek a minimalizovat náklady.
Na jednu stranu jde o potenciálně zásadní technologický posun, který by mohl znamenat výrazný nárůst míry automatizace nejen ve skladech Amazonu. Na druhou to ovšem představuje potenciální ohrožení pracovních míst milionů lidí, kteří objednávky vyřizují nyní. Firma už teď využívá přes 750 tisíc robotů, kteří na různých úrovních spolupracují s lidmi, alespoň teoreticky. V praxi se ovšem v minulosti objevila zranění způsobená právě společným nasazením lidských zaměstnanců s automatizovanými stroji.