Mall.cz půjčí e-shopům na svém tržišti až milion korun. Zajistí to spolupráce se startupem Lemonero

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mall-cz-holesovice

Foto: Mall

Sídlo Mall.cz v pražských Holešovicích

0Zobrazit komentáře

Mall.cz patří k největším e-shopům v Česku a rychlým tempem se z něj stává také největší tuzemské online tržiště. Partnerský prodej představuje stále větší část jeho byznysu, přičemž dlouhodobým cílem je dosáhnout přes tržiště na polovinu obratu. I proto v Mall Group, do níž Mall.cz spadá, neustále rozšiřují služby pro své partnerské prodejce. Nově jim začnou půjčovat peníze.

Jedná se o spolupráci s českým startupem Lemonero, díky kterému se na internetovém tržišti Mallu spustí nová služba Mall Financing. Jde o možnost dostupného financování i pro začínající e-shopy. V rámci programu Mall Partner je aktuálně přes 1 600 obchodníků a Mall věří, že novou službou osloví v prvním roce alespoň několik desítek z nich.

„E-commerce je nesmírně dynamický obor a dostupnost růstových peněz je pro úspěch obchodníka klíčová. Banky ale pro začínající e-shopy nemají adekvátní produkty. Pro vyřízení půjčky požadují osobní návštěvu pobočky a předložení mnoha dokumentů včetně účetních závěrek, které jim mladé e-shopy přirozeně dát ještě nemohou,“ popisuje situaci na trhu Jan Laštůvka, CEO startupu Lemonero.

Na naší nedávné konferenci CzechCrunch Onlajn Jan Laštůvka popisoval, proč se e-shopy v raném stádiu rozvoje často potýkají s nedostatkem kapitálu pro posílení růstu, tedy například pro nákup skladových zásob či investic do marketingu. Lemonero však umí oskórovat také začínající e-shopy a bez složitého papírování jim půjčku zajistit.

zleva-lubos-malik-cpo-founder-lemonero-jan-lastuvka-ceo-founder-lemonero-min

Foto: Lemonero

Luboš Malík a Jan Laštůvka, zakladatelé startupu Lemonero

„Vše je na pár kliknutí a kompletně online,“ doplňuje Laštůvka s tím, že prozatím si skóringové nástroje Lemonera poradí s e-shopy, které již fungují alespoň devět měsíců, ale brzy by se měl tento časový limit zkrátit na tři měsíce. Od loňského podzimu, kdy do Lemonera zároveň investovala Komerční banka, už tuzemský startup do e-shopů investoval přes 30 milionů korun a letos očekává růst o 200 procent.

Spolupráce s Mallem se bude odehrávat pod hlavičkou služby Mall Financing, v rámci níž budou moci partnerští obchodníci žádat o financování od 30 tisíc až do milionu korun. Bude se jednat o krátkodobé půjčky na 3, 6 či 12 měsíců a úrok bude činit 0,99 % měsíčně. Podání žádosti má dle tvrzení Mallu trvat méně než půl hodiny a schválení proběhne do pěti minut. Prostředky pak obchodníkovi dorazí na účet v ten samý den.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obchodník přitom okamžitě během schvalovacího procesu zjistí, na jak vysokou půjčku má nárok. Lemonero je totiž napojené na jednotlivé e-shopové systémy, takže okamžitě zanalyzuje obrat obchodníka, vyhodnotí riziko a nabídne mu příslušnou výši půjčky. Mall.cz bude v tomto případě prostředník, jenž přepojí obchodníka na Lemonero, které se ve spolupráci s Komerční bankou o samotné financování postará.

„Aktuálně je spolupráce nastavena tak, že budeme získávat menší provizi. Prioritou je pro nás ale především rozvoj ekosystému služeb pro partnery, ať už jde o možnosti dopravy, financování nebo třeba překladů popisků zboží při zahraniční expanzi,“ popisuje pro CzechCrunch Jakub Kováč, ředitel programu Mall Partner. V prvním roce by rád s financováním oslovil desítky partnerů, v tom dalším už stovky.

Rozvoj ekosystému služeb je pro Mall důležitý, protože má s tržištěm velké plány. „Dnes jsou na Mallu přibližně dva miliony produktů, přičemž asi sto tisíc z nich jde z našeho skladu. Z hlediska objednávek představuje podíl partnerského prodeje v Česku asi třetinu. Dlouhodobým cílem je dosáhnout přes tržiště poloviny obratu a přes 60 procent objednávek,“ dodává Kováč.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Zoot loni utržil 550 milionů korun. Má za sebou nejlepší měsíc za dva roky a spouští produkty pro zdraví

Peter BrejčákPeter Brejčák

milan-polak-zoot2-minInsider

Foto: Ivan Mladenov/Zoot

Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu

0Zobrazit komentáře

Zoot začínal jako český online prodejce módy a oblečení v jeho podání stále hraje prim, v posledním roce ale došlo k několika změnám. Největší z nich nastala, když se v loňském červnu spojil s konkurenčním e-shopem Different, a obě firmy od té doby vede zakladatel Differentu Milan Polák. Ten hned začal pracovat na ozdravení Zootu, aby letos mohl začít vydělávat, a zároveň mění původní zaměření módního prodejce a rozšiřuje jeho nabídku.

Výsledkem je, že kromě oblečení a bytových doplňků začal Zoot prodávat také kosmetiku a nejnovějším přírůstkem je teď kategorie Zdraví, v rámci níž do nabídky produktů zařadil potravinové doplňky. Nová sekce je podle vyjádření e-shopu určena především zákazníkům, kteří se chtějí starat o svou fyzickou pohodu, imunitu a tělo.

„Sekce Zdraví je dalším krokem na cestě, na které Zoot měníme v digitální lifestyle platformu. Chceme nabízet všechno, čím si děláme radost. Proto jsme nedávno k módě a bytovým doplňkům přidali sekci kvalitní a eko kosmetiky. Současná situace nám ukazuje, že zdraví naše a naší rodiny je silně spojeno i s naší radostí,“ přibližuje Polák.

Obrat přes půl miliardy korun

V loňském roce Zoot podle vyjádření pro CzechCrunch dosáhl na čisté tržby ve výši 550 milionů korun, tedy po odečtení vratek a DPH. S vratkami šlo o obrat na úrovni 1,2 miliardy korun bez daně. Právě vratky byly dlouhodobým problémem Zootu a navzdory pandemii se je tuzemskému e-shopu daří snižovat. Podle nejnovějších údajů ze 65 procent v loňském roce na současných 35 procent.

Po loňském stabilizačním roce by chtěl letos Zoot výrazněji vyrůst a konečně se dostat do černých čísel. Uplynulý březen byl přitom obratově jeho nejlepším měsícem od roku 2019 a kategorie Krása a zdraví během prvního kvartálu udělala stejný obrat jako za celý loňský rok. „Přerod Zootu v digitální lifestyle platformu se daří,“ pochvaluje si Polák pro CzechCrunch s tím, že nově otevřená sekce má tento cíl dále naplňovat.

Prémiové produkty v nové kategorii jsou řazeny podle jednotlivých zdravotních oblastí. Zákazníci tu najdou především české značky s tradicí, produkty rodinných firem či manufaktur. Podle Zootu se přitom nejedná o masově nabízené zboží, ale o výrobky ze specializovaných obchodů.

zoot-prodejna

Foto: Zoot

Prodejna českého módního e-shopu Zoot

„Cílem není nabídnout nekonečné množství produktů, ale výběr těch nejlepších, které jsme sami vyzkoušeli a které hlavně neobsahují zbytečnou chemii. Opravdu dbáme na to, aby produkty obsahovaly účinné přírodní složky bez chemie. V mnoha případech se jedná o ruční výrobu s pravidelnou kontrolou kvality,“ říká Polák.

Výběr jednotlivých značek a produktů má v kategorii na starosti odborný garant, jímž se stala Ivana Bednářová Častvajová, zakladatelka iniciativ Bez zbytečné chemie a charitativního projektu Pestrá strava. Zdravému životnímu stylu se věnuje již patnáct let a stojí také za certifikátem CEFF označujícím potraviny bez nežádoucích chemických přísad.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V nabídce nové sekce je po spuštění zhruba 300 položek, do konce roku chce e-shop tento počet navýšit na tisíc. „Produkty jsou prémiové kvality, ve většině případů se nenabízejí v běžných obchodech. Vynikají vysokou kvalitou, které odpovídá i vyšší cena,“ vysvětluje pro CzechCrunch Bednářová.

Prodej výrobků této kategorie přes platformu Zootu je otevřený také třetím stranám pomocí tržiště, avšak jen po dohodě právě s Bednářovou. Takzvaný marketplace, který prodejce představil v loňském červnu, aktuálně tvoří asi sedm procent celkového obratu firmy a cílem je navýšit tento podíl do konce letošního roku na třicet procent.

Zároveň Zoot začíná po letech opět pronikat také do zahraničí. V únoru oznámil, že otevírá tři nové země, a nyní pro CzechCrunch hlásí, že nově otevřené trhy Chorvatsko, Slovinsko a Rumunsko tvořily hned za první měsíc dohromady asi tři procenta celkového obratu.