Mall Group má po půl roce nového šéfa a hlásí, že v posledních měsících loňského roku počítá se ziskem

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jakub-havrlant32

Foto: Rockaway

Jakub Havrlant zůstává jako předseda představenstva zodpovědný za strategický rozvoj Mall Group

0Zobrazit komentáře

Nový rok a nový šéf. Do roku 2021 vstupuje tuzemská e-commerce skupina Mall Group s plánem dál se přibližovat černým číslům, na což bude nově dohlížet z pozice výkonného ředitele Jan Hanuš. Přichází po dvouletém působení jako CEO maďarského operátora Telenor a v Mall Group zaujme pozici, která zůstala po loňském nečekaném odchodu Oldřicha Bajera neobsazena.

Právě spoluzakladatel portálu Centrum.cz a módního e-shopu Zoot převzal otěže velké internetové skupiny v létě 2019 a o rok později ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch popisoval své plány na to, jak tanker Mall Group pomalu otočí do černých čísel. To je dlouhodobým cílem akcionářů, který se zatím nedaří naplnit.

Přestože měla Mall Group v roce 2019 v tržbách překonat 18 miliard korun, dál každoročně generovala ztrátu v řádech jednotek miliard korun. A přestože měl být původně Bajer tím, komu se podaří situaci zvrátit, akcionáři v něj krátce po našem rozhovoru ztratili důvěru a v polovině července loňského roku ho nečekaně odvolali.

Od té doby se chopila vedení čtveřice manažerů, v jejímž čele byl jako předseda představenstva Jakub Havrlant. Jeho investiční skupina Rockaway vlastní pětinu Mall Group, zbytek připadá rovným dílem PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho kolegům mezi miliardáři, Danielu Křetínskému a Patriku Tkáčovi z EC Investments.

hanus

Foto: Mall Group

Jan Hanuš, nový CEO internetové skupiny Mall Group

Krizové mnohohlavé vedení provedlo celou skupinu, čítající e-shopy Mall.cz, CZC.cz, Košík.cz či internetovou televizi Mall.tv a platební službu Mall Pay, náročným obdobím vrcholícím v době koronavirové krize vánoční sezonou a teď ho nahrazuje nový CEO. Tím se stává Jan Hanuš, který přichází po dvouletém působení u maďarského mobilního operátora Telenor.

„Honzův příchod představuje další posílení managementu skupiny. Jde o manažera s bohatými mezinárodními zkušenostmi v oblasti retailu a technologií a věřím, že nám pomůže naplnit naši strategii zaměřenou na silný růst a zároveň udržitelnou profitabilitu se silnou účastí na devíti evropských trzích,“ komentuje novou posilu Jakub Havrlant, který v roli předsedy představenstva dál zůstává zodpovědný za strategický rozvoj Mall Group.

Hanuš si do své nové štace přináší dlouholeté zkušenosti z vrcholového managementu. Před Telenorem působil jako CEO společností Emco a Kostelecké uzeniny a byl také ve vedení potravinářských firem Douwe Egberts, Vitana a Yoplait. V Mall Group ho teď čeká upevňování pozice skupiny na všech regionálních trzích, kde působí, a měl by po letech očekávání zamířit do černých čísel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Oldřich Bajer loni v létě plánoval, že černé číslo v kolonce zisku a ztrát chce akcionářům vykázat za dva roky. Ani po příchodu nového šéfa se nedají očekávat instantní zázraky, ale Mall Group by za sebou podle svého prohlášení měla mít alespoň ziskový čtvrtý kvartál loňského roku, v němž skupině pomohla vánoční sezona spojená s pandemií koronaviru a zavřenými kamennými obchody. Jedná se ale prozatím pouze o předběžné výsledky.

„Přicházím do společnosti, která se může právem pyšnit unikátní zákaznickou službou, která je podpořená technologickou a logistickou infrastrukturou na špičkové úrovni. Výsledky této strategie jsou vidět již na současných výsledcích celé skupiny, kdy meziročně rosteme o 30 procent. Mým cílem je další posílení pozice Mallu na všech regionálních trzích a jeho další růst. Hodně si slibuji od dalšího rozvoje marketplacu a programu Mall Partner,“ říká Jan Hanuš.

Právě marketplace se stává pro byznys Mallu stále zásadnější. Na svém tržišti už dnes počítá téměř 1,5 milionu položek, které tak tvoří většinu nabídky celého Mall.cz, a v rámci programu Mall Partner v něm má zařazených na 1 500 obchodníku. Nově zařazuje i značky jako Marks & Spencer, Under Armour, GAP, Sam 73, 4F, Vans, Puma, New Balance, Merrell či Dakine.

Léta ho tolerovaly, teď už to sociální sítě nevydržely. Facebook zablokoval prezidenta Trumpa, dokud nepředá moc

Jiří SvobodaJiří Svoboda

donald-trump-crop

Foto: Gage Skidmore/Flickr

Americký prezident Donald Trump

0Zobrazit komentáře

Bezprecedentní události se tento týden děly nejen ve washingtonské budově Kongresu USA, ale i na sociálních sítích. Facebook a Twitter vůbec poprvé v historii přistoupily k tomu, že oficiální účty prezidenta Spojených států Donalda Trumpa zcela zablokovaly. Twitter blokaci uvolnil, ale největší sociální síť světa pod vedením Marka Zuckerberga zaujala tvrdší pozici a blok prodloužila na neurčito.

Jedná se de facto o nejtvrdší možný krok, kterým technologičtí giganti ukazují svou vůli aktivně vstupovat na politické kolbiště a reálně ovlivňovat možnost komunikace politiků navenek. Ještě nedávno si přitom drželi spíše odstup – Mark Zuckerberg označoval podobné praktiky za cenzuru, Twitter zase Trumpův účet nemoderoval tolik, jak činil u jiného obsahu.

Již ve středečních večerních hodinách Facebook, Twitter i YouTube shodně zablokovaly Trumpův projev, v němž sice vyzval výtržníky z Kapitolu, aby šli domů, ale zároveň stále nazýval nedávno proběhlé prezidentské volby ukradenými a se slovy podpory řekl, že výtržníky miluje a jsou velmi speciální.

mark-zuckerberg-facebook

Foto: Facebook

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Po dalších tweetech, které podle Twitteru vyzývaly k násilí, přistoupila sociální síť vedená zakladatelem Jackem Dorseym k dvanáctihodinové kompletní blokaci účtu Donalda Trumpa, který vystupuje jako @realDonaldTrump. Facebook následoval s banem na 24 hodin. Tam ovšem podobnosti v postupech obou platforem končí.

Twitter totiž podmínil obnovení přístupu tím, že Trump sám smaže tweety, které dle sítě podněcovaly násilí. To se stalo, a proto Twitter ban prezidentova účtu po 12 hodinách zrušil. Po smazaných tweetech zbyla pouze oznámení, která upozorňují na to, že dané příspěvky porušovaly pravidla sítě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Facebook nakonec zasáhl mnohem tvrději a blokaci Trumpova účtu (tedy že nemůže přidávat nové příspěvky) na Facebooku i Instagramu, který mu rovněž patří, prodloužil na neurčito, avšak nejméně na 14 dní. Právě za dva týdny totiž proběhne inaugurace nového prezidenta Joea Bidena. Facebook tak jasně ukázal svou potenciální sílu.

„Věříme, že ponechat prezidenta používat naše služby během tohoto období by znamenalo až příliš velký risk. Proto blokaci jeho účtů na Facebooku a Instagramu prodlužujeme na neurčito a nejméně na další dva týdny, než bude dokončeno předání moci,“ napsal k situaci šéf Facebooku Mark Zuckerberg.

Léta tolerování, sociálních bublin i polarizace

V základu celého problému stojí otázka, která je čistě filozofická: Co je ještě svoboda projevu a co vyjádření, které už nemá ve veřejném prostoru co dělat? Sociální sítě balancují na této hraně v podstatě od svého vzniku, ale situace je o to složitější, pokud dojde na posouzení příspěvků jednoho z nejmocnějších mužů světa.

Zejména v Trumpově éře se sociální sítě staly politickým i diplomatickým nástrojem, což soukromé technologické firmy staví do pozice, kdy musí zasahovat nevyhnutelně do celospolečenských problémů. A ačkoliv Mark Zuckerberg nyní postupuje vůči Trumpovi tvrdě, historicky byl Facebook velmi zdrženlivý a proti lžím prezidenta či výzvám k násilí dlouho odmítal dělat mnoho.

Jak ukázala například kauza Cambridge Analytica, největší sociální síť světa přispěla ke zviditelnění a zvýraznění polarizace v americké společnosti. Facebook nadále například toleruje radikalizované uzavřené skupiny, včetně těch, kde se Trumpovi příznivci zorganizovali ke středečnímu vniknutí do Kapitolu.

screenzy-1610046658687

Foto: repro Twitter

Po Trumpových tweetech podněcující násilí zbyly jen informační banery

Také Twitteru trvalo, než začal na aktivitu Trumpa aktivně reagovat. Minulý rok nakonec přešel do módu, kdy tweety prezidenta posuzoval jiným metrem. Jinými slovy – příspěvky, které psal Trump, by pravděpodobně běžného uživatele stálo blokaci účtu, ovšem Twitter se s odvoláním na veřejný zájem rozhodl je na platformě ponechat. Bezprostředně po listopadové volební noci také začal zobrazovat u jeho nepravdivých tweetů informační banery, které deklarovaly, že volby ve skutečnosti nevyhrál a žádná manipulace s volebními výsledky se neprokázala.