Mall Group před plánovaným prodejem mlčí, ale zbavuje se neziskových částí. Mall.tv přebírají Křetínský a Tkáč

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kretinsky-tkac

Foto: EPH/J&T/CzechCrunch

Česko-slovenský investiční tandem Daniel Křetínský a Patrik Tkáč

0Zobrazit komentáře

Promlčíme se až k velkému obchodu. Takovou pozici zaujali představitelé a akcionáři tuzemské e-commerce skupiny Mall Group, kteří v posledních měsících vyjednávají o možném prodeji či vstupu na burzu. V průběhu toho se zbavují jednotlivých prodělečných částí, a tak se nyní mimo skupinu formálně stěhuje také internetová televize Mall.tv. Nad ní přebírají kontrolu Daniel Křetínský s Patrikem Tkáčem.

„Bez komentáře.“ Takovou odpověď slyšíme v posledních měsících prakticky na všechny dotazy týkající se Mall Group, ať už se ptáme u jakéhokoliv akcionáře. Pětinu v internetové skupině drží Rockaway Jakuba Havrlanta, po čtyřiceti procentech mají PPF a EC Investments, což je vehikl, za nímž stojí zmíněné investorské duo Křetínský–Tkáč. Právě ti podle dostupných informací vykoupili podíly PPF i Rockaway a získávají Mall.tv pod svoji kontrolu. O obchodu jako první informovaly Seznam Zprávy.

Křetínský s Tkáčem internetovou televizi vlastní přes společnost Czech Video Center, jež je součástí vydavatelského domu Czech News Center. Už loni došlo k prohloubení spolupráce Mall.tv s CNC, a tak není tento vývoj tolik překvapivý. Ani jedna ze stran však nechtěla komentovat, za jakých podmínek se celá transakce odehrála. Ani to však není překvapivé. V Mall Group se totiž rozhodli, že se odmlčí pravděpodobně do té doby, dokud nebude rozhodnuto o dalším osudu celé skupiny.

Je veřejným tajemstvím, že Mall Group již delší dobu usilovně přemýšlí a jedná o své budoucnosti. Mezi nejpravděpodobnější scénáře patří buď úplný prodej skupiny, přičemž mezi horké kandidáty má patřit polské Allegro, a ve hře je také možný vstup na burzu. V rámci optimalizace a přípravy před potenciálně velkou transakcí, jež by se měla počítat v desítkách miliard korun, dochází k úklidu, což znamená i odstřihávání prodělečných částí byznysu.

Košík.cz, Mall.tv a kdo dál?

Již před delší dobou formálně opustil Mall Group internetový supermarket Košík.cz, který sice své výsledky oficiálně nekomentuje, ale jeho ztráta by se podle zákulisních informací měla dál pohybovat ve stovkách milionů korun. Nyní putuje do rukou pouze jednoho ze stávajících akcionářů také zmíněná Mall.tv, která by měla hledat synergie napříč celým vydavatelským domem Czech News Center a dalšími mediálními aktivitami Daniela Křetínského.

O tom, jak právě z CNC chce vybudovat technologicky nejvyspělejší mediální dům v Česku, hovořil začátkem roku ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch Juraj Felix, který je jedním z jeho šéfů a zároveň zůstává i nadále výkonným ředitelem Mall.tv. Šéfproducentem bude i nadále Lukáš Záhoř a navenek by se toho tak příliš změnit nemělo. Mall.tv bude nadále rozvíjet jak spolupráci s CNC, tak pokračovat v synergiích i se samotnou Mall Group.

jurajfelix03

Foto: CNC

Juraj Felix, co-CEO mediálního domu CNC a šéf Mall.tv

„V důsledku dynamického růstu a plánovaných aktivit došlo začátkem letošního roku k vytvoření nového právního subjektu s názvem Czech Video Center, který činnost Mall.tv zaštiťuje a reflektuje specifika obsahové služby. S e-commerce skupinou Mall Group rozvíjí Mall.tv nadále jak marketingovou spolupráci, tak oba subjekty využívají dostupných synergií ve prospěch klientů a sdílí datovou platformu,“ uvedla pro CzechCrunch Eva Albrechtová, tisková mluvčí Mall.tv.

Koncem loňského roku se podařilo Mall.tv dosáhnout na historický úspěch, když se její seriál #martyisdead stal prvním českým seriálem, který vyhrál televizní cenu Emmy, aktuálně spolupracuje s Českým olympijským výborem na digitální platformě Czechteam.tv a stále roste i její sledovanost. Meziročně zaznamenala nárůst celkového počtu zhlédnutí v Česku a na Slovensku z 31,5 milionu v roce 2019 na 91,9 milionu v roce 2020. Do zisku se nicméně prozatím přetočit nedokázala.

„Mall.tv zatím nevykazuje pozitivní EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů – pozn. red.). S nákladností profesionální videoprodukce se v začátcích své existence potýkali i největší globální hráči, návratnost investice do platformy s kurátorovaným obsahem, která jen vloni nabídla divákům na pět tisíc videí, lze očekávat ve střednědobém plánu. Od toho, aby byl projekt hodnocený jako ziskový, ho dělí cca 10 až 15 %, což lze po pouhých třech letech existence a při vstupních nákladech považovat za úspěch,“ doplňuje Albrechtová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě dosavadní červená čísla by měl být jeden z důvodů, proč došlo k vyjmutí projektu z Mall Group, do níž aktuálně spadají především e-shopy jako Mall.cz, CZC.cz nebo Vivantis. Akcionáři chtějí ze své internetové skupiny udělat před případným prodejem co možná nejatraktivnější zboží. K tomu měly dopomoci i poslední překvapivé výsledky, kdy Mall Group oznámila, že se při tržbách přesahující 20 miliard korun dokázala poprvé ve své historii přetočit do černých čísel.

Celé skupině internetových obchodů evidentně velkou měrou pomohla pandemie koronaviru, která roztlačila dlouho prodělečnou káru, avšak podrobnosti o tom, jak se Mall Group podařilo přiblížit ziskovosti, prozatím nevíme. Firma totiž odmítla přesná čísla prozradit a od svého lednového nástupu do funkce mlčí také výkonný ředitel Mall Group Jan Hanuš, který prozatím pronesl jen pár vět v tiskových zprávách.

Před rokem přitom tehdejší šéf Mall Group Oldřich Bajer hovořil o tom, že v plánu je do černých čísel se otočit až v následujícím roce. I vzhledem k povaze celého byznysu lze nicméně očekávat, že v konečném výsledku vykáže Mall Group i za loňský rok vysokou čistou ztrátu, přestože v provozním hospodaření se již mohla dostat do černých čísel. V předloňském fiskálním roce skupina vykázala ztrátu ve výši 1,7 miliardy korun.

Ikony designového nábytku se spojily v jednu. Herman Miller za téměř 40 miliard koupil výrobce Knoll

hm-aeron

Foto: Herman Miller

Jedna z nejslavnějších kancelářských židlí světa, Herman Miller Aeron

0Zobrazit komentáře

Jedni vyrábějí nábytek, kterým si své kanceláře vybavují ty nejúspěšnější americké startupy. Druzí mají na svém kontě modely křesel, v nichž sedí i Mark Zuckerberg. Nyní se ikonický Knoll a legendární Herman Miller spojují, aby diktovaly podobu moderní kancelářské éry.

Jak ukázal náš speciál Kanceláře budoucnosti, moderní pracoviště v tuzemsku procházejí výraznou proměnou, jež kopíruje trendy ze zámoří. Prim hrají kvalitní materiály a také design, který je nejen potěchou pro oko, ale zároveň vychází vstříc lepší fyzické kondici uživatelů. Na světovou špičku kancelářského nábytku pak patří značky Knoll a Herman Miller.

Historie obou se začala psát již v první polovině minulého století a oba podniky mají své kořeny u německých přistěhovalců. Po dlouhé roky si byly vzájemnými rivaly, aby se nyní spojily v jeden celek. Za částku 1,8 miliardy dolarů, tedy bezmála 40 miliard korun, totiž společnost Herman Miller pohltila konkurenčního výrobce Knoll, čím vznikl zcela nový konglomerát pojmenovaný MillerKnoll.

Herman Miller začal své dějiny psát coby Star Furniture, klasická nábytkářská společnost zaměřující se na ložnice. Pokud byste se v té době ptali zaměstnanců, kde je pan Miller, jen by na vás nechápavě zírali. Onen Herman Miller přišel do společnosti až v roce 1923, kdy se ředitelem podniku stal jeho zeť, se kterým získal 51% podíl.

millerknoll5

Foto: Herman Miller

Eames Lounge, slavné křeslo od Herman Miller

millerknoll4

Foto: Herman Miller

Slavná kancelářská židle Herman Miller Aeron

Tandem se rozhodl nikterak neměnit směřování podniku, což překazila až hospodářská krize, kvůli níž musela firma začít hledat jiné produktové cesty než tradiční masivní nábytek. V rámci těchto snah najal modernistického designéra Gilberta Rohdeho, jenž výrazně změnil filozofii společnosti.

Ta se začala prezentovat moderním nábytkem, s nímž ve 40. letech vstoupila do sektoru kancelářské výbavy. Rohde však nesetrval u designového kormidla společnosti příliš dlouho a po své smrti byl nahrazen Georgem Nelsonem. Až tento architekt vtiskl podniku tvář, pro kterou se stal tak slavným.

Za Nelsonovy éry došlo ke spolupráci s celou řadou významných návrhářů. Díky tomu společnost v polovině dvacátého století a jeho druhé půli představila některé dodnes ikonické produkty. Mezi ně patří například stůl Noguchi, křeslo Eames Lounge, pohovka Marshmallow či hodiny Ball.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Skutečnou revoluci v kancelářském prostředí však Herman Miller odstartoval v 70. letech se svou kancelářskou kójí Action Office. Bílý box, který v otevřené místnosti vytvářel samostatnou, polouzavřenou kancelář, se stal takovým hitem, že se okamžitě rozšířil do většiny amerických firem. Dodnes se jedná o jeden z nejikoničtějších kancelářských mobiliářů a u některých společností na něj můžeme narazit dodnes.

Z bílých boxů je dnes sice přežitek, ovšem jiným produktům se i díky inovacím daří na trhu dodnes. Řeč je například o klasických židlích Equa a Aeron, které byly představeny v 90. letech. Tyto modely i v současnosti představují naprostou špičku v oblasti kancelářských židlí a pro svou funkčnost a pohodlí jsou vyhledávanou volbou i předních bossů ze Silicon Valley v čele s Markem Zuckerbergem, jenž nedá na svůj Aeron dopustit.

Model Aeron to ve své kariéře dotáhl až do Muzea moderního umění v New Yorku a byl mu přidělen titul nejprodávanější židle v Americe. Každý rok se jej vyrobí více než milion kusů, a dokonce se tato židle stala jednou z ikon internetové bubliny, jež splaskla počátkem tisíciletí. Desítky Aeronů totiž končily v kontejnerech poté, co jejich uživatelé museli vyklidit kanceláře, na které už nebyly finance.

knoll

Foto: Knoll

Křeslo Wassily od Knollu

Slavné produkty má na svém kontě však i společnost Knoll. Mezi ty nejznámější patří židle Tulip a Hardoy či křeslo Wassily. Tím vůbec nejpopulárnějším výrobkem, na který společnost drží výrobní právo, je ale židle Barcelona s nadčasovými tvary, které byly v roce 1929 navrženy pro německý Barcelonský pavilón na Expu konaném ve Španělsku ve stejném roce.

Se vznikem MillerKnoll se obě společnosti dostávají do pozice, v níž pro ně bude navrhování a výroba podobně ikonických produktů ještě jednodušší. Vzájemné sdílení know-how může oba podniky jen posílit a potvrdit jejich vedoucí pozici na trhu. Nebude to však značka MillerKnoll, pod kterou bude jejich tvorba prezentována.

mark-walter-mvp

Přečtěte si takéPo 45 letech bez Bussových. Lakers kupuje Mark WalterAmerický miliardář oživuje sportovní kluby a tahá je z problémů. Teď se předvede s LA Lakers

I přes společné propojení budou všechny značky, jež pod sebou nově vzniklá skupina schraňuje, nadále vystupovat pod vlastními jmény. Nejedná se přitom jen o společnosti Knoll a Herman Miller, ale také o podniky Holly Hunt, Design Within Reach nebo Hay.

„Jsme skupina lidí a značek, kteří se řídí společnou vizí, společnými hodnotami a pevným odhodláním k designu. Jako MillerKnoll se budeme vzájemně posouvat a inspirovat k inovacím a navrhování budoucnosti pro všechna místa, kde se odehrává život,“ uvedla CEO nově vzniklé společnosti Andi Owensová.