Malý ekologický krok největšího znečišťovatele. Coca-Cola v Česku vymění fólii u plechovek za papír

Náhrada materiálu má jen na českém a slovenském trhu ušetřit až 35 tun plastu ročně. Usnadní také manipulaci s plechovkami.

Filip HouskaFilip Houska

coca-cola-keelclip

Foto: Coca-Cola

Plechovky Coca-Coly s papírovým držákem se začínají prodávat i v Česku

0Zobrazit komentáře

Coca-Cola se dlouhodobě drží na prvním místě coby největší plastový znečišťovatel planety, to ale neznamená, že americký nápojový gigant nepodniká dílčí kroky k tomu, aby se tohoto nelichotivého prvenství začal zbavovat. Jedním z dílčích řešení může být postupné nahrazování smršťovacích fólií u sad jeho plechovek za papírové alternativy, což nově zavede napříč Českem a Slovenskem.

Jednoduchý kartonový držák, který obepíná plechovky z horní části, není ničím novým. Před nedávnem tuto změnu v Česku ohlásil i Pivovar Svijany, který se chce také vydat udržitelnější cestou a podnikat alespoň menší kroky k tomu, aby byl šetrnější k planetě. S funkčně prakticky totožným řešením koketuje už nějaký čas právě i Coca-Cola, která do něj v roce 2019 investovala miliony korun.

Cílem pak bylo ve spolupráci se strategickými partnery Coca-Cola HBC a Coca-Cola European Partners, kteří pro evropský trh zajišťují plnění a balení nápojů, nasadit zmíněný papírový držák značky KeelClip ideálně po celé Evropě. Do některých zemí, například Rakouska nebo Irska, již měl dorazit – a do Česka a na Slovensko dorazí během tohoto roku. Původní plán byl rok 2021.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Přesunem na KeelClip a kartonové balení se zbavíme značné části plastových fólií. Tato inovace v podobě minimalistického balení tak pomáhá významně snížit zátěž na životní prostředí, tedy množství plastů ve výrobě. Lokálně tím ušetříme až 35 tun plastů ročně jen na českém a slovenském trhu,“ říká Michal Dyttert, ředitel pro vnější vztahy a udržitelnost Coca-Cola HBC Česko a Slovensko.

O to největší firmě se slazenými nápoji, jejíž celosvětové tržby loni vzrostly o sedmnáct procent na více než 38 miliard dolarů, primárně jde – odstranit alespoň část plastů, které sama produkuje, a to ideálně napříč celým světem. V průběhu letošního roku má Coca-Cola podle plánu klasické plastové fólie nahrazovat, přičemž v kartonovém držáku budou nejen kolové limonády, ale také Fanta, Sprite nebo Kinley.

cocacola-keelclip2

Foto: Coca-Cola

Coca-Cola v Česku nasazuje papírový obal KeelClip

Jednou z výhod řešení od KeelClipu má být vedle nižšího negativního dopadu na životní prostředí i to, že se s plechovkami bude lépe manipulovat. Teoreticky totiž bude možné si vyjmout jen třeba jednu plechovku a zbytek nechat na místě pro další přenášení. S fólií to nebylo zcela možné. Kartonový držák má navíc udržet až osm plechovek naráz bez potřeby dalších sekundárních materiálů pro lepší stabilitu a pevnost.

Nejde však o jedinou ekologičtější iniciativu, o kterou se Coca-Cola snaží. S vědomím, že byla loni podle nevládní instituce Break Free from Plastic opět největším plastovým znečišťovatelem na Zemi, se pokouší pronikat i do oblasti kompletně recyklovaných plastů, do nichž by stáčela své limonády. V minulosti přišel i experiment s papírovou lahví či verze vyrobená z mořského plastového odpadu.

Knihobot spouští partnerství s Levnými knihami. Nabídne díky nim snažší vracení knih do oběhu

Zákazníci mohou vracet Knihobotu knihy zpět na brněnských pobočkách Levných knih. Expanze podniku Dominika Gazdoše však míří i za hranice.

knihobot3

Foto: Knihobot

Hlavní tváře startupu Knihobot: Dominik Gazdoš, Pavel Pekař a David Gazdoš

0Zobrazit komentáře

Že se dá udělat z online antikvariátu milionový byznys, by ještě před pár lety řekl málokdo. Ovšem Knihobot Dominika Gazdoše a jeho kolegů potvrzuje, že to možné je. V minulém roce tento podnik navýšil svůj obrat téměř čtyřnásobně a mezi zákazníky protočil na půl milionu výtisků knih. Nyní budou jeho služby ještě dostupnější. Knihobot totiž uzavřel partnerství s Levnými knihami a pomalu završuje svou expanzi na Slovensko.

Dostávat své služby k zákazníkům co nejblíže je pro Knihobot nutností, pokud chce naplnit ambiciózní cíl stanovený pro letošní rok. Tím je dosažení mety 300 milionů korun v obratu a pokračovat tak v několikanásobném meziročním růstu. S naplněním tohoto cíle by mohly pomoci nejen chystané knihoboxy, tedy schránky, do kterých by šlo knihy odevzdávat a zase si vyzvedávat, ale také zcela nové spojení s Levnými knihami, na jejichž pobočkách budou vznikat takzvané Knihobody.

Díky nim dostanou čtenáři možnost vracet přímo na pobočkách Levných knih přečtené knižní tituly. A to třeba i ty, které si zde před pár dny zakoupili. Knihobot si od nově uzavřeného partnerství slibuje vyšší motivaci posílání knih zpět do oběhu.

„Sice posíláme zdarma kurýra na jakoukoliv adresu v Česku, stále se to ale nevyrovná pocitu, že prostě vezmu pět knih a cestou na nákup je nechám v knihkupectví. A pokud chcete mít jistotu, že o vaše knížky bude zájem, můžete nám je dopředu vyfotit – obratem dáme vědět, jestli má smysl je nosit,“ vysvětluje Dominik Gazdoš.

knihobot_lk2-min

Foto: Knihobot

Knihobotu lze vracet knihy na pobočkách Levných knih

Na pobočce Levných knih bude stačit jen sdělit své jméno, e-mail a telefon – a noví zákazníci ještě doplní číslo účtu, na který bude vyplacena provize za knihy. O vše ostatní se již postará Knihobot. Knihu tak nebude nutné nikterak balit, popisovat či fotit, což je podle průzkumů Knihobotu jednou z bariér, proč někteří lidé nechtějí knihy zpět do oběhu vracet.

Využívat tímto způsobem pobočky Levných knih lze na pěti místech v Brně, konkrétně v centru v Masarykově ulici, v obchodních centrech Královo pole, Futurum a Olympia a v areálu Globusu Ivanovice. Důvodem, proč se Knihobot zaměřil právě na Brno, je podle Dominika Gazdoše ten fakt, že na Moravě zatím nemá podnik ani jednu pobočku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Expanze Knihobotu však Brnem nekončí a rozšiřuje se i na Slovensko. Zde mohou knihy kupovat a vracet čtenáři již od listopadu a v brzké době jim Knihobot spustí i vlastní web, který celý proces objednávání či vracení knížek, fungující aktuálně přes kurýrní službu, zjednoduší.

vodopad1

Přečtěte si takéByt v paneláku jinak, lépe, zábavněji. Místo umakartu sklo a závěsyByt v paneláku jinak, lépe, zábavněji. Místo umakartu sklo, zdi nahradily závěsy a lino terazzo

„Na Slovensku se zatím pohybujeme v řádu tisícovek objednávek měsíčně, několik stovek Slováků už do Česka poslalo své knížky. Což nejsou špatné výsledky s ohledem na to, že hlavní spuštění, které přinese plně lokalizovanou službu a na které je navázána i slovenská komunikace, nás teprve čeká. Docela nás však potěšilo, že víc než půlka knížek, které na Slovensko v současnosti posíláme, je v češtině,“ dodává Gazdoš, jehož Knihobot by měl v brzké době začít mluvit také německy.

Právě Německo je další metou expanze podniku, který nedávno získal ocenění e-shop roku. Knihobot totiž cítí, že chuť vracet knihy zpět do oběhu je silná v podstatě v celé Evropě, ať už z důvodů ekonomických, či ekologických. I proto metou 300 milionů korun v obratu zdaleka nekončí.