Plechovky bude brzy držet karton. Coca-Cola investuje miliony do řešení, které nahradí plastové fólie
Pokud si dnes budete chtít koupit multipack plechovek Coca-Coly v supermarketu, zpravidla vám bude nabízen zabalený v tenké „smršťovací“ fólii z plastu, díky níž drží tvar a lépe se s ním manipuluje. V zahraničí pak můžete narazit i na průhledné plastové držáky, které plní tentýž účel. Už příští rok by ale mohly z evropských multipacků tohoto nápojového giganta zmizet, a to z důvodu nalezení udržitelnější náhrady.
Coca-Cola spolu se svými strategickými partnery Coca-Cola HBC a Coca-Cola European Partners, kteří pro evropský trh zajišťují plnění a balení nápojů, rozjíždí novou iniciativu v boji proti plastovému odpadu. Veškeré nabízené multipacky se chystá doplňovat o speciální kartonové držáky, které by plnohodnotně nahrazovaly klasické balící fólie.
Sjednává proto úzkou spolupráci s obalovou společností Graphic Packaging International, která experimentuje s minimalistickým držákem KeelClip. Ten je založen na jednoduchém skládacím mechanismu, pomocí kterého dokáže uchytit až osm plechovek naráz bez potřeby dalších sekundárních materiálů pro lepší stabilitu a pevnost. Karton má toto vše efektivně zastat.
„Inovace je klíčovým principem v naší práci týkající se udržitelných obalů a právě plně recyklovatelný kartonový KeelClip, který dokáže plechovky přichytit a zajišťovat jejich stabilitu, je jedním z příkladů, jak se snažíme plnit naše závazky k odstranění všech nepotřebných a tvrdých jednorázových plastů z našich produktů,“ komentuje Joe Franses, viceprezident udržitelnosti v Coca-Cola European Partners.
Mezi prvními státy, kam má KeelClip v rámci plechovkových multipacků dorazit, je Irsko a Polsko. Tam by se měl objevit již začátkem příštího roku, během kterého má dorazit i do Rakouska, Itálie, Švýcarska a Rumunska. Zbytek zemí včetně České republiky se může těšit až v roce 2021, kdy už by měla být takto pokryta celá Evropská unie.
Pokud se KeelClip osvědčí a stane se nedílnou součástí všech balení plechovek, mohl by ročně ušetřit až dva tisíce tun plastů a zabránit vzniku až tří tisíc tun oxidu uhličitého, který by putoval do ovzduší. Jen v Irsku by se pak mělo ušetřit ročně zhruba 250 tun „nových“ plastů.
Serióznost plánu potvrzuje nedávná investice
O tom, že to největší producent nealkoholických slazených nápojů na světě (a zároveň největší plastový znečišťovatel) s KeelClipem myslí vážně, svědčí i nedávná investice ve výši 15 milionů eur, tedy zhruba 382,5 milionu korun, kterou prostřednictvím Coca‑Cola HBC do společnosti Graphic Packaging International provedl. To vše s jediným cílem: co nejlépe naplnit vizi, kterou Coca-Cola označuje jako World Without Waste, tedy svět bez odpadu.
V rámci ní se snaží navrhovat takové metody výroby a obaly, které by tolik nezatěžovaly životní prostředí a daly se velmi snadno rozložit. Jedním z příkladů může být i pokus s lahvemi vyrobenými výhradně z plastů nasbíraných ve Středozemním moři nebo plán pro produkci PET lahví z recyklovaných plastů, s níž začne od příštího roku ve Švédsku. Nehledě na to, že do roku 2025 chce recyklovat stejný počet lahví, které se denně po celém světě spotřebují.