Máme hodnotu 20 miliard, jsme na dohled dolarovému jednorožci, říká Martin Hájek o svém Livesportu

Livesport, který přináší rychlá zápasová data, loni utržil přes tři miliardy a v čistém vydělal 1,3 miliardy korun. Počet uživatelů pokořil 100 milionů.

Luboš KrečLuboš Kreč

hajek2

Foto: Livesport

Martin Hájek, zakladatel společnosti Livesport

0Zobrazit komentáře

OT. Dvě písmenka, která nezaberou moc místa a přesto toho dokáží hodně skrýt. Třeba v účetní závěrce firmy. Znamenají totiž obchodní tajemství. Například výroční zprávy technologické společnosti Livesport jimi bývaly proslulé. Už to ale neplatí. A nejen to – firma jednoho z nejbohatších Čechů Martina Hájka se rozhodla u příležitosti svých 15. narozenin informačně otevřít. Ostatně má se čím chlubit.

„Není jednoduché popsat stručně celý rok v životě globální technologické společnosti, ale napadá mě slovo, které ho vystihuje: restart,“ píše zakladatel a většinový akcionář Hájek hned v úvodu firemního shrnutí roku 2021. Na mysli má to, že celý sportovní svět se loni vrátil na koleje, které předloni kvůli covidu opustil. A Livesport, který je ve světě známější pod značkou Flashscore, z toho samozřejmě profitoval.

Jádrem jeho byznysu je poskytování sportovních výsledků a zpravodajství fanouškům z celého světa. A to hlavně do mobilních aplikací, ale i na webové stránky. U toho se jim zobrazují reklamy – a právě na tom Livesport vydělává. Loni společnost překonala poprvé 100 milionů aktivních uživatelů ve více než 40 zemích světa. To je 200 milionů očí, kterým se zobrazuje poutání na všechno možné včetně sázkovek a různých herních portálů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A jaké tedy byly loni tržby? Celkem Livesport utržil 3,2 miliardy korun, předloni to bylo „jen“ 2,4 miliardy korun. Livesport je přitom dnes už poměrně košatá a složitá skupina vzájemně propojených firem. Například Sportnet Data zpracovává a šíří sportovní údaje z datových center v Brně a v Třebechovicích pod Orebem, dánský Enetpulse prodává sportovní data jiným firmám, Livesport Media provozuje weby a aplikace, jež programátoři firmy vyvíjí.

Aby toho nebylo málo, do hájemství jménem Livesport patří také obchodník s vysílacími sportovními právy Pragosport, administrativní komplex Aspira v Nových Butovicích, dvaapadesát procent v dopravní službě Liftago nebo výrazný podíl v investičním fondu Y Soft Ventures.

Klíčovým parametrem v každém byznysu je ale nikoliv obrat, nýbrž zisk. Hájek se svým obchodním partnerem Jiřím Marešem (ten drží ve společnosti 15 procent) a se svými bezmála 180 zaměstnanci vykázali za rok 2021 čistý zisk po zdanění 1,3 miliardy korun. Taková zisková marže je… luxusní.

livesport_cz_new_app_web-051

Foto: Livesport

Náhled na mobilní aplikaci českého Livesportu

A tomu odpovídá i hodnota celého Livesportu. I v tomto ohledu byli tentokrát Hájek a spol. nečekaně otevření. „Ocenění podílu ve společnosti Livesport s.r.o. jsme svěřili jednomu z největších znaleckých ústavů v České republice – společnosti Grant Thornton Appraisal services a.s. Její experti dospěli na základě odborného stanoviska k závěru, že hodnota společnosti Livesport s.r.o. k 31. 12. 2021 činila 20,25 miliardy korun,“ stojí v oficiálním dokumentu.

Martin Hájek k tomu pro CzechCrunch řekl: „Nezávislý odhad ocenil Livesport na dvacet miliard. Přiblížil nás statusu jednorožce a povzbudil v úsilí o globální český úspěch. Moje díky patří fantastickému týmu Livesportu, který nás, sportovní hantýrkou, posouvá na čelo pelotonu.“

Mimochodem – časopis Forbes ve svém žebříčku nejbohatších Čechů zařadil Hájka, kterému patří 85 procent Livesportu, loni na 34. místo s odhadovaným majetkem deset miliard korun. Podle údajů, které firma sama zveřejnila, by jen jeho majetkový podíl v Livesportu představoval sedmnáct miliard korun a rázem by se ze čtvrté desítky posunul do té druhé, někam mezi oceláře Tomáše Chrenka a bývalého uhlobarona Zdeňka Bakalu.

martin-hajek

Přečtěte si takéZáchranné lano pro divadla. Martin Hájek se po Livesportu pouští do streamování českých divadelních inscenacíZáchranné lano pro divadla. Martin Hájek se po Livesportu pouští do streamování českých divadelních inscenací

Ze slov Martina Hájka se dá také vyčíst, že Livesport plánuje výrazně přidat ve své mediální produkci. „Náš klíčový projekt Flashscore, který přináší rychlá zápasová data, plánujeme na čtrnácti hlavních trzích obohatit o zásadní události ze světa sportu. Zprávy budeme generovat, cílit a distribuovat uživatelům podle jejich preferencí. Chceme definovat nový standard pro přístup ke sportovním informacím,“ uvedl pro CzechCrunch.

Martin Hájek, který patří mezi přední české mecenáše a finančně podpořil například vznik Deníku N, do světa médií nakukuje dlouhodobě. Před dvěma lety firma spustila ambiciózní projekt Flashnews, který v sobě snoubí možnosti sociálních sítí a klasické zpravodajství. Služba se ale setkala s nepříliš pozitivní odezvou tradičních vydavatelských domů a v aktuální výroční zprávě není zmíněná. Dvaačtyřicetiletý Hájek se v minulosti netajil ani tím, že by rád vybudoval například obdobu internetové televize.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

Livesport

Česká technologická společnost, která patří mezi největší světové poskytovatele výsledků,…

Klíčoví lidé

martin-hajek

Martin Hájek

Partner

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Hlad po vinylech neustává. Češi jako jejich největší výrobci otevřeli v USA třetí lisovnu

Nashvillu se přezdívá Music City a nově tam budou vznikat i desky české firmy GZ Media.

Iva BrejlováIva Brejlová

vinyl

Foto: The Retro Store/Unsplash

Hlad po vinylech neustává

0Zobrazit komentáře

Jsou největší výrobci gramofonových desek na světě, ale ani tak nestačí uspokojovat zákazníky. A obsluhovat je z Loděnic u Berouna, kde firma sídlí a vyrábí, taky nejde. Už proto, že vinyly jsou citlivé na přepravu. Tuzemská společnost GZ Media se tak proto už před lety začala rozšiřovat po Spojených státech, které patří mezi její hlavní odbytiště. A proto tu teď otevřela svou třetí lisovnu gramofonových desek na severoamerickém kontinentu. Jen v prvním roce by měla vyrábět 85 tisíc desek denně.

Asi těžko by se hledalo město významnější pro hudbu. Ostatně – americkému Nashvillu se taky říká Music City, tedy hudební město. Své desky tu nahrávali Aretha Franklin, Black Eyed Peas nebo třeba Bon Jovi. Nebo Bob Dylan, který po městě pojmenoval jedno ze svých alb. Mimo jiné se právě tady narodila taky Miley Cyrus. A právě tady získává hudba hmatatelnou podobu díky české firmě GZ Media.

Investice do výrobního závodu Nashville Record Pressing má v první řadě uspokojit hlad po vinylových deskách našich zákazníků v USA. Poptávka tam roste nejrychleji na světě a my chceme být našim zákazníkům co možná nejblíže,” vysvětluje Michal Štěrba, generální ředitel GZ Media.

Michal Štěrba

Foto: GZ Media

Michal Štěrba, ředitel GZ Media

Nashville Record Pressing je dceřinou společností stoprocentně vlastněnou GZ Media. Investice do ní přesáhly 300 milionů korun a předpokladem je, že tu do dvou let najde práci 255 lidí. Firma se chlubí, že továrnu vybavila ve své třídě nejlepším zařízením na infrastrukturu, aby byla celosvětově vysoce konkurenceschopná. „Jsme tu, abychom se stali místní oblíbenou lisovnou vinylů,“ komentuje otevření nové továrny její generální ředitel Drake Coker.

Výrobny nestačily už dlouho

Každá čtvrtá gramofonová deska, která se v současnosti na světě prodá, pochází od české firmy GZ Media. Severoamerický kontinent je přitom pro firmu velmi významný. Právě tady se na odbytu začalo výrazně projevovat, když se vinyly začaly vracet do módy. Dodnes je jejich hlavním odbytištěm a poptávka stále roste.

Plány na novou továrnu tak byly vyvrcholením dlouhodobého problému. „Výrobu musíme rozšiřovat, nestačí ani továrny v Americe,“ vysvětloval pro CzechCrunch na sklonku loňského roku Štěrba. Firma na kontinentě v roce 2016 koupila část továren v kanadském Burlingtonu a v americkém Tennessee ve městě Memphis. V prvně jmenované továrně kapacitu zdvojnásobila, v Tennessee získala novou výrobní halu a kapacitu ztrojnásobila. Nashville k nim přibývá jako úplně nový závod.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Firma tak dlouhodobě zvyšuje množství vyrobených desek. „Loni jsme ve všech našich továrnách vyrobili 56,5 milionu vinylů, do dvou let chceme díky novým americkým závodům výrobu navýšit na 140 milionů kusů ročně,“ dodává většinový vlastník společnosti Zdeněk Pelc. Přitom ještě v osmdesátých letech se gramofonové desky vyrobené v Loděnici počítaly na stovky tisíc. V roce 2020 to bylo necelých 40 milionů kusů.

Česká společnost GZ Media má víc než sedmdesátiletou tradici. Kromě výroby gramofonových desek dodává řadě klientů z celého světa polygrafické služby a produkty v rámci mediálního, tiskového a balicího průmyslu.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.