Manželé Vlčkovi už mění pražskou Cibulku. V usedlosti letos otevře kavárna, dětský hospic za tři roky

Areál s bohatou historií i squatterskou minulostí má být pro nový účel hotový v roce 2026. Letos se veřejnosti otevře někdejší domek zahradníka.

Iva BrejlováIva Brejlová

cibulkaStory

Foto: Petr Hájek Architekti

Vizualizace budovy hospice areálu Cibulka

0Zobrazit komentáře

Původně chátrající domek zahradníka se stane první ukázkou toho, jak se pražská usedlost Cibulka proměňuje pod rukama Nadace rodiny Vlčkových. Koncem letošního roku v něm otevře zbrusu nová kavárna, která dlouhou dobu nepřístupné místo otevře veřejnosti. Známá usedlost v pražských Košířích získala od radnice Prahy 5 schválení změny územního plánu a pokročila tak směrem k tomu, aby tu mohlo vzniknout Středisko dětské paliativní péče. Právě domek zahradníka je k prvním krokům směrem k veřejnosti nejvhodnější – od zbytku areálu je částečně oddělený, a tak může fungovat, aniž by návštěvníky příliš rušily další stavební práce.

Kavárna bude využívat těsného sousedství s parkem, v přilehlé zahradě má vzniknout letní posezení i dětské hřiště, horní část domu pak má sloužit jako kancelář Nadace rodiny Vlčkových, která celý projekt obstarává. Ale jen dočasně, až budou hotové i další prostory, kam se jednou přestěhuje, kavárna se možná rozšíří. Anebo se z horního patra stane například prostor pro komunitní akce.

Celá Cibulka projde náročnou rekonstrukcí. Hlavní etapy stavebních prací začnou na jaře 2024. Nakonec tu vzniknou pokoje pro rodiče, místnosti určené pro terapie nemocných dětí, stravovací prostory nebo sál sloužící především jako vzdělávací centrum. Prostředí nemá působit nemocničním dojmem, ale spíš vytvářet prázdninový pocit. Nová budova dětského hospice bude bezbariérovým zdravotnickým zařízením se společnými prostory a 12 pokoji v podle tvůrců projektu nejpůsobivější a nejklidnější části areálu.

cibulka

Foto: Petr Hájek Architekti

Zrekonstruovaný domek zahradníka má nabízet výhled do zeleně v klidné části areálu

„Děti a případně celé rodiny sem budou jezdit na převážně respitní, takzvaně odlehčovací, pobyty. Péči o dítě, kterou obvykle obstarává na plný úvazek jeden z rodičů, tu převezmou odborníci, a rodina tak bude mít prostor si odpočinout a načerpat síly. Budou mít příležitost třeba odjet na dovolenou se zdravým sourozencem, ale samozřejmě zůstat i tady s dítětem,“ uvedla ředitelka Nadace rodiny Vlčkových Ivana Plechatá.

Ověřujeme teď užívání ve virtuální realitě

Počátky Cibulky sahají do 14. století. Zažila třicetiletou válku, která ji zanechala poničenou, zase opravenou ji koupil pokladník královského berního úřadu Karel Schönfeld. Pasovský biskup Leopold Linhart Thun-Hohenstein ji nechal přestavět na klasicistní zámeček s rozsáhlým parkem a za jeho doby dosáhla usedlost největšího rozkvětu. Jenže to je dvě století a poslední desítky let prostory chátraly, na nějakou dobu se staly sídlem squatterů a v místě se tvořily zapáchající skládky.

Nadace Vlčkových koupila Cibulku v roce 2021. K tomu účelu vložili manželé Vlčkovi do nadace 1,5 miliardy korun s tím, že třetina půjde na nákup, rekonstrukci a první fázi provozu celého objektu i nadace. Projekt se však nakonec s největší pravděpodobností prodraží.

Když Vlčkovi oznámili svůj záměr, který obsahuje i snahu zvyšovat povědomí o dětské paliativní péči a potřebách rodin s nevyléčitelně nemocnými dětmi, hlásili se jim lidé s tím, že by na jejich činnost chtěli darovat peníze. Jenže neměli kam, a tak se nakonec organizace rozhodla, že pro ně připraví samostatný fond oddělený od běžného provozu Nadace a postaví celý nový systém fundraisingu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Proměnu dřívější ruiny v moderní areál pro rodiny dostal za úkol tým Petr Hájek Architekti, který zvítězil mezi 48 architektonickými studii.Historické budovy jsou komplikované a provoz zdravotnického zařízení má určité nároky. Vložit do Cibulky lůžkovou část hospice bez většího zásahu nebylo možné. A to jsme nechtěli. Proto jsme se rozhodli historické budovy, ve kterých bude administrativa a servis, doplnit o výstavbu nové části areálu splňující nároky péče o nemocné v 21. století,“ popsal Petr Hájek.

Dodává, že každý pokoj v moderní budově má svou vlastní soukromou terasu se zahradou, kterou představuje jako pokoj pod širým nebem s výhledem na historickou část areálu. Z opačné strany moderní budovy budou moct pacienti vstoupit do zeleně venkovní společné zahrady.

Zatímco od loňska probíhají první práce především na zajištění usedlosti, jako je provizorní střecha hlavní budovy či konstrukce, které podpírají zdi, budoucnost usedlosti se přenesla do virtuální reality, kde ji se 3D brýlemi na očích procházejí architekti a odborníci na dětskou paliativní péči v hale společnosti Virtuplex. Vylepšují detaily stavby a ověřují mimo jiné dostatek prostoru pro malé pacienty a jejich rodiny, výhled z okna do zeleně, bezbariérové přístupy pro křesla i lůžka nebo kvalitní zázemí pro personál.

„Ověřujeme budoucí praktičnost a vše, co nejde vyčíst z architektonické studie na papíru. Můžeme skvěle navnímat dispozice budoucího objektu, vzdálenosti, rozložení místností a třeba také šířky chodeb a dveří, kterými se musí hladce pohybovat pojízdná lůžka,“ říká František Brychta, architekt a vedoucí projektu Cibulka.

Nadace věří, že čím více lidí bude tématu dětské paliativní péče rozumět a podporovat ho, tím lepší zázemí budou rodiny s vážně nemocnými dětmi ve společnosti mít. Vlčkovi ji založili v březnu 2021. Navazují s ní na aktivity charitativní organizace Zlatá rybka, kterou založili v roce 2015 a jejímž posláním je plnit přání dětem trpícím život ohrožujícím onemocněním.

Toto nejsou skuteční lidé. Značka Levi’s začne pracovat s modelkami generovanými umělou inteligencí

Výrobce ikonických džín chce použít umělou inteligenci ke zvýšení inkluzivity. Vznáší tím ale otázku, jestli cesta ke zlepšení skutečně vede tudy.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

lalaland-ai-levi-strauss

Foto: Lalaland.ai

Toto nejsou skutečné modelky, ale digitálně renderované avatary

0Zobrazit komentáře

Nakupování oblečení na internetu je pohodlnou a snadnou, ale někdy také frustrující záležitostí. Velikosti nejsou vždy spolehlivé a navíc musí většina zákazníků pouze hádat, jak budou kalhoty či svetr vypadat na nich, když málokdo vypadá jako modelka/model na fotografii. Americká značka Levi Strauss, chce nabídnout širší možnosti pomocí obrázků vygenerovaných umělou inteligencí. Nejde ovšem nutně o pozitivní zprávu.

Levi’s, známá hlavně díky ikonickým džínovým kalhotám, navázala spolupráci s digitálním módním studiem Lalaland.ai. To dokáže pomocí umělé inteligence generovat fotorealistické obrázky lidí s různým oblečením přesně podle zadání. Jinak řečeno, kus oblečení stačí nafotit třeba na jedné modelce a v počítači pak doplnit celou řadu verzí s jinou barvou kůže, výškou, tělesným typem a podobně.

Lalaland.ai vzniklo v Amsterdamu v roce 2019 s předkládaným cílem zvýšit míru inkluzivity v módním průmyslu. Svoje digitálně renderované modelky/modely nabízí komukoliv za měsíční předplatné – první testy s americkou módní značkou mají začít někdy ve druhé polovině tohoto roku. Cílem je doplnit lidské modelky/modely těmi digitálními, aby si široká škála zákazníků mohla lépe vybrat, co jim bude slušet.

„Módu a technologii vnímáme jako umění i jako vědu a jsme nadšeni z partnerství s Lalaland.ai – firmou s tak kvalitní technologií, že nám může pomoci na naší cestě k různorodější a více inkluzivní zkušenosti pro zákazníky,“ řekla Amy Gershkoff Bollesová, globální šéfka digitální technologické strategie Levi Strauss.

lalaland-ai-levi-strauss-2

Foto: Lalaland.ai

Umělá inteligence umožní avataru naklikat tělesné proporce, barvu kůže či věk

Zda se skutečně jedná o tu nejlepší cestu, jak zvýšit míru inkluzivity v módě, nicméně není jednoznačné. Uspět v modelingu není snadné, a zvlášť pro lidi s jinou než bílou barvou kůže a přesně vymezenými tělesnými proporcemi. Levi’s by využitím umělé inteligence mohla snadno přeskočit kroky ke skutečné pozitivní změně ve svém interním fungování a inkluzivně působit jen navenek. Například lidé s nadváhou přitom netrpí jen nedostatečnou reprezentací mezi modelkami/modely, ale především limitovaným výběrem oblečení v jejich velikostech.

Jestli velká značka tyto aspekty plánuje nějak zohlednit, není jasné. „Ačkoliv umělá inteligence pro nás pravděpodobně nikdy plně nenahradí lidské modelky/modely, jsme nadšeni z potenciálu, jaký nám nabízí pro zákaznickou zkušenost,“ poznamenala Bollesová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Levi’s také uvádí, že využití vygenerovaných modelů je více „udržitelné“. Toto tvrzení ovšem nijak dále nerozvíjí, momentálně tak lze jen spekulovat, jestli má jít například o minimalizaci emisí z dopravy skutečných modelek/modelů či ušetření zdrojů jinak spotřebovaných při focení. Levi’s se typicky nepovažuje za značku spadající do ekologicky problematického trendu rychlé módy, vágní tvrzení jsou nicméně často příznakem nedostatečné transparentnosti.

msd-8

Přečtěte si takéKoučuj kolegy, pomáhej ostatním a pečuj o své zdraví, říkají v MSDKoučuj kolegy, pomáhej ostatním a pečuj o své zdraví, říkají v MSD zaměstnancům a nabízí desítky programů

Výrazné snížení nutnosti pracovat se skutečnými modelkami, ateliéry, fotografy/fotografkami, editory/editorkami a dalšími lidmi totiž primárně nejspíš snižuje náklady. Server Engadget v souvislosti s tím poukazuje na plán Levi’s oznámený loni, podle něhož má firma v průběhu 12 až 19 měsíců zrušit asi 800 pracovních míst. V roce 2020 značka, údajně kvůli efektům pandemie, propustila 700 lidí z kancelářských pozic.

Využití moderních technologií pro zlepšení zkušenosti při nakupování není novinkou. Už mnoho výrobců experimentovalo s rozšířenou realitou, virtuální realitou či umělou inteligencí, aby zákazníkům nabídlo více interaktivní zážitek a přesnější představu o tom, co nakupují. Oznámení Levi’s nicméně jasně otevírá téma umělé inteligence v samotném fungování módního průmyslu, který by se mohl do budoucna zásadně změnit.