Marketplaces fungují. V propojování zemí vidíme obrovskou příležitost, říká Braverman z Heureky

Podle šéfa Heureka Group je nástup marketplaců světovým trendem, který musí brát v potaz i lokální hráči. Jaké příležitosti a hrozby přinášejí e-shopům?

Peter BrejčákPeter Brejčák

banner-do-clanku-2360×1180-tomas-bravermanEvent

Foto: CzechCrunch

Tomáš Braverman, ředitel Heureka Group, vystoupí na CzechCrunch E-commerce konferenci

0Zobrazit komentáře

Česká e-commerce byla dlouhé roky v mezinárodním srovnání poněkud unikátní. Nejsilnějším hráčem totiž byl „obyčejný“ e-shop Alza, zatímco v zahraničí tuto pozici obsadila tržiště – od Amazonu ve Spojených státech po Alibabu v Číně. Trend takzvaných marketplaců, které umožňují na jednom místě prodávat řadě obchodníků, se ale v posledních letech začal prosazovat i v tuzemsku a do jejich budování se pustilo hned několik velkých jmen.

„Když se podíváme do zahraničí, tak vidíme, že marketplaces fungují. Jedná se o světový trend, což zkrátka musí všichni lokální hráči brát v potaz. Pro e-commerce jako takovou to není nijak zásadní krok, určitě ne negativním směrem,“ komentuje pro CzechCrunch Tomáš Braverman, ředitel Heureka Group. Jak tento trend změní e-commerce? A jaké hrozby či příležitosti přináší jednotlivým e-shopům?

Nejen o tom budeme diskutovat s řadou řečníků včetně Bravermana na druhém E-commerce eventu z dílny CzechCrunche. Ve středu 21. září od 17:30 se ve Spojka Events v Karlíně o své názory i know-how podělí například ředitel Shoptetu Samuel Huba, Head of Sales Marketplace z Mall Group Kateřina Peštuková, Head of Marketplace z Alza.cz Jan Pípal i partneři akce Radek Klouda z BaseLinker a Lukáš Huňka z Omnicado. Partnery dále doplňuje startup Tanganica. Součástí akce je také networking, kdy si můžete se spíkry promluvit přímo.

„Vytvořit si e-shop a zapojit se do logistického systému je v Česku extrémně jednoduché. Zároveň jsme my Češi hodně podnikaví a máme spoustu nápadů, chceme mít svůj byznys pod kontrolou a nebojíme se zkoušet vydělávat peníze. Což je s dostupností služeb kombinace, která oblast e-commerce hodně rychle posouvala kupředu. Určitě je ale třeba říci, že zároveň jsme pro světové marketplacové hegemony – jako například Amazon – poměrně malý a zároveň velmi vyspělý trh, takže se jim ani vstup na náš trh zatím příliš nevyplatí,“ komentuje dění Braverman.

braverman2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Braverman, výkonný ředitel Heureka Group

„Marketplaces, stejně jako třeba srovnávače, umožňují středním i menším e-shopům prodávat a dostávat své zboží k zákazníkům. Ideálně i na jiných evropských trzích. Nic zásadního se nezmění ani pro zákazníky, kteří i nadále budou mít dostupné prvotřídní služby českých e-shopů. A spolu s tím mohou využívat benefity, které často marketplaces nabízejí, různé dopravy zdarma, věrnostní programy nebo zajišťování určité bezpečnosti. I když zrovna to je standard, na který jsou zákazníci na českém trhu zvyklí, protože důvěryhodnost českých e-shopů je na skvělé úrovni,“ popisuje dále.

Podle šéfa Heureky, která buduje své vlastní tržiště a nedávno na podporu tohoto projektu odkoupila startup Balíkobot, určitě není důvod, proč by se e-shopy měly marketplaců bát. Braverman jim doporučuje, aby využívaly jen několik z nich i všechny, podobně jako využívají i další marketingové kanály od srovnávačů přes služby Seznamu a Googlu po sociální platformy. Takovým způsobem obchodníci mohou zákazníky oslovovat různými cestami a průběžně si vyhodnocovat, jestli fungují, zda jsou efektivní a případně je optimalizovat. Jak se ale prosadit ve velké konkurenci?

„Obchod je obecně hodně o přidaných službách a samozřejmě stále o ceně. Takže určitě jde o poskytování kvalitní služby a širokého sortimentu. Z tohoto pohledu ale věřím, že velkou přidanou hodnotu e-shopům přinese právě Heureka Marketplace. Hodně tlačíme na to, aby u nás značka e-shopu měla dostatečnou visibilitu a aby s tím možnosti marketplacu fungovaly v symbióze. Stavíme na tom, že náš marketplace brandy e-shopů nepotlačuje, ale naopak jim dává adekvátní prostor,“ říká Braverman.

Marketplace pod jménem Heureka Košík na trhu fungoval již několik let, firma nyní plánuje jeho rolování do všech zemí, kde působí, proto došlo ke sjednocení názvu na Heureka Marketplace. Její aktivity se aktuálně točí kolem replatformizace, což je přechod tří stávajících platforem, které v jednotlivých regionech působí, na jednu společnou.

„To nám umožní využít už například náš jednotný katalog, sjednotit a významně rozšířit obsah, který zákazníkům nabízíme. V propojování více zemí vidíme obrovskou příležitost. Chceme nabídnout uživatelům z jiných zemí náš obsah, což pro východnější státy, a věřím že nejen pro ně, bude extrémně zajímavé. To můžeme nejlépe uskutečnit právě prostřednictvím jednotného marketplace,“ dodává Braverman.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání